1
Vraag
2
Reageer en help mee
Marco_W

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Eigen router gebruiken achter Connectbox; hoe?

Goedemorgen,

Als kersverse Ziggo-klant heb ik een vraag. Ik ben een relatieve leek als het gaat om installatie van routers en dergelijke, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Ik heb een jaartje geleden een nieuwe router gekocht: de TP-Link Archer C3200. Bevalt me prima, sterk en stabiel wifi-signaal door het hele huis. Nu ben ik overgestapt naar Ziggo en heb ik dus de Connectbox gekregen.

Volgens mij is het mogelijk de wifi-functionaliteit van de Connectbox uit te zetten en mijn TP-link router erachter te hangen, zodat ik diens wifi kan blijven gebruiken. De wifi hotspots van de connectbox hoef ik niet te houden.

Mijn vragen zijn:
1) Klopt het dat dat kan?
2) hoe doe ik dat dan concreet?
3) en zijn er zaken (bijvoorbeeld qua beveiliging oid) waar ik op moet letten?

Ik heb geen andere apparatuur (NAS, camera's oid) eraan hangen. Ik heb diverse topics doorgelezen, maar daar worden zoveel termen gebruikt die mij niets zeggen dat ik daar ook al snel de weg kwijt raak ;(

Alvast bedankt!

Groet, Marco
21 Reacties 21
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Door de ConnectBox in "bridge" mode te (laten) zetten. Afhankelijk van je regio kun je dit zelf in de web-interface van de ConnectBox.
Vervolgens verbind je de ConnectBox met de WAN poort van je Archer C3200. De Archer C3200 werkt dan echt als de router, de ConnectBox is dan min of meer alleen kabelmodem.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Als je verder geen reden hebt om het modem van Ziggo in bridge te zetten, zou ik de Archer instellen als Access-point. Je zet op het modem van Ziggo de wifi inderdaad uit en deze stel je in op je AP. Laat de AP gewoon een IP-adress verkrijgen van de Ziggo-router en zorg dat DHCP op de AP uit staat. Aansluiten op een LAN-poort en gaan met die banaan.

Voordeel is ook nog dat je Wifi-points van Ziggo blijft werken.

https://www.tp-link.com/nl/faq-2066.html
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
acoster
Kleine correctie.
De Wifi op de ConnectBox hoeft niet uit als de Archer als Access Point wordt geconfigureerd.
Samen kunnen ze de Wifi dekking in je huis compleet maken, als dat nodig blijkt.

En dan is er nog de mogelijkheid van Router op Router!
Bv omdat je IPv6 van de ConnectBox wilt behouden, maar de rest van je network voornamelijk wilt bestieren met een eigen Router.
Dit is advanced stuff, dat meer dan gemiddelde netwerkkennis vereist.
Toch mag het niet ongenoemd blijven.

Gr Han
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
hanh
Dank je wel voor je 'correctie'..
Aangezien de TS al begint met 'een relatieve leek', lijkt het me niet dat hij een 'netwerk wil bestieren met eigen router'.

Ik heb ook niet gezegd dat de wifi uit moet... de TS wilde dit zelf 😉 En omdat wifi-kanalen op elkaar kunnen storen en wederom het leek-gebeuren, is het toch het veiligst om het op de connectbox uit te zetten...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
acoster begrijp je motieven. Verzuchting: waarom koopt een leek een Router als een Access Point easy does it is en goedkoper? Verkeerd advies gekregen, vermoedelijk.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
hanh . Misschien goed lezen en reageren op het eigenlijke topic ipv reacties van mede-forumleden gaan 'corrigeren'.
TS heeft de router al een jaar in bezit, is kersvers Ziggo-klant en lijkt er dus op dat hij is over gestapt...gok ik. Waarom dan een Access Point aanschaffen als je een router hebt liggen die je er ook voor kan gebruiken.

Maar goed, een discussie die de TS ook niet verder helpt...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
acoster Niet misschien. Ik moet beter lezen. Soms ben ik te snel bezig. Fout.
Marco_W Excuus. Het blijft mensenwerk.
Han
Marco_W
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
acoster wrote:
hanh . Misschien goed lezen en reageren op het eigenlijke topic ipv reacties van mede-forumleden gaan 'corrigeren'.
TS heeft de router al een jaar in bezit, is kersvers Ziggo-klant en lijkt er dus op dat hij is over gestapt...gok ik. Waarom dan een Access Point aanschaffen als je een router hebt liggen die je er ook voor kan gebruiken.

Inderdaad, dit is de situatie. De Archer heb ik aangeschaft vanwege zijn goede WiFi-prestaties, en die levert hij ook 😉 daarom wil ik ‘m ook houden.

resume: ik moet ff een kabeltje tussen de lan-poort van de connectbox naar de wan-poort van de Archer zetten, dan de Archer instellen als AP, de Archer een ip-adres laten krijgen van de connectbox (gaat dat vanzelf?), DHCP op de Archer uit zetten en dan ben ik er, geloof ik 😄

Bedankt vast allemaal!
Marco_W
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:
acoster Niet misschien. Ik moet beter lezen. Soms ben ik te snel bezig. Fout.
Marco_W Excuus. Het blijft mensenwerk.
Han

Geen punt, ik waardeer je hulp!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
resume: ik moet ff een kabeltje tussen de lan-poort van de connectbox naar de wan-poort van de Archer zetten, dan de Archer instellen als AP, de Archer een ip-adres laten krijgen van de connectbox (gaat dat vanzelf?), DHCP op de Archer uit zetten en dan ben ik er, geloof ik

Marco_W
Probeer het uit, maar er kan een probleem zijn.

Er zijn Routers die je met een Optie kunt configureren als Access Point.
Dan worden alle dingen gedaan die nodig zijn + de WAN poort wordt een LAN Poort.

Zoiets heeft jouw Router niet, denk ik, nadat ik als een razende door het Manual ging.
Maakt verder niet uit, als je de boel op orde kunt krijgen, zoals je dat van plan bent.

Mochten er problemen ontstaan, kom dan terug. Dan heb ik nog wel wat suggesties voor je.
Laat ook weten als het gelukt is.

Han
Marten1980

Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes
Je kunt ook de how to router achter modem gebruiken die hier ala sticky staat.

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/how-to-router-achter-modem-17853
Marco_W
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:

resume: ik moet ff een kabeltje tussen de lan-poort van de connectbox naar de wan-poort van de Archer zetten, dan de Archer instellen als AP, de Archer een ip-adres laten krijgen van de connectbox (gaat dat vanzelf?), DHCP op de Archer uit zetten en dan ben ik er, geloof ik
Marco_W
Probeer het uit, maar er kan een probleem zijn.

Er zijn Routers die je met een Optie kunt configureren als Access Point.
Dan worden alle dingen gedaan die nodig zijn + de WAN poort wordt een LAN Poort.

Zoiets heeft jouw Router niet, denk ik, nadat ik als een razende door het Manual ging.
Maakt verder niet uit, als je de boel op orde kunt krijgen, zoals je dat van plan bent.

Mochten er problemen ontstaan, kom dan terug. Dan heb ik nog wel wat suggesties voor je.
Laat ook weten als het gelukt is.

Han

Zal ik doen.

vooralsnog heb ik (na 15 minuten wachten) een connectbox waarbij het onderste (streep)ledje groen knippert, het WiFi ledje continu brandt, en het ledje met de twee pijltjes en het telefoontje niet branden of knipperen.

Ik zie al wel mijn WiFi netwerk, maar kan nog geen verbinding maken. Even afwachten maar.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Marten1980 Ja, of met het plaatje in de Bijlage.
Marco_W
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Marco_W wrote:
Zal ik doen. vooralsnog heb ik (na 15 minuten wachten) een connectbox waarbij het onderste (streep)ledje groen knippert, het WiFi ledje continu brandt, en het ledje met de twee pijltjes en het telefoontje niet branden of knipperen. Ik zie al wel mijn WiFi netwerk, maar kan nog geen verbinding maken. Even afwachten maar.


Dat groen-knipperende streepje moet na verloop van tijd wel vast wit (in geval van Routermodus) of vast groen (Bridgemodus) branden. Krijgt het modem wel het coaxsignaal goed door?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Marten1980 wrote:
Je kunt ook de how to router achter modem gebruiken die hier ala sticky staat.

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/how-to-router-achter-modem-17853


Mwoah, ik zou liever niet kiezen voor NAT achter NAT. Dus: of Ziggo-modem als router (wifi aan of uit naar believen) met eventueel extra AP, of in Ziggo in bridge met eigen router. Maar niet een router achter router.
Router op router maakt het nodeloos ingewikkeld imho.
Erving

Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
De aanpak staat beschreven in mijn topic "Eigen router achter Connect Box".
Werkt nog steeds goed bij mij !
Succes.
Marten1980

Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes
efok snap ik. Maar als. Je dhcp op de connectbox uitzet dan is dit probleem weg toch of heb ik het mis?

In iedergeval ben ik nog niet tegen problemen aangelopen 🙂
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Marten1980 Het gaat niet om de DHCP, maar twee keer een vertaalslag van IP ipadressen. Dus bv WAN IP -> Ziggo-router->192.168.178.x->2e router->192.168.1.x

Het werkt wel, maar vooral als je portforwarding moet doen moet je dat dan 2x doen. Voor sommige games kan dat ook lastig zijn. Als workaround wordt dan wel weer de 2e router in de DMZ van de Ziggo router gezet, maar het blijft enigszins omslachtig. Dan is Bridge makkelijker.
Maar ieder zijn voorkeur.
Marten1980

Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes
Bedankt voor de heldere uitleg.

Heb destijds de how to geschreven. Omdat ik vaak naar zoiets had gezocht. En bij toeval het een en ander voor elkaar gekregen.

Door gebrek aan volledige kennis van netwerken heb ik daar nooit bij stilgestaan
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic