Timbooo1

Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Erg last van packetloss

Ik heb al weer een tijd last van packet loss zoals ik daar 2 jaar geleden erg last van had. Ik heb al contact gehad met live chat en contact gehad met klantenservice. Ze zeggen dat mijn packetloss in de marge zit van het acceptabele packet loss. Maar hier klopt niets van. Want packet loss moet gewoon 0 zijn. Want niemand accepteer rubber banding in een game. Ik stream via Geforce Now en packet loss daarin is gewoonweg niet acceptabel. 

 

Ik heb de bestanden met de packetloss duidelijk te zien in de netwerk log. Deze is niet super lang momenteel omdat ik hem opnieuw opgestart heb en naar factory defaults heb gezet. 

 

Ik heb de splitter en de coax kabels vervangen en al geprobeerd om te kijken of het aan de splitter lag dus de splitter ertussenuit gehaald en probeert of het de Mediabox XL ligt, dus die coax kabel ertussenuit gehaald. Geen internet kabel tussen de de Mediabox en de modem. Ik zal een foto van de modem en de muur laten zien. Ik ben benieuwd wat jullie denken. Ik zou graag een monteur hierna hebben kijken want die klantenservice zegt dat er niets mis is. Wanneer er duidelijk wel problemen zijn. Mijn beste gis zou zijn dat het dus gewoon de modem is die stuk is. Zoals 2 jaar geleden. 

 

PS: Ik heb deze problemen met mijn telefoon, computer, xbox, tv, en laptop. Dus het ligt niet aan mijn apparatuur. 

 

Zijn er verder nog dingen die jullie nodig hebben zoals huisnummer geboortedatum enzovoorts? Die ga ik hier natuurlijk niet meteen neerzetten voor duidelijke redenen. 🙂

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Timbooo1 Het is in dit geval lastig de vinger op de zere plek te leggen. Aan netwerkkant ziet alles er op dit moment verder prima uit. Als je het probleem als zijnde opgelost beschouwd dan mag je wel op "Markeer als oplossing" klikken.

Bekijk in context

85 Reacties 85
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

uit welke overzicht blijkt dat je packet loss heb die netwerk log laat allemaal firewall gerelateerde dingen zien 

hoe heb je de firewall instellingen staan van de connectbox 

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De Illegal dropped packets is een firewall issue? Ik heb de firewall zelfs uitgezet om te kijken of het daaraan lag. Geen effect daarop. Zelfde resultaat als ik het aan zou hebben staan. 

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ipv4 firewall aan en uit en ipv6 aan en uit. Zonder alle andere opties. Zoals ik hier laat zien, die opties staan allemaal uit om te kijken of de firewall en mee aan het rotzooien is. Wat rood is heb ik aan en uit gezet, alle andere opties staan altijd uit.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

die meldingen hebben inderdaad betrekking op de firewall en niet persee op de packet loss welke niet zouden mogen voorkomen zeker als de firewall uit staat

 

 

hoe zie je dat je packet loss heb geeft geforce now dat ook aan met een melding/icoon

 

en is dat het 1ste punt waar de groene kabel van ziggo binnenkomt het AOP meestal zit die in de meterkast

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geforce Now geeft duidelijk een icoon aan van packetloss en het feit dat als het gebeurt de stream blokkerig word en stopt voor een seconden en het geluid distort. En de packet loss daarna omhoog schiet naar 600. Ik heb voor het gemak ook even mijn windows firewall uitgezet. 


PS: de screenshot is niet van mij maar van google. Maar ik heb rood gemaakt wat dan omhoog schiet naar600 in rode cijfers.

 

PPS: Als dit gebeurt in geforce now en streams op twitch als het buffert. Zie ik dus die melding staan in de Modem van Ziggo. "Illegal dropped packet -input of forward."

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

misschien kan @tobiastheebe hier meer kaas van maken

die meldingen horen niet te komen zeker niet als de firewall uitstaat is mijn idee

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Oh en dat is inderdaad het enige punt waar mijn internet binnenkomt.

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zoals ik al eerder zei. Ik weet bijna 100% zeker dat dit weer een kapotte modem is. Want nu staat mijn firewall uit. Op de modem en mijn pc. En dit gebeurt er weer. 

 

 

01-05-2022 13:36:46noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f206:00c6:face:b00c:0000:7260 MAC=01:5C:B3:CA:46:86;CM-MAC=38:43:7d:75:1d:4a;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ca:68;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik probeer even het nieuwe AOP splitter aan te sluiten om te kijken of dat het oplost. Is de splitter nodig voor een goed signaal? Want ik vroeg dat aan de live chat en hun zeggen van niet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Voor zover ik kan zien is het modem momenteel direct op het AOP aangesloten? De downstream en upstream zien er in elk geval prima uit.

 

Je kunt tijdens gaming met PingPlotter een continue traceroute laten lopen (naar bijvoorbeeld 8.8.8.8), daarop is te zien vanaf welke hop de packet loss optreedt.

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb nu een nieuwe splitter ertussen gezet die gestuurd was door een ziggo live chat medewerker. Ik had hem inderdaad direct op het AOP aangesloten maar nu een splitter ertussen gezet. Ik kan wel even een pingplotter laten lopen alleen denk ik niet dat hier veel uit gaat komen. Dit is heel apart. Waarom geeft pingplotter 70%+ packetloss aan op het modem ip?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De packet loss op de modemrouter kan er inderdaad zorgwekkend uitzien, maar ik zie vaker voorkomen dat deze niet alle ICMP-verkeer (goed) beantwoord. De 100% packet loss daarna is het CMTS van Ziggo, dit kun je negeren. Het gaat voornamelijk op packet loss verderop in de route.

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hierbij kun je heel duidelijk de packetloss spike zien naar buiten toe. En dus op hetzelfde moment zo'n illegal packet loss bericht in de modem. 30% totaal packet loss in het onderste pingplotter route. Wat dus bij Twitch kijken en Geforce now gamen totaal het water in gooit als het ware.

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zal de pingplotter even laten lopen en de packet loss dan hier inzetten want die packetloss naar google. ook al is er maar 0.8% geconstateerd die gaat veel hoger als er zo'n spike voorkomt. Maar als het heel hoog gaat dan zal ik hem hier in het forum weer zetten. Voor nu heb ik de splitter er tussen gezet en krijg ik een aantal andere dingen erin staan.

 

01-05-2022 14:07:59noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.220];CM-MAC=38:43:7d:75:1d:4a;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ca:68;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-05-2022 13:49:22noticeMDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=38:43:7d:75:1d:4a;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ca:68;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-05-2022 13:49:12warningLost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:75:1d:4a;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ca:68;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-05-2022 13:49:07criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=38:43:7d:75:1d:4a;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ca:68;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-05-2022 13:48:52noticeMDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=38:43:7d:75:1d:4a;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ca:68;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-05-2022 13:47:38warningLost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:75:1d:4a;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ca:68;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-05-2022 13:47:33criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=38:43:7d:75:1d:4a;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ca:68;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Deze heb ik opgelost door de kabel van de tv ook in de nieuwe splitter te doen. En sinds ik dat heb gedaan lijkt de packet loss erg minder te zijn. Ik houd jullie op de hoogte. Als het weer terug komt maak ik een screenshot van de pingplotter en kijken we weer verder. 🙂 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb nog even naar de gedeeltes event log gekeken die je eerder plaatste. De meldingen SYNC timing failure en MDD timeout/recovery werden veroorzaakt door het af- en aankoppelen van de kabel. Door de firewall wordt IPv6-verkeer vanaf servers van Google, Microsoft en Facebook (WhatsApp) tegengehouden. Dat is wat vreemd. Het is duidelijk dat 'Firewallbeveiliging' uitgeschakeld niet daadwerkelijk dat effect heeft. Mij is ook bekend dat bijvoorbeeld port forwarding alleen werkt als dit ingeschakeld is (anders wordt dit verkeer met REJECT beantwoord), dus mijn advies is om 'Firewallbeveiliging' ingeschakeld te laten voor zowel IPv4 als IPv6. Vooral voor IPv6 is dit belangrijk, omdat dit i.t.t. IPv4 geen NAT gebruikt.

 

Ik betwijfel overigens of bovenstaande te maken heeft met de packet loss.

 

Welk type splitter gebruik je momenteel? Ik zag deze namelijk niet op de foto. De standaard door Ziggo geleverde types zijn de POA-01-B en ESX-02. Als test kun je het modem nog direct op het AOP aansluiten, dus zonder de splitter. Een splitter met open aansluiting moet worden voorkomen i.v.m. ruis door instraling. Overigens zag ik eerder geen signaalproblemen, de downstream en upstream zagen er prima uit.

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kan ik dan een nieuw modem krijgen toegestuurd, aangezien de modem dan duidelijk defect is met deze details over de firewall?

 

 

En ik had er geen splitter tussen zitten in het begin en toen waren die packet loss issues dus nog steeds zo hoog. Ik denk dat er iets defect is in de modem en de instellingen die duidelijk niet goed werken wat duidelijk problemen aangeeft in het verkeer tussen servers en de modem. Firewall aan of uit, beiden resulteren in precies hetzelfde probleem. De nieuwe splitter die er nu tussenzit is een PAO-01-B. En ik heb het probleem gekregen toen de firewall aan stond. Ik heb alleen vandaag dus de firewall uitgezet toen je zei dat het een firewall probleem was. Ik heb hem nu weer aangezet.

 

Ik weet niet of jij er zeggenschap over hebt qua een nieuwe modem, maar die zal ik wel graag willen ontvangen dan.

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
01-05-2022 17:03:51noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=52.176.61.32 MAC=00:01:5C:B3:CA:46;CM-MAC=38:43:7d:75:1d:4a;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:ca:68;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Hierbij het bewijs dat er dus daadwerkelijk door de dropped packets packetloss word veroorzaakt. Packetloss image samen met de data in mijn connect box. Op precies hetzelfde moment. Ook mijn geforce now game weer packetloss. En rubberbanden/stream kwaliteit omlaag met een freeze van de stream/buffer.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

gebruik je de wifi van het modem of kan je ook een losse router daarvoor gebruiken ?

misschien zou je anders de https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/ubee-ubc1318zg kunnen krijgen 

Timbooo1
Topicstarter
Level 2
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik vind alles goed. Ik kan zelf een router aanschaffen voor wifi. Dat komt eigenlijk ook goed uit aangezien ik in mijn slaapkamer geen goede ontvangst heb in mijn bed op de telefoon. 

 

Dus die ubee modem vind ik fantastisch als die verzonden naar mijn adres kan worden.

Uitgelicht topic