Hallo allemaal!
Korte beschrijving van het probleem: WiFi werkt wel, internet via de kabel op desktop en laptop werkt niet. Niet als in, weinig tot geen sites en apps met toegang tot internet werken niet (oa Discord, en de meeste websites.) De website van de Telegraaf werkt wel. Bol en anderen niet, binnenlands en buitenlands. (YouTube lijkt sporadisch wel te werken. Amazon en woningnet niet.) Outlook werkt ook niet.
Wat hebben we tot nu toe geprobeerd om het op te lossen: Router en media box loskoppelen, resetten. Systeemherstel naar voor de laatste Windows update. IPv6 uitzetten/ IPv4 uitzetten.
WiFi werkt prima op laptops, tablets en telefoons. Het probleem is puur via de internet kabel op desktop en laptop.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Vermoedelijk een conflicterende DHCP-server, indien op de modemrouter de standaardconfiguratie (192.168.178.0/24) wordt gebruikt.
je pc pakt de verkeerde dhcp server
je pc geeft aan 192.168.0.1 als gateway
alleen je dhcp range bij je modem is 192.168.178.10 (gateway is dan 192.168.178.1)
Bedankt voor de input, dit was inderdaad het probleem. Dubbele DHCP actief, wat voor issues zorgde bij de desktop.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ook al een andere netwerkkabel geprobeerd? En deze rechtstreeks aangesloten tussen PC/laptop en router?
Branden de beide lampjes op de netwerkpoort van de router en van de PC/laptop?
Hallo Marinus,
kabel rechtstreeks van de router naar laptop en desktop geprobeerd. Werkt niet. Lampjes branden wel. Meerdere kabels geprobeerd, aan de kabel ligt het niet.
Kun je in een DOS venster op je PC testen met wifi uit:
ping -c 10 192.168.178.1 (aangenomen dat je dit niet hebt aangepast op de router)
dan ping naar het IP van de laptop.
Zo kunnen we de verbinding op je thuisnetwerk testen.
daarna: ping -c 10 google.nl
als dit niet werkt, dan ping -c10 8.8.8.8
Internetsnelheidstest
600.1 Mbps download, 40.1 Mbps upload
Latentie 4 ms
Server: Amsterdam
Ping Google: 10ms, 13ms, 11ms, 11ms.
4 sent, 4 received, 0% loss.
Ping 8.8.8.8
Transmit failed, general failure.
Sent 4, received 0, lost 4.
Ping 192.168.178.1
Transmit failed, general failure.
Sent 4, received 0, lost 4.
Dit is feitelijk een “vreemde” uitkomst.
1. Speedtest werkt
2. Ping naar router werkt niet (dan kan Speedtest ook niet werken)
3. google.nl werkt wel en 8.8.8.8 niet? Snap ik niets van.
Lijkt alsof er alleen IPv6 is en geen (werkende) IPv4. Kun je ipconfig /all uitvoeren en de info onder 'Ethernet adapter Ethernet' plaatsen?
Heb je een media box xl? En deze aangesloten op de modem?
mocht dit zo zijn is het makkelijk te zien op https://ipv6-test.com/
Bij deze. Het lijkt inderdaad een probleem IPv4.
We hebben een Mediabox next mini.
Het probleem lijkt hem in de ipv4 te zitten.
Als de link niet werkt, probeer deze: http://192.168.178.1/?page=admin%2Finfo
@ChrisLyricz Heb je het modem al eens 30 seconden van de stroom gehad?
Het lijkt erop dat IPv4 op de PC is uitgezet. Op de router kan dit niet.
PC krijgt wel een IP-nummer, of is dit handmatig ingesteld?
Zet het eens automatisch.
ipv4 is zeker niet uitgezet
de computer krijg netjes een ipv4 config via dhcp
Vermoedelijk een conflicterende DHCP-server, indien op de modemrouter de standaardconfiguratie (192.168.178.0/24) wordt gebruikt.
aan het dhcp enabled
en de default gateway 192.168.0.1
ging ik er vanuit dat hij zelf de dhcp range heeft gewijzigd
Deze instellingen zeggen niets over de DHCP-server waar de lease van afkomstig is. Het is mogelijk dat het LAN-subnet op de modemrouter is gewijzigd naar 192.168.0.0/24, maar de (IPv4) DNS-servers van Ziggo (die worden uitgedeeld door modemrouter) ontbreken. Vandaar het vermoeden van mijn reactie hierboven.
Inloggen op de bovenstaande links lukt niet. Modem uiteraard meerdere keren van het stroom afgehaald. Dit was helaas niet de oplossing.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.