1
Vraag
2
Reageer en help mee
Freddyboy

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Email poort 25.

Is er iemand die weet waarom poort 25 voor de verzending van post van de ene op de ander dag niet meer werkt ? Ik weet dat het een verouderde poort is en dat er op https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/serverinstellingen nieuwe instellingen te vinden zijn. Die werken prima ! Het gaat mij er om waarom het plotseling niet meer werkt en dat ik daar in mijn herinnering geen enkele email over terug kan vinden dat Ziggo ze niet meer ondersteund o.i.d.   

41 Reacties 41
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@efokWe schreven schijnbaar tegelijk, en ook hetzelfde. Maar ook voor een eigen mailserver is dit noodzakelijk. Dus wordt echt tijd voor een Ziggo medewerker om dit te onderzoeken.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Richard G Haha, dat gebeurt vaker. Een eigen mailserver heeft poort 25 inkomend nodig, maar kan uitgaand, evenetueel nog wel via een relay op 587 werken toch?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@efok @Richard G. Ik heb even de boel door elkaar gehaald, dank voor het rechtzetten.

Ik zie, als ik op het forum zoek, sinds een paar jaar met regelmaat dit fenomeen tevoorschijn komen, dat bij de één nog wel poort 25 werkt en bij de andere ineens niet meer via de Ziggo smtp server.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@efokAls het om een relay of smarthost gaat zou dat wel moeten kunnen, maar dat moeten iOT dingen dan ook gewoon kunnen.

 

Dus theoretisch zou poort 25 dan uitgaand helemaal dicht kunnen i.p.v. beperkt, maar dat moet dan wel fatsoenlijk gecommuniceerd worden. Ben er zelf geen voorstander van.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@Bert"dat bij de één nog wel poort 25 werkt en bij de andere ineens niet meer via de Ziggo smtp server."

V.w.b. het rechtzetten graag gedaan.

Echter wat je hier zegt, zie ik nu ook en dat hoort niet. Jullie kunnen als super experts een moderator naar een topic verwijzen. In dit geval is dat misschien wel zeer zinvol om er achter te komen wat er aan het gebeuren is en waarom en of dat beleid gaat worden.
Zodat iedereen meer duidelijkheid krijgt en bijv. zijn apparatuur en MTA relay's daarop kan aanpassen.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag allen! Sorry voor de ietwat late reactie vanuit ons allereerst. We hebben één en ander na moeten vragen en daar ging tijd in zitten. Hopelijk kan ik middels dit bericht duidelijkheid scheppen over de verwarring die is ontstaan nu het bij de één (nog) wel werkt, en bij de ander niet (meer).

 

Na interne rondvraag blijkt dat Ziggo bezig is met een project dat op CMTS (wijkcentrale) niveau poort 25 blokkeert. Hierdoor kunnen er verschillen zijn tussen bepaalde regio's en kan het voor persoon A nog wel werken, terwijl het voor persoon B niet meer werkt. Het duurt niet lang meer voor dit project helemaal is afgerond en er zullen dan geen verschillen meer zijn. Het werkt dan op geen enkele CMTS meer.

 

Klanten die de Ziggo SMTP server gebruiken over poort 25 zijn in 2021 geïnformeerd om dit zo spoedig mogelijk aan te passen naar 587 met STARTTLS, TLS of SSL met authenticatie. Klanten die pas later poort 25 zijn gaan gebruiken dan de periode in 2021 waarin geïnformeerd werd hierover hebben deze communicatie mogelijk niet ontvangen. 

 

Al met al ben ik het met jullie eens dat de communicatie rondom dit project gebrekkig is en beter had gekund. Wij als moderators waren hier ook niet van op de hoogte en hebben daarom niet eerder met duidelijke informatie kunnen komen in dit topic. Op deze pagina vind je nog meer informatie over veilig mailen terug.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Erik S  schreef:

Dag allen! Sorry voor de ietwat late reactie vanuit ons allereerst. We hebben één en ander na moeten vragen en daar ging tijd in zitten......


Kijk, zo zie ik graag een Ziggo reactie, TOP 👍 !

Alleen nu nog de betreffende webpagina aanpassen graag 😟 !! Want "...niet meer gebruiken..." is beslist wat anders dan "...niet te gebruiken...".

10.png

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@Erik S"Klanten die de Ziggo SMTP server gebruiken over poort 25 zijn in 2021 geïnformeerd om dit zo spoedig mogelijk aan te passen naar 587 met STARTTLS, TLS of SSL met authenticatie."

Kan me daar alleen iets over herinneren v.w.b. email. In elk geval kunnen we dit nu ook verder communiceren en verklaard dit de verschillen.

 

Kun je ook even in het andere topic kijken?

Uitgaande mail werkt plots niet meer

 

Want daar staan persoonlijke gegevens in screenshots.

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


10.png


En hoe komt ziggo erbij dat POP3 onveilig zou zijn? Ik zie ook niet hoe POP3 de kans op phishing en fraude vergroot.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Steefb Je slaat de spijker op z'n kop.

Dit heeft al een aantal mensen POP laten verwijderen en die zijn hun mail nu kwijt en weten niet hoe dit te herstellen.

 

Ook aan Ziggo doorgegeven, maar hogere goden hebben beslist dat dit duidelijk genoeg is, want

"De onveilige e-mailinstellingen POP3 (inkomende mail)"

gaat over de instellingen en niet over POP3.

 

Of dat iemand, die geen idee heeft van IMAP POP3 instellingen, dit onderscheid kan maken in die "zeer duidelijke communicatieve tekst" en op advies van Ziggo gooien ze dan POP3 eraf.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@Steefben ook @Bert "En hoe komt ziggo erbij dat POP3 onveilig zou zijn? Ik zie ook niet hoe POP3 de kans op phishing en fraude vergroot."

Onveilig ja. Dat kan ik je wel uitleggen en dat is omdat via Pop3 de authenticatie gewoon via plaintext wachtwoorden over poort 110 gaan. Dat is het onveilige er aan.
Echter daarvoor is er dus ook POP3S op poort 995 alleen wordt dit niet zo gecommuniceerd want de doorsnee klant weet ook het verschil tussen pop3 en pop3s niet. Dus gebruikt men op de instellingspagina (eigenlijk foutief) de algemene term pop3.
Dat beveiligd echter puur de verbinding, dus wachtwoorden in komende mail verbinding.
Gaat dus niet om de instellingen maar echt om Pop3. Feitelijk het verschil tussen Pop3 en Pop3s.

Pop3(s) is inkomende mail dus net zoals jij al schreef heeft dat inderadad ook niets te maken met phishing of spam of fraude. Je kunt er immers niets mee versturen, hooguit wachtwoorden achterhalen door een man in the middel attack of iets soortgelijks. En die kun je dan wel weer voor uitgaande mail gebruiken.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Wat ik me nu afvraag: is op die bewuste CMTSen poort 25 inkomend ook geblokkeerd? Voor de mensen die een eigen mailserver draaien wel relevant……

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Goede vraag. @Erik S ??

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

misschien handig als je geduld heb morgen zal erik echt wel reaggeren

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ik ben geduldig, maar met taggen weet je het zeker. 😉

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Goede en terechte vraag, @efok. We hebben hierover navraag gedaan.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@efok  schreef:

Wat ik me nu afvraag: is op die bewuste CMTSen poort 25 inkomend ook geblokkeerd? Voor de mensen die een eigen mailserver draaien wel relevant……


@efok Poort 25 inkomend wordt niet geblokkeerd.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@MarkGelukkig! Goed nieuws.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Heeft iemand toevallig poort 25 inkomend via IPv6 voor elkaar? Bij lukte dat niet. Via IPv4 wel, en poort 80 of 443 ook wel via IPV6 maar 25 niet......

Kabelfan376

Level 5
  • 70Posts
  • 0Oplossingen
  • 22Likes

Beste @Mark ,

Ik zie in dit topic en dit andere topic waarin jij ook hebt gereageerd op dezelfde vraag  wat tegenstrijdige informatie over voor welke smtp servers poort 25 open staat. In het topic met de link schrijf je "Uitgaand verkeer vanaf jouw modem op poort 25 wordt alleen geblokkeerd naar de volgende adressen: smtp.ziggo.nl (212.54.42.9), smtp.ziggozakelijk.nl (212.54.42.15) en 'legacy mail' (212.54.42.34).

Verder kun je alles doen met poort 25."

Dus dan kan ik thuis een mail server draaien en port 25 gebruiken om mail uit te sturen naar alle SMTP servers behalve die van Ziggo.

Er is echter een aantal andere berichten waarin het precies andersom staat verwoord, nl. dat alleen de ziggo servers te benaderen zijn via poort 25 en de rest vd wereld niet.

 

Ik veronderstel dat wat jij vermeldt juist is aangezien je bij Ziggo werkt. Wellicht is het handig dit helder te krijgen voor alle deelnemers in dit topic + voor degenen die (zoals ik) het topic later pas helemaal doorlezen.

Dank!

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic