1
Vraag
2
Reacties
MarkVester

Level 3
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ethernet verbinding verschijnt niet op modem

Hi. Heb op Ziggo modem 3 ethernet kabels aangesloten. Die van Synology is zichtbaar. Er gaat ook een kabel naar een splitter boven, en een kabel naar een Odroid computertje waar Domoticz op draait. En daar kan ik als ik inlog het IP adres niet van vinden omdat de Odroid (en de splitter) niet zichtbaar zijn in het overzicht van het modem, bv via DHCP. 
Iemand een idee?
groet,

mark

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@MarkVester 

Ik dacht dat de Odroit net als een Raspberry Pi  werkt vanaf een SD-kaartje. Die kaartjes kunnen corrupt raken. Voornamelijk op het moment dat je ze "hardhandig" opnieuw laat opstarten door de spanning even te verbreken (op een moment dat deze nog druk is met wegschrijven van data).

 

Aan de andere kant, zo opnieuw opstarten van de Odroid het probleem kunnen oplossen. Je weet maar nooit.

 

 

Bekijk in context

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat voor splitter is dat?

MarkVester
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @Bert , foutje. De kabel eindigt in een connector die omvormt naar een usb-c connectie voor een laptop boven. Werkt al maanden prima. De hele opstelling functioneerde sowieso prima, tot vanavond toen ik met de Odroid in de weer ging. Heb modem herstart, kabels verwisseld, poorten gewisseld. Snap niet dat ik die ethernet kabel naar die Odroid niet zie…

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Helaas kan ik je daar niet mee helpen.

Hopelijk komt er snel iemand langs die hier meer van weet.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@MarkVester 

Heb je een (USB) toetsenbord en muis, of kan je die lenen? Zo ja , sluit dan ook een monitor aan (op de Odroid) zodat je kan inloggen in het onderhuidse Linus OS, om zo de IP-verbindingsgegeven op te vragen.

 

ifconfig 
of
ip a sh

MarkVester
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@DennyW @Bert 

dank je Bert voor meedenken

hi Denny, heb alleen monitor met usb-c. Moet connector HDMI naar usb-c halen en dan kan ik de Odroid bedienen. Wellicht moet ik de Domoticz service opnieuw starten? Het modem herkent wel mijn laptop via Ethernet, dus lijkt hem echt in de Odroid te zitten. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@MarkVester 

Ik dacht dat de Odroit net als een Raspberry Pi  werkt vanaf een SD-kaartje. Die kaartjes kunnen corrupt raken. Voornamelijk op het moment dat je ze "hardhandig" opnieuw laat opstarten door de spanning even te verbreken (op een moment dat deze nog druk is met wegschrijven van data).

 

Aan de andere kant, zo opnieuw opstarten van de Odroid het probleem kunnen oplossen. Je weet maar nooit.

 

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

PS:

Aan een muis heb je onder de Linux command line natuurlijks niks.

Een draadloos toetsenbordje met USB-dongel is wellicht wel handig. Zelf behelp ik mij voor de RaspberryPi (en ook wel NAS) met een verloopkabeltje PS/2-USB.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

scan je netwerk eens met deze ip scanner dan kun je zien of de odroid een ip adres krijgt.

https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/help/

MarkVester
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@DennyW @puppie 

Dank voor suggesties. We kijken nu of idd het sd kaartje het heeft begeven. Gisteravond gaf de Odroid in elk geval geen hartslag (blauw led) meer. 

MarkVester
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ergens bij het updaten van een schakelaar in Domoticz is de sd kaart gesneuveld. Alles opnieuw geïnstalleerd en werkt weer. 
dank voor jullie hulp. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@MarkVester 

Dank voor de terugkoppeling.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic