Goedendag allen,
ik heb sinds vanochtend geen internet meer op mijn PC.
mijn PC is bedraad naar mijn modem, mijn overige electronica doe ik via WIFI.
met een snelle check via probleem oplossen kom ik erachter dat "Ethernet heeft geen geldige IP configuratie" de oorzaak is van dit probleem.
nu heb ik al meerdere dingen uitgeprobeerd, gecheckt op internet naar oplossingen en zelfs de Net adapter repair gebruikt om dit probleem op te lossen, echter zonder resultaat.
na een belletje met helpdesk van ziggo zijn er 2 mogelijkheden, of mijn PC is de oorzaak of het modem.
hierna heb ik mijn PC naar een familie meegenomen om te kijken of ik daar wel internet via de kabel kon krijgen, en dit was ook het geval.
tevens een extra PCIE netwerkadapter gehaald om te testen of mijn moederbord wel ok was, ook hier bleef de storing terugkomen.
ik weet dus bijna zeker dan mijn modem deze storing geeft, maar na nog een belletje met klantenservice willen ze deze niet vervangen.
is er iets wat ik nog kan doen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Goedendag allen,
heb vorige week maandag weer gebeld met ziggo, situatie weer uitgelegd en te horen gekregen dat er een nieuwe router gestuurd werd.
deze de woensdag binnen gekregen en gelijk geïnstalleerd.
sindsdien geen problemen meer, maar heb even gewacht met melden voordat er weer wat verkeerd ging 😂
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Een defecte UTP-kabel is de meest waarschijnlijke oorzaak, heb je die al vervangen?
ja, ik heb al meerdere ander kabels getest
Kun je via ncpa.cpl controleren of er een link is en zo ja, op welke snelheid?
Plaats ook eens een screenshot van de informatie onder 'Ethernet adapter Ethernet' na uitvoeren van ipconfig /all in de Opdrachtprompt.
De PC lijkt geen IP adres van de Connectbox te krijgen, als een andere poort wordt gebruikt werkt het dan wel?
Als in de Connectbox wordt ingelogd staat de pc dan bij de verbonden apparaten?
De overige aparaten krijgen wel een IP adres toegewezen begrijp ik?
nee, heb normaal poort 1, samen met klantenservice op poort 3 geprobeert, maar dit geeft zelfde probleem
Er is een link, dus de interne switch van de modemrouter werkt. Kun je een screenshot maken van de status van 'Ethernet 2' (rechtsklik, 'Status')?
Een IP-adres in 169.254.0.0/16 (APIPA/zeroconf) houdt in dat de PC geen adres ontvangt van de DHCP-server.
Even ter controle, welk type modemrouter gebruik je?
De screenshot ziet er qua linksnelheid prima uit. Ik ben eerder wel eens een geval op de community tegengekomen, waarbij de switch niet meer onderdeel leek te zijn van de (software) bridge, waar zowel de Wi-Fi-radio's als de switch onderdelen van moeten zijn. Dat heeft als effect dat er geen DHCP-server actief is op de switch en ook statisch IP-adres instellen geen workaround is. Op de bridge is het LAN-subnet ingesteld en luistert de DHCP-server naar verzoeken.
Zou je ter controle op een apparaat dat is verbonden is via Wi-Fi, de verbinding tijdelijk willen verbreken en opnieuw verbinden? Als dat goed gaat en het apparaat heeft netwerk- en internettoegang, dat weten we zeker dat de DHCP-server van de modemrouter naar behoren werkt.
ik heb de smartwifi modem, nu al bijna 2 jaar.
hoe bedoel je de verbinding verbreken? ik heb het modem al 2 keer gereset, 1 keer stekker eruit en 1 keer fabrieksreset
Ik bedoelde op een willekeurig apparaat dat via Wi-Fi is verbonden, Wi-Fi uitschakelen en opnieuw inschakelen.
Overigens zie ik dat jouw PC wel probleemloos via Wi-Fi lijkt te zijn verbonden, inclusief netwerk- en internettoegang?
ja klopt heb nu voor nood een netwerkadapter voor wi-fi.
wi-fi werkt perfect, daar heb ik geen problemen mee, heb mijn telefoon gebruikt om wi-fi uit en in te schakelen
Wat je dan nog kunt proberen is een statisch IP-adres instellen via 'Eigenschappen', 'Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)', 'Eigenschappen'. Kies 'Het volgende IP-adres gebruiken' en voer onderstaande adressen in:
IP-adres | 192.168.178.2 |
Subnetmasker | 255.255.255.0 |
Standaardgateway | 192.168.178.1 |
Voorkeurs-DNS-server | 1.1.1.1 |
Alternatieve DNS-server | 8.8.8.8 |
ok, dat heb ik gedaan en dan krijg ik deze melding
Dit lijkt op het probleem dat ik in een van mijn vorige reacties beschreef.
Ik neem aan dat je het LAN-subnet niet zelf hebt aangepast na het terugzetten van de fabrieksinstellingen? Is dat laatste trouwens wel correct verlopen, c.q. zie/zag je de installatiewizard nadat je de webinterface van het modem opent (via Wi-Fi)?
Voor de zekerheid: de PC is direct met de modemrouter verbonden, zonder switch/router of ander apparaat ertussen?
@tobiastheebe kan het zo zijn dat de modem/router toch niet goed is? Dat is toch wat je in je eerdere reactie op doelt?
Het 'vreemde bereik' werd gegenereerd door de PC zelf omdat de DHCP-server onbereikbaar is, dit heet APIPA/zeroconf. Zoals eerder aangegeven is het subnet 169.254.0.0/16 daarvoor bestemd.
@tobiastheebe schreef:Het 'vreemde bereik' werd gegenereerd door de PC zelf omdat de DHCP-server onbereikbaar is, dit heet APIPA/zeroconf. Zoals eerder aangegeven is het subnet 169.254.0.0/16 daarvoor bestemd.
Dat heb ik inderdaad eerder gelezen op de community, dat lijkt hier ook het geval te zijn. Dan lijkt het aparaat vervangen toch de juiste weg zeker als een fabrieks herstel niet helpt.
ok heb opnieuw via wi-fi fabrieksreset gedaan, inderdaad online op mijn connect box de installatiewizard gedaan.
nu zie ik echter geen bekabeld verbonden apparaten staan, die stonden er eerst wel.
heb al een netwerk diagnose op de connect box gedaan, die was goed
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.