Vraag
Reacties
Oplossing
Jeroen.smits
Level 2

Eigen website/server niet benaderbaar via Ziggo verbinding

Een website waar ik veel op inlog omdat ik beheerder ben is/ lijkt door de router van Ziggo geblokkeerd te zijn. De modem/ router (de nieuwste) is al gerest, maar dat werkt allemaal niet. Op 5G en op andere wifi kan ik de login en de website gewoon benaderen. Wat moet er gebeuren om de website weer te kunnen benaderen? De helpdesk heeft me helaas niet kunnen helpen.. 

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Na contact via PB geconstateerd dat de webserver i.i.g. via IPv4 onbereikbaar is op ICMP. DNS loopt via VPN naar server van werkgever, maar geeft wel de juiste IP-adressen terug voor de domeinnaam. IPv6 uitschakelen op de netwerkadapter van de PC lost het probleem niet op. Vermoedelijk zijn dus zowel de IPv6-prefix als het IPv4-adres geblokkeerd, ook omdat de site op andere apparaten binnen het netwerk ook onbereikbaar is. Contact opnemen met de hostingprovider is de volgende stap.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Waarschijnlijk is jouw IP-adres van Ziggo op een blacklist van de hostingprovider terechtgekomen, heb je al met hen contact opgenomen?

Modemrouters van Ziggo kunnen overigens geen sites blokkeren op domeinniveau, alleen op IP-niveau en wanneer je dit zelf zo instelt.

0 Kudos
Jeroen.smits
Level 2
Topicstarter

Als dat zo zou zijn dan kan ik toch nergens op de website of op de login? Ik beheer de site met anderen en mijn IP staat niet in de geblokkeerde lijst 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als je met Wi-Fi op een andere locatie of 4G/5G verbindt, dan ga je met een ander IP-adres het internet op, tenzij je van VPN gebruik maakt. Hostingproviders geven vaker aan dat een IP-adres niet op de/een blacklist staat terwijl dit later wel het geval blijkt te zijn.

Kun je aangeven om welke site het gaat, eventueel via een privébericht?

0 Kudos
Jeroen.smits
Level 2
Topicstarter

Bij mijn oude modem had ik het probleem ook. Ik kreeg een nieuwe en toen werkte het wel weer voor een paar weken. Nu is het weer hetzelfde probleem. Zojuist nagevraagd bij andere beheerder en er is niets na die tijd op de blokkade gezet .. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dit lijkt te bevestigen dat de oorzaak bij een blacklist op het gebruikte IP-adres ligt. Na de modem swap ben je ook een ander IP-adres gaan gebruiken. Het kan een automatische/dynamische blacklist als Fail2Ban o.i.d. zijn.

0 Kudos
Jeroen.smits
Level 2
Topicstarter

Je bedoelt dat Ziggo dit op een (dynamische) blacklist zet, vanwege het vaak inloggen of bezoeken?  En hoe kom ik daar dan van af? 😥

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ziggo blokkeert sites alleen bij hoge uitzondering en dan direct voor alle klanten, bijvoorbeeld na een rechterlijk bevel. Je moet in dit geval echt bij de hostingprovider zijn. Ik kan wel even meekijken als je aangeeft om welk(e) site/domein het gaat, eventueel via een privébericht.

0 Kudos
Steefb
Level 20

Wat @tobiastheebe al zegt het probleem ligt niet bij ziggo.

Dit probleem is hier op het forum al meer gemeld.

Altijd is het een blokkade van de hosting partij. Zelfs nadat hoster aangeeft niet te blokkeren bleken ze na verder contact toch te doen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dank voor het toesturen van de domeinnaam. De site is vanaf mijn Ziggo-verbinding via zowel IPv4 als IPv6 probleemloos bereikbaar.

• Kun je ook een screenshot van whatismyipaddress.com toesturen via PB?
  • Kun je de site ook vanaf andere apparaten binnen het netwerk niet bereiken?
  • Welke foutmelding zie je wanneer je de site probeert te bereiken?
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ook dank voor de nieuwe via PB toegestuurde informatie. Gezien je zowel IPv6 als IPv4 ter beschikking hebt, probeer je de site naar alle waarschijnlijkheid via IPv6 te bereiken. Gezien dit ook op andere apparaten binnen het netwerk niet lukt, impliceert dat jouw IPv6 prefix (geanonimiseerd 2001:1c03:1234:5200::/56 of /64) is geblokkeerd bij de hosting. Je kunt nog even testen met IPv6 (tijdelijk!) uitgeschakeld op de netwerkadapter van jouw PC, hiervoor kun je deze instructies gebruiken.

Jeroen.smits
Level 2
Topicstarter

Dit uitgevoerd op laptop, maar zonder resultaat 😞

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als het goed is toont whatismyipaddress.com nu geen IPv6-adres meer, klopt dat? Vermoedelijk is ook jouw IPv4-adres geblokkeerd. Je mag IPv6 weer inschakelen.

Ik heb je voor de zekerheid via PB nog een paar commando's toegestuurd om in de Opdrachtprompt uit te voeren, kun je daarvan (ook via PB) het resultaat terugsturen?

0 Kudos
HBO Fan
Level 15

Is website wel benaderbaar en is enkel het aanmelden een probleem? Of wordt gehele website niet getoond/ geblokkeerd?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Bij Jeroen.smits geeft de site in de browser een timeout terug en is dus niet bereikbaar.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Na contact via PB geconstateerd dat de webserver i.i.g. via IPv4 onbereikbaar is op ICMP. DNS loopt via VPN naar server van werkgever, maar geeft wel de juiste IP-adressen terug voor de domeinnaam. IPv6 uitschakelen op de netwerkadapter van de PC lost het probleem niet op. Vermoedelijk zijn dus zowel de IPv6-prefix als het IPv4-adres geblokkeerd, ook omdat de site op andere apparaten binnen het netwerk ook onbereikbaar is. Contact opnemen met de hostingprovider is de volgende stap.

Jeroen.smits
Level 2
Topicstarter

Bij het navragen bleek de website toch op een blacklist te staan bij de hosting. Dit was niet te zien in de beheerpagina en de reden voor de blokkade is onduidelijk. Is nu opgelost. Dank iedereen voor het meedenken!