1
Vraag
2
Reacties
z-user015

Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Esp8266 verbinden met Connect box.

Hallo, 

 

Ik ben al weken on and off bezig met dit werkend te krijgen:

 

Ik heb een esp8266 wifi module. Deze programmeer ik met het ssid en wachtwoord van de connectbox en een statisch ip (192.168.178.2) met gateway 192.168.178.1.

 

Het wil echter maar niet werken. Ik zie het apparaat niet staan in de Ziggo ui. En ik krijg ook geen respons als ik 192.168.178.2 probeer te pingen. Ik kan eigenlijk op geen enkele manier verifiëren of hij wel verbonden is. Het lijkt er wel op, want anders zou er na 30s een eigen hotspot gecreëerd moeten worden door de esp (om ssid en wachtwoord in te vullen).

 

Op mijn eigen router met ddwrt werkt dit zonder problemen. Ook zonder statisch ip via dhcp. Is er iets aparts aan de Ziggo connectbox dat het zo moeizaam gaat? Mag ik 192.168.178.2 wellicht niet gebruiken? Ik heb de DHCP server ingesteld om te beginnen bij 192.168.178.50.

 

Alvast bedankt! 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
z-user015
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Nog even een heel late reactie over hoe ik het opgelost heb:

 

Uiteindelijk heb ik een Ziggo "extra WiFi punt" router gekocht en deze geflashed met ddwrt firmware.

Deze tweede router bedraad op de connectbox aangesloten als extra AP. En hier wilden alle ESP's wel mee verbinden.

Nu heb ik dus op de begane grond de connectbox in de meterkast en op zolder de tweede router. Beide dezelfde SSID van het 2.4GHz netwerk. 

 

Opvallend is dat van de 3 ESP's in de woonkamer (begane grond), er twee enkel met de router op zolder willen verbinden (wat net aan lukt qua signaalsterkte -70 a -75dBi). En eentje wel de met de connectbox verbindt en -25 a -30dBi aangeeft.

 

Dit lijkt overeen te komen met een ander topic waar de topicstarter ook meerdere ESP's had waarvan sommigen wel en anderen niet met de connectbox verbonden. 

 

Samengevat: Het verbindingsprobleem is nog steeds niet opgelost, maar op deze manier heb in tenminste een omweg waardoor het werkt. 

Bekijk in context

7 Reacties 7
z-user015
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Samengevat ben ik vooral benieuwd of een wifi apparaat met statisch ip adres 192.168.178.2 en gateway 192.168.178.1 en subnet 255.255.255.0 gewoon zou moeten werken met een connectbox. 

 

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

@z-user015 zo te zien is er nog geen kenner op dit gebied, anders had je al een reactie gehad. Ik kom wel een aantal eerdere topics tegen, wie weet zit daar het antwoord!

jan_Doedel

Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

Beste z-user

 

Je kunt toch gewoon serieel meekijken wat er gebeurt? dat weet je meteen of de verbinding ja of nee tot stand komt. Zolang jij er een gebruikt die in de scope zit moet dit werken.

 

z-user015
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Tot op heden ben ik nog niet op de locatie geweest met mijn laptop (het is niet mijn woning). Ik ging er vanuit dat ik na het verbinden de log via WiFi uit zou kunnen lezen. Maarja, als ie niet (goed) verbindt, dan houdt dat op natuurlijk.

 

Wat ik in de voorgaande topics hierover terugvond heeft niet gelopen. Behalve de suggestie dat een SSID met een spatie eventueel een probleem zou kunnen zijn. Ik zal die de volgende keer wijzigen naar iets zonder spatie. En uiteraard een laptop meenemen. 

jan_Doedel

Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

Kijk maar even in de ASCII tabel, dat snap je waarom een spatie niet alleen als %20 in bv html wordt weergegeven maar nog op veel meer manieren afhankelijk van waar je deze gebruikt.

Dus niet alleen in SSiD's is dit 1 van de zaken die je beter vermijd.

z-user015
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Jep. Doe ik zelf meestal ook. Maar dit is niet mijn modem. Overigens heb ik wel nog getest of het op mijn eigen router (ddwrt) werkt met een spatie in de ssid. En dat ging toen prima.

Anyway, ik ga de spatie weghalen just in case. 

z-user015
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Nog even een heel late reactie over hoe ik het opgelost heb:

 

Uiteindelijk heb ik een Ziggo "extra WiFi punt" router gekocht en deze geflashed met ddwrt firmware.

Deze tweede router bedraad op de connectbox aangesloten als extra AP. En hier wilden alle ESP's wel mee verbinden.

Nu heb ik dus op de begane grond de connectbox in de meterkast en op zolder de tweede router. Beide dezelfde SSID van het 2.4GHz netwerk. 

 

Opvallend is dat van de 3 ESP's in de woonkamer (begane grond), er twee enkel met de router op zolder willen verbinden (wat net aan lukt qua signaalsterkte -70 a -75dBi). En eentje wel de met de connectbox verbindt en -25 a -30dBi aangeeft.

 

Dit lijkt overeen te komen met een ander topic waar de topicstarter ook meerdere ESP's had waarvan sommigen wel en anderen niet met de connectbox verbonden. 

 

Samengevat: Het verbindingsprobleem is nog steeds niet opgelost, maar op deze manier heb in tenminste een omweg waardoor het werkt. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic