matthys70

Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Email instellingen vanaf 31 mei (smarthost)

Hallo,

 

Ik zie dat er wat gewijzigd is aan de kant van Ziggo waar ik zelf niet van op de hoogte was (zal ik wel gemist hebben).

 

Ik krijg bij uitgaande email, dia via Exim4 lopen de melding:

    Delay reason: lookup failed for all hosts in smarthost router:

    host_find_failed=ignore host_all_ignored=defer

 

Als ex-UPC klant gebruik ik smtp.upcmail.nl en dat werkte tot voor kort nog normaal.

 

Nu lees ik wel:

Als je een eigen e-mailserver of e-maildomein gebruikt dan kun je de SMTP-server van Ziggo instellen om e-mail te verzenden. Je hebt wel de inloggegevens van een e-mailadres van Ziggo nodig voor de gebruikersnaam en wachtwoord bij het aanmelden bij de SMTP-server

 

Dus smtp.ziggo.nl instellen en wat als je geen ziggo email adres hebt?

Inloggen bij Mijn Ziggo is nog een accountnaam, geen email adres.

En factuur krijg ik op mijn eigen email adres, dus hoe zit dit nu?

 

Overigens zie ik net in Mijn Ziggo dat ik onder internet wel een upcmail.nl adres heb staan wat ik echt nooit heb gebruikt. Moet ik daar nu een ziggo email aanmaken die ik nooit ge gebruiken alleen voor autorisatie smtp?

 

Thanks,

Matthijs

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
rvk1

Level 6
  • 93Posts
  • 5Oplossingen
  • 42Likes

@matthys70  schreef:

Goed tip om te testen via webmail.ziggo.nl en werkt inderdaad niet met wat in Mijn Ziggo staat qua (upc) email en wachtwoord, ik krijg: Ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord. 


Lijkt me handig om daar natuurlijk te beginnen. Je wachtwoord is daar overigens niet het wachtwoord van de Ziggo omgeving maar het wachtwoord wat ooit een keer toegekend is aan de mail. En bij gebruikersnaam moet je je volledige upcmail adres gebruiken.

 

Als je dan nog niet in de webmail komt dan lijkt het me handig je wachtwoord te resetten (kan via de Ziggo omgeving of met het knopje "wachtwoord vergeten" bij het inloggen in webmail).

 

In exim4 zou de smarthost dit moeten zijn:

dc_smarthost='smtp.ziggo.nl::587'

 

EDIT: Ok, het werkt dus weer. Fijn.

De @upcmail.nl zou nog gewoon moeten werken. Ik heb nog een @Home.nl adres.

Niet iedereen zal er happig op zijn om dit zomaar te veranderen.

Alleen de oude smtp.upcmail.nl dns benamingen zijn uit de lucht gehaalt.

En dit viel toevallig samen met de wijziging dat alles nu via TLS moet gebeuren.

 

Bekijk in context

9 Reacties 9
rvk1

Level 6
  • 93Posts
  • 5Oplossingen
  • 42Likes

Je hebt voor smtp.ziggo.nl geen Ziggo adres nodig. Je kunt gewoon je upc inloggegevens gebruiken.

 

Veranderen van smtp.upcmail.nl naar smtp.ziggo.nl zou gaan voldoende moeten zijn.

 

Je kunt even proberen op webmail.ziggo.nl in te loggen met die gegevens om te kijken of ze correct zijn.

 

matthys70
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Goed tip om te testen via webmail.ziggo.nl en werkt inderdaad niet met wat in Mijn Ziggo staat qua (upc) email en wachtwoord, ik krijg: Ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord. 

 

Maar even kijken of ik de boel kan overzetten naar ziggo.

 

In Exim4 heb ik het zo staan (als achtergrond informatie):

/etc/exim4/update-exim4.conf

dc_smarthost='smtp.upcmail.nl'

/etc/exim4/passwd.client

smtp.upcmail.nl:<upc email>:<wachtwoord>

 

Bovenstaande kan ik natuurlijk wijzigen naar Ziggo, weet ook niet op ik nu een port moet noemen bij dc_smarthost.

 

Thanks,

Matthijs

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Er is het één en ander gewijzigd in de instellingen van de mailservers een jaar of 6 geleden en nu zijn de oude instellingen eruit gehaald: IMAP-, POP-, SMTP-instellingen | Klantenservice | Ziggo

matthys70
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Nog even een update, want alles lijkt nu te werken.

 

Ik heb in Mijn Ziggo een ziggo adres aangemaakt en getest via webmail en werkte.

Voor de zekerheid toch maar port 587 in de dc_smarthost gezet (let op de dubbelen ::), dus ik heb nu in Exim4:

/etc/exim4/update-exim4.conf

dc_smarthost='smtp.ziggo.nl::587'

/etc/exim4/passwd.client

smtp.ziggo.nl:<ziggo email>:<wachtwoord>

 

In de Exim4 logging zie ik nu:

2023-06-01 09:10:17 1q4bYq-0018OC-Cj => <send to email> R=smarthost T=remote_smtp_smarthost H=smtp.ziggo.nl [212.54.42.9]* X=TLS1.2:ECDHE_SECP256R1__RSA_SHA256__AES_256_GCM:256 CV=no C="250 2.0.0 SMTP650 mail accepted for delivery ;id=4cRsq1d6jXyvE4cRtq9rP8;sid=4cRsq1d6jXyvE;mta=smtp3.tb;d=20230601;t=091017[CET];ipsrc=<my ziggo ip>;"

matthys70
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

In genoemde link staat nog gewoon @upcmail.nl die zou moeten werken .....

Maar goed, voor de toekomst beter om gewoon ziggo in te stellen.

rvk1

Level 6
  • 93Posts
  • 5Oplossingen
  • 42Likes

@matthys70  schreef:

Goed tip om te testen via webmail.ziggo.nl en werkt inderdaad niet met wat in Mijn Ziggo staat qua (upc) email en wachtwoord, ik krijg: Ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord. 


Lijkt me handig om daar natuurlijk te beginnen. Je wachtwoord is daar overigens niet het wachtwoord van de Ziggo omgeving maar het wachtwoord wat ooit een keer toegekend is aan de mail. En bij gebruikersnaam moet je je volledige upcmail adres gebruiken.

 

Als je dan nog niet in de webmail komt dan lijkt het me handig je wachtwoord te resetten (kan via de Ziggo omgeving of met het knopje "wachtwoord vergeten" bij het inloggen in webmail).

 

In exim4 zou de smarthost dit moeten zijn:

dc_smarthost='smtp.ziggo.nl::587'

 

EDIT: Ok, het werkt dus weer. Fijn.

De @upcmail.nl zou nog gewoon moeten werken. Ik heb nog een @Home.nl adres.

Niet iedereen zal er happig op zijn om dit zomaar te veranderen.

Alleen de oude smtp.upcmail.nl dns benamingen zijn uit de lucht gehaalt.

En dit viel toevallig samen met de wijziging dat alles nu via TLS moet gebeuren.

 

matthys70
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Yep, beide het testen via webmail (ter controle inloggen) en het specifiek noemen van port was de oplossing.

 

THANKS

matthys70
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Het enige waar ik niet helemaal tevreden over ben is dat je email van autorisatie bij smtp-server in de header komt: X-Authenticated-Sender: <ziggo email>

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@matthys70 Ik ben bang dat dit niet verwijderd kan worden, want dat is een onderdeel van het voorkomen van spam, zodat een latere mailserver de weg terug kan vinden en kan verifiëren dat de verzendende server overeenkomt met de afzender en dat is de Ziggo mailserver met een Ziggo mailadres.

Uitgelicht topic