Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Beste allemaal
Het internet deel van ons Ziggo abonnement is op de secundaire WAN poort van mijn UXG Pro router aangesloten doet dienst als fail-over en is permanent ingesteld om onze Ziggo Next box van non lineaire TV signalen te voorzien. Eventuele (beginnende) problemen worden dus niet zo snel opgemerkt. Op 14 september heb ik bij wijze van proef een tijdje alleen via Ziggo gedraaid. Niets bijzonders gemerkt. Bij het uitlezen van de diverse waardes upstream, downstream en de rest viel me op dat de upstream waarde erg hoog was tot 49.8 dBmV.
Primaire verbinding hersteld en op onderzoek uitgegaan. ARRIS uitgezet de POA-01-B losgemaakt "groene" stekker rechtstreeks in het AOP geplaatst herstart en... Partial bonding bij het overzicht. Niet goed. POA teruggeplaatst en ook de "rode" coax stekker even losgemaakt en weer opnieuw aangesloten. Opnieuw starten, normale verbinding en ca 47 dBmV upstream, niet geweldig maar beter. de waardes in de bijlages zijn van vandaag.
Hier klopt iets niet
Opgelost! Ga naar oplossing.
Kun je alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
Mocht je onverhoopt alsnog CER in de downstream of een Tx power welke met meerdere dBmV's fluctueert (eventueel i.c.m. US partial bonding) waarnemen, dan is een monteursafspraak voor een TDR-/pulsmeting een goede vervolgstap.
Een Tx power van 48~49 dBmV is hoog, maar nog acceptabel en zeker niet 'erg hoog'. Belangrijkste is dat deze waarden nagenoeg constant zijn. Het acceptabele maximum ligt op 51 dBmV en het modem kan op een enkel kanaal (zonder bonding) met 57 dBmV zenden.
Als het modem direct op het AOP wordt aangesloten moet na initial ranging (opbouwen upstream na een reset) de Tx power ~4 dBmV lager uitkomen, in jouw geval dus op 44~45 dBmV.
Zag je DS of US partial bonding? In de downstream is CER (ruis) voorgekomen, gelet op de uncorrectable errors op alle kanalen. Als deze zijn verschenen nadat het modem opnieuw opgestart is en de aansluitwijze daarna niet meer aangepast is, dan zou dat verder onderzocht moeten worden.
Dank voor jouw reactie @tobiastheebe.
Er stond US partial bonding, en de aansluitwijze is na de laatste herstart niet gewijzigd.
Op de 14e zag ik als eerste de upstream waardes en ik meende begrepen te hebben dat tegen de 50 dBmV op de grens van het aanvaardbare ligt. Ik heb niet meer verder gekeken omdat er tijdens de test geen aanleiding leek te bestaan om de downstream waardes ook te noteren. We hebben nu dus alleen de waardes vanaf 14-09 geen idee of dezelfde of soortgelijke CER fouten aanwezig waren. De Next Box heeft geen problemen laten zien bij uitgesteld kijken.
Ziggo hanteert 51 dBmV als acceptabel maximum.
Kun je vanavond nog eens de downstream/upstream-waarden plaatsen? Op basis hiervan kan het verstandig zijn om een meerdaagse meting naar het modem te laten starten door een moderator.
wordt dit geaccepteerd volgens ziggo's blauwdruk qua waardes op een aop?
@MR_CHIP Hoe bedoel je dit precies? Voor direct op het AOP is geen norm qua Tx power, maar je kunt afleiden dat deze lager dan 47 dBmV dient te zijn.
ik dacht dat daar een norm van was net als maximaal 14dbmv oid (of was dat ook geen harde eis)
Dat is de Rx power, deze dient maximaal 12 dBmV te zijn.
waarom is er dan wel een norm voor Rx en niet voor Tx
De normen gingen in eerste instantie uit van alleen distributie/downstream. De retour/upstream werd pas veel later in gebruik genomen en is alleen van toepassing op kabelmodems en bepaalde (oudere) interactieve decoders en dus is de norm voor Tx power alleen voor dit soort CPE's vastgesteld en niet voor direct op het AOP.
duidelijk , ergens vind ik dat dat een update/revisie moet krijgen
Mijn ervaring is dat de monteurs weinig naar de Tx power kijken. Toen ik een paar jaar geleden bij familie aan het logeren was en op mijn verzoek een monteur langskwam voor het vervangen van het AOP maakte ik een opmerking over de Tx power die daar destijds 48~50 dBmV was. De monteur antwoordde: "oh, dat is prima", waar ik het niet zozeer mee eens was. Ik heb de meterkast en coaxinstallatie daarna in totaal zes keer gereviseerd (ik zag steeds nieuwe verbeterpunten) en met de laatste aanpassingen (POA-254 vervangen door PFT-I206B) is de Tx power nu 43~44 dBmV.
daarom zou dat opgenomen moeten worden in de blauwdruk die ook geldt voor de Rx power , misschien hebben ze er dan meer aandacht voor
Ik vermoed dat ook meespeelt dat Ziggo er van uit gaat dat een modem altijd via een (tweeweg)splitter is aangesloten, dus met ~4 dB demping in zowel DS als US. In die situatie geldt dus dat ATDMA tussen 36 en 51 dBmV moet liggen met 42~44 dBmV als optimale waarde. In de nieuwe(re) versie van de blauwdruk zijn alleen nog normen voor deze aansluitwijze opgenomen.
ah jammer ,direct op aop is toch het beste denk ik vaak
Ik ben ook voorstander van overbodige demping zoveel mogelijk vermijden, maar in principe is alles dus voor de hierboven genoemde situatie geoptimaliseerd.
us tx wil je inderdaad niet boven de 47 hebben als er een poa in gebruik is. vergeet niet dat het upstreamsignaal ingeregeld kan worden indien nodig
@Gio2903 ik neem aan dat je geen/zonder POA bedoelt? Een POA introduceert namelijk een demping van ~4 dB. Wat bedoel je precies met Tx power inregelen? De Tx power passief verlagen kan alleen door het modem direct op het AOP aan te sluiten of een speciale splitter te gebruiken, zoals het type dat ik eerder noemde. Op de multitap is de demping in de retourband/upstream op alle taps nagenoeg identiek.
voorbeeld: op aop is US TX 45,5, als je er dan een poa op doet word ie na de poa 49,5
als uit de tap deze waarde te hoog is kan dit ingeregeld worden door een netwerkmonteur, dus naar beneden bijstellen. hoe dit verder werkt weet ik niet, maar ik weet dat het kan.
in het geval van ts zal een monteur moeten kijken wat de upstream op de tap doet. 50 is iig te hoog, na de poa kom je namelijk op 54 en bovengrens is 51
In geval van TS is de Tx power 48~49 dBmV met POA, dus 44~45 dBmV zonder POA, dat is dus acceptabel. De Tx power verlagen in de EV kan m.i. alleen door de demping in het retourpad te verlagen op de EV, dit zou dan dus voor alle (multi)taps gaan gelden.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...