ronhof
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

F secure geeft op een windows 10 pc blauwe schermen bij opstarten

Na de update van F secure krijg ik op een van mijn windows 10 pc's telkens bij het opstarten een blauw scherm. Na het blauwe scherm start de pc weer opnieuw op en kan ik weer werken. De installatie lijkt de oplossing maar dan kan ik dus geen gebruik maken van Ziggo Safe Online. Iemand een oplossing?
1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW
Expert
Expert
  • 2791Posts
  • 234Oplossingen
  • 698Likes
efok wrote:
. Je kunt je sowieso afvragen of zo’n pakket echt iets toevoegt voor je safety, maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn.

ronhof
De huidige meegeleverde Windows Defender bij Windows10 is zeer verbeterd en doet niet onder voor andere antivirus programma's.
Alle programma's hebben zo hun eigen voor- en nadelen, sterke en zwakkere punten.
Een belangrijke schakel voor veilig internet gebruik bevindt zich tussen het toetsenbord en de rugleuning van de bureaustoel.

Bekijk in context

5 Reacties 5
efok
Expert
Expert
  • 3189Posts
  • 173Oplossingen
  • 1056Likes
Ik zou het gewoon zonder doen, als het buggy is heb je er alleen maar last van. Je kunt je sowieso afvragen of zo’n pakket echt iets toevoegt voor je safety, maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn. Mijn ervaring is dat dergelijke pakketten de neiging hebben zich nogal (te) diep in het systeem te nestelen, met soms onverwachte effecten.
Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 15537Posts
  • 652Oplossingen
  • 3591Likes
Blauw scherm kan ook een melding zijn dat je Harde Schijf ten einde gaat lopen, als je blauw scherm krijgt, druk even op de Pauze toets en noteer de melding, of een screenshot/foto met je telefoon, en google deze even.
DennyW
Expert
Expert
  • 2791Posts
  • 234Oplossingen
  • 698Likes
efok wrote:
. Je kunt je sowieso afvragen of zo’n pakket echt iets toevoegt voor je safety, maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn.

ronhof
De huidige meegeleverde Windows Defender bij Windows10 is zeer verbeterd en doet niet onder voor andere antivirus programma's.
Alle programma's hebben zo hun eigen voor- en nadelen, sterke en zwakkere punten.
Een belangrijke schakel voor veilig internet gebruik bevindt zich tussen het toetsenbord en de rugleuning van de bureaustoel.

Bekijk in context

ronhof
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik ga het zonder doen. Heb ook Malwarebytes en heb daar meer vertrouwen in. Mijn schijf is een redelijk recente SSD en die is zeker niet op z'n eind. De melding van Windows geeft ook aan dat het aan het virusprogramma kan liggen en dat blijkt dus. Heb gede-installeerd en toen een aantal maal de pc afgesloten en opgestart en geen problemen meer.
DennyW
Expert
Expert
  • 2791Posts
  • 234Oplossingen
  • 698Likes
ronhof

Regelmatig en back-up maken van de voor jouw belangrijke bestanden is zeer aan te raden.
Ook het af ten toe scannen met een tweede antivirusprogramma is geen slecht idee. Dat kan een extern programma (via internet) zijn of zelfs een die je opstart vanuit een ander OS.
Zo houd ik nu Desinfec’t 2019, op een SD-card, die draait op een Linux distributie achter de hand.
(Deze Desinfec’t –versie zat bij de Duitse uitgave van het computerblad C’t van medio mei 2019. Het wonen aan de grens heeft zo zijn voordelen.)

Malwarebytes draait bij mij ook standaard mee. (Destijds toen het bedrijf wat startkapitaal nodig had, heb ik twee life-time licenties bemachtigd).
Helaas is Mediabytes ook niet perfect. Bij een false positive heb ik eens een bestand, quarantaine geplaatst. Terugzetten door Malwarbytes bleek niet goed te werken; bij het terugzetten werden de bestandrechten niet juist hersteld. Reparatie hiervan gaf wat extra werk.
Ergo: kijk eerst op internet na of er al meerdere mensen zijn die delfde melding krijgen. Een bestandje in een temp-folder kan weg, maar als het een programma-bestand of systeembestand betreft is wat minder gehaast te werk gaan misschien verstandiger.

Uitgelicht topic