1
Vraag
2
Reageer en help mee
Keesgr1

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Emails verdwijnen (imap / POP3)

Ik gebruik Office365

Op mijn laptop heb ik de emailinstelling POP3 gebruikt en daar had ik alle mailtjes tot een aantal jaren terug.

 

Op mijn desktop heb ik IMAP instellingen gebruikt en dat ging lang goed samen.

Echter in juli 2021 waren plotseling de inkomende mailtjes van vóór eind april plotseling verdwenen en na lang zoeken en overleggen zei men bij Ziggo dat die mailtjes ook op de server waren verdwenen en dat ze daarom ook echt weg waren. Aan de instellingen is al die tijd niets veranderd. Nu zijn plotseling ook de inkomende mailtjes van vóór 9 oktober 2021 verdwenen.

Op mijn laptop (met POP3 instelling) stonden al die mailtjes er nog wel!!

Nu las ik op internet dat POP3 alleen op 1 computer te krijgen is en dus niet kan synchroniseren met een computer (mijn desktop) met IMAP instellingen.

Daarom heb ik op de laptop het account met de POP3 instelling verwijderd en hoopte dat ik dan alle mail weer op mijn desktop (met IMAP instellingen) zou krijgen. Echter dat gebeurde niet. Ook niet na account verwijderen en weer opnieuw (met IMAP) aanmelden.

Bij Ziggo helpdesk kunnen zij mij ook niet verder helpen en werd mij aangeraden de vraag bij de community neer te leggen.

WIE KAN MIJ HIER VERDER HELPEN??   Ik word er moedeloos van...

4 Reacties 4
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75166Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Als er ineens mails verdwijnen lijkt het op een hack, dat komt de laatste tijd vaker voor.

Wijzig in ieder geval je wachtwoord van Mijn Ziggo en je mailadres in Mijn Ziggo onder Producten -> Internet, naar beneden scrollen naar het mailadres.

 

Als je POP gebruikt laat dan een kopie op de server achter, dat is in te stellen in Outlook.

Mocht je niet weten hoe, laat het hier weten.

 

Ik gebruik ook POP en IMAP op 2 verschillende apparaten en dat kan prima samengaan.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Voor het verschil tussen pop3 en imap lees dit eens.

Als je bij pop3 het vinkje aanzet bij  ''Leave a Copy of Messages On Server'' oid. zijn ze goed samen te gebruiken

 

Wat is het verschil tussen POP en IMAP? (xs4all.nl)

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

"Op mijn laptop (met POP3 instelling) stonden al die mailtjes er nog wel!!"

Waarschijnlijk is het probleem ontstaan door gebruik van de combinatie Pop3 en imap. Juist omdat je op die ene laptop wel nog alle mailtjes hebt.

Wat Steefb zegt dat klopt, je kunt met pop3 de optie kiezen "kopie van berichten op de server achter laten".

 

Echter standaard wordt daar een periode aan gekoppeld, hopelijk had je die uitgevinkt. Hoe dan ook als pop3 zich verslikt kan het zijn dat alsnog alle mails van de server gekieperd worden.

En dan krijg je een situatie zoals je deze nu hebt. Wel de mails op de laptop met pop3 maar niet meer op de laptop met imap. Ik geloof daarom ook niet dat er een hack is geweest.

 

Hoe nu oplossen?

Zoals je deed, pop3 account verwijderen en nieuw account met imap maken op die laptop. Echter beter was vermoedelijk geweest om eerst een imap account te maken.

De vraag is nu, heb je wel nog die mails nog altijd op je laptop staan waar je pop3 account op aanwezig was?

Zoja, dan is het eenvoudig op te lossen.

 

Selecteer al die mails, en verplaatst ze dan naar de inbox van je account met imap. Dan worden ze vanzelf weer naar de server gestuurd en kun je ze dus ook weer op de desktop zien.

 

Tip: Ook de mailservers van Ziggo geven -geen- garantie. Er kan altijd iets gebeuren, bijv. een storing, waardoor mails van de server verdwijnen en dan is het einde oefening. Je bent zelf verantwoordelijk voor een backup.

Hiervoor kun je het gratis programma Mailstore Home gebruiken. Ideaal om je mail te backuppen naar bijv. externe harde schijf of usb stick, men kan het uiteindelijk zelfs op CD branden.

Bijkomende handigheid is dat het een soort database is zodat je altijd nog in die mails kunt zoeken. Verder is het ook mogelijk om indien nodig mails weer terug in je mailprogramma te zetten.

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Keesgr1

Wat een vervelende ontdekking dat je e-mails kwijt bent geraakt. Goed dat je hier langskomt want ik zie dat er goede tips worden gedeeld hoe je nu het beste je e-mail in kunt stellen. Kom je eruit zo, of blijven er nog vragen over?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic