Vraag
Reacties
Aankondigingen
Floppy
Level 3

Eigen router achter die van Ziggo gaf lagere snelheid (opgelost)

De eigen router heeft een vaste IP gekregen en is verbonden aan die van Ziggo.
Dit, omdat de eigen router meer mogelijkheden heeft om wifi instellingen te regelen, zodanig dat buren elkaar of mijn pc niet kunnen zien, en een beperkte gast- wifi snelheid kan worden ingesteld. Daarbij komt dat het wifi signaal van mijn eigen router sterker is en op grotere afstand nog goed werkt. Op de ziggo is DMZ ingesteld naar de IP van mijn eigen router, en is zodanig volledig doorlaatbaar voor het signaal. Op de ziggo is alles van de firewall uitgezet, dat wordt door mijn eigen router geregeld. Ook is van de ziggo de wifi uitgeschakeld. Dat signaal haalde de zolder nauwelijks.
-
Toen verhoogde ik het abbo naar 500 Mb down en bleek ik maar 350 Mb te halen.
Verbond ik mijn ethernet kabel niet aan de eigen router maar rechtstreeks aan die van Ziggo, dan was de snelheid zelfs iets hoger dan 500. Wat bleek: op mijn router was NAT boost uitgeschakeld omdat anders de snelheidsbeperking van het gast-netwerk niet kon worden ingesteld. Nadat ik de beperking had opgeheven en NatBoost weer inschakelde, bleek ik ook als ik de ethernetkabel aan mijn eigen router aansloot weer 500 Mb/s down te halen.
Het gastnetwerk heeft nu een hogere snelheid. Maar is wifi, en zal niet zo veel capaciteit wegnemen als met een kabel zou kunnen, en overigens is 500 Mb/s zoveel, dat enig gebruik van gasten daar bijna geen invloed op zal hebben.
-
Een gastnetwerk is makkelijk omdat bezoekers dan niet het persoonlijke wifi netwerk op hoeven, en het wachtwoord niet krijgen, wat onbedoelde verspreiding kan voorkomen.
-
The end.
1 Reactie 1
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Floppy Mooie tip, hier kunnen anderen ook weer verder mee.:relaxed: