efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

Eindelijk IPv6 in Bridge modus...

Ik kon mijn ogen niet geloven.... maar ik kreeg onderstaande mail! Echt goed nieuws!!

 

Beste meneer, mevrouw,

Staat je modem thuis in de bridge-modus? Dan is het belangrijk dit bericht goed te lezen. We gaan namelijk IPv6 bij je activeren. Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn. Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid.

IPv6 over 2 weken

Over 2 weken gaan we IPv6 voor je activeren. Zorg daarom dat je het volgende doet (pak voor de zekerheid de handleiding van je eigen router erbij):

1. Controleer in de instellingen van je router of IPv6 geactiveerd is.
Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router.
Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan.
Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Wanneer je de aanpassingen hebt gedaan reboot je je router. IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem. Daarna ben je klaar en veilig. 

Meer weten?
Het beste check je de handleiding van je router. Heb je thuis zelf niet het modem in bridge-functie gezet, deel dit bericht dan met degene die dat heeft gedaan. Die zal je vast wel weer willen helpen.
 

Fijne dag,

Marcel de Groot
Directeur Consumentenzaken

Uitgelicht
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Reacties
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Een vast IP adres bieden we aan bij het Zakelijk Internet Pro abonnement, dit abonnement is enkel voor ondernemers. Er is een KVK nummer nodig om zo'n abonnement af te kunnen nemen. Ondernemers zijn wettelijk verplicht binnen Nederland een registratie bij KVK te nemen. Door het KVK nummer verplicht te stellen, weten we zeker dat de klant een ondernemer is. Verder is er vanuit de reguliere consument erg weinig vraag naar een Vast IP adres en bieden we het dus in die abonnementsvormen niet aan. 
 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Reacties
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi allen,

 

Allereerst een algemene oproep: Als je twijfelt aan je (coax)signaal, als er vragen worden gesteld hierover of je wilt dit graag meesturen, of als je meer vragen hebt dat niet om IPv6 in Bridge gaat, start dan je eigen topic [link]. Dit werkt niet alleen voor ons vele malen makkelijker, maar ook voor anderen en voor jezelf. Elk topic wordt altijd in behandeling genomen door een moderator, dus als het nodig is, komen we daar ook in de lucht. We gaan in dit topic alleen in op IPv6 in Bridgemode en daaraan verwante zaken.

 

Ik heb voor nu de geplaatste berichten laten staan en alleen een aantal afbeeldingen in spoilertags geplaatst. Over een aantal dagen zullen we de irrelevante posts hier verbergen.

1.081 Reacties 1.081
w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

@denham  schreef:

@w.j.b Gevonden! In een ER-X is het protocol niet ipv6-icmp, maar icmpv6. Nu heb ik op ipv6-test.com 20/20 🙂


Dus was jouw firewall rule toch niet helemaal gelijk aan het voorbeeld waar ik naar linkte.

thijs_a

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hoi @Mark @Alex, zouden jullie ook mijn modem kunnen omruilen voor een Ubee UBC1318ZG? Alvast bedankt!

WdeJong

Level 5
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Alex @Mark  zou ik weer omgezet kunnen worden van router modus naar bridge modus met IPv6 ? 🙂

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

@sebastiaanJ 

als het om een Ubee UBC1318ZG gaat dan zal het via de community (dit topic) geregeld moeten woorden want de Ubee UBC1318ZG is een zakelijk modem en de klantenservice kan die niet aan particuliere leveren

sebastiaanJ

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Zou fijn zijn want ik kan met mijn huidige modem (Technicolor) geen ipv6 gebruiken 😞

Een fancy ziggo router met WiFi heb ik niet nodig. Een simpel modem met ipv6 is wat ik wil. Mijn router en access points beheer ik dan lekker zelf. 
mij is nog niet helemaal duidelijk, de Ubee UBC1318ZG is dat nu een router of modem. Want een stand alone modem hoeft toch niet in bridge?

in bridge zetten doende toch bij modem en router in 1 device? Dwz je zet het router deel uit door hem in bridge modus te zetten?

(dit omdat ik verzoeken lees om het Ubee modem wat al in bridge modus staat op te sturen).

efok
Topicstarter
Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

De ubee1318 is een modemrouter zonder wifi

w.j.b

Level 14
  • 1614Posts
  • 2Oplossingen
  • 308Likes

Die Ubee1318ZG is geen los modem maar een modemrouter combinatie.

Door hem in bridge te zetten wordt het router gedeelte feitelijk uit gezet.

sebastiaanJ

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Duidelijk, snap het bridge principe. Maar ik las  op de info pagina modem. Maar verderop staat het inderdaad ook modem/router.

 

@Alex @Mark zou er graag een ontvangen in bridgemodus 😬😬

CaWe

Level 7
  • 172Posts
  • 4Oplossingen
  • 32Likes

Hoi @Mark ,

 

hier ook de e-mail ontvangen over IPv6 en een Technicolor 7210 modem.

Kun je ook naar mij een Ubee UBC1318ZG opsturen?

 

Dank,

Carsten

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi allen,

 

@mkraaij, @McView, @ricrjhl, @antagion, @sebastiaanJ, @Joh de Heer, @kroon040, @CaWe - Het nieuwe modem is onderweg!

 

@Drexxon - Wil je je adresgegevens aanvullen in je profiel?

 

@wllm3000 - Het is helaas omslachtig, maar je moet hem ook aansluiten. Het systeem wacht op dit moment op activatie ervan. Daarna kunnen we er een nieuwe actie inzetten.

 

@WdeJong - Done!

 

@thijs_a - Je hebt op dit moment een Connectbox. Deze heeft ook IPv6 in bridge-modus gekregen, er is daarom geen reden om je modem om te wisselen. Mocht je toch twijfels of vragen hebben, wil ik je vragen een eigen topic daarvoor te starten, pakken we het daar verder met je op!

 

Nog een aantal algemene aandachtspunten:

  • In de mail die jullie ontvangen zal altijd staan dat er een Connectbox onderweg is, dus ook als het de Ubee UBC1318ZG betreft
  • De TC7210 willen we graag retour. Dat geldt niet voor de Cisco 3925 of 3928. Zie ook deze pagina. Neem bij twijfel altijd eerst even contact op.
  • Naast de Ubee UBC1318ZG, is de Connectbox en Connectbox Giga ook geschikt.
127001

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

@AlexDank voor het regelen. Inderdaad net een UUbee UBC1318ZG ontvangen. Binnenkort een ritje naar de milieustraat om de Cisco af te leveren.

efok
Topicstarter
Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

@AlexAny thoughts over de wisselende prefix, na reboot van een router?

reuznl

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedemiddag @Alex ,

 

Voor zover ik weet woon ik zelf ook in een voormalig ziggo gebied. Echter na (niet geheel vrijwillige) herstart van mijn modem en router heb ik nog geen IPv6 mogen ontvangen. Kan het zijn dat mijn Ubee EVW3200 dit niet of niet volledig ondersteund?

 

Met vriendelijke groet,

Mark

wllm3000

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi @Alex ,

 

Bedankt voor het antwoord! Inderdaad een beetje omslachtig, ik had het modem al weer netjes in gepakt!

Zojuist heb ik het modem aangesloten en is nu online.

 

Groeten,

William

Drexxon

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Alex  Done! Alvast dank voor de moeite.

pimzand

Level 7
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

@efok  schreef:

@AlexAny thoughts over de wisselende prefix, na reboot van een router?


Dat moet je echt in de router zoeken.

DHCP-PD maakt gebruik van een DHCP Unique Identifier (DUID).

Vergelijk dat met het MAC adres dat wordt gebruikt om een enkel IP adres te verkrijgen via "gewoon" DHCP.

Als je bij elke herstart een random MAC adres zou tonen, krijg je ook elke keer een ander IP adres.

Op dezelfde manier krijg je elke keer een andere prefix als je bij elke herstart een andere DUID aanbiedt.

 

Er zijn verschillende manieren waarop een router een DUID kan berekenen.

Ga dat uitzoeken voor jouw router, zou ik suggereren.

antagion

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hi @Alex,

 

Hartelijk dank voor de service vanuit jou en natuurlijk Ziggo!

Heb de email inmiddels ontvangen 

mkraaij

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Alex,

 

Bedankt! Ik heb de mail ontvangen.

efok
Topicstarter
Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes

@pimzandDank voor je inzicht in DUID. Dat wist ik niet. Ik heb in mijn edgerouter de optie gevonden om het DUID te laten zien.

show dhcpv6-pd duid

Na een reboot krijg ik dezelfde DUID te zien, maar de prefix is gewijzigd. Wel is er de optie om handmatig een DUID in te geven. Denk je dat het zin heeft de verkregen DUID handmatig nog eens in te geven? Aan de andere kant, de DUID lijkt nu ook niet te veranderen over een reboot. Heb je suggesties?

sebastiaanJ

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Super @Alex ben heel benieuwd. Hoop hem snel te ontvangen. Staat het modem al gelijk in bridge of moet ik hiervoor nog met klantenservice bellen als ik hem heb aangesloten?

 

Gr sebastiaan

Uitgelicht topic