Diversity

Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Elke 2/3 dagen geen Wifi internetverbinding, wel gewoon vol bereik, herstart lost op

Beste Ziggo Community,

 

Ik moet elke 2/3 dagen mijn modem (SmartWifi) herstarten om internet over Wifi te herstellen. Ik heb wel gewoon op elk apparaat vol bereik met mijn modem (en Smartwifi pods), alleen het internet valt dan alleen compleet weg. Alleen door de modem te herstarten, krijg ik weer internet op mijn aangesloten Wifi apparatuur.

 

Ik heb ook veel bekabelde apparaten (10), maar die ondervinden er geen last van.

Tot op heden heb ik geen flauw idee wat dit veroorzaakt, in de hoop dat jullie misschien iets weten.

 

Vermoed zelf dat het te maken heeft met mijn eigen netwerk, maar hoe ga ik daarachter komen? Ik gooi zo veel mogelijk informatie jullie kant op, in de hoop dat jullie iets weten :).

 

In deze situatie werkt mijn wifi internet het niet (zojuist weer uitgevallen rond 10.00), zowel niet via de pods als direct via de modem. Bereik is echter overal 100% in het appartement. Bekabeld internet werkt prima, ook achter de switch. 

 

Netwerkconfiguratie;

SmartWifi Ziggo Modem

 

Diversity_1-1641206523734.png

 


2 smart-wifi pods (1 gang, 1 kantoor)

TP-Link TL-SG105 (5 poorten switch)

 

Logging/screenshots;

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

03/01/2022 10:05:54noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/2022 23:36:16criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/2022 15:07:32Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/2022 06:39:13criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31/12/2021 18:24:50noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31/12/2021 11:17:35criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31/12/2021 10:39:2Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31/12/2021 08:13:57noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/12/2021 06:29:39criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29/12/2021 09:08:2noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29/12/2021 09:07:36FoutDHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29/12/2021 08:43:21noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/12/2021 01:19:17criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27/12/2021 09:34:36noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27/12/2021 09:34:21Let op!Auth Invalid - Message(Key Request)Authentication Failure;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:01:26FoutMissing Mandatory MDD TLV on primary DS Channel;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27/12/2021 09:19:23noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26/12/2021 04:02:15criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/12/2021 21:49:3noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/12/2021 21:31:32criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Upstream.jpg

Downstream.jpg

Downstream2.jpg

Status modem (op dit moment +- 11.00 - 3 januari);

Diversity_0-1641205233138.png

Diversity_1-1641205490608.png

Diversity_2-1641205765210.png

 

Mocht er meer informatie nodig zijn, laat het weten! Het is erg vervelend om elke 2/3 dagen mijn modem te moeten herstarten om weer internet over WiFi te krijgen. Hopelijk kunnen jullie mij de goede richting insturen om het op te lossen.

2 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5848Posts
  • 331Oplossingen
  • 1940Likes

Ik zie de reboot inderdaad terug aan datum 1-1-1970 maar op de modemrouter zelf is in elk geval geen uitval geweest van de internetverbinding. De signaalgegevens zien er ook goed uit, behalve de afwijkende frequentie op UCID 1.

 

Wat er dan wel misgaat is voor mij nog onduidelijk. Je kunt als test deze instellingen toepassen.

 

In je startbericht in dit topic gaf je aan dat de internetverbinding via de pods compleet wegvalt maar hier gaf je aan dat je wel een VPN-tunnel kunt opbouwen en ook een ping kunt laten lopen naar een domeinnaam. Heb je ook de mogelijkheid om met andere apparaten te testen op het moment dat het probleem optreedt?

Bekijk in context

Diversity
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Paul,

 

Bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat ik het nu opgelost heb. Waarom ik daar niet eerder op ben gekomen. Ik heb een LAN aansluiting opgeofferd van de TV in het kantoor en daar een pod bekabeld ingestoken.

Om een of andere reden kan ik in de app alleen niet een locatie opgeven van de pod, dan geeft hij aan dat hij er niet naartoe kan verbinden. Maar hij werkt super, kan ook gewoon 4k streamen over wifi naar mijn TV.

 

Diversity_0-1642409087157.jpeg

 

Bekijk in context

35 Reacties 35
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5848Posts
  • 331Oplossingen
  • 1940Likes

Er is ruis aanwezig in zowel downstream ((un)correctable errors) als upstream (afwijkende frequentie 36 MHz).

 

Zou je een foto van het AOP van dichtbij willen plaatsen? De splitter lijkt overbodig.

 

20220103-01.JPG

Diversity
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bij deze een close-up.

De kabel in het midden gaat naar mijn TV (CI + module).

De rechter gaat naar de modem.

 

 

Diversity_1-1641216879483.png

 

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5848Posts
  • 331Oplossingen
  • 1940Likes

Dit type splitter is niet gangbaar meer door het vervallen van analoge radio. Advies is om de POA-3IEC-NL te vervangen door een POA-01-B of POA 01-UPC, deze leveren minder demping op (4 i.p.v. 6 dB) en beschikken niet meer over een radio-aansluiting, welke de installatie ruisgevoelig maakt als deze niet afgesloten is. Verder zijn de modem- en TV-kabels verouderd.

 

Ziggo kan kosteloos een nieuwe POA-01-B met IEC/F-kabel (modem) en IEC/IEC-kabel (TV) tot 5 meter toesturen. Voor een IEC/IEC-kabel van 7,5/10 meter kun je bij de Ziggo Webshop terecht.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 9861Posts
  • 841Oplossingen
  • 2367Likes

Goedemiddag @Diversity en een warm welkom op de Community,

Goed dat je d.m.v. dit topic met dit probleem even aan de bel trekt! Zo te zien heeft expert @tobiastheebe al e.e.a. met je nagelopen. Wat hij aangeeft klopt, de splitter (POA-3IEC-NL) voldoet niet meer aan de nieuwe eisen. Het is verstandig dat we die splitter vervangen door een POA 1-B splitter. Ik zorg ervoor dat je kosteloos een nieuwe splitter en coaxkabel (IEC/F voor het modem) toegestuurd krijgt. Voor de Mediabox / TV heb ik coaxkabels in de lengtes 1.5, 3 en 5 meter. Welke lengte zou je hiervoor willen hebben? Ik kan alles dan in een keer toesturen. 

Diversity
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Jeetje, wordt wel super geholpen zo :).

 

Ik heb, meen meer dan een jaar geleden, een mediabox ontvangen (gebruiken we alleen niet). Daarin zat nog een UPC splitter in.

Zojuist heb ik deze dan ook aangesloten, dat ziet er nu zo uit;

Diversity_0-1641219829567.png

Die kabel met dat rode label, zat ook bij die mediabox en die heb ik aangesloten.
Misschien een stomme vraag, maar die kabel is (met zo heel dun pinnetje) aangesloten op die UPC splitter die ook zo'n mannetjes aansluiting heeft (iets groter pinnetje). Het internet(draadloos) lijkt te werken, maar is dat zo goed?

Denk niet dat een nieuwe TV kabel nodig is, die werkt gewoon goed. Het is namelijk nogal een gedoe om die naar mijn tv te krijgen ivm wegwerking van kabels :).

 

Heb nu wel een andere vreemd euvel met de modem. Hij lijkt de draadloze verbindingen, zowel 2.4 als 5GHZ, uitgeschakeld te hebben. Terwijl ik wel gewoon Wifi en internet lijk te hebben.  Als ik deze inschakel, geeft de modem een error terug.
Huw, toen kreeg ik een blauwe interface met UPC logo in de modem, geloof dat ik er even af moet blijven haha.

Draadloos (). maar het werkt. Dus maar niet aankomen :).

Diversity_0-1641221202376.png

 




Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 9861Posts
  • 841Oplossingen
  • 2367Likes

@Diversity De splitter POA-1 UPC is een model splitter waarbij het plastic kapje erin sommige gevallen voor zorgt dat de splitter niet goed in het aansluitpunt (AOP: Abonne overname Punt) schuift.Je kan dit eenvoudig oplossen door het plastic kapje te verwijderen. In deze video leggendeze video leggen we uit hoe je dit doet. Ik heb sowieso kosteloos een nieuwe POA-1B splitter voor je geregeld waarbij dit probleem niet speelt. Binnen 3 werkdagen ontvang je de splitter met de post in huis.  

Wat betreft het probleem met het Wifisignaal; heb je wel de SmartWifi app geinstalleerd en SmartWifi volledig ingesteld? Hier lees je hoe je dit doet. Hier lees je hoe je dit doet. 

Diversity
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Paul,

 

Super! Bedankt voor de nieuwe splitter! Mocht ik problemen krijgen met het plastic kapje, weet ik wat ik moet doen nu.

Ik heb inderdaad alle wifi-pods met de smartwifi app geïnstalleerd. Alleen het lijkt erop dat mijn modem bezig is met een software update. Krijg ineens allemaal meer opties te zien, die ik voorheen niet had. Plus een UPC logo. Op dit moment ziet de smartwifi app de modem niet of de pods. Daarnaast kan ik de draadloze wifi niet inschakelen, dan ontvang ik een error van de modem. Echter lijkt het draadloze internet, inclusief pods, wel verbonden en te werken.

Diversity_0-1641222066649.png

 




tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5848Posts
  • 331Oplossingen
  • 1940Likes

Op de POA 01-UPC moeten kabels met IEC male-stekkers (groene ring) aangesloten worden. De F-stekker met rode ring is niet voor deze splitter bestemd en is nu op de aansluiting geforceerd. Je hebt een IEC/F-kabel (groen/rood) nodig om het modem op deze splitter aan te sluiten.

 

Verder zie ik dat het modem een onjuiste (UPC-)firmware heeft opgehaald en geladen. Dit heb ik eerder voorbij zien komen op de community. Kun je het modem kort stroomloos maken en daarna opnieuw laten opstarten? Hopelijk wordt hierbij de correcte firmware weer hersteld.

 

Tenslotte adviseer ik wel om de TV-kabel te vervangen, het huidige type is namelijk verouderd en onvoldoende afgeschermd, wat de ruis die op het modem binnenkomt mede kan veroorzaken.

Diversity
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Is het forceren van de aansluiting erg? Het lijkt voor nu in ieder geval te werken. Ik zal de splitter die Paul heeft gestuurd wel aansluiten als die er is.

Het herstarten (power eraf) heeft in ieder geval geholpen. Ik zie de Ziggo logo weer terug verschijnen in de modem :).

Ik zal kijken of ik de TV-kabel dan ook kan vervangen. Zal daarvoor wel eentje van 5 meter bestellen. Bedankt!

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5848Posts
  • 331Oplossingen
  • 1940Likes

Een stekker geforceerd aansluiten op een aansluiting die niet voor dat type stekker is bestemd, is niet de bedoeling.

 

Als het goed is heeft Paul ook een IEC/F-kabel toegestuurd, dat is het juiste type kabel voor aansluiten van het modem op de POA 01-UPC of POA-01-B. Een IEC/IEC-kabel van 5 meter voor de TV kan @Paul ook toesturen, deze hoef je niet zelf te bestellen.

Diversity
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ok Top! Dan wacht ik de spulletjes van Paul even af. Beiden bedankt! Hopelijk is dadelijk mijn netwerk weer in orde!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 9861Posts
  • 841Oplossingen
  • 2367Likes

@Diversity Geen zorgen! Er is naast de POA-1B en IEC/F (1.5 meter) ook een coaxkabel (IEC/IEC) van 5 meter opgestuurd. We wachten jouw bevindingen met de nieuwe aansluitmaterialen even af. 

Diversity
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Paul,

 

Ik heb zojuist de nieuwe splitter (POA-1B) en de IEC/F (1.5 meter) ontvangen en aangesloten.

Heb echter 2x de 1.5 meter IEC/F kabel ontvangen i.p.v. de coaxkabel (IEC/IEC) van 5 meter.

 

Voor nu geen probleem denk ik, internet lijkt te werken. De vraag is of het stabiel blijft en zo niet, om dan misschien alsnog de TV coaxkabel te vervangen. Aankomende dagen even in de gaten houden of de up- en of down stream geen fouten gaan geven.

De waardes lijken in ieder geval beter te zijn, upstream kanaal was voorheen lager dan 36MHz.

Diversity_0-1641573593187.png

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5848Posts
  • 331Oplossingen
  • 1940Likes

Op 36 MHz lijkt nog steeds ruis aanwezig. Het is verstandig om alsnog de TV-kabel te vervangen i.v.m. ruis door instraling.

Mariska
Community Moderator
Community Moderator
  • 4604Posts
  • 462Oplossingen
  • 1479Likes

@Diversity Ik zie dat de coaxkabel van 5 meter nog onderweg is dus ik verwacht dat je deze in de loop van komende week ontvangt 🙂

Diversity
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt Mariska!

 

Ondertussen heb ik schijnbaar gisteravond laat weer een error te pakken;

07/01/2022 23:29:37criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:17:bd:03;CMTS-MAC=00:27:90:fe:12:b0;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Ik heb nu de TV kabel er uitgetrokken, wij zijn toch geen fanatieke TV-kijkers :). Ben benieuwd of het dan echt aan die TV kabel ligt/heeft gelegen. Anders zou ik het niet meer weten.

 

Overigens doet het internet, inclusief wifi, het nog wel na die foutmelding. Hij houd het in ieder geval al langer vol, haha.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5848Posts
  • 331Oplossingen
  • 1940Likes

Een enkele T3 timeout duidt niet op een probleem, ze veroorzaken alleen merkbare problemen wanneer ze te snel achtereenvolgens voorkomen. Enkele T3 timeouts per week is acceptabel.

 

Als je alleen de modemrouter aansluit, sluit deze dan direct op het AOP aan om instraling op de open aansluiting van de splitter te voorkomen.

Diversity
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Status update,

 

Zojuist draadloos internet er weer uitgevallen. De modem is nu direct aangesloten op de AOP sinds vanmorgen, zonder splitter.

Duiden deze waardes nog steeds op ruis? Zou niet weten wat ik daar nog aan kan doen.

Diversity_0-1641801877046.png

 

Ik snap ook niet zo goed waarom het bekabelde netwerk hier geen last van ondervind? Waarom is het zo dat alleen het wifi-internet het na x periode het niet meer doet (terwijl wel alles vol bereik heeft op het netwerk).

Op het moment dat er geen draadloos internet is, kan ik wel een VPN verbinding opzetten naar mijn werk via de werklaptop. Alleen heb ik daar vervolgens geen internet op (resolven kan dan weer wel, bijv ping nu.nl)
Kan er ook nog iets met de modem zelf zijn die niet in orde is? Echt heel raar dit.


tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5848Posts
  • 331Oplossingen
  • 1940Likes

Er is inderdaad nog ruis aanwezig. Het lijkt er echter op dat niet de internetverbinding naar de modemrouter wegvalt, maar de verbinding tussen modemrouter en access points (SmartWifi pods).

 

Welk type SmartWifi pods gebruik je?

Uitgelicht topic