1
Vraag
2
Reacties
Lootsma2

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Erg hoge upstream waardes

AOP en overzicht.jpg

Beste allemaal

Het internet deel van ons Ziggo abonnement is op de secundaire WAN poort van mijn UXG Pro router aangesloten doet dienst als fail-over en is permanent ingesteld om onze Ziggo Next box van non lineaire TV signalen te voorzien. Eventuele (beginnende) problemen worden dus niet zo snel opgemerkt. Op 14 september heb ik bij wijze van proef een tijdje alleen via Ziggo gedraaid. Niets bijzonders gemerkt. Bij het uitlezen van de diverse waardes upstream, downstream en de rest viel me op dat de upstream waarde erg hoog was tot 49.8 dBmV.

Primaire verbinding hersteld en op onderzoek uitgegaan. ARRIS uitgezet de POA-01-B losgemaakt "groene" stekker rechtstreeks in het AOP geplaatst herstart en... Partial bonding bij het overzicht. Niet goed. POA teruggeplaatst en ook de "rode" coax stekker even losgemaakt en weer opnieuw aangesloten. Opnieuw starten, normale verbinding en ca 47 dBmV upstream, niet geweldig maar beter. de waardes in de bijlages zijn van vandaag.

Hier klopt iets niet

Configuratie.png

Downstream.png

Netwerk Historie.png

Upstream.png

     

39 Reacties 39
MR_CHIP

Level 18
  • 9197Posts
  • 117Oplossingen
  • 3158Likes

zouden ze dat ooit doen nooit ergens gelezen

Gio2903

Level 16
  • 2233Posts
  • 115Oplossingen
  • 1506Likes

had dat stukje verkeerd gelezen, dacht dat die 49 zonder poa was. vermoed in dit geval iets met de kabel

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24240Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11881Likes

Uit de Tx power maak ik geen probleem op als deze waarden verder constant zijn, dat laatste is wel belangrijk. Verder mag uiteraard geen partial bonding voorkomen. Bij familie van mij heeft het modem zeker een jaar stabiel op 49~50 dBmV gefunctioneerd.

De CER in de downstream is wel een aandachtspunt. Er lijkt ook wat lichte instraling van 4G te zijn gezien de aantallen (un)correctable RS errors het hoogst zijn op 794 MHz. Mogelijk een verouderde contactdoos in de woonkamer.

Gio2903

Level 16
  • 2233Posts
  • 115Oplossingen
  • 1506Likes

@MR_CHIPjazeker, als het te hoog of te laag is wordt daar wat aan gedaan 😉

MR_CHIP

Level 18
  • 9197Posts
  • 117Oplossingen
  • 3158Likes

ik ben er alleen bekend mee dat dit voor ds geld niet voor us

Gio2903

Level 16
  • 2233Posts
  • 115Oplossingen
  • 1506Likes

de upstream word ergens door bepaald, dus zou raar zijn als dat niet aan te passen is natuurlijk

Lootsma2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik zal de gevraagde up en downstream waarden na 11 uur vanavond weer ophalen, en zo snel mogelijk daarna weer plaatsen. Dan is er minimaal 12 uur aan tijd verstreken.

Vrolijke Vogel

Level 6
  • 152Posts
  • 3Oplossingen
  • 29Likes

Upstream waardes zijn hier nog hoger 50,3 tot 50,8 dBmV, ervaar er geen problemen mee.

Meende ooit van een Ziggo medewerker begrepen te hebben dat het modem eigenlijk de waardes van de upstream een 2 dBmV hoger weergeeft dan de werkelijkheid. Omgerekend zou het hier dan 48,3 tot 48,8 zijn.

Geen idee of deze situatie nog steeds zo is.

Lootsma2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Inmiddels is het door de reacties wel duidelijk dat de upstream lager kan in dBmV maar niet tot problemen hoeft te leiden. De ongeveer 4 meter lange witte kabel met de "blauwe" stekker is in de gortdroge kruipruimte aan de ingang van een tweewegsplitter bevestigd. Daarvandaan gaat een 9 meter lange kabel naar de woonkamer. En een 6 meter versie naar de hobbyruimte. Alle witte kabels zijn KOKA 9 versies.

Hierbij ook de door @tobiastheebe gevraagde up en downstream waarden.

MR_CHIP

Level 18
  • 9197Posts
  • 117Oplossingen
  • 3158Likes

duidelijk problemen door denk verlenging van kabel toen gemaakt

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24240Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11881Likes

Ik zie zelf niet direct een probleem. De Tx power is nog steeds 48~49 dBmV en de uncorrectable errors zijn niet verder opgelopen sinds 11 uur geleden, dit lijkt vooralsnog dus een incidentele gebeurtenis geweest te zijn. Ik vraag mij nog wel af of de tweede splitter en contactdozen in de woonkamer en hobbyruimte up-to-date zijn.

MR_CHIP

Level 18
  • 9197Posts
  • 117Oplossingen
  • 3158Likes

oh dacht dat het modem herstart zou zijn

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24240Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11881Likes

TS gaf eerder aan dat het modem inderdaad opnieuw opgestart is na het terugplaatsen van de splitter, de uncorrectable errors zijn dus daarna nog voorgekomen. Er is dus eerder wel iets gebeurd wat niet de bedoeling is, mogelijk om 8:47 gezien de kanaaluitval in de downstream in de historie op dat tijdstip.

Lootsma2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Goedenavond @tobiastheebe en @MR_CHIP

duidelijk problemen door denk verlenging van kabel toen gemaakt…

MR_Chip je weet niet hoe dichtbij en toch nog ver weg je ben van de situatie hier, waar ik al zo aan gewend ben dat ik dat niet eens als een potentieel probleem zag.

Er zit een niet systeem conforme las / koppeling onder de vloer in de groene coax kabel. Voor de achtergrond, lees verder.

Voorjaar 1988, steeds slechter beeld op de tv. Contact opgenomen met Casema. De monteur constateerde diverse problemen te beginnen met corrosie van de toenmalige RTV inbouw rijgdoos, ook de kabel zelf was aangetast. Helaas was er onvoldoende lengte beschikbaar voor reparatie.

Verleggen naar een kortere route mocht niet baten, de corrosie zat te ver.

Toen de monteur vertrok zat er met koper tape voor betere afscherming en zelfvulkaniserende tape voor vocht en vuil invloeden opschroef F Connector (bouwmarkt versie) op het tot heden onveranderde uiteinde van de groene coax buitenkabel. En idem op een flink eind soepelere lichtgroene versie van de buitenkabel ten behoeve van het verder zelf aansluiten van de nieuwe aansluitdoos.

De huidige coax kabel situatie inclusief de beide F connectoren en de lichtgroene kabel, is ontstaan kort voor de overstap van xdsl naar internet over coax hier in huis. Dat moment is niet meer goed te achterhalen mogelijk 2006 of 2007. Sindsdien is het AOP in de meterkast op zijn huidige plekje 2 keer vervangen de eerste keer bij de introductie van de Mediabox XL wegens 4G instraling. Daarbij is ironisch genoeg het AOP in de kamer vervangen door een pers F connector met een koppelstukje en verloop. De tweede keer bij de introductie van de huidige Connectbox. De UBEE was op. Elke keer was het signaal schoon, geen storingen.

De laatste maal dat er een Ziggo monteur over de vloer kwam was in 2020. Storingen bij het TV kijken en internetten. De oorzaak lag bij aansluitfoutjes in de toen ca 9 maanden jonge distributiekast. Het ding kreeg last van de warmte en had ook intern last van instraling van de 700 Mhz frequenties.

In het heden is de kans aanwezig dat deze vreemde las “op” is. Tijdens het wijzigen van o.a. netwerk bekabeling onder de vloer en het aanleggen van de glasvezelkabel is de las recht onder het kruipluik onvermijdelijk aan stress onderhevig geweest verschoven, geschopt, in het zand geduwd, noem maar op.

Benieuwd hoe het gaat met de vervanging indien nodig. Ik zal later vanavond de Connectbox weer even uitzetten, en herstarten eens zien of de storing weer terugkomt.

MR_CHIP

Level 18
  • 9197Posts
  • 117Oplossingen
  • 3158Likes

is het niet handig om dit te laten nachecken via een monteur met een tdr meting @tobiastheebe 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24240Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11881Likes

Als signaalproblemen zich blijven voordoen dan kan dat inderdaad een vervolgstap zijn. Voor ondergrondse koppelingen zou een permanente koppeling zoals dit type gebruikt moeten worden, geen F/F-koppeling met losse connectors. Het vervangen van de huidige koppeling kan de Rx en Tx power verbeteren.

Gio2903

Level 16
  • 2233Posts
  • 115Oplossingen
  • 1506Likes

als er in 1988 al last was van oxidatie in de kabel dan is dat natuurlijk nog steeds zo. in dat geval zal een groot deel, waarschijnlijk zelfs de gehele kabel, vervangen moeten worden. kost wat, maar de storing is dan wel opgelost

Lootsma2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Gio2903 

Loopt wel los, er was net een paar cm teveel aangetast om een nieuwe opbouwdoos hoog genoeg op de muur te plaatsen zodat de kast er weer voor kon (met een gat in de achterwand...)

@tobiastheebe 

Ik heb gisteravond de up en met name de downstream waardes weer bekeken en de laatste opgeslagen Daarna weer  een herstart uitgevoerd. Tot heden geen gekke dingen gezien in de logs de grootste verbetering is dat er geen post RS fouten zijn opgetreden tot heden. (Al vloog zojuist wel even het on-line radio station er uit..)

Wat denk je. Alles zitten zoals het is of toch maar die las laten vervangen door een goede versie?

En wat is dan de juiste route om te bewandelen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24240Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11881Likes

Kun je alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?

Mocht je onverhoopt alsnog CER in de downstream of een Tx power welke met meerdere dBmV's fluctueert (eventueel i.c.m. US partial bonding) waarnemen, dan is een monteursafspraak voor een TDR-/pulsmeting een goede vervolgstap.

Lootsma2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zojuist gekeken. Op die pagina stonden er ook nog vinkjes bij Blokkeer beschadigde IP-Paketten.

Nu staat alleen de firewall beveiliging nog aan. Omdat ik inmiddels weer overgeschakeld ben op het gebruik van de glasvezel verbinding heb ik even geen idee of met deze actie de on-line radio beter blijft werken, dat is van later zorg 🙂

Ik ga met een wat grotere regelmaat de logs controleren, en zal als het nodig is zeker actie gaan ondernemen. Bedankt voor het meedenken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic