efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Eindelijk IPv6 in Bridge modus...

Ik kon mijn ogen niet geloven.... maar ik kreeg onderstaande mail! Echt goed nieuws!!

 

Beste meneer, mevrouw,

Staat je modem thuis in de bridge-modus? Dan is het belangrijk dit bericht goed te lezen. We gaan namelijk IPv6 bij je activeren. Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn. Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid.

IPv6 over 2 weken

Over 2 weken gaan we IPv6 voor je activeren. Zorg daarom dat je het volgende doet (pak voor de zekerheid de handleiding van je eigen router erbij):

1. Controleer in de instellingen van je router of IPv6 geactiveerd is.
Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router.
Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan.
Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Wanneer je de aanpassingen hebt gedaan reboot je je router. IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem. Daarna ben je klaar en veilig. 

Meer weten?
Het beste check je de handleiding van je router. Heb je thuis zelf niet het modem in bridge-functie gezet, deel dit bericht dan met degene die dat heeft gedaan. Die zal je vast wel weer willen helpen.
 

Fijne dag,

Marcel de Groot
Directeur Consumentenzaken

Uitgelicht
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Reacties
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Een vast IP adres bieden we aan bij het Zakelijk Internet Pro abonnement, dit abonnement is enkel voor ondernemers. Er is een KVK nummer nodig om zo'n abonnement af te kunnen nemen. Ondernemers zijn wettelijk verplicht binnen Nederland een registratie bij KVK te nemen. Door het KVK nummer verplicht te stellen, weten we zeker dat de klant een ondernemer is. Verder is er vanuit de reguliere consument erg weinig vraag naar een Vast IP adres en bieden we het dus in die abonnementsvormen niet aan. 
 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi allen,

 

Allereerst een algemene oproep: Als je twijfelt aan je (coax)signaal, als er vragen worden gesteld hierover of je wilt dit graag meesturen, of als je meer vragen hebt dat niet om IPv6 in Bridge gaat, start dan je eigen topic [link]. Dit werkt niet alleen voor ons vele malen makkelijker, maar ook voor anderen en voor jezelf. Elk topic wordt altijd in behandeling genomen door een moderator, dus als het nodig is, komen we daar ook in de lucht. We gaan in dit topic alleen in op IPv6 in Bridgemode en daaraan verwante zaken.

 

Ik heb voor nu de geplaatste berichten laten staan en alleen een aantal afbeeldingen in spoilertags geplaatst. Over een aantal dagen zullen we de irrelevante posts hier verbergen.

1.081 Reacties 1.081
qqq

Level 5
  • 68Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

@qqq  schreef:

Hier werkt het nog niet achter een Ubee1318ZG in bridge, na eea. gereboot te hebben. Mijn router draait een recente OpenWRT; in tcpdump zie ik mijn dhcp-client odhcp6c wel de DHCP6 solicit sturen, maar zie ik geen advertise terug van de server. Daarmee lijkt het op het eerste gezicht geen firewall-issue.

 

Deze Ubee draait nog firmware 12.5.3208 ivm. de eerdere workaround voor tunnels. Kan iemand bevestigen dat het werkt op deze firmware?

@Markis er iets aan mijn aansluiting of profiel dat negatieve invloed kan hebben?


@Mariska ik zie je reacties in dit topic geven, kun jij wellicht meer zeggen?

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@Dr.Roelski  schreef:

@MR_CHIP

 dus dan houd ik AOP over.


Weet je wel zeker dat dat aansluitpunt in je woonkamer echt het AOP is? Wat zit er in je meterkast? Bij oude woningen uit de tijd dat de kabel alleen voor Radio en TV werd gebruikt werd het AOP vaak in de huiskamer geplaatst dicht bij de plaats waar de TV stond. Later werd de meterkast de standaard plaats. Als je het dekseltje van de aansluitdoos schroeft  wat is dan de kleur van de kabel die je ziet? Als de kabel niet groen is, dan is het vrijwel niet het AOP. Dat zit dan ergens anders, kijk eens in de meterkast, en dan kan de kabel van het 'echte' AOP naar jouw aanluitdoos in de huiskamer ook het probleem zijn.

 

reuznl

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dankjewel hiervoor

mimo84

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hallo,

Ik heb al jaren mijn modem in bridge-modus staan.

Ik had ook gehoopt op een dual stack verbinding, maar blijkbaar heb ik een verouderd modem: Cisco EPC3928AD.

Kom ik nu ook in aanmerking voor een nieuw modem die wel IPv4 en IPv6 in bridge-modus aankan?

 

Tot nu toe altijd heel veel gedoe gehad en tijd verloren met tunnelbrokers etc. dus hopelijk is dit binnenkort verleden tijd.

 

Update:

Zojuist via de chat een nieuw modem laten opsturen. Het modem was inderdaad toe aan pensioen.

Dr.Roelski

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Meterkast zit geen telefoon/coax aansluiting. Alleen water, gas en electra.

Dekseltje eraf gehaald, maar dan zie je alleen een metalen blok met de aansluiting er in. Wil dat liefst even laten zitten:

 

DrRoelski_1-1638544786674.jpeg

Voor zover ik weet heeft mn portiek geen andere aansluitingen ergens zitten. Huis uit jaren 80, dus niet super oud.

Wie zijn mods om iets mee af te spreken? Of kan ik beter gewoon bellen en dit forum noemen?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik zou wachten tot een mod hier reaggeert zodat je een afspraak in kan plannen liefst zou ik het doen via 1 kanaal 

m.vd.vlist

Level 12
  • 655Posts
  • 2Oplossingen
  • 266Likes

@Dr.Roelski 

Dat is een TRAS 1000/B. Niet het allerlaatste model, hij gaat "slechts" to 1000 Mhz, maar qua xG instraling zou dat nog goed genoeg moeten zijn.

Ik begrijp dat je het niet verder los wilt halen. Dat kun je beter ook niet doen als je niet precies weet wat je doet. Maar je moet wel iets meer kunnen zien. De kabel komt er aan de onderkant uit. Je kijkt er nu van de verkeerde hoek tegen aan om die te kunnen zien. Als je er schuin van onder tegenaan kijkt, moet je de kabel kunnen zen. Gebruik eventueel een spiegeltje.

 

Een huis van jaren 80 is inderdaad niet super oud, maar wel oud genoeg om het AOP in de woonkamer te hebben. Zo deden ze dat in de begintijd van de kabel.

 

De moderatoren hier zijn de deelnemers die zich presenteren met "Ziggo"  en voornaam. Met daaronder "Community Moderator".  Ze kunnen iets meer regelen dan de medewerkers van de klantenservice bij de telefoondienst.  

 

GuiG

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

De prefix ID heb ik uit een voorbeeld gehaald. Als het niet werkt ga je dingen proberen. Ik zal het aanpassen.

Ik de de ruleset zelf opgebouwd jaren geleden. Ik heb zones aangemaakt omdat ik mogelijk in de toekomst firewall regels wil kunnen toevoegen. Misschien overbodig maar het beperkt tot nu toe niet. Dus waarom niet. 

Wat zou het nadeel kunnen zijn?

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Voor uitgaande rule sets (firewalls) gebruik je normaliter "accept" als default action en neem je in de rule set alleen rules op voor dingen die men niet mag.

Mijn advies: Verwijder de firewalls van LAN naar WAN en van guest naar WAN.

GuiG

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Een monteur heeft bij mij vorig jaar een nieuwe geplaatst vanwege een storing in het internet signaal. 

 

GuiG

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb alleen de default-action accept laten staan. De rest van de rules heb ik verwijderd. Of moet de hele zone weg?

 

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Die hele zone mag weg. Je wilt toch dat een apparaat in jouw thuis- en gastnetwerk gewoon zonder restricties Internet op kan?

Zelf heb ik geen firewalls op uitgaande verbindingen.

GuiG

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb in de ipv4 firewall zone regels staan om bepaalde ip addressen van de apparatuur van de kids op het internet te blokkeren. Misschien ouderwets maar erg effectief. Die wil ik eigenlijk in de IPv6 weer toevoegen.

 

Maar waar het mij nu om gaat is waarom ik geen ipv6 adres krijg op de eth0.  

En ik probeer er achter te komen ipv6 wel beschikbaar is hier. Anders probeer ik iets te troubleshooten wat nog niet eens beschikbaar is. 

Kan ik ergens in de connectbox zien of ipv6 al beschikbaar is? config file? firmware versie? etc?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Dr.Roelski Ik was vanmiddag weg, kon daarom niet eerder reageren.

 

De korte kabel die je nu gebruikt (van de FRA-752N?) lijkt een stuk beter afgeschermd dan de kabel die je eerder gebruikte om modem direct op AOP aan te sluiten. De instraling van 4G en 5G is overigens nog steeds aanwezig en levert ook 'partial bonding' op. Ik las hier dat je al een nieuwe IEC/F-kabel hebt besteld, top.

 

Het AOP is zoals verwacht een TRAS-1000 en die voldeed nog wel voor het oude modem, maar zou voor de UBC1318 vervangen moeten worden i.v.m. het OFDM-kanaal, in principe wordt dit kanaal als enige in de downstream gebruikt.

Meulen92

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi @Alex,

 

Ook ik heb de mail gekregen en ik heb ook een Technicolor TC7210.

Kun je ook naar mij een Ubee UBC1318ZG opsturen?

 

Bij voorbaat dank.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jelmer

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@GuiG 

zit je in oud ziggo of oud upc gebied ?

 

het ipv6 publiek adres wijzigt om de x aantal tijd 

je zou dan moeten kijken of je ouderlijk toezicht op mac-adres kan toepassen

GuiG

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik zit in oud ziggo gebied. Ik heb ooit nog multikabel gehad. 

niels960

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Alex  en @Mariska ,

Ook ik ben blij eindelijk dual stack IPv6 te kunnen gaan gebruiken zonder tunnel! Vanmiddag de configuratie in mijn firewall geprobeerd te maken maar helaas blijkt het niet te werken door mijn huidige modem. Ik heb van Ziggo al jaren een Ubee 321b in bridge modus. Kan ik deze omruilen voor een nieuw Ubee modem (UBC1318ZG? géén Connect box aub) die dit wel ondersteunt?

GuiG

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik las hier ergens dat het lampje blauw moet kleuren als hij in bridge mode staat. Hij is op dit moment groen. 

De vraag is ook even of de modem docsis 3.1 moet ondersteunen want het is een docsis 3.0 modem. 

 

De onderstaande informatie geeft de Connect Box status weer.
 
Conform standaard specificaties:DOCSIS 3.0
Hardware versie:4.01
Software versie:CH7465LG-NCIP-6.15.31p1-NOSH
MAC-adres: 
Serienummer Connect Box: 
Beschikbaarheid:2day(s)8h:17m:14s
Netwerk toegang:Toegang tot internet

 

@Alex staat alles goed op de verbinding? En staat de connectbox wel echt in bridge mode. Ik heb de brief ontvangen.

Dennis075

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik maak al geruime tijd gebruik van een Ubee EVW320B in bridge modus. Ik begrijp dat deze niet met IPv6 overweg kan. Kan deze worden omgeruild voor een Ubee modem welke het wel ondersteund (Ubee UBC1318ZG)?

Uitgelicht topic