1
Vraag
2
Reacties
Gelo1

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Energieverbruik Wifipods

Kreeg van Ziggo 2 gratis Wifi pods. Die 6-hoekige. Ze worden best warm dus met de huidige energieprijzen wil ik het wattage weten. Op de apparaatjes staat "0,45 A". Bij de netspanning in NL van 230V is dat theoretisch dan 0,45 x 230 = 103,5 Watt. Dan kan natuurlijk niet, zelfs niet als de cos phi 0,5 zou zijn. Dus ik denk dat die 0,45 een foutje is en men 0,045A bedoeld. Dan komen je aan goed 10 Watt.  Ik heb dit meerdere malen voorgelegd aan de klantenservice van Ziggo, ook schriftelijk maar krijg gewoon geen antwoord. Heb er toen zelf maar een vermogensmeter tussen gezet en die geeft 6 Watt aan. Dat komt meer in de richting van die 10 Watt. Aan de andere kant, 2 pods van elk 6 watt 24/7 op je installatie is een jaarverbruik van 12 Watt x 24 uur x 365 dagen x € 0,28/kwh = bijna € 30/jaar. En dat alleen voor een paar wifi versterkers! Ik vraag me af of dat niet veel zuiniger kan? Wellicht heeft iemand hier een goed antwoord op?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

6 watt meet ik als ik de pod vol gebruik, daarna zakt het wattage enigszins.

Dus ik reken met 5 watt X 2 X 24 X 365 = 88 KWh X  € 0,18 (stroomprijs 2022) = € 15,84.

(stroomprijs 2021) € 0,251 = € 22,00.

 

Bedenk dat de meeste access points gebruiken 12 watt per stuk.

Bekijk in context

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @duurzameklant 

 

Heel goed om in deze tijden je energieverbruik tegen het licht te houden! Ik zie inderdaad dat dit topic is ondergesneeuwd en nooit meer een reactie heeft gekregen, sorry!


Ik heb hierover navraag gedaan en het energieverbruik van de wifipods is als volgt:
4.5W Stand-by
10W Gemiddeld
15W Maximum

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

6 watt meet ik als ik de pod vol gebruik, daarna zakt het wattage enigszins.

Dus ik reken met 5 watt X 2 X 24 X 365 = 88 KWh X  € 0,18 (stroomprijs 2022) = € 15,84.

(stroomprijs 2021) € 0,251 = € 22,00.

 

Bedenk dat de meeste access points gebruiken 12 watt per stuk.

Gelo1
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hi Bert, bedankt voor je reactie. ik betaal in mijn nieuwe energiecontract € 0,28/kwh dus dan reken ik daarmee want dat zijn de echte kosten. Blijft nog over waarom er op deze pods 0,45A staat. Dat kan toch niet kloppen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Gelo1 "ik betaal in mijn nieuwe energiecontract € 0,28/kwh dus dan reken ik daarmee want dat zijn de echte kosten."

Is dit een contract wat dit jaar is ingegaan?

Mijn contract is in begin december vorig jaar ingegaan met de stroomprijs van 2021 en de stroomprijs is gedaald door de lagere belasting op de stroom van 6,9 cent per kWh in 2022.

Daardoor kon ik mijn maandbedrag een stuk lager instellen.

Nu maar hopen dat die verlaging blijvend is, maar ik reken daar maar niet op.

 

Waarom 0,45 A heb ik nog niet gelezen / gehoord / kunnen vinden.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Denk eerder dat die 0,45A op 12V is, dan kom je namelijk op 5.4W. Ding heeft waarschijnlijk een interne trafo van 230V naar 12V.

 

Die warmte is trouwens niet weg gegooid, maar daardoor stook je ook iets minder. OK met 6 watt is dat ietwat theoretisch maar ik heb bijvoorbeeld mijn game computer in de huiskamer staan en zie een directe correlatie met gasverbruik als ik een paar uur zit te gamen. (game PC doet 500W bij games, moet het nog eens exact meten)

 

Alleen in de zomer is het natuurlijk omgekeerd, dan gebruik je puur stroom.

Gelo1
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hi Bert, wat laat maar ik reageer nog even.

Geweldig dat jij zulke goede tarieven hebt maar ik heb dat niet voor elkaar gekregen dus ik reken met mijn werkelijke tarief en dan is het gebruik van deze pods best duur op jaarbasis. 

 

Die 0,45 A is zeker niet op 12 Volt. Zoals ieder apparaat heeft ook deze pod een CE markering en de gerelateerde voorschriften geven duidelijk aan dat de vermogensopname bij de ingangsspanning (=100 - 240V~) aangegeven moet zijn. Er zal geen trafo inzitten, dergelijke electronische apparaatjes werken met een geschakelde voeding (net zoals je USB opladers) of (goedkoper) een getrapte voeding (step-down converter) . Zo'n getrapte voeding werkt simpel met serieweerstanden en een in serie geschakelde condensator. De aldus verkregen lagere spanning is ook niet mooi afgerond op 12 Volt maar kan alles zijn tot ca 40 Volt. Goedkoop dus. Maar zo'n voeding zet het teveel aan spanning om in warmte. Dat verklaart waarom de pod behoorlijk warm wordt. De buitenzijde wordt bijna 50 gr Celsius. En daarom denk ik dat het design van de pod veel slimmer kan met een duurdere geschakelde, verliesvrije voeding. Ik ben ervan overtuigd dat de 0,45A berust op een typefout in het ontwerp van het artwork voor de typeplaat. Dat had 0,045 moeten zijn en dan klopt het wel. Tot slot vind ik het nog steeds jammer dat Ziggo zelf niet reageert. Die zijn uiteindelijk de deskundigen! 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Er kan hierop wel een moderator reageren, maar die zijn niet overal tegelijk actief op een dag. Maar ik zal @Paul vragen hier eens naar te kijken. Hij is van Ziggo. 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Hi @Gelo1, dit is een interessante kwestie, bedankt voor het aankaarten! We hebben het voorgelegd aan degene die ons hier meer over weet te vertellen. Zodra wij een reactie hebben komen we er op terug. 

duurzameklant

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zie dat in februari is aangegeven met een antwoord te komen, energieprijzen nu 4 keer zo hoog dus wat is nu het antwoord. heb er net zelf 1 gehuurd en naar een dag verwijderd, wordt zeer warm wat dus een teken is van veel energieverbruik. dus graag reactie. omgerekend komt het nu op 60 euro per jaar. doe dit maal aantal gebruikers . ik overweeg het dan ook terug te sturen ivm energieverbruik 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @duurzameklant 

 

Heel goed om in deze tijden je energieverbruik tegen het licht te houden! Ik zie inderdaad dat dit topic is ondergesneeuwd en nooit meer een reactie heeft gekregen, sorry!


Ik heb hierover navraag gedaan en het energieverbruik van de wifipods is als volgt:
4.5W Stand-by
10W Gemiddeld
15W Maximum

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@duurzameklant Ik heb het gemeten voor een langere duur en kwam tot de volgende conclusie:

6 watt meet ik als ik de pod vol gebruik, daarna zakt het wattage terug.

Dus ik reken met 5 watt X 24 X 365 = 44 KWh.

ik ken geen wifipunt access point wat minder gebruikt met dezelfde specificaties.

 

"wordt zeer warm wat dus een teken is van veel energieverbruik."

Dat is onjuist, juist apparaten die tegenwoordig minder gebruiken lijken warmer te worden, zoals het 1 Gbit witte SmartWifi modem en de SmartWifi pods.

Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

Ik heb een wifipod gehuurd die is bekabeld aangesloten op de 1e etage in de hobbykamer  ter ondersteuning voor de WiFi van de Next Mini in die zelfde kamer en voor de WiFi van de  toekomstige omvormer  (januari) op de 2e etage(zolder).  Dus verdien ik het verbruik van de WiFi pod wel weer terug via de zonnepanelen. Het is omdat het WiFi signaal op zolder zeer matig is anders had ik totaal geen WiFipod gehuurd.

job-lek

Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Warmte is verloren energie en inderdaad afhankelijk van de constructie. Het is dus wel degelijk zo: hoe meer warmte des te meer energieverbruik. Nog niet zo lang geleden werden er stofzuigers verkocht van 2000 watt. Ruim 500 watt van deze apparaten kwam vrij als warmte. 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Gelo1  schreef:

Kreeg van Ziggo 2 gratis Wifi pods. Die 6-hoekige. Ze worden best warm dus met de huidige energieprijzen wil ik het wattage weten. Op de apparaatjes staat "0,45 A". Bij de netspanning in NL van 230V is dat theoretisch dan 0,45 x 230 = 103,5 Watt.

 

Die 0.45 ampère is het maximale wat deze adapter mag/kan leveren. Heeft niet direct iets te maken met het werkelijke stroomverbruik.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@job-lek  schreef:

Warmte is verloren energie en inderdaad afhankelijk van de constructie. Het is dus wel degelijk zo: hoe meer warmte des te meer energieverbruik.


Dan zou een modem wat meer warmte produceert meer watt gebruiken dan een modem wat minder warmte produceert, dat blijkt in de praktijk toch anders te liggen.

Een TC7210 gebruikt maximaal 18 watt en vrijwel geen warmte en geen fan.

Een Giganet modem gebruikt maximaal 15 watt en wordt flink warm.

Ook een zeshoekige SmartWifi pod wordt flink warm met een gebruik van gemiddeld 5 watt.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Mijn SmarWifi Pods voelen lauw aan. Maar omdat ze met Cat.6 netwerkkabel zijn verbonden hoeven ze niet zo hard te werken. Alle afzonderlijke pods leveren 350 Mbps.

job-lek

Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Dat is de redenering andersom. 
warmte is energieverlies. Dat wil niet zeggen dat inefficiëntie alleen via warmte te meten is. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic