efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Eindelijk IPv6 in Bridge modus...

Ik kon mijn ogen niet geloven.... maar ik kreeg onderstaande mail! Echt goed nieuws!!

 

Beste meneer, mevrouw,

Staat je modem thuis in de bridge-modus? Dan is het belangrijk dit bericht goed te lezen. We gaan namelijk IPv6 bij je activeren. Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn. Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid.

IPv6 over 2 weken

Over 2 weken gaan we IPv6 voor je activeren. Zorg daarom dat je het volgende doet (pak voor de zekerheid de handleiding van je eigen router erbij):

1. Controleer in de instellingen van je router of IPv6 geactiveerd is.
Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router.
Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan.
Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Wanneer je de aanpassingen hebt gedaan reboot je je router. IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem. Daarna ben je klaar en veilig. 

Meer weten?
Het beste check je de handleiding van je router. Heb je thuis zelf niet het modem in bridge-functie gezet, deel dit bericht dan met degene die dat heeft gedaan. Die zal je vast wel weer willen helpen.
 

Fijne dag,

Marcel de Groot
Directeur Consumentenzaken

1.081 Reacties 1.081
Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Is ipv6 al actief in oud upc gebied? Ik heb een smart wifi box giga in bridge. 

kena

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Alex 

D-J

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Nope. Begin volgend jaar @Andre Verbeek 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ipv6 ds lite is al actief in oud upc gebied helaas nog geen dual stack en ook nog niet in bridge mode

mlouage

Level 5
  • 51Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Vandaag de nieuwe Ubee modem aangesloten en alles werkte meteen in combinatie met de EdgeRouter. Dank daar voor @efok 🙂

 

Ik heb eerst even om te testen IPv6 alleen op een eth interface gezet die ik niet gebruik. Laptop direct aan de eth poort gehangen en ik ontvang een IPv6 adres op de laptop. IPv6 test geeft een score van 18/20 omdat ICMP wordt geblokkeerd. Volgens mij wordt dat standaard in de EdgeRouter config wel toegelaten dus beetje vreemd...

 
 
w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@mlouage  schreef:

IPv6 test geeft een score van 18/20 omdat ICMP wordt geblokkeerd. Volgens mij is dat standaard in de EdgeRouter config.


Als je rule 30 opneemt in jouw WANv6-IN firewall en de firewall van die laptop inkomend open zet voor icmpv6 echo requests dan zal je 20 uit 20 hebben.

IMG_20211130_180120.png

 

sebastiaanJ

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hier ook uitgepakt aangesloten en draait als een zonnetje.

weet iemand hoelang het registreren van het modem duurt?

In het welkomstscherm van het modem zie ik nu al ruim 2 uur staan bij internet:(bezig met registreren).

telefonie: actief

kan overigen gewoon internetten en bellen. 

ricrjhl

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zaterdag kwam modem binnen, @Alex  dank voor het modem en het snel regelen 👍.

 

Daarna alles aangesloten en ging redelijk vlekkeloos. Gebruik pfSense (virtueel (linux/kvm)). Voor configuratie https://hezik.nl/2021/configure-ipv6-for-ziggo-bridge-modems-on-pfsense/ gevolg, gaat wat makkelijker dan het wiel opnieuw moeten uitvinden 😀, en toen was pfSense/IPv6 actief.

CaWe

Level 7
  • 173Posts
  • 4Oplossingen
  • 32Likes

@Alex

Gisteren nieuwe modem ontvangen en, installatie ging vlotjes. Hier nu IPv6 werkend. Dank voor de snelle zorg.

 

Voor anderen:

Wel nog 18/20 in de ipv6 test, op icmp icm m'n AsusRouter (ipv6 native ipv passthrough).

 

Ik zie nogal aantallen in kolom correctables. In de technicolor had ik dit overzicht nergens. 

AOP gaat naar 2-weg splitter ESX-02, 1 uitgang naar attenuator 3 of 6 dB demping (was beter voor technicolor 7210) en dan naar modem (kabel rood/rood), de andere naar een Tratec FRA 752/N tv splitter/versterker (ook kabel rood/rood). 

 

Op tv signaal geen gekke dingen ontdekt. 

Modem waarden vallen wel op. Ook nog geen echte internet verbinding issues ontdekt. 

Screenshot_2021-12-05-09-59-47-259_com.android.chrome.jpg

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@CaWe  schreef:

Voor anderen:

Wel nog 18/20 in de ipv6 test, op icmp icm m'n AsusRouter (ipv6 native ipv passthrough). 


Zorg er voor dat de firewall van de Asus en de firewall van het gebruikte apparaat icmpv6 echo-requests door laten.

Ernieek

Level 2
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste ziggo zou ik mijn oude ubee uvw3200 nu in bridge mode ook kunnen omruilen. voor een Ubee UBC1318ZG in bridge mode ? ( @Mariska  @Alex )

sebastiaanJ

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Als ik de test doe haal ik 9/10.

uw dns server mogelijk beheerd door uw isp lijkt geen toegang te hebben tot het ipv6 internet.

kan ik hier zelf wat aan doen?

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@sebastiaanJ  schreef:

Als ik de test doe haal ik 9/10.

uw dns server mogelijk beheerd door uw isp lijkt geen toegang te hebben tot het ipv6 internet.

kan ik hier zelf wat aan doen?


En welke score haal je dan bij https://ipv6-test.com?

Welke onderdelen lopen daar mis?

Hillman

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Mark

Ik heb een TC7210, zou ik ook een Ubee1318 kunnen ontvangen.

Ik zou hem graag in mijn net werk hangen.

Hillman.

Dr.Roelski

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik had ook een score van 18/20. Getest vanaf win10 laptop. Ik moest icmpv6 apart inschakelen in de firewall opties! Nu haal ik wel 20/20.

(Windows defender firewall  -> geavanceerd -> Regels voor binnenkomende verbindingen -> Nieuwe regel -> aangepast -> Type protocol: ICMPv6 ...

DrRoelski_0-1638718961430.png

 

 

Voor wat betreft mijn gsm instraling: zojuist mn vader gesproken die betrokken was bij de bouw van de woning waar ik zit. Volgens hem zijn de coaxkabels doorgelust per woning. Dit betekend voor mij dat het niet alleen aan mijn AOP kan liggen, maar ook aan de woning onder mij waar de kabel doorgelust wordt. Hoop niet dat dit betekend dat niet alleen in mijn woning de AOP vervangen moet worden. En ja, ik kijk direct op meerdere gsm masten op dak van flat schuin tegenover mij, dus ik kan mij dit heel goed voorstellen.

To be continued.....

sebastiaanJ

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Daar haal ik gewoon 20/20.

alleen bij https://test-ipv6.com haal ik 9/10 en krijg ik die dns melding. 
Overigen heb ik via Google Chrome op mijn win 10 pc de melding 18/20, en als ik dan via edge browser opnieuw de test doe dan krijg ik 20/20. 

sebastiaanJ

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

  @Mariska  @Alex 

nog even een vraag, als ik inlog op het nieuwe modem zie ik al vanaf zaterdag (bezig met registreren) staan in het inlog scherm. Telefonie staat op actief.

moet ik verder nog iets doen? Of gaat dit vanzelf goedkomen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@sebastiaanJ Ik ben dit vaker tegengekomen, het lijkt een bug in de firmware/interface van de UBC1318ZG.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@CaWe 

correctables is niet zo erg als het maar gelijkelijk aan oploopt 

 

de uncorrectables moet zo dicht mogelijk bij de 0 blijven beste op 0

sebastiaanJ

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Kan ik hoe wat mee? Of kan ik dit negeren?

en lost dit zich uiteindelijk op of blijft hij tot een contends firmware update dit aangeven?

Uitgelicht topic