efok
Expert
Expert
  • 3388Posts
  • 187Oplossingen
  • 1163Likes

Eindelijk IPv6 in Bridge modus...

Ik kon mijn ogen niet geloven.... maar ik kreeg onderstaande mail! Echt goed nieuws!!

Beste meneer, mevrouw,

Staat je modem thuis in de bridge-modus? Dan is het belangrijk dit bericht goed te lezen. We gaan namelijk IPv6 bij je activeren. Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn. Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid.

IPv6 over 2 weken

Over 2 weken gaan we IPv6 voor je activeren. Zorg daarom dat je het volgende doet (pak voor de zekerheid de handleiding van je eigen router erbij):

1. Controleer in de instellingen van je router of IPv6 geactiveerd is.
Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router.
Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan.
Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Wanneer je de aanpassingen hebt gedaan reboot je je router. IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem. Daarna ben je klaar en veilig. 

Meer weten?
Het beste check je de handleiding van je router. Heb je thuis zelf niet het modem in bridge-functie gezet, deel dit bericht dan met degene die dat heeft gedaan. Die zal je vast wel weer willen helpen.

Fijne dag,

Marcel de Groot
Directeur Consumentenzaken

Uitgelicht
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 5651Reacties
  • 583Oplossingen
  • 2136Likes

Hi allen,

Allereerst een algemene oproep: Als je twijfelt aan je (coax)signaal, als er vragen worden gesteld hierover of je wilt dit graag meesturen, of als je meer vragen hebt dat niet om IPv6 in Bridge gaat, start dan je eigen topic [link]. Dit werkt niet alleen voor ons vele malen makkelijker, maar ook voor anderen en voor jezelf. Elk topic wordt altijd in behandeling genomen door een moderator, dus als het nodig is, komen we daar ook in de lucht. We gaan in dit topic alleen in op IPv6 in Bridgemode en daaraan verwante zaken.

Ik heb voor nu de geplaatste berichten laten staan en alleen een aantal afbeeldingen in spoilertags geplaatst. Over een aantal dagen zullen we de irrelevante posts hier verbergen.

887 Reacties 887
efok
Expert topicstarter
Expert
  • 3388Posts
  • 187Oplossingen
  • 1163Likes

@DennyW Ik snap geloof ik niet helemaal waar je naar toe wilt. In principe zou je een /56 kunnen opdelen zoals je wilt op je eigen router. Ziggo heeft geen zeggenschap over wat je daarmee doet verder. 

mcwieger

Stamgast
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben nog niet bekend met IPv6 en de gevolgen. Mijn setup is de volgende:

- Cisco EPC3925 in bridge mode

- Fritzbox 3490 router

- Netwerk met een hoop apparaten met fixed IP adres (IPv4), waaronder Synology NAS

- DDNS ingesteld om NAS extern te kunnen benaderen via URL

Als ik IPv6 ondersteuning activeer op mijn router, wat gebeurt er dan:

- Krijg ik alleen een IPv6 WAN adres?

- Of wordt ik geacht ook in mijn LAN IPv6 adressen te gebruiken?

- Blijft de (Synology) DDNS service werken? Of kan het zijn dat deze alleen IPv4 adressen ondersteunt?

En wat als ik het niet activeer:

- Blijft alles werken zoals nu?

efok
Expert topicstarter
Expert
  • 3388Posts
  • 187Oplossingen
  • 1163Likes

@mcwiegerHet idee is dat je eigen router een IPv6 op de WAN interface krijgt. Daarnaast moet je eigen router een IPv6 prefix opvragen bij Ziggo. Het gaat dan om een /56 (van de volledige /128) Dat is het eerste deel van je IPv6 adres. Je router deelt dan op je LAN een /64 uit en de apparaten op je LAN vullen dit automatisch aan en krijgen dan een volledig IPv6 adres. Om dit goed te laten werken moet je de eigen router wel correct instellen. Je wordt dus wel geacht IPv6 naast IPv4 in je LAN te gebruiken. Het heeft geen zin om alleen IPv6 op je router te zetten. De synology ddns werkt overigens prima met IPv6 naast IPv4.

mcwieger

Stamgast
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ok, dat is al wat meer duidelijkheid, dank. Nog wel twee vragen:

- Je zegt: "Je wordt dus wel geacht IPv6 NAAST IPv4 in je LAN te gebruiken". Wat betekent dit? IPv6 voor DHCP en IPv4 voor fixed oid?

- Wat als ik ervoor kies om niets te doen. Blijft alles dan werken zoals het nu doet?

DennyW
Expert
Expert
  • 2909Posts
  • 243Oplossingen
  • 766Likes

IPv4 blijft werken. Je krijgt dual stack IPv4 met IPv6., …………….echter.er zijn bij Ziggo twee smaken dual stack! Ik weet niet welke van de twee jullie krijgen .

Er is Full DuaL Stack (vooralsnog voornamelijk / alleen in het z.g. voormalige Ziggo-gebied [fZiggo] en er is Dual Stack Lite (overwegend in het vormalige UPC-gebied [fUPC]).

Als het Ziggo-modem in bridge staat, bij een particuliere aansluiting, krijgt de router bij Full Dual Stack zowel een ”eigen” extern dynamisch IPv4 IP-adres als een “eigen” extern dynamisch IPv6 IP-adres. Bij DS-Lite krijgt men een dynamisch IPv6 IP-adres en een met anderen gedeeld (zeer vaak  wisselend) IPv4 IP-adres.

N.B.: Staat de Ziggo-modem-router in router mode, dan krijgt het router deel van de Ziggo-modem router dual stack. Hetzij DS-liter dan wel full DS.

Als een eigen router dual stack ondersteunt dan blijft het interne IPv4 gedeelte gewoon werken zoals je gewent bent. De systematiek en opbouw van de IPv6 IP-adressen is wel anders dan dat je gewent bent. Zo kent IPv6, in tegenstelling tot IPv4 , in principe geen NAT; elk device kan zowel een extern IPv6 IP-adres (routeerbaar naar internet) als meerder soorten interne (lokale niet routeerbare) IPv6 IP-adressenkrijgen / gebruiken.

pimzand

Gedreven Raadgever
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Ik vermoed dat voor de meeste bridge mode gebruikers er niets verandert.

Je krijgt nu je publieke IPv4 adres afgeleverd op je router.

Je router verkrijgt dat adres als DHCPv4 client, via de WAN poort, die op je modem is aangesloten.

Die router zal dat via NAT verspreiden naar je interne netwerk, ook weer DHCPv4 op je LAN poorten.

Dat is standaard functionaliteit op vrijwel elke router.

Je modem zal dadelijk ook DHCPv6 PD server worden. Of lijken te worden.

Als je router dat detecteert zal de router een compleet subnet aan IPv6 adressen krijgen.

Potentieel kan je router op het idee kunnen komen om die adresruimte automatisch te gaan verspreiden naar je interne netwerk, via SLAAC of via DHCPv6.

En dat is waarom Ziggo ons een mail stuurt. De meeste gebruikers zullen zelf iets moeten configureren voor dat alles gaat werken, maar een enkele router zal dit uit zichzelf kunnen doen. En daarbij vergeten de firewall aan te zetten.

Ik vermoed ook dat die DHCPv6 PD functionaliteit niet in het modem zit, maar in de achterliggende systemen. Ik lees namelijk nergens dat er firmware updates zouden komen, of dat het alleen op bepaalde modems zou werken. Als je modem in bridge mode staat valt er niets qua IPv6 in te stellen op het modem. Alle logica zit tussen je router en de achterliggende systemen van Ziggo.

pimzand

Gedreven Raadgever
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

@mcwieger  schreef:

- Krijg ik alleen een IPv6 WAN adres?

- Of wordt ik geacht ook in mijn LAN IPv6 adressen te gebruiken?

WAN adres en LAN adres kunnen verwarrende begrippen zijn als je het over IPv6 via prefix delegation hebt.

Bij IPv4 is je WAN adres een publiek adres, en je LAN adressen zijn privé adressen.

Bij IPv6 met PD is je WAN adres een privé (link-local) adres, en zijn je LAN adressen publieke adressen.

Je router zal weliswaar een van die publieke LAN adressen toekennen aan zichzelf, mogelijk zelfs een eigen /64 subnet , maar dat is toch iets anders dan een WAN adres.

Mark
Community Moderator
Community Moderator
  • 5734Posts
  • 653Oplossingen
  • 2244Likes

Geld dit voor beide netwerken/regio's fUPC en fZiggo?

IPv6 in bridge wordt begin december 2021 tegelijk in het hele voormalig Ziggo gebied uitgerold. Ergens volgend jaar in het voormalig UPC gebied (maar ik heb daar nog geen exacte planning van).

Welke modems worden allemaal ondersteund icm IPv6 Bridge mode?

Alle witte SmartWifi modems (voorheen Connectbox) en de Ubee UBC1318.

Is het DS Lite of DS Full stack?

In voormalig Ziggo gebied: Full dual stack.

In voormalig UPC gebied: Full dual stack in bridge mode, DS lite in router mode (dit zal in de toekomst ook wijzigen naar full dual stack maar ook hier is nog geen planning van bekend).

efok
Expert topicstarter
Expert
  • 3388Posts
  • 187Oplossingen
  • 1163Likes

@Mark  Je geeft aan dat alleen de connectboxen en de ubee dit ondersteunen. Ik heb een TC7210 en WEL de mail gehad. Werkt het dan niet? Dan zie ik graag een Ubee1318 tegemoet..😃

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 7287Posts
  • 460Oplossingen
  • 1520Likes

@mcwieger 

de Cisco EPC3925 ondersteund waarschijnlijk geen ipv6 bij bridge mode die zal dan omgeruild moeten woorden door een smart wifi (connectbox) om gebruik te kunnen maken van ipv6

mlouage

Gedreven Raadgever
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Dag @Mark 

Goed om te horen welke modems dit gaan ondersteunen. Ik heb nog een oude Ubee 321b modem. Kan ik een aanvraag doen om deze dan om te ruilen voor een nieuwere Ubee UBC1318?

mcwieger

Stamgast
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Volgens mij zit in in fZiggo gebied (gemeente Utrechtse Heuvelrug), dus als ik het allemaal zo lees gaat er niets veranderen als ik zelf niks verander. Dus vooralsnog wacht ik even af. Dank in ieder geval voor de opheldering.

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 7287Posts
  • 460Oplossingen
  • 1520Likes

@mlouage 

de Ubee UBC1318 is een zakelijk modem en wordt alleen bij hoge uitzondering aan particulieren geleverd 

uiteraard kan je oude modem wel omgeruild woorden door een smart wifi connectbox 

@Mark  of een andere moderator komt binnen 2 a 3 werkdagen langs het topic om dat voor je te regelen

Mark
Community Moderator
Community Moderator
  • 5734Posts
  • 653Oplossingen
  • 2244Likes

@efok  schreef:

@Mark  Je geeft aan dat alleen de connectboxen en de ubee dit ondersteunen. Ik heb een TC7210 en WEL de mail gehad. Werkt het dan niet? Dan zie ik graag een Ubee1318 tegemoet..😃

Oh jee, het zal ook weer eens niet... 😅

Ik dubbelcheck het lijstje modems wat we hebben gekregen bij de verantwoordelijke afdeling.

mlouage

Gedreven Raadgever
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

@Mark  Graag. Ik weet wel dat wanneer mijn Ubee 321B niet in bridge stond, ik wel naast mijn IPv4 ook een IPv6 adres had. Er zit dus wel iets van IPv6 ondersteuning in het modem. Alleen is nu zeker de vraag of dat ook in bridge modus opgaat.

Omruilen wil ik graag voor een modem dat geen toeters en bellen heeft, geen wifi, helemaal niets. Ik heb zelf de toeters en bellen wel draaien. Ik heb sinds ik het Ubee modem in bridge draai geen noemenswaardige problemen ondervonden dus daar ben ik wel tevreden over. Die ConnectBox daarentegen schrikt me af...

robinjoo19
Expert
Expert
  • 1587Posts
  • 18Oplossingen
  • 444Likes

enig idee wanneer het mogelijk wordt voor upc gebied klanten met een ubee modem in router modus weer terug te gaan naar IPv6?  

pimzand

Gedreven Raadgever
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

@anoniemforum  schreef:

de Ubee UBC1318 is een zakelijk modem en wordt alleen bij hoge uitzondering aan particulieren geleverd 

De Ubee UBC1318 is in het verleden juist gegeven aan gebruikers die klaagden over de onacceptabele traagheid die Connectboxen toonden bij het opzetten van IPv6 tunnels naar derde partijen als Hurricane Electric. Er zullen dus heel wat gebruikers zijn die zijn geïnteresseerd in IPv6 in bridge mode, die juist dit modem hebben.

Als de native methode goed werkt, zal er nog een reden minder voor Ziggo zijn zijn om dit modem aan een particulier te geven.

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 7287Posts
  • 460Oplossingen
  • 1520Likes

@pimzand 

idd IPv6 tunnels is een van de uitzonderingen maar als je nu nog geen IPv6 tunnel gebruikt lijkt het mijn niet de moeite om dat nu alsnog te gaan gebruiken gezien over twee werken ipv6 in bridge mode ondersteund wordt en IPv6 tunnels overbodig woorden

pimzand

Gedreven Raadgever
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Precies wat ik ook zeg.

Toch weet ik dat er gebruikers zullen zijn die IPv6 tunnels blijven prefereren.

In de topic die over firmware problemen met Ubee UBC1318 gaat, is er een zakelijke gebruiker

die native dual stack heeft, met eigen router (ja daar kon dat altijd al), die toch een tunnel wilde.

Voordeel van de IPv6 tunnel is dat Hurricane Electric het toestaat om de reverse DNS zone

van je subnet te delegeren naar je eigen nameserver. Dat doet Ziggo niet eens voor zakelijke

klanten.

Ander voordeel is het vrije verkeer op een tunnel. Ziggo blokkeert bepaalde uitgaande poorten

zoals TCP/445 vermoedelijk voor zowel IPv4 als IPv6.

Nog een voordeel zijn de echt vaste IP adressen die je via de tunnel krijgt.

Ik moet ook nog afwachten hoe goed de IPv6 prefix delegation werkt.

Prefix Delegation kun je nu al gebruiken met een modem in routermodus.

Ikzelf heb dat nooit geprobeerd, maar er zijn heel wat onopgeloste klachten

te lezen op dit forum van mensen die dat wel hebben geprobeerd.

Het aardige is dat native IPv6 en een tunnel elkaar niet uitsluiten.

Je kunt ze parallel gebruiken, al maakt dat de boel niet simpeler.

pimzand

Gedreven Raadgever
  • 139Posts
  • 2Oplossingen
  • 40Likes

Dat bedenk ik mij nu ook ineens:

@Mark, gebruikers die een Ubee UBC1318 hebben, en een IPv6 tunnel willen gebruiken, hebben een firmware downgrade moeten aanvragen. De meest recente firmware blokkeert namelijk het SIT tunnelprotocol volledig.

Nu is de vraag: gaat de native IPv6 in bridge mode ook werken op Ubee UBC1318 modems met de oude firmware? Anders hebben we een overgansgsprobleempje.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic