1
Vraag
2
Reageer en help mee
Joe8

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ernstige issues tussen 212.142.51.109, asd-tr0021-cr101-be112-2.core.as33915.net en nl-ams14a-ri1-ae

Dit hoort hier eigenlijk niet thuis maar waarschijnlijk is dit de beste weg om het door de juiste mensen bij VodafoneZiggo op te laten pikken.

 

Ik beschik momenteel over drie kabel abonnementen van Ziggo:

1 zakelijke aansluiting in Amsterdam
1 particuliere aansluiting in Amstelveen, deze gaat opgezegd worden
1 nieuwe particuliere aansluiting in Amsterdam deze is nieuw en de reden van deze post

 

Mijn nieuwe aansluiting in Amsterdam haalt vaak maar 5% van wat verkocht is. Monteur is langs geweest en alles is doorgemeten een paar optimalisaties doorgevoerd. Onder andere de RSSI en SNR zijn nu optimaal.

 

Eerst dacht ik dat het misschien door de veranderingen in het peering beleid van Ziggo kwam en stond al op het punt om met tegenzin de ACM hierover te benaderen (sowieso foei Liberty Global!) Maar na uitvoerig onderzoek lijkt het net niet hierdoor te komen maar met een configuratie en/of capaciteitsissue bij deze specifieke Ziggo aansluiting ergens tussen de eerste drie upstream hops vanaf het modem.

 

Ter illustratie wat iperf3 output:

 

Ziggo zakelijk Amsterdam = rond verkochte bandbreedte
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bitrate Retr
[ 5] 0.00-10.05 sec 859 MBytes 717 Mbits/sec 44 sender
[ 5] 0.00-10.00 sec 855 MBytes 717 Mbits/sec receiver

 

Ziggo particulier Amstelveen = rond verkochte bandbreedte
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bandwidth Retr
[ 4] 0.00-10.00 sec 346 MBytes 290 Mbits/sec 0 sender
[ 4] 0.00-10.00 sec 346 MBytes 290 Mbits/sec receiver

 

Ziggo particulier Amsterdam = 5% van verkochte bandbreedte
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bitrate Retr
[ 5] 0.00-10.03 sec 53.4 MBytes 44.7 Mbits/sec 7 sender
[ 5] 0.00-10.00 sec 52.1 MBytes 43.7 Mbits/sec receiver

 

Het probleem bij de aansluiting zit ergens hier:

 

212.142.51.109
asd-tr0021-cr101-be112-2.core.as33915.net
nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net

 

Welke held gaat zorgen dat dit verholpen wordt?

 

Bij voorbaat dank!

24 Reacties 24
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Hoe heb je geconstateerd dat het probleem bij deze hops ligt? Zie je daar packet loss of hoge latency? Zou je een screenshot/uitdraai van een traceroute willen plaatsen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Even voor de zekerheid en om andere oorzaken uit te sluiten: 

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Joe8
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi Bert,

Dank voor je supersnelle reactie!

Bijgesloten een PDF met alle verzochte modem info (heb wel het MAC van het modem even geredigeerd) en fotos van waar Ziggo binnenkomt en het modem. Zoals gezegd is alles ook door de Ziggo monteur doorgemeten en heeft hij de coax wandcontact doos vernieuwd zodat deze ook voor hogere frequenties geschikt is. Zoals je zult zien zijn de signaal waarden conform Docsis 3.1 richtlijnen optimaal.



Mvg,


J.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dat is zeker niet optimaal je hebt een open aansluiting op de POA splitter en je modem staat vol met cm status meldingen die over een sc-qam kanaal gaan in de downstream 

 

en zelfs t4 timeout = kanaal uitval meestal 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De splitter (POA-01-B) is overbodig, het modem kan direct op het AOP aangesloten worden. De log vertoont een aantal momenten met uitval op 4-8 en 5-8, was het monteursbezoek op een van deze dagen?

 

Zou je deze instellingen willen toepassen en nog naar mijn eerdere reactie willen kijken?

Joe8
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi T,

Ook jij bedankt voor je supersnelle reactie.

Ja, met onder andere traceroute (mtr).  En nee, niet zo zeer packet loss: de eerste hops zijn de enige verschillen met de andere Ziggo aansluitingen. In dat gedeelte van de Ziggo infra wordt het verkeer negatief beinvloed.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie eigenlijk geen grote problemen, er is een lichte jitter zichtbaar, maar dat is gebruikelijk voor het SmartWifi modem (Giga) i.v.m. de Puma-chipset. Naar mijn mening moeten we de focus op de individuele aansluiting leggen.

 

Mogelijk ervaar je verbetering na doorvoeren van de instellingen van mijn vorige reactie.

 

Naar welke server test je? Eventueel kun je nog Serverius proberen.

 

Tenslotte was ik nog benieuwd naar wanneer het monteursbezoek was, i.v.m. de signaalproblemen die zichtbaar zijn in de log.

Joe8
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@ R&T

De splitter is er ook af geweest. Ik heb hem er alleen op zitten na ruggespraak met de monteur zodat de kabel naar beneden staat. Ik heb hem er nu weer tussenuit gehaald.

De monteur was er idd die dagen. Ik zou alleen maar de logs van de afgelopen 24 uur als input beschouwen.

Nee T4 meldingen zijn idd niet optimaal 😂 ik doelde alleen maar op de RSSI en SNR.

Aan de gelinkte instellingen heb ik niet veel want het modem staat in bridged mode.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De events van de afgelopen 24 uur ontbreken, dit een bekende bug van het SmartWifi modem Giga. Na een reset zouden ook de overige events zichtbaar moeten worden.

 

In bridge mode zijn deze instellingen inderdaad niet toe te passen. Misschien kun je nog een snelheidstest doen met een PC direct met het modem verbonden, in dat geval is ook een reset van het modem nodig voordat de PC een publiek IP-adres ontvangt. Dit houdt verband met het MAC-filter op het modem.

Joe8
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

PS

Ik heb het modem ook in niet brigded mode getest.

Maar In bridged mode heb ik het idd getest met mijn laptop als endpoint en met ook met verschillende routers waaronder professionele modellen.

Voordat ik er vragen over krijgen is het iperf tests gedaan over het hele internet waaronder eigen colo's in Amsterdam (de output die ik geupload had) naar severius in NL, naar Dusseldorf en Parijs. Enkele en parallels connecties etc. Ook heb via http platte file transfers getest. En versleutelde tunnels via TCP en UDP. Tests naar speedtest servers via de browser doen het beter maar dat is kunstmatig.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Met het modem direct op het AOP aangesloten is er ook geen verbetering in snelheid zichtbaar?

Joe8
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Geen verbetering. Ik heb het modem zojuist voor alle zekerheid via de webinterface herstart.

Via bedrade client:

iperf3 -c speedtest.serverius.net -p 5002 -R

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bitrate Retr
[ 5] 0.00-10.00 sec 72.5 MBytes 60.8 Mbits/sec 14 sender
[ 5] 0.00-10.00 sec 71.5 MBytes 59.9 Mbits/sec receiver

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

In dat geval lijkt mij het verstandig om een moderator (Ziggo-medewerker) te laten meekijken, zij komen binnen enkele dagen langs in de topics. Zou je de adresgegevens van de nieuwe locatie willen invullen? Deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

 

Een UBC1318ZG (met Broadcom- i.p.v. Puma-chipset) is een betere keuze voor bridge mode.

Joe8
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ja, ik denk dat wij idd op punt zijn uitgekomen. Ik heb de adresinfo igg toegevoegd.

Dat is het modem wat ik op kantoor heb. Lijkt mij idd meer geschikt voor een GBs aansluiting

Raar dat Ziggo dan een ongeschikt modem levert voor haar Giga Internet klanten.

Dank voor je ondersteuning en tips!

Wel raar dat dit via een forum moet plaast vinden. Wij zijn eigelijk het werk van Ziggo aan het doen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het SmartWifi modem Giga is uiteraard geschikt voor Internet Giga, net als de UBC1318ZG is het een DOCSIS 3.1-modem, maar de eerder genoemde Puma-chipset zorgt nog wel eens voor problemen. De UBC1318ZG is bedoeld voor zakelijk gebruik, maar wordt via de community bij wijze van uitzondering ook voor particulier gebruik beschikbaar gesteld.

 

Mogelijk kan een moderator nog een oorzaak in de achtergrond ontdekken waarom de downloadsnelheid zo beperkt is, maar jij hebt van jouw kant al zoveel mogelijk uitgesloten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Joe8 "Wel raar dat dit via een forum moet plaast vinden. Wij zijn eigelijk het werk van Ziggo aan het doen."

 

Ziggo moderators komen sowieso binnen een 2-3 werkdagen in alle topics langs om alles op te pakken waar Ziggo iets moet uitvoeren en zij kunnen dieper in de systemen en/of de juiste mensen direct bereiken dan de standaard helpdesk.

 

Er zijn hier ook  een berg klanten actief, die andere klanten graag op weg willen helpen en dan kom je met regelmaat technisch vreemde dingen tegen en dan wordt het interessant en van de oplossingen leer je telkens weer meer begrijpen van hoe één en ander werkt en opgelost moet / kan worden en/of pinpointen wat er aan de hand is.

Dit vind b.v. ik leuker dan puzzelen of de tuin onderhouden of voetballen kijken 🙂

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

bij het ziggo connectbox modem kan je de service flows inzien zou je die hier kunnen posten ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Die staan in een eerder geplaatste PDF en zijn correct (1070/53,5 Mbps).

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik vroeg het aangezien mijn service flow voor de downstream meer regels bevat

 

 

robinjoo19_0-1659888537254.png

ik heb alleen internet en tv geen telefonie oid 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic