1
Vraag
2
Reacties
lock

Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Emailadressen blokkeren onterecht emails

Ik heb twee emailadressen in gebruik. Een pop3 account met extensie chello.nl, een imap-account met ziggo.nl.

Een web based applicatie die wij ontwikkeld hebben voor onze onderzoekers stuurt met enige regelmaat emails naar gebruikers omdat ze  bv hun wachtwoorden moeten wijzigen. Sinds gisteren bleek bij tests dat deze mails niet meer binnenkomen op het pop3 account, maar nog wel op het imap-account. 10 Minuten geleden testte ik opnieuw op het IMAP-account en nu komt het ook daar niet meer binnen.

Ik heb geen filters aan staan op het noreply-adres van de email dus daar ligt het niet aan. Het lijkt erop dat jullie deze emails aan de voorkant afvangen want ik kan zien dat het systeem de emails verstuurt.

Kan iemand van jullie eens kijken wat hier gebeurt? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Dit is wel opmerkelijk.

Mails  die gisteren niet binnen kwamen doen dat nu wel. En als ik ik kijk naar de beveiliging dan was er niks mis met de spf en dkim. Maar dmarc staat op none. Ofwel, geen checks. 

 spf=pass (69.169.224.7;eu-central-1.amazonses.com);
 dkim=pass header.d=amazonses.com;
 dmarc=none header.from=p2research.com (dis=no_record)
 

Is Dmarc instelling veranderd sinds gisteren? 

Bekijk in context

9 Reacties 9
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

pop3 account met extensie chello.nl kun je ook instellen als imap

lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Dat weet ik anoniemforum. Maar dat heeft geen effect op het blokkeren. Het kan echter zijn dat op de imap en pop3 servers een verschillend beleid van spamfiltering staat. Vandaar dat ik het noem.

lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Even een vervolg: de software van waaruit de email verstuurd wordt laat de volgende melding zien:

In het rood weggewerkte staat een gebruikersnaam. Aan de gebruikersnaam hangt mijn imap-account bij ziggo. Kennelijk is voor de buitenwereld dit emailadres niet actief? 

lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Deze emails komen wel aan op een emailadres bij onze werkgever. Als ik deze mails doorstuur naar mijn twee emailaccounts van ziggo, dan komen ze gewoon binnen op de webmail en in outlook.

Ik concludeer daaruit dat de inhoud van de emails kennelijk niet leidt tot blokkeren van het ontvangen. 

Dus vermoed ik dat het aan de ‘verzendkant’ ligt.

De applicatie verstuurt de emails vanuit Amazon (@eu-central-1.amazonses.com). Het noreply adres is echter geen amazon-adres maar een noreply-adres van ons eigen domein. Bijvoorbeeld iets als noreply@psv.nl.

Als Ziggo om één om één of andere reden dit soort mails blokkeert dan lopen we het risico dat veel meer gebruikers geen mails ontvangen. Dat zijn er op dit moment 368...

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

Ik denk dat je even in de SPF/DKIM/DMARC materie moet duiken.

lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Precies BBURGG. Daar kwam ik gisterenavond ook achter. Er is hierover een uitgebreid draadje op het forum. Maar het begint allemaal bij een email die ik niet zie. Want ik moet uit de header halen wat er evt loos is. En hoe kom ik daaraan?

lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Dit is wel opmerkelijk.

Mails  die gisteren niet binnen kwamen doen dat nu wel. En als ik ik kijk naar de beveiliging dan was er niks mis met de spf en dkim. Maar dmarc staat op none. Ofwel, geen checks. 

 spf=pass (69.169.224.7;eu-central-1.amazonses.com);
 dkim=pass header.d=amazonses.com;
 dmarc=none header.from=p2research.com (dis=no_record)
 

Is Dmarc instelling veranderd sinds gisteren? 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3335Likes

Hey @lock,

Fijn dat het is opgelost! Of er iets veranderd is, durf ik je niet te zeggen. Voor de toekomst, mocht het weer voorkomen, zou het top zijn als je de headers van een voorbeeld mail kan aanleveren (ééntje die wel afgeleverd wordt, maakt niet uit aan welk e-mailadres), dan kunnen wij checken waar het op misloopt.

lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Ik hou het in de gaten!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic