1
Vraag
2
Reageer en help mee
Maximiliaan73

Level 3
  • 19Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

F-Secure privacy

Sinds vanmorgen krijg ik bij opening van een willekeurige site een nieuw tabblad met een verzoek van F-Secure over Privacy. Bij F-Secure weten ze van niks, dus.....phishing? In de bijlage het bericht van F-Secure. Heb het ook bij Ziggo gemeld, maar krijg geen reactie.

8 Reacties 8
Maximiliaan73
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Volgens mij is bijlage niet te openen. daarom hierbij volledige bericht. Phishing of niet???

 

PRIVACY

We vragen uw toestemming om toegang te krijgen tot de volgende informatie over de webpagina's die u bezoekt:

  • URL van de webpagina die naar de F-Secure-beveiligingstoepassing wordt gestuurd, die vervolgens de reputatie van de webpagina opvraagt vanuit de F-Secure Security Cloud.

Daarnaast vragen we uw toestemming om de volgende persoonlijke gegevens te verzamelen over uw gebruik van 'Browserbeveiliging van F-Secure':

  • de reden dat een webpagina is geblokkeerd, bijvoorbeeld als deze schadelijk of verdacht is;
  • licentie-informatie;
  • besturingssysteem, de versie en unieke identificaties;
  • de taal, de locatie en het model van het apparaat;
  • de URL van de geblokkeerde webpagina (alleen als u ons toestemming hebt gegeven om gegevens te verzamelen om ons product te verbeteren):

Deze gegevens worden voor de volgende doeleinden gebruikt:

  • het in stand houden, ontwikkelen en verbeteren van de services en uw klantervaring, probleemoplossing en prestatiemetingen;
  • het verbeteren van de functionaliteit van de services en gerelateerde webpagina's;
  • het bieden van hulp en ondersteuning;

Als u ons geen toestemming geeft om de bovenstaande gegevens te verzamelen, kan 'Browserbeveiliging van F-Secure' geen schadelijke websites blokkeren, uw online bankieren niet beschermen en geen beoordelingen van zoekresultaten weergeven.

Ga voor meer informatie over de gegevens die we verzamelen en wat we ermee doen naar ons privacybeleid.

Privacyverklaring van F-Secure

Accepteren

Afwijzen

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Op welk apparaat heb je dit?

Is dit geen melding van het besturingssysteem?

Maximiliaan73
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Als ik op mijn IMac Chrome open dan krijg ik de Google pagina als eerste, direct gevolgd door nieuw tabblad met de F-Secure Privacy melding. Komst steeds terug.

Maximiliaan73
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Website waarnaar verwezen wordt is: Browserbeveiliging van F-Secure | chrome-extension://  en dan een boel losse letters eindigend met onboarding.html

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Kan zomaar legitiem zijn. F-secure was laatst op diens vingers getikt (meer hier en hier) door onder andere Mozilla (van Firefox) omdat de browser-extensie allerlei zaken blokkeerde/volgde/opsloeg/uitvoerde zonder nadrukkelijk toestemming te hebben gekregen van de gebruiker. Via het vragen van toestemming (en als gebruiker het recht om bevoegdheden desgewenst aan te passen) is dat verleden tijd. Ik denk dus niet zozeer dat dit phishing is.

 

Meer info over de browserextensie hier: https://help.f-secure.com/product.html#home/safe-windows/latest/nl/task_C9E6D4FA2C7D4A0BA27CD8F1F703...
"Nadat u het product op uw computer hebt geïnstalleerd, probeert het product de browserextensies automatisch te installeren. Wanneer u uw browser opent, wordt er een melding weergegeven over de nieuw geïnstalleerde extensie en moet u deze mogelijk inschakelen."

Maximiliaan73
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Maar het gekke is dat ze bij F-Secure van niets weten. "We sturen een dergelijk bericht nooit rechtstreeks. moet altijd via Ziggo gaan." Dus daarom ga ik ook niet reageren op bericht van F-Secure. Blijf het link vinden. vervelende is wel dat het bericht steeds terugkomt als ik een site open op mijn IMac.

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Zie mijn toegevoegde laatste alinea, waarin de site van F-Secure zelf zegt dat er, na installatie, een melding komt van eventuele functies die je in de browser moet accepteren. Mogelijk verwart F-Secure het bericht binnen je browser met de mogelijkheid dat het een (phishing)mail zou zijn o.i.d. In dat geval zouden mails over Safe Online inderdaad altijd van Ziggo af moeten komen 🙂 Waar had je het bij F-Secure gevraagd, op het forum, via de chat? Wel goed om altijd alert te blijven hoor.

Maximiliaan73
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Contact met F-Secure via chat vanochtend. Wisten van niets. En F-Secure Online heb ik al heel lang. Niks nieuws geinstalleerd o.i.d. Gedonder begon vanmorgen. Daarvoor nooit last. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic