1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Menni

Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Enphase App : geen realtime synchronisatie van updates

Lang verhaal dus aub met geduld lezen…

Vanaf eind januari heb ik Enphase app icm zonnepanelen met micro omvormers.
Ik heb regelmatig communicatie problemen.

(De productie is WEL ok dat kan ik zien o.a . op de app van Vattenfall). 
Met de Enphase app zie ik niet altijd de recente productie updates soms duurt het paar uur tot dat de update komt (moet max. elke kwartier komen). Soms loopt het wel goed en dan zie ik een update elke 5-10 min. In het begin werkte ik met de WiFi tussen de gateway en de modem. Leverancier (Gaslicht) zei dat de reden voor het probleem is de WiFi verbinding.
Nu heb ik ethernet verbinding en alsnog heb ik regelmatig hetzelfde probleem (dat de updates van de energie productie niet worden door gegeven elke max. kwartier in de Enphase app).
M.b.v SmartWifi zie ik dat de ethernet zijn DE GEHELE TIJD verbonden met Enphase app. 

via de site van Enphase ingelogd mbv ip adres zie ik dat de netwerk verbinding is goed en dat ik de gateway kan pingen vanuit de site. 
Enphase zegt acties te hebben uitgevoerd (remote) maar dat helpt niet. Gaslicht (leverancier) is heel passief met de hulp (zacht gezegd).
1. Heeft iemand van jullie zoiets gehad?
2. Hebben jullie suggesties voor een oplossing?
Bedankt, Menni. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Menni
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik reageer pas een jaar later sorry. 
Bij mij is het probleem opgelost. Het is een probleem van de leverancier. Zie mail van Enphase hieronder. Met name  - Provisioning devices (apparaten opnieuw toekennen aan de Envoy) - heeft geholpen. Ze hebben dat gewoon niet goed aangesloten

De werkzaamheden die ik heb uitgevoerd vindt u hieronder:

-Software update van de Envoy naar versie: D7.6.175.230622
-Firmware update voor de micro-omvormers naar versie: v04.30.07
-Netwerkprofiel (grid) aangepast naar:  EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
-Provisioning devices (apparaten opnieuw toekennen aan de Envoy)
-Reboot Envoy

Bekijk in context

8 Reacties 8
Meldingen
Aan Uit
Angelical

Level 7
  • 160Posts
  • 3Oplossingen
  • 48Likes

Goedenavond.

Volgens mij bij problemen met enphase, kan je het beste aan de bel trekken bij het bedrijf dat de panelen gelegd hebben. Ik neem aan dat zij ook de envoy geplaatst hebben. klinkt eerder als een enphase probleem, dan iets van je enegie leverancier (vattenval,?) of netbeheerder,

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34429Posts
  • 2524Oplossingen
  • 17357Likes

Welk type modem heb je? Gebruik je daarnaast eigen netwerkapparatuur zoals een router, switch of powerline-adapters?

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2827Posts
  • 300Oplossingen
  • 1360Likes

Hi @Menni! Heb je ondertussen al een oplossing gevonden voor het probleem wat je ervaart? En heb je de reacties gezien van @Angelical en @tobiastheebe? 🙂 

H Dijk

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Volgens Enphase ligt het bij Ziggo er zou een insteling gewijzigd moeten worden heb Ziggo gebeld die zegt in het community te kijken voor een oplossing. maar ik kan het niet vinden

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34429Posts
  • 2524Oplossingen
  • 17357Likes

Mogelijke oplossing: kun je alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall na inloggen op de webinterface van het modem via 192.168.178.1? Start daarna het modem opnieuw op.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14344Posts
  • 1188Oplossingen
  • 6283Likes

Hebben ze ook gezegd welke instelling @H Dijk

Ik hoor ook graag of je iets aan de tip van @tobiastheebe gehad hebt. 

tregbe

Level 8
  • 202Posts
  • 7Oplossingen
  • 83Likes

@Menni 

Ik heb hetzelfde fenomeen bij vergelijkbare opstelling en vermoed dat het geen Ziggo issue is. Het komt zo'n twee keer per maand voor bij mij.

Er zijn dan op dat moment geen internet issues en kan Enphase/Enlighten gewoon pingen. Vermoedelijk een probleem op dat moment in de backend systemen. Soms drie kwart dag geen connectie. Mijn buurman die een identieke opstelling heeft kent dit "probleem" ook.

Maak me er niet druk om omdat het verbruik keurig geregistreerd wordt lokaal.

Kan dat zien via de P1 interface van de slimme meter.

Lokaal draait alles vrolijk door en via de Enphase Toolkit of de interne webinterface van de Envoy is alles op te vragen.

Als je op dat moment een diagnostic check draait dan kan de Envoy prima communiceren via het web. Als voorbeeld (vandaag geen issues):

tregbe_0-1689854409066.png

Ik kijk overigens niet elke dag via de app of de zon schijnt  😉

Menni
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik reageer pas een jaar later sorry. 
Bij mij is het probleem opgelost. Het is een probleem van de leverancier. Zie mail van Enphase hieronder. Met name  - Provisioning devices (apparaten opnieuw toekennen aan de Envoy) - heeft geholpen. Ze hebben dat gewoon niet goed aangesloten

De werkzaamheden die ik heb uitgevoerd vindt u hieronder:

-Software update van de Envoy naar versie: D7.6.175.230622
-Firmware update voor de micro-omvormers naar versie: v04.30.07
-Netwerkprofiel (grid) aangepast naar:  EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
-Provisioning devices (apparaten opnieuw toekennen aan de Envoy)
-Reboot Envoy