ronhof Regelmatig en back-up maken van de voor jouw belangrijke bestanden is zeer aan te raden.
Ook het af ten toe scannen met een tweede antivirusprogramma is geen slecht idee. Dat kan een extern programma (via internet) zijn of zelfs een die je opstart vanuit een ander OS.
Zo houd ik nu Desinfec’t 2019, op een SD-card, die draait op een Linux distributie achter de hand.
(Deze Desinfec’t –versie zat bij de Duitse uitgave van het computerblad C’t van medio mei 2019. Het wonen aan de grens heeft zo zijn voordelen.)
Malwarebytes draait bij mij ook standaard mee. (Destijds toen het bedrijf wat startkapitaal nodig had, heb ik twee life-time licenties bemachtigd).
Helaas is Mediabytes ook niet perfect. Bij een false positive heb ik eens een bestand, quarantaine geplaatst. Terugzetten door Malwarbytes bleek niet goed te werken; bij het terugzetten werden de bestandrechten niet juist hersteld. Reparatie hiervan gaf wat extra werk.
Ergo: kijk eerst op internet na of er al meerdere mensen zijn die delfde melding krijgen. Een bestandje in een temp-folder kan weg, maar als het een programma-bestand of systeembestand betreft is wat minder gehaast te werk gaan misschien verstandiger.