Het oude UPC gebied zou eindelijk naar Ipv6 Dual Stack Full kunnen gaan en inderdaad zit ik nu EINDELIJK daarop, maar het werkt niet. Op mijn Ipv6 Intranet zijn de eerste 4 octet's anders dan die van de firmware van mijn modem. Met DSlite had het modem een Ipv6 adres dat begon met 2a02:a210:cc4 en nu op DSFull is dat 2a02:a204:0:19 en omdat deze twee niet gelijk zijn kan het modem zichzelf wel pingen bij tools, maar als ik dit vanuit mijn pc probeer dan krijg ik een timeout. behalve als ik het modem via fe80::925c:44ff:fedb:f278%5 ping. Mijn intranet ipv6 computers adressen blijven allemaal beginnen met 2a02:a210:cc4 en het is dus logisch dat die via het internet niet bereikbaar zijn en het modem vanuit het intranet ook niet.
Als ik het modem bij dhcp voor ipv6 op statefull zet dan blijft de oude range grijs in beeld staan.
Als ik het modem uit zet en van stroom haal dan staat er na het opstarten ::/64 als intern adres, totdat ik weer naar stateless ga, dan staat er weer 2a02:a210:cc4.
Hebben anderen die op Ipv6 DSfull zitten, dezelfde 4 octet's voor hun intranet en extern internet adres?
Hoe krijg ik het voor elkaar dat dit ook bij mij gebeurt, hoe kom ik van die oude 4 octet's af?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het is normaal dat de WAN-interface van de router een (/128-)adres uit een andere /64-prefix ontvangt dan apparaten in het LAN. Die laatste is afkomstig uit de delegated prefix welke de router heeft opgehaald via DHCPv6.
Maar dat klopt toch niet, want met IPv6 DSlite kon ik mijn intranet bereiken via ipv6 en nu niet, die eerste 4 octet's moeten toch gelijk zijn, hoe vindt men via het internet mijn intranet als ze verschillend zijn?
Zou je deze test kunnen uitvoeren? Wat geeft deze als score terug?
Die zegt dat alles op mijn externe adres goed is, maar nu blijkt dat mijn externe modem blijkbaar nog een tweede Ipv6 adres heeft, ook een die begint met 2a2:a210:cc4:bf00 en dat verklaart e.a. want met dat adres kan ik mijn modem nu wel pingen, met dat adres dat in de firmware staat van ziggo niet! Waarom laat de firmware niet alle ipv6 adressen van het modem zien? Of kijk ik verkeert?
Wel opletten 😉 , blijkbaar gaat die test op het tijdelijk ipv6 adres van mijn eigen pc te keer en is dus het mijn eigen pc zijn ipv6 adres dat getest wordt. Ik vergeleek alleen de tweede regel van ipconfig met de test en zag eerst de derde (tijdelijke) regel niet.
Dan zal ik zo ook deze test even op mijn raspberry pi doen en dat adres vergelijken met mijn dns.
Bedankt.
Grote verschil met IPv4 is natuurlijk dat er geen NAT plaatsvindt, elk apparaat in het LAN heeft een GUA welke direct vanaf internet bereikbaar is, indien de firewall ICMPv6 toestaat van WAN naar LAN. Daarnaast bouwen apparaten in het LAN zelf een adres met SLAAC op, de prefix wordt met RA verspreid door de router.
De router zelf heeft twee GUA's, op de WAN- en LAN-interface, beide in een andere /64-prefix. Het GUA van de LAN-interface bevind zich in dezelfde prefix als de andere apparaten in het LAN.
Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.
Zelf ben ik overigens ook nog aan het leren over IPv6, er is nog veel nieuw en onduidelijk.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.