1
Vraag
2
Reacties
Erving

Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes

Eigen router achter Connect Box

Ik wil mijn eigen router gebruiken achter de Connect Box (CB).

Als ik de info hierover op dit Forum goed begrepen heb, moet de CB dan modem worden.
In mijn CB is echter geen mogelijkheid om de CB om te zetten in alleen modem-functie (bridge-modus, is dat hetzelfde ?).
Ziggo zou dat moeten doen, heb ik gelezen.
Dat doet Ziggo dan door in de CB de functie IPv6 uit te zetten, waardoor in de CB de functie “in modem zetten” te voorschijn komt.
Alleen de IPv4-functie zou hierdoor over blijven en de CB zou nog steeds te gebuiken zijn als modem/router.
Door het uitzetten van Ipv6 zou ik, op een moment dat het mij uitkomt, de CB in de modem-functie kunnen zetten en vervolgens mijn eigen router aansluiten.
En als ik dat niet meer zou willen, dan zou ik de CB weer terug kunnen zetten naar modem/router-functie (met alleen de IPv4-functie).
Ik heb ook ergens op het forum gelezen, dat, als de CB modem is geworden, alle andere functies worden uitgezet, ook de LAN-poorten, behalve LAN-poort nr. 1.
Op die poort zal de WAN-poort van de eigen router moeten worden aangesloten, neem ik aan.
En de functie ZiggoGo zal, naar ik aanneem, door de WiFi van mijn eigen router verzorgd worden.

Kan het Forum mij zeggen of dit allemaal juist is of wat er niet juist is. Alvast bedankt !
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Anne H Ziggo dank voor het omzetten, de "operatie" is geslaagd :grinning:

hanh ik zou nog even laten weten hoe het bij mij is gegaan. Anne H Ziggo heeft vandaag de CB omgezet naar IPv4, waardoor in de CB een scherm te voorschijn kwam waarin ik de modem (=bridge)-mode kon activeren. Dat heb ik gedaan waarna onderstaand scherm kwam en vervolgens heb ik mijn eigen router aangesloten (gewoon via LAN1 naar WAN).
E.e.a. werkt prima (ik zeg er altijd bij: tot nu toe :smile:). Ik neem aan dat ik voortaan zelf kan wisselen tussen modem-mode en IPv4-router-mode, maar dat is nu niet aan de orde.



Allen bedankt voor de bijdragen !

Bekijk in context

40 Reacties 40
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
In het voormalige UPC-gebied kan de gebruiker zelf de modem in bridge zetten. In het oude Ziggo gebied kan alleen de helpdesk dat. Het modem verliest dan alle routerfuncties en op LAN1 wordt de eigen router aangesloten.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Erving Wat je zegt klopt wel, met de toevoeging van Jan F. We hebben het hier inderdaad over bridge-mode. Je eigen router krijgt dan het externe (IPv4 alleen, helaas) adres.
Ook de Ziggo Wifi-hotspot verwijnt.
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Jan F. wrote:
In het voormalige UPC-gebied kan de gebruiker zelf de modem in bridge zetten. In het oude Ziggo gebied kan alleen de helpdesk dat.


Ik dacht dat ik in oud-upc-gebied woon, maar kan de CB niet zelf in bridge zetten ! Ik heb gezocht naar een lijst met deze gebieden, maar niet gevonden.

In ieder geval Jan F. en efok bedankt voor jullie reactie !
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Erving
Zover ik weet, zit het alsvolgt.
Als je IPv6 Firmware op je ConnectBox hebt (DS-Lite of Dual Stack)
moet je bellen of www.ziggo.nl/chat gebruiken om 'm in Bridge te laten zetten.

Of ie dan meteen in Bridge wordt gezet of eerst van IPv4 Firmware wordt voorzien, weet ik niet zeker. Ik maakte wel eens mee dat IPv4 Firmware als tussenstap nodig was.
Daarna kun je, met de nieuwste Firmware, voortaan zelf wisselen tussen Modem (=Bridge) Mode en IPv4 Router Mode.
Zie plaatje.
Dat is ongeacht het gebied waarin je woont, zover ik heb begrepen.

Laat nog ff weten hoe e.e.a bij jou is gegaan.
Ik zou dit graag zekerder willen weten, dan nu het geval is.

Wat volgens mij tegenwoordig ook zo is: je kunt in Bridge Mode al de vier LAN poorten gebruiken om een kabel op aan te sluiten die naar de WAN/Internet poort gaat van je eigen Router. LAN 1 is niet verplicht meer. Het heeft verder geen zin behalve je Router ook iets anders aan te sluiten op de ConnectBox in Bridge.

Gr Han
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
hanh Bedankt voor je uitleg !
Ik laat weten hoe het gaat bij mij. Ik ben ook benieuwd, vooral omdat er op dit forum tegengestelde verhalen zijn over dit onderwerp. Krijg de indruk dat er verschillende CB's worden/zijn uitgegeven ? Vandaar ook dat ik het weer aan de orde heb gesteld. Ik wil het net als jij precies weten.
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Lycke Ziggo Mark Ziggo
Ik heb gelezen dat jullie (alles ?) meelezen.
Ik heb gisteren dit topic gestart en kon bij "In" alleen kiezen uit "Randapparatuur" (de rest paste nog minder n.m.m.).
Vanwege het onderwerp en de vindbaarheid vind ik dat eigenlijk geen juiste naam.
Ik denk het meer thuishoort onder "Internet & Bellen " en dan "Thuisnetwerk & Software".
Kunnen jullie dat veranderen ?
Hebben jullie trouwens nog nuttige aanvullingen c.q. verbeteringen op dit topic ?
Bedankt voor de moeite alvast !
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Erving wrote:
Lycke Ziggo Mark Ziggo
Ik heb gelezen dat jullie (alles ?) meelezen.
Ik heb gisteren dit topic gestart en kon bij "In" alleen kiezen uit "Randapparatuur" (de rest paste nog minder n.m.m.).
Vanwege het onderwerp en de vindbaarheid vind ik dat eigenlijk geen juiste naam.
Ik denk het meer thuishoort onder "Internet & Bellen " en dan "Thuisnetwerk & Software".
Kunnen jullie dat veranderen ?
Hebben jullie trouwens nog nuttige aanvullingen c.q. verbeteringen op dit topic ?
Bedankt voor de moeite alvast !
Ik vind het topic het beste bij thuisnetwerk passen. Op alles wat gezegd is heb ik geen aanvullingen. Ik kan het nog wel even kort samenvatten:

Wil je een eigen router gebruiken? Dan is de modem in bridge functie erg handig. Wanneer je een IPv6 verbinding hebt moeten we eerst de modem naar IPv4 zien te krijgen, dit kan je niet zelf doen dus er is contact nodig. Als er toch contact is dan laat je de bridge mode ook lekker door ons aanzetten 😉

Heb je het 1 en ander al geregeld met ons? Ik kan vanaf maandag ook voor je aan de slag natuurlijk.
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Anne H Ziggo bedankt voor je reactie en de aanpassing.
Ik zou het fijn vinden als je maandag (3 dec. dus) mijn CB naar IPv4 wilt overzetten, zodat ik zelf daarna, op het moment dat 't mij uitkomt, de CB in de bridge-modus kan zetten met behulp van het scherm dat na jouw "ingreep" te voorschijn moet komen in de CB. Dat moet dus hetzelfde scherm zijn dat hanh hierboven in zijn reactie heeft bijgevoegd (met dank aan hanh hier ook weer bijgevoegd). Ik zie trouwens daarop dat je dan moet inloggen met 192.168.100.1; klopt dat ? Wanneer kan je dit doen op maandag ? Alvast bedankt voor de moeite.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
je dan moet inloggen met 192.168.100.1; klopt dat

Dat klopt bij Bridge Mode.

Anders is het in IPv4 Router Mode standaard: 192.168.178.1
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
hanh Supersnelle reactie !! Dank :smile:
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Erving , kies een router die bij jouw wensen aansluit. 😉

Groet, Gusto
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Gusto Ga ik zeker doen, dank voor het meedenken !
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Erving dat omzetten naar IPv4 doe ik natuurlijk met plezier. Stuur mij ter controle een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer. Dan pas kan ik het omzetten.
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Anne H Ziggo dank voor het omzetten, de "operatie" is geslaagd :grinning:

hanh ik zou nog even laten weten hoe het bij mij is gegaan. Anne H Ziggo heeft vandaag de CB omgezet naar IPv4, waardoor in de CB een scherm te voorschijn kwam waarin ik de modem (=bridge)-mode kon activeren. Dat heb ik gedaan waarna onderstaand scherm kwam en vervolgens heb ik mijn eigen router aangesloten (gewoon via LAN1 naar WAN).
E.e.a. werkt prima (ik zeg er altijd bij: tot nu toe :smile:). Ik neem aan dat ik voortaan zelf kan wisselen tussen modem-mode en IPv4-router-mode, maar dat is nu niet aan de orde.



Allen bedankt voor de bijdragen !
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
He Erving
Bedankt dat je nog ff aan mijn vraag dacht.
Ben nu weer wat wijzer en kan beter helpen als er nog eens iets vergelijkbaars langskomt.
Succes hoef ik je niet meer te wensen. Dat heb je nu, tenslotte.
Leuke Sinterklaas en dat andere type. Die knecht, bedoel ik.:wink:
Gr Han
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
hanh graag gedaan, jij ook veel plezier met de feestdagen !
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Dank voor de update! Volgens mij heb je nu je hele netwerk goed op orde. Je kan inderdaad wisselen tussen de bridge en router mode.
Campdublanc

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn huidige opstelling is als volgt:


De Asus RT-AC68U zit als AP achter de Ziggo Booster dus de CB deelt alle ip's uit. De Ziggo Booster zit achter de CB en de UTP kabel loopt van CB lan1 naar Ziggo Booster Wan. Vanuit Ziggo Booster komt een kabel uit lan1 naar Wan van Asus RT-AC68U. Op lan1 van Asus RT-AC68U zit PC1 en op lan2 zit PC2.

De Wireless USB zit op lan2 van de CB

Nu wil ik graag de nieuwe Asus RT-AC87U in router functie CB hebben en wel zo dat de Asus voortaan de ip's gaat uitdelen.

Ik heb begrepen dat wanneer ik de CB in bridge laat zetten (dat kan ik niet zelf want die optie zie ik niet in het beheer van de CB) dat er nog maar 1 poort actief blijft.

Dit gaat betekenen dat de Wireless USB server niet meer als HUB kan dienen voor de MediaXL en TV toch?

Wat zouden jullie aanraden om te doen om indien ik de Asus RT-AC87U de ip's wil laten uitdelen EN internet actief wil houden op de Wireless USB server?

De Asus RT-AC87U ondersteunt IPv6.

Ik heb veel gelezen op tig pagina's van het forum maar durf nog niet te gaan lopen rommelen. Het is een 'maat'-netwerk en hoop dat jullie advies kunnen geven.

Alvast bedankt!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Campdublanc! Welkom op de Community 🙂

Allereerst dank voor je schema, dat is echt fijn. De oplossing lijkt mij eenvoudig:

Laat de Connectbox in bridge zetten (in verband met mijn vakantie bied ik niet aan dat ik dit voor je doe, sorry!)
Sluit de Asus RT-AC87U met 1 kabel aan op de Connectbox.
Sluit de USB server en Ziggo Booster beide met 1 kabel aan op je Asus RT-AC87U. Dat is nu je router immers.


  • De Mediabox XL heeft geen USB functies, ik raad je aan deze niet te koppelen met je (USB) netwerk.
  • De RT-AC86 zou ik rechtstreeks bedraad aansluiten (en in AP mode zoals je al hebt).
  • De Ziggo Booster is dan vrij om op een plek met minder dekking in huis bedraad te gebruiken.


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic