Ik krijg sinds 6 juni 2022 geen email meer van mijn camera.
Sinds ik overgestapt ben naar ZIGGO heeft het altijd naar behoren gewerkt.
Hieronder de gegevens
IP camera: F19805W
De foutmelding die ik krijg is: TLS certificate verification failed: self signed certificate in certificate chain.
Ik voeg een afbeelding van de mail instellingen bij.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik heb even een controle gedaan met openssl, TLS 1.0 en 1.1 worden in elk geval nog steeds ondersteund door smtp.ziggo.nl. Misschien is er iets aan de ondersteunde cipher suites veranderd?
Ik heb zelf een Foscam R2M met laatste firmware die (probleemloos) gebruik maakt van Outlook SMTP. Mijn mailbox bij Ziggo gebruik ik niet, ik kan dus niet aangegeven of dit eerder wel gewerkt heeft op mijn camera. Ik heb de instellingen tijdelijk veranderd van Outlook naar Ziggo en ontvang vergelijkbare foutmeldingen:
STARTTLS: TLS certificate verification failed: self signed certificate in certificate chain
TLS: TLS handshake failed: error:1408F10B:SSL routines:ssl3_get_record:wrong version number.
GELUKT. Dankjewel, ik heb een nieuw outlookadres aangemaakt en gebruikt. Ik ben er heel blij mee.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@tonsterken Haal even je bijlage weg uit je bericht wat op een open forum staat of scherm het eerste deel van je emailadressen af.
Spammers zijn dol op bestaande email adressen.
Klik op het pijltje rechts bovenin je bericht en op Reactie bewerken.
Kun je TLS proberen in plaats van STARTTLS?
Ik krijg de afbeelding niet weg
Ik krijg nu de volgende foutmelding:
TLS handshake failed: error:140770FC:SSL routines:SSL23_GET_SERVER_HELLO:unknown protocol
Een Ziggo moderator zal je bijlage gaan verwijderen.
Je foutmeldingen gaan mij net een stap te ver en de camera heb ik ook geen ervaring mee.
Hopelijk komt er snel iemand langs die hier meer van weet.
Dankjewel.
De eerste foutmelding heeft iets te maken met het root certificaat op de camera en of SMTP server.
De tweede foutmelding herkent de SMTP server TLS protocol niet. Het kan zijn dat de camera een TLS protocol ouder dan 1.2 gebruikt.
Controleer of op je camera de laatste firmware is geinstalleerd.
https://www.foscam.com/downloads/firmware_details.html?id=23
https://www.foscam.nl/attachments/FI9805W_Firmware
Bedankt maar het is helaas niet gelukt.
Ik heb even een controle gedaan met openssl, TLS 1.0 en 1.1 worden in elk geval nog steeds ondersteund door smtp.ziggo.nl. Misschien is er iets aan de ondersteunde cipher suites veranderd?
Ik heb zelf een Foscam R2M met laatste firmware die (probleemloos) gebruik maakt van Outlook SMTP. Mijn mailbox bij Ziggo gebruik ik niet, ik kan dus niet aangegeven of dit eerder wel gewerkt heeft op mijn camera. Ik heb de instellingen tijdelijk veranderd van Outlook naar Ziggo en ontvang vergelijkbare foutmeldingen:
STARTTLS: TLS certificate verification failed: self signed certificate in certificate chain
TLS: TLS handshake failed: error:1408F10B:SSL routines:ssl3_get_record:wrong version number.
De handshake gaat inderdaad niet fijn. Daar zit een incompatibiliteit in.
Verbaast me dat dit met de mail gebeurt omdat de eerste foutmelding feitelijk wijst naar een zelfgemaakt/zelf ondertekend certificaat.
Dus of er is iets mis met dat zelf gemaakt certificaat ofwel het nieuwe heeft misschien niet alles overschreven wat overschreven zou moeten worden. Of het wordt gewoon niet geaccepteerd.
Oplossing is dan misschien om geen TLS te gebruiken.
Wat gebeurt er als je de SMTP eens op poort 465 zet met SSL?
Die eerste melding over een self-signed certificate vind ik zelf ook heel vreemd.
Op mijn Foscam-camera kan ik alleen voor geen beveiliging, STARTTLS of TLS kiezen.
Ik zit toevallig in dezelfde materie omdat mijn Hikvision camera`s geen e-mail meer verstuurden. Dit was als gevolg van deze veiligheidsaanpassing van Google per 1 juni. Daarna heb ik verschillende SMTP servers gebruikt van verschillende aanbieders, Yahoo, Sendinblue, Mijndomein......overal gezeur met de handshake en bij Yahoo zelfs mijn nieuw gecreeerde account na een dag of 2 verwijderd (Yahoo was de enige die werkte).
Toen kwam ik er dus achter dat Gmail wel gewoon nog werkte door weliswaar 2-step verification aan te zetten maar tevens App Passwords te genereren voor Apps die dat niet kunnen. Deze tutoral beschrijft het vanuit het perspectief van beveiligingscamera`s. Inmiddels werkt het weer als een zonnetje met zowel de verzender als de ontvanger binnen Gmail, dat gaat ook nog eens supersnel omdat alles binnen hun servers blijft. Bij Yahoo zat er soms een vertraging in van 2 a 3 minuten.
Dus....mijn tip aan de topic starter:
- maak een nieuw Gmail-adres aan
- doorloop de procedure voor 2 step verification en App passwords
- stel alles in binnen je camera (smtp.gmail.com, nieuwezender@gmail.com, je gegenereerde password)
- testen
Ik doe het op dezelfde manier met Outlook.
Die tip zou mooi zijn als hij Gmail gebruikt, maar het gaat hier om de SMTP server van Ziggo, niet van Gmail.
De topic starter gebruikt Gmail reeds als ontvanger van het mailverkeer zag ik. Mijn tip is dan ook om die SMTP server van Ziggo niet meer te gebruiken, omdat die niet werkt maar over te stappen naar de SMTP server van Gmail. Als gebruiker van die mails (de ontvanger) merk je er dus niks van, verkeer loopt alleen over een andere server.
Oh op die manier, met de SMTP server van Gmail en dan met app password. Ja zo had ik het niet begrepen maar dat is een prima tip.
Krijg je hetzelfde als je poort 465 + TLS gebruikt? Ik neem aan van wel?
Het mooie is dat het razendsnel werkt; als ik door een virtuele lijn loop van de camera, dan heb ik binnen 3 tot 5 seconden een e-mail met de foto`s.
Je bedoelt 465 + SSL denk ik. Zojuist even getest en werkt niet. Alleen 587 + TLS + STARTTLS werkt.
edit: ach..........die camera`s mogen alleen via 587 naar buiten 😂. Firewall.
Als je wilt kan ik wel even echt testen door die poort even toe te staan.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.