dvdwaal

Level 4
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Eigen modem gebruiken Fritz!Box 6690

Ik heb een eigen modem aangeschaft een Fritz!Box 6690 en wil deze gebruiken. Maar helaas weer iemand aan de chat die de vraag niet goed leest en denkt dat ik mijn connect box in bridge modus wil zetten.

In Capelle aan den IJssel oud ziggo gebied moet je eigen modem kunnen gebruiken volgens de postcode check.

Ook op de Ziggo site gelezen hoe het moet.

Is er ook een ziggo medewerker hier die het wel weet??. En mij kan helpen. Groet. Dirk

Uitgelicht
dvdwaal
topicstarter
Level 4
  • 44Reacties
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Bernd Gaykema 

 

Dit was ook mijn probleem 5Mbit down en 1 Mbit up.  Ik was hier dagen mee bezig. Maar nu werkt het perfect voor het internet dan. Telefonie werkt nog niet. Dit zoek ik nog wel uit. Ik denk dat ik zelf wat fout doe.

 

Jou probleem is dat je modem nog niet goed staat bij ziggo. Vanmiddag belde de afdeling die met eigen modems bezig is dat alles moest werken. Er stond nog iets verkeerd. Na 10 minuten had ik het internet werkend.

 

Krijg jij de telefonie wel werkend laat het dan even weten.

237 Reacties 237
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@bertus12 

Ik kan aan deze discussie geen touw meer vastknopen. De Fritz!box heeft inderdaad een MTA-MAC adres, maar dat is bedoeld voor Packetcable telefonie. Dat is de klassieke methode die Ziggo altijd gebruikte, en daar kun je als gebruiker niets aan instellen. Bij de Fritz!box wilde Ziggo over op IP telefonie, en dat functioneert over de standaard internet CM-MAC interface. Dat kun je als gebruiker zelf helemaal instellen, en ook een andere telefonie provider kiezen. Dus wat moet dat MTA-MAC adres nu bij dit specifieke probleem?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Heel eenvoudig geen MTA-MAC geen telefonie voor de particulier.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Karel. 

Sorry, maar wat moet ik nou met zo'n opmerking? Dat biedt toch geen enkele technische informatie?

 

Verder heb ik uitstekende telefonie via de Fritz!box, maar niet via Ziggo. Je kunt meerdere IP telefonie providers tegelijk inrichten op de Fritz!box, en het MTA-MAC adres wordt daarbij niet gebruikt.

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@caesar  schreef:

@bertus12 

Ik kan aan deze discussie geen touw meer vastknopen. De Fritz!box heeft inderdaad een MTA-MAC adres, maar dat is bedoeld voor Packetcable telefonie. Dat is de klassieke methode die Ziggo altijd gebruikte, en daar kun je als gebruiker niets aan instellen. Bij de Fritz!box wilde Ziggo over op IP telefonie, en dat functioneert over de standaard internet CM-MAC interface.


Hoe Ziggo het wil, weet ik ook niet.

 

Wat ik wel weet:

  • Ziggo vraagt in de instructie duidelijk om een CM-MAC en een MTA-MAC, zie FAQ op deze pagina https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/eigen-modem (zie plaatje hieronder).
  • Bij mij werkt het over de MTA-MAC. Toen er bij mij een half jaar geleden ook een fout met het opvoeren van de MTA MAC gemaakt werd, werkte het bij mij ook niet en had ik ook "DNS Error" (wat dus geen DNS Error was).
  • De normale DNS Servers van Ziggo zijn incompatible met de SIP-DNS verzoeken naar het "vmk.voice.ziggo.nl" domein. Dus een klant krijgt dat nooit aan de gang. Eigenlijk staat dat ook in de FAQ (zie plaatje hieronder).

bertus12_1-1664625053891.png

Ik denk dus dat het oorspronkelijke plan wat jij beschrijft, dat het over het normale Internet (CM-MAC) zou lopen, door Ziggo is losgelaten. In de Ziggo FAQ staat "over-the-top (OTT) oplossing" en schrijft men dat dit gebruikt wordt. Men schrijft "Voor telefonie moet het modem daarom een aparte verbinding opzetten", wat weer overeenkomt met MTA-MAC.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@bertus12 

Ah, ik begin te begrijpen wat de smiechten gedaan hebben.

 

Ziggo kreeg het eerst niet voor elkaar om de telefonie in te richten. Wat er nu waarschijnlijk gebeurd zal zijn, is dat ze via de CM-Boot file de IP telefonie via de MTA-MAC interface laten lopen. AVM heeft ze moeten helpen die CM-Boot file zo in te richten.

 

Dit heeft dus to gevolg dat je geen ander IP telefonie providers meer kunt inrichten naast de Ziggo telefonie, want die bevinden zich op het internet, en daar kun je met de IP telefonie nu niet meer bijkomen.

 

Daarom maken ze nu ook geen gebruik meer van packetcable telefonie, want dat kon je rustig gebruiken in combinatie met IP telefonie. Met dial rules kon je kiezen welke provider je wilde gebruiken.

 

De hele reden voor deze opzet van Ziggo is dus om te voorkomen dat je ook nog van een andere telefonie provider gebruik kunt maken.

 

Zoals ik al zei, de smiechten.

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@caesar  schreef:

Ah, ik begin te begrijpen wat de (***) gedaan hebben.

 

[...]

 

Zoals ik al zei, de (***).


Eerlijk en open communiceren is niet Ziggo's sterkste kant. Als je precies to-the-point komt in een discussie vervalt het in een politiek of technisch statement waar je niets mee kan en wat het tegengestelde van klantvriendelijk is.

 

En ja, een soort van "macht misbruik" hier, omdat door deze actie een tweede externe VOIP Provider onmogelijk geworden is. Deels kan je ook zeggen dat dat een tekortkoming van AVM is, want AVM kan natuurlijk zorgen dat de functionaliteit voor ieder VOIP Nummer apart instelbaar is. Wellicht kan dit wel via een "Custom Config-file", als je last hebt van dit probleem (Ziggo MTA-MAC actief en een tweede externe VOIP Provider) dan kan je de AVM Helpdesk bellen en die kan wellicht een Custom Config-file voor je maken die je in je modem kan uploaden.

 

Self-Service alternatief is VOIP over IPV6:

bertus12_0-1664629959280.png

De MTA-MAC heeft alleen IPV4, dus als een tweede externe VOIP Provider IPV6 ondersteund, dan zou het moeten werken.

 

PS. Ik heb deze combinatie Ziggo-MTA-MAC en een tweede VOIP Provider met IPV6 niet getest.

 

EDIT:

 

Het kan wel, vinkje aanzetten!

bertus12_0-1664630428105.png

 

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@bertus12 

Ik vermoed dat IP telefonie een functioneel blok is binnen de router, en dat dit blok gekoppeld wordt aan een interface, en wel de interface met het MTA-MAC adres. Dat heeft dus niets met IPv4 of IPv6 adressen te maken, dat is een niveau hoger in de netwerk stack.

 

Ziggo had gewoon Packetcable kunnen gebruiken bij de Fritz!boxen, dat is de standaard methode voor DOCSIS routers die ze ook op hun eigen routers gebruiken. Ik krijg een vieze smaak in de mond van dit soort capriolen, waarbij Ziggo in feite een stuk functionaliteit van de eigen router saboteert als je van Ziggo telefonie gebruik wilt maken. Dit is tekenend voor Ziggo naar mijn mening.

 

De oplossing is heel eenvoudig, zoek een IP telefonie provider, en vergeet de Ziggo telefonie. Heb ik ook gedaan toen Ziggo riep dat telefonie via de Fritz!box niet mogelijk was.

 

Een kennis van mij woont het grootste gedeelte van het jaar in Zweden, en heeft de IP telefooncentrale van zijn Fritz!box aangesloten bij een Nederlandse IP telefonie provider. Zo heeft hij gewoon een Nederlands telefoonnummer.

 

Stel je voor, je bent van Marokkaanse herkomst. Dan kun je met de Fritz!box zowel een Nederlands telefoonnummer als via een Marokkaanse IP telefonie provider een Marokkaans telefoonnummer op je Fritz!box inrichten.

 

Deze mogelijkheden saboteert Ziggo nu met hun gekunstelde opzet. Je kunt je voorstellen wat ik hier van denk.

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Update 2:

-Zoals gezegd zou ik na 3 werkdagen teruggebeld worden

-4e werkdag niks vernomen, toch maar weer eens gebeld - de brief was door de Ziggo medewerker op een eigen plek opgeslagen waardoor deze voor de andere Ziggo medewerkers niet meer zichtbaar was. Sorry hiervoor, binnen 24 uur hoort u weer van ons.

-Vannacht heeft Ziggo zonder aankondiging of overleg een reset gedaan waardoor ook mijn CM MAC verwijderd was, gevolg ook geen internet meer.

-De originele Ziggo modem maar weer terug gezet (deze was weer geregistreerd en functioneel)

-De hele procedure voor het aanmelden van de Fritz 6690 weer opnieuw doorlopen.

-Stap voor stap heb ik foto's van de app gemaakt (om er achteraf zeker van te zijn dat ik geen tik fouten heb gemaakt)

-Fritz weer aangesloten en internet werkte weer als gebruikelijk. Alleen weer geen telefoon.

-Kijk ik na de registratie en aansluiten van de Fritz in de app, dan is CM MAC adres daar aanwezig, maar het MTA MAC adres afwezig. Het is dat ik hier foto's van heb gemaakt,... De app laat namelijk in het laatste stap duidelijk in een samenvattend scherm zien wat je aanvraagt en in mijn geval stonden hier daadwerkelijk de juiste adressen. Deze keer heb ik niet het merk en type ingevuld (dit is ook optioneel)

-Ziggo weer gebeld, doorgeschakeld naar een andere mede werker, 'nee meneer u moet 0800-0620 hiervoor bellen.

-De 0620 helpdesk medewerker 'nee hoor' dit is voor business klanten' maar de vriendelijke meneer, gaat het wel uitzoeken en gaat mij vanmiddag nog terug bellen,.....

 

Samenvattend:

-Nu meer dan een week geen telefoon

-Een halve dag geen internet gehad

-8 of 9 keer de helpdesk aan de telefoon / inmiddels plus/min 5 uur klantcontact

-4 keer niet juist doorverbonden

-2 maal werd de verbinding verbroken en kon ik weer opnieuw bellen.

-Van het FMC team heeft nog geen enkele helpdesk medewerker gehoord

-Meerdere keren is mij gezegd dat ik het zelf maar moet uitzoeken, want u heeft een eigen modem. (het registreren van de MAC adressen is toch iets wat echt bij Ziggo ligt)

 

Ik kom er niet doorheen om iemand bij Ziggo te spreken die mijn MTA MAC adres kan of wil of mag registreren.

De registratie met de app, werkt gewoonweg niet(volledig).

(afgezien van het probleem van de twee-trap-verificatie van de app die niet goed/lekker werkt (zoals al eerder gepost was)

 

Ik zal het technisch houden en niet mijn mening over de gang van zaken bij Ziggo posten.

Als het de bedoeling van Ziggo is om de 'vrije' modems te ontmoedigen: Chapeau dat is gelukt!

 

Mocht er iemand van Ziggo of het (voormalige) FMC team meelezen en wel voor mij het MTA MAC adres in het netwerk kan registreren, dan ben je mijn held en stuur ik je een fles wijn op.

Groet Leo

 

 

leo.nagel

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

HET WERKT !! / Opgelost

Ik ben zo net terug gebeld door Rob van het FMC team (dat blijkt gelukkig toch nog te bestaan)

Mijn MTA MAC adres is door hem ingevoerd en ik kreeg mijn SIP gegevens.

Ik moest wel de Fritz een herstart geven, maar daarna werkte het meteen.

 

Toch fijn dat ik uiteindelijk door het FMC team teruggebeld ben.

 

@ Rob, als jij dit leest jij hebt de fles wijn verdient. Als je een privé bericht stuur dan stuur ik 'm op!

Zonder jouw tussenkomst was het niet (nooit) gelukt.

 

Nogmaals dank en Groet Leo

 

 

 

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Wat fijn om te horen dat het gelukt is @leo.nagel. Ik zet je mooie bericht even door een mijn collega Rob, ik weet niet zeker of hij ook meeleest op de Community 🙂

Nelisbond

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste Paul,

 

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als @dvdwaal . Ik heb een Fritzbox 6660 aangemeld via de mijn ziggo app maar daarna gebeurt er verder niets mee.

 

Via de chatfunctie al navraag gedaan maar daar lezen ze mn berichten niet goed en begrijpen daardoor niet wat ik bedoel.

 

Ik heb het aanmelden inmiddels al meerdere malen gedaan via de mijn ziggo app, ook met een ander mobiel. Ik krijg dan de melding: 'Gelukt! Je kunt je eigen modem snel gebruiken'. Sinds zaterdagochtend al gedaan maar komt toch maar niet door. Mn oude modem van ziggo werkt wel nog steeds dus blijkbaar is de kabel ook nog niet omgezet naar de fritzbox.

 

Kun je mijn bericht misschien doorzetten naar het FMC-team?

Hartelijk dank alvast!

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@Nelisbond Ik zou niet direct inschatten dat iets identiek is. We hebben al heel veel varianten gezien waar het mis gelopen is, allemaal met een net iets andere oorzaak.

 

Ik begrijp dat je je 6660 al wel aangesloten hebt (gehad) ?

En wat stond er in de GUI van de Fritz!Box? Welke snelheid kreeg je?

 

Wat je in de "Mijn ziggo App" invoert, zou eigenlijk direct uitgevoerd moeten worden.

Is na het invoeren wel je CM MAC en MTA MAC zichtbaar in de "Mijn Ziggo App" ? Is het op dit moment nog steeds zichtbaar in de "Mijn Ziggo App" ?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Niet per ongeluk MTA MAC bij CM MAC ingevuld en MTA MAC bij CM MAC in de Ziggo app.

 

Als ik hier over na denk kan dat wel maar als de MAC adressen geaccepteerd worden, hoort de Connectbox nagenoeg direct de verbinding te verliezen. Als dat niet gebeurd en connectbox blijft werken dan is er bij Ziggo iets aan de hand.

Nelisbond

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste @bertus12,

 

Ik heb de 6660 idd aangesloten gehad. Snelheid is dan up- en download iets van 1. Kortom, geen verbinding dus.

En cm mac en mta mac zijn allebei niet zichtbaar in de mijn ziggo app. Daar staan nog gwn de de oude in.

Nelisbond

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nee Karel, ik heb alles correct ingevuld. Er verandert niets in de mijn ziggo app. Ook geprobeerd via tel van mn vriendin, ook niets

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@Nelisbond Wel verbinding, maar een hee lage snelheid (1 of 5 Mbit) geeft in ieder geval aan dat de 6660 goed verbonden is 👍.

 

Als het CM MAC en MTA MAC, na invoeren niet terug te vinden is, dan lijkt mij dat de "Mijn Ziggo App" heel erg kapot is. Heb je ook varianten geprobeerd: Streepjes ingeven ("-") op de plaats van de dubbele punten (":") zoals op de sticker ?

 

De "Mijn Ziggo App" is echt je beste weg voorwaards, maar wellicht is er een storing in de "Mijn Ziggo App". Heb je een iPhone of Andriod? Is er een famililid met juist een ander model/merk telefoon en kan je dus ook Android of iPhone proberen?

 

PS. Als je de CM MAC en MTA MAC (van de sticker van het modem) achter je huisnummer plaatst in je profielinstellingen, dan kan een Moderator dat daar teruglezen en je eventueel helpen.

Nelisbond

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste @bertus12

 

Dank weer voor je reactie.

 

In de app moet je de puntjes of streepjes in de mac-adressen er juist uit laten. Daarna zet de app ze zelf correct om. Vervolgens krijg je een controlescherm met daarin alle ingevoerde gegevens. Als je dan op akkoord klikt dan geeft ie dat door.

 

Goede tip, ik zal eens iemand met iphone vragen. Wij allebei samsung/android gebruikers.

 

En bedankt, zal er eens naar kijk wat betreft profielinstellingen

Nelisbond

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste @bertus12 ,

 

Ik wilde ook nog 2 screenshots bijvoegen. Maar dat gaat niet via deze app. Als ik klik op het 'blader' icoontje dan stuurt de app me niet door naar mn bestanden. Deze app is dus over het algemeen geen briljant functionerend staaltje vernuft (to put it mildly). Dat dus het doorgeven van dit soort info verkeerd gaat verbaast mij dan ook niet heel erg. Ten overvloede, ik heb in de apptoestemmingen wel degelijk toestemming verleend voor dergelijke functies. En ik heb een goede, bijna nieuwe telefoon.

 

Wat ik toe wilde voegen waren screenshots van een zekere moderator Mark. Hij schreef bij ditzelfde topic dat je de macadressen niet gewijzigd ziet staan in je mijn ziggo app na aanmelding eigen modem.

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1063Likes

is het niet mogelijk om via een computer/laptop dit in te vullen.

Op een mobieltje kun je wel eens het syndroom dikke vingers hebben.

Plaatjes toevoegen gaat ook beter.

Desnoods even bij de buren vragen of je de computer mag gebruiken om even in te loggen op jouw mijn ziggo.

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Ik heb even een foto gemaakt van mijn eigen Mijn Ziggo App instellingen op iPhone (Android ziet er identiek uit).

Ik heb dus een Fritz!Box 6690 aangesloten. Het modem dat in "de opslag" staat is een oude-trouwe Technicolor 7210.

  • In de "Mijn Ziggo App", ga naar: Produten > Internet > WiFiModem > Meer info
  • Scroll dan naar onderen. Beneden de regel "Hulp bij installatie van WiFi modem":
    • De tekst die er boven het blokje staat: "Eigen modem is actief"
    • In het blokje, bij "Gegevens eigen modem" staat:
      • De CM MAC van de Fritz!Box (als bovenste MAC Adres)
      • De MTA MAC van de Fritz!Box (als onderste MAC Adres)

Maar als ik je goed begrijp @Nelisbond staat er bij jou dus NIET "Eigen modem is actief" ?

 

Voor @puppie : Helaas kan het alleen in de "Mijn Ziggo App".

 

bertus12_0-1675713102010.png 

bertus12_1-1675713290125.png

 

 

Uitgelicht topic