efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Eindelijk IPv6 in Bridge modus...

Ik kon mijn ogen niet geloven.... maar ik kreeg onderstaande mail! Echt goed nieuws!!

 

Beste meneer, mevrouw,

Staat je modem thuis in de bridge-modus? Dan is het belangrijk dit bericht goed te lezen. We gaan namelijk IPv6 bij je activeren. Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn. Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid.

IPv6 over 2 weken

Over 2 weken gaan we IPv6 voor je activeren. Zorg daarom dat je het volgende doet (pak voor de zekerheid de handleiding van je eigen router erbij):

1. Controleer in de instellingen van je router of IPv6 geactiveerd is.
Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router.
Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan.
Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Wanneer je de aanpassingen hebt gedaan reboot je je router. IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem. Daarna ben je klaar en veilig. 

Meer weten?
Het beste check je de handleiding van je router. Heb je thuis zelf niet het modem in bridge-functie gezet, deel dit bericht dan met degene die dat heeft gedaan. Die zal je vast wel weer willen helpen.
 

Fijne dag,

Marcel de Groot
Directeur Consumentenzaken

Uitgelicht
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Reacties
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Een vast IP adres bieden we aan bij het Zakelijk Internet Pro abonnement, dit abonnement is enkel voor ondernemers. Er is een KVK nummer nodig om zo'n abonnement af te kunnen nemen. Ondernemers zijn wettelijk verplicht binnen Nederland een registratie bij KVK te nemen. Door het KVK nummer verplicht te stellen, weten we zeker dat de klant een ondernemer is. Verder is er vanuit de reguliere consument erg weinig vraag naar een Vast IP adres en bieden we het dus in die abonnementsvormen niet aan. 
 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi allen,

 

Allereerst een algemene oproep: Als je twijfelt aan je (coax)signaal, als er vragen worden gesteld hierover of je wilt dit graag meesturen, of als je meer vragen hebt dat niet om IPv6 in Bridge gaat, start dan je eigen topic [link]. Dit werkt niet alleen voor ons vele malen makkelijker, maar ook voor anderen en voor jezelf. Elk topic wordt altijd in behandeling genomen door een moderator, dus als het nodig is, komen we daar ook in de lucht. We gaan in dit topic alleen in op IPv6 in Bridgemode en daaraan verwante zaken.

 

Ik heb voor nu de geplaatste berichten laten staan en alleen een aantal afbeeldingen in spoilertags geplaatst. Over een aantal dagen zullen we de irrelevante posts hier verbergen.

1.081 Reacties 1.081
jeroenm1

Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ook ik wil graag gebruik maken van de dual stack oplossing en heb helaas een modem die dit niet ondersteund (Ubee EVW321B in bridge). Zou dit modem misschien opgeruild kunnen worden voor de Ubee UBC1318ZG?

 

Alvast bedankt!

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@tobiastheebe 

 

 

is dit hoe het hoort te zijn

 

getest op een  lan verbinding naar het ziggo modem (alleen een switch zit er tussen)

 

 

robinjoo19_0-1638560173137.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@MR_CHIP Zo te zien blokkeert de IPv6-firewall van de UBC1318 inkomend ICMP-verkeer. Verder lijkt Ziggo geen PTR-record (reverse lookup) te hebben gekoppeld aan de prefix. Ik weet niet in hoeverre beide gebruikelijk zijn en of dit in fZiggo anders is.

 

Overigens: gezien je DS-Lite (subnet 213.127.0.0/17) gebruikt, kun je de IPv4-gegevens gerust openbaar tonen, dat adres is namelijk van de AFTR (niet van jouw router) en deel je met duizenden andere klanten via CGNAT.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

wat ook wel vreemd is maar das meer een probleem van mijn netgear die ik als AP heb ingesteld

 

 

zodra die in AP mode staat en dus IPv6 addressen krijg stopt na een bepaalde speedtest/enige tijd heel de router en reboot hij veel gehoord probleem met netgear router als ap zie ik online

maar al mijn wifi devices hebben dus geen ipv6 al maakt dat niet heel veel uit ben al heel blij dat mijn windows comp wel ipv6 heeft 

 

 

robinjoo19_0-1638561022150.pngrobinjoo19_1-1638561030571.png

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@tobiastheebe  schreef:

Zo te zien blokkeert de IPv6-firewall van de UBC1318 inkomend ICMP-verkeer. Verder lijkt Ziggo geen PTR-record (reverse lookup) te hebben gekoppeld aan de prefix.


Het is niet de Ubee die icmpv6 blokkeert maar de eigen router.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@w.j.b Geen sprake van eigen router. Zou het de firewall van de PC kunnen zijn?

 

20211203-01.PNG

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@tobiastheebe  schreef:

Zou het de firewall van de PC kunnen zijn?


Zeer zeker immers ook die moet inkomend icmpv6 echo-requests toestaan.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

geen hoe ik dat moet doen

 

ik heb een ipv6 adres eindelijk

alleen jammer dat mijn netgear er zo raar mee doet daarop staat ipv6 dan ook uitgeschakeld voor de wifi devices 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@GuiG 

bij UBC1318ZG brand het lampje blau in bridge mode

 

bij de smart wifi modem (connectbox) brand het lampje groen in bridge mode

puma6

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier nog een TC7210 zonder IPv6. Zou deze omgeruild kunnen worden voor een UBC1318ZG?

127001

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb, vergelijkbaar met@Dr.Roelski , na het omwisselen van mijn Cisco voor de Ubee een iets minder snelle verbinding en twee blauwe lampjes. De DS suggereert dus dat er iets met de bekabeling naar het modem mis kan zijn. Een speedtest in de browser en direct op de router bevestigen dit ook, de upload is strak 30Mb, de download schommelt per test ergens tussen de 220 en 280Mb.

Wat is verstandig in deze, een nieuw kabeltje tussen de splitter en het modem?

 

modem.jpg

splitter.jpgScreenshot from 2021-12-04 11-05-56.pngScreenshot from 2021-12-04 11-07-10.pngScreenshot from 2021-12-04 11-07-17.png

 

DaanV

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De laatste dagen vroeg ik me af waarom IPv6 niet werkte, maar het zoeken is voorbij: het blijkt dat ik nog een oud modem heb. De TZ7210.

 

Ik lees dat het mogelijk is om een ander modem te ontvangen. Mag ik mijn modem wisselen voor een UBC1318? Het wifimodem dat ik nu heb staat altijd al in bridgemodus, dus de UBC1318 lijkt me een fijne optie. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@127001 Er is in jouw geval veel ruis aanwezig op het algehele signaal in de downstream. Het modem slaagt er wel in om vrijwel alle beschadigde codewords te repareren (uncorrectable codewords zijn bijna overal 0) maar dit gaat wel ten koste van de downloadsnelheid.

 

De kabels vanaf de splitter zijn verouderd maar vrijwel zeker vormen deze niet de oorzaak van bovenstaande.

127001

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

@tobiastheebeDus buitenshuis een oorzaak? Een maand of 3 geleden is er een monteur geweest die mijn aansluiting in de straatkast heeft hersteld nadat een andere monteur mijn aansluiting doodleuk had losgehaald. Zou daar een fout gemaakt kunnen zijn, of nog verder van huis?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@127001 Bij de EV's (straatkasten) worden op willekeurige momenten oud-klanten afgekoppeld wanneer een monteur in de buurt is. Het gebeurt helaas vaker dat verkeerde kabels worden afgekoppeld, wanneer de labels om de kabels missen of verwisseld zijn.

 

De oorzaak kan zeker buitenshuis liggen. Om de binnenhuisinstallatie uit te sluiten, zou je eerst nieuwe kabels kunnen aanvragen bij Ziggo (IEC/F (groen/rood) voor TV/versterker, F/F (rood/rood) voor modem). Sluit dan het modem direct op het AOP aan met de groen/rood-kabel (dus zonder de splitter), start het modem opnieuw en plaats na 1-2 uur nogmaals hier de tabellen.

127001

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Dank. Dan ga ik kijken of ik de helpdesk kan bereiken. Of kunnen de mods dat hier ook @Mark @Paul ?

kena

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag Alex,

 

Ik heb op het moment een Technicolor TC7210 die ik graag zou willen omruilen voor een exemplaar met IPv6 ondersteuning. Alvast bedankt. Gr, Kena

McView

Level 4
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

@Alex  Vandaag modem ontvangen en zonder problemen in gebruik genomen.

Dank voor snelle en goede service!

Klementino

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb inmiddels IPv6 wel werkend. Ik had de mail gekregen, terwijl ik een TC7210 had. Daarom met de klantenservice gebeld en gevraagd om een Ubee. Deze zou ik ook krijgen, maar ik heb helaas toch een Compal Connextbox ontvangen. Daar loop ik toch tegen hickups aan (wat ik ook herken van enkele klanten die een Connextbox hebben of hadden).

Mijn ouders hadden een hele oude Ubee, geen mail gehad. Zelfde aanvraag gedaan, zelfde modem ontvangen.

 

Zouden jullie voor beide alsnog een Ubee zonder wifi op kunnen sturen? @Mariska @Alex 

 

 

Edit ter aanvulling: de medewerkers gaven aan dat de modems niet retour hoeven (dus ook de TC7210 niet). Ik lees in een van je reacties dat jullie die wel graag retour willen. Heb deze nog niet weggegooid, dus zou deze tegelijk met de Connectbox retour kunnen sturen.

martijnp1

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn TC7210 in bridge mode werkte inderdaad ook niet met IPv6.
Kan deze worden omgeruild voor een Ubee UBC1318ZG? ( @Mariska  @Alex )

Grt. Martijn.

Uitgelicht topic