1
Vraag
2
Reageer en help mee
Freddyboy

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Email poort 25.

Is er iemand die weet waarom poort 25 voor de verzending van post van de ene op de ander dag niet meer werkt ? Ik weet dat het een verouderde poort is en dat er op https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/serverinstellingen nieuwe instellingen te vinden zijn. Die werken prima ! Het gaat mij er om waarom het plotseling niet meer werkt en dat ik daar in mijn herinnering geen enkele email over terug kan vinden dat Ziggo ze niet meer ondersteund o.i.d.   

41 Reacties 41
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Misschien dat dit topic de gewenste informatie bevat.

Freddyboy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Die heb ik gelezen en nee die geeft geen antwoord op mijn vraag, het zijn de instellingen voor mij email programma op mijn eigen PC  , gewoon post ophalen en versturen, lees mijn vraag nog eens, het gaat mij om de communicatie !!! 

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ook ik heb daar geen herinnering aan. Mogelijk dat een ander community lid daar info over heeft.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Meer dan 10 jaar geleden is dat op allerlei manieren gecommuniceerd in de pers en op internet.

Het verwonderde mij al dat poort 25 nog zo lang open gebleven is.

Ziggo heeft die in de loop van de jaren regio voor regio gesloten, als ik de vragen hieromtrent doorloop.

 

Ziggo blokkeert alternatieve smtp-servers op poort 25 - IT Pro - Nieuws - Tweakers 04-03-2011

Freddyboy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat is toch wel heel bijzonder, ik heb deze PC nog geen vijf jaar en heb de mail opnieuw geïnstalleerd. De instellingen heb ik destijds gewoon bij Ziggo  van het Internet gehaald. Bovendien zou het niet meer dan netjes zijn dat als je het zolang gewoon toestaat om deze poorten te gebruiken en nu opeens opheft dat je daar als klanten bericht van krijgt, ik zie op dit forum dat er meerdere mensen hetzelfde probleem hebben of hadden en dat er zelfs door de zogenaamde experts  andere email programma's moeten worden geïnstalleerd.  Klinkklare onzin. Ook de oudere programma's werken hier gewoon mee.

 

Wat me het meeste stoort is dat je via de telefonische hulplijn niet eens een vraag over de e-mail kan stellen. De schuld legt men neer bij de makers van externe mailprogramma's terwijl het een interne aangelegenheid is, gewoon even de internetinstellingen / poorten doorlopen met de klant. Ik ben doorgestuurd naar Microsoft etc. en als je in de chat over poorten begint dan weten ze niet eens wat je bedoeld !? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Freddyboy Ziggo is geen ICT bedrijf, Ziggo levert internet en TV en ondersteunt geen software en hardware van derden en dat is ook niet te doen met honderden verschillende hardware, tig soorten systeemsoftware en evenzovele versies daarvan en honderden verschillende mailsoftware en dat terwijl je niet weet wat de klant zelf allemaal al heeft ingevuld en of aangevinkt of niet in al die programma's.

Freddyboy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat vraag ik ook helemaal niet van Ziggo, je moet niet afwijken van waar het daadwerkelijk om gaat. Men sluit een poort waarop ik en vele anderen hun mail versturen, die poort kwam en ik herhaal  het nog maar een keer van de website van Ziggo ! Als je dan vraagt waar dat aan kan liggen,  terwijl je van de ene dag op de andere dag geen mail meer kan versturen en ze naar alle waarschijnlijkheid bij Ziggo heel goed weten dat ze de boel sinds kort hebben afgesloten en je krijgt daar geen fatsoenlijke melding van dan is dat uiterst slordig. De poorten zijn een Ziggo kwestie en niks anders. Er is geen enkel verschil in welk e-mail programma dan ook, je zult als klant bij Ziggo deze poorten moet gebruiken. Het heeft dan ook geen enkele relatie tot de software, maar wel tot de instellingen die bij iedere provider anders zijn. De instellingen die je in welk e-mail programma dan ook gebruikt altijd kenmerkend zijn voor de provider !

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1593Likes

Poort 25 werkt nog gewoon hoor op de Ziggo SMTP:

telnet smtp.ziggo.nl 25
Trying 212.54.42.9...
Connected to smtp.ziggo.nl.
Escape character is '^]'.
220 smtp3.tb.mail.iss.as9143.net smtp3.tb.mail.iss.as9143.net ESMTP server ready
QUIT
221 2.0.0 smtp3.tb.mail.iss.as9143.net smtp3.tb.mail.iss.as9143.net closing connection
Connection closed by foreign host.

 

Poort 25 is wel geblokkeerd naar servers buiten het Ziggo netwerk, maar dat is al langer zo. Dat heeft te maken met het reduceren van spam, omdat voor mail verzenden via poort 25 geen authenticatie nodig is. Realiseer je wel dat mail verzenden via poort 25 in principe via een onversleutelde verbinding gaat. Dat is nogal old skool. Daarom geeft Ziggo aan dat je via 587 met STARTTLS en authenticatie moet verzenden. Dat is ook het veiligste. Maar als je wilt kun je nog steeds poort 25 aanspreken op de Ziggo SMTP.

Freddyboy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zij de ene expert tegen de andere expert, jullie moet een komisch duo gaan vormen.

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Misschien kun jij mee gaan doen dan  met komisch zijn. Want Efok heeft gelijk, er is niet plotseling een poort gesloten. Dat zie je aan zijn telnet screenshot.

Als dat je niets zegt denk ik dat je beter eerst wat kennis op kunt gaan doen.

 

Dikke kans dus dat het probleem ergens in jouw mail instellingen zit of misschien wel een firewall.

 

Was handiger geweest als je foutmeldingen die je tegen kwam even geplaatst had.

 

Freddyboy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zal even mijn best doen om nog komischer te zijn dan dat ik al was. De foutmelding is een socket fout 10060,  nooit last van gehad tot vandaag,  instellingen gecontroleerd op de website van Ziggo en overgenomen in mijn e-mail programma, probleem opgelost, daarna teruggezet probleem weer aanwezig, rara waar ligt het aan ? De Expert Bert heeft ook aangegeven dat Ziggo al  meer dan 10 jaar bezig is met het afsluiten van deze poorten en dat dit per regio verschilt. Hier nogmaals de link https://tweakers.net/nieuws/73034/ziggo-blokkeert-alternatieve-smtp-servers-op-poort-25.html Dat klinkt veel aannemelijker dan dat iedere expert hier zijn eigen conclusies trekt. Ouwehoeren is blijkbaar belangrijker dan dat iemand van jullie het heft in handen neemt, vervolgens Ziggo contacteert en vraag hoe het zit, in plaats van hier alles wat mogelijk is maar te beredeneren en te bediscussiëren . Misschien woont expert Richard wel in Brabant en ik in Groningen, dat zijn twee verschillende regio's hoor Richard, het is maar even dat je het weet ! Of dacht je we praten allebei Nederlands, dus het zal wel één regio zijn ?   Het is überhaupt een gotspe dat de Ziggo klantenservice mij hierheen stuurt en overlevert aan zichzelf tegensprekende Superexperts. 

 

Richard kijk maar uit, want als ik nog meer kennis op ga doen, dan bestaat er  een dikke kans dat ik al heel snel meer weet dan de experts die mij tot nu toe te woord gestaan hebben 🙂 

 

Hier het resultaat van mijn test , voor de goede orde heb ik mijn privé gegevens verwijderd.

 

Test-NetConnection smtp.ziggo.nl -p 25
WARNING: TCP connect to (212.54.42.9 : 25) failed


ComputerName : smtp.ziggo.nl
RemoteAddress : 212.54.42.9
RemotePort : 25
InterfaceAlias : Ethernet
SourceAddress :
PingSucceeded : True
PingReplyDetails (RTT) : 10 ms
TcpTestSucceeded : False

 

Hebben jullie nog meer komische noten ? 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

"Ouwehoeren is blijkbaar belangrijker dan dat iemand van jullie het heft in handen neemt,"

Goed lezen is schijnbaar onbelangrijk. De link waar je naar verwijst is van 2011, dus meer dan 10 jaar geleden inderdaad. Maar er staat ook duidelijk -alternatieve- smtp servers, dus nergens is de SMTP van Ziggo zelf genoemd.

Even ongeacht welke regio wij persoonlijk zitten, ik ben wel dagelijks bezig met mailservers en klanten, dus laat dat zogenaamde maar achterwege en ook de arrogante uitspraken, want je weet totaal niet wie je voor je hebt en wat wij (en ik bijv.) bedrijfsmatig doen. En ik ben dus bedrijfsmatig bezig met mailservers.

En als jij zoveel kennis had als je zegt te hebben, dan weet je dat het telnet resultaat al bewijst dat poort 25 niet dicht staat bij Ziggo.

Heb jij nu nog wat komische noten of kun je ook normaal gaan doen? Wij zitten hier ook maar gewoon als niet Ziggo medewerkers vrijwillig mensen te proberen te helpen en dat kan heel snel ophouden met als mensen met dergelijke onzin opmerkingen gaan gooien zoals jij.

Ik begrijp dat je gefrustreerd bent op Ziggo, maar dat hoef je niet op ons uit te kuren.

 

Dat gezegd hebbende...

Je zag al dat @efok gewoon een telnet verbinding kon maken. Dat had je al moeten verklaren dat poor 25 bij Ziggo niet dicht zit.

 

Om even met jou mee te doen:

PS C:\WINDOWS\system32> Test-NetConnection smtp.ziggo.nl -p 25


ComputerName : smtp.ziggo.nl
RemoteAddress : 212.54.42.9
RemotePort : 25
InterfaceAlias : Ethernet
SourceAddress :
TcpTestSucceeded : True

 

Zoals je ziet, geen probleem.

Je kunt het ook nog eens proberen met telnet naar poort 25, maar dat zal misschien hetzelfde resultaat zijn.

 

Ergo, het poort 25 probleem ligt bij jou machine of bij jouw Ziggo aansluiting maar er is dus geen sprake van dat poort 25 "opeens" dicht gezet zou zijn. En dat is dus een enorm nuanceverschil.

 

Ik hoop dat we nu verder normaal met elkaar kunnen praten en een oplossing zoeken voor jouw probleem.

Heb je nog een andere pc of laptop in huis, zodat je daarop kunt testen of het een apparaat of Ziggo probleem is?
Heb je nog apparatuur tussen je Ziggo modem en je eigen apparaten in hangen, (managed) switches of eigen routers of wat dies meer zij?

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

En misschien kan ondertussen een Ziggo moderator ook even de aansluiting en modem checken om te zien of daar geen rare dingen opeens gebeurt zijn.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1593Likes

@Freddyboy Het intrigeert me wel waarom het bij jou niet en bij ons wel. Ik zou daar graag eens ingedoken zijn, maar je toonzetting staat me absoluut niet aan. We zitten hier gewoon voor de lol, niet om afgeplast te worden. Je weet het zelf toch het beste, dus red je je er verder maar mee.

johnpel

Level 4
  • 27Posts
  • 3Oplossingen
  • 6Likes

Bij mij werkt het versturen vanaf mijn webcams sinds gisteren ook niet meer via poort 25. Ik kan me ook niet herinneren dat dit is gecommuniceerd door Ziggo. Via poort 587, STARTTLS werkt het prima. Maar vreemd dat dit tot gisteren nog via poort 25 zonder versleuteling en authenticatie nog wel werkte?

Nu niet meer in ieder geval:

PS C:\WINDOWS\system32> Test-NetConnection smtp.ziggo.nl -p 25
WARNING: TCP connect to (212.54.42.9 : 25) failed
ComputerName : smtp.ziggo.nl
RemoteAddress : 212.54.42.9
RemotePort : 25
InterfaceAlias : Ethernet
SourceAddress : xxxxxxxxxxxxxxxxx
PingSucceeded : True
PingReplyDetails (RTT) : 11 ms
TcpTestSucceeded : False

Kingdorp

Level 5
  • 51Posts
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

Persoonlijk denk ik dat het uiteindelijk allemaal overgaat naar iets van SSL to TLS. Poort 25 is zonder verificatie. Zelf draai ik een mailserver, maar heb wel SMTP relay moeten instellen, en een SPF record in mijn DSN, anders kom ik snel op de blacklist. Je kan deze poort ook alleen maar in het Ziggo netwerk gebruiken, als je vanuit een ander netwerk wil mailen, heb je hoe dan ook verificatie nodig en dus via SSL of TLS met poort 587.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

 

@johnpel "Ik kan me ook niet herinneren dat dit is gecommuniceerd door Ziggo. Via poort 587, STARTTLS werkt het prima. Maar vreemd dat dit tot gisteren nog via poort 25 zonder versleuteling en authenticatie nog wel werkte?"

 

Dat is jaren geleden al gecommuniceerd, het is inderdaad vreemd dat dit nog zolang heeft gewerkt.

 

11 jaar geleden is men al begonnen met de aankondiging: Ziggo blokkeert alternatieve smtp-servers op poort 25 - IT Pro - Nieuws - Tweakers

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

@Bert"Dat is jaren geleden al gecommuniceerd, het is inderdaad vreemd dat dit nog zolang heeft gewerkt."

Volgens mij maak je dezelfde fout weer. Onversleuteld versturen via de SMTP van Ziggo zelf via poort 25 is nooit afgesloten geweest en ook nooit aangekondigd dat dit zou gaan gebeuren.
Alleen alternatieve, dus niet-ziggo smtp servers zijn al jaren afgesloten en dat is ook aangekondigd.

Zie ook mijn voorbeeld over eigen mailserver draaien, de mail relay gaat ook gewoon over poort 25.

Het blijft dus vreemd dat er klaarblijkelijk bij enkele mensen poort 25 opeens geblokkeerd is. Ik denk dat een moderator beter even benaderd kan worden dat die eens gaan onderzoeken of dat misschien een bepaalde regio is waarin dat gebeurt.
Want poort 25 naar de smtp.ziggo.nl onversleuteld hoort niet afgesloten te zijn. Alleen naar andere smtp servers.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1593Likes

Er is verschil tussen "alternatieve" smtp servers, en de smtp van Ziggo zelf. De reden om alternatieve smtp's via poort 25 te blokken is nogal wiedes. Je kan dan ongeauthoriseerd mail/spam versturen. Voor de eigen smtp ligt dat iets anders omdat Zigo dit wel tot een individuele klant kan traceren. Onversleuteld via poort 25 kan nog wel eens handig zijn voor IoT achtige zaken. Als dit daadwerkelijk uitgezet gaat worden, mag dat wel worden gecommuniceerd. Kan iemand hier eens een moderator op zetten?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic