Verwijderd account
Niet van toepassing

Eigen modem/router

LS,

 

Aangezien ik best wel veel problemen heb met de Connectbox (hij pakt standaard het 2.4MHz signaal ipv het 5.0MHz signaal waardoor zowel mijn laptop als mede mijn smartphone een erg lage snelheid hebben (gemiddeld +/- 70-80GHz en dat tegenover een Max abonnement van 600mb).

 

Nu heb ik de wifi boosters geprobeerd maar dit was niet om over naar huis te schrijven aangezien de snelheid de snelheid niet hoger kwam dan 90GHz.

 

Nu heb ik van TPLink een Powerline adapter (stopcontact) gekocht en in de Connectbox het nodige aangepast (handmatige kanaalkeuze, kanaaloptimalisatie uitgezet en naderhand _50 achter de 5GHz band gezet). 

 

Maar helaas het is geen blijvende oplossing aangezien ik helaas een apparaat dat alleen de 2.4MHz band pakt en alleen bediend kan worden wanneer ik steeds weer switch tussen de netwerken.

 

Nu las ik dat alle providers (dus ook Ziggo) sinds eind januari 2022 het mogelijk moet om ipv de Connectbox een eigen modem/router kan installeren. 

 

Helaas krijg ik wanneer ik vraag om informatie over een ander modem/router steeds weer het zelfde antwoord "stel je vraag maar op het forum" of te wel ongeïnteresseerd. 

 

Helaas kom ik uit het oude UPC gebied waardoor de Connectbox niet in bridge gezet kan worden waardoor ik een eigen modem/router kan aansluiten. 

 

Heeft iemand een definitieve oplossing voor mijn probleem? En welke modem/router kan ik kiezen? Heeft Ziggo eventueel een alternatief voor de Connectbox? 

 

33 Reacties 33
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Verwijderd account, Is het gelukt met de tips van @RoBink? 🙂 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo moderatoren, 

 

Jullie hadden het al voorgesteld om mijn Connectbox voor te bereiden/vanuit jullie al in de bridge mode te zetten.

 

Ik moest nog eerste eea uitzoeken waaronder welke router.

 

Inmiddels ben ik daar - mede dankzij de info van @RoBink - uit en heb ik een Fritzbox gekocht (wordt zaterdag geleverd).

 

Mijn vraag is daarom of jullie mijn Connectbox alvast kunnen voorbereiden zodat ik zaterdag of zondagnacht na en een reset en de TP-Link zelf de Connectbox in bridge stand kan zetten.

Mocht het niet lukken om zelf de Connectbox In bridge te zetten zouden jullie dit dan willen vermelden met eventueel een oplossing/stappenplan.

 

Alvast bedankt! 

Marc 

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

@Verwijderd account zodra jij met de installatie begint kun je het beste contact met ons opnemen! We maken het dan direct voor je in orde 😉 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo Madelon,

 

Ga ik doen 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo Madelon,

 

Inmiddels zag ik dat er eea was aangepast op de Connectbox waardoor ik afgelopen nacht de Fritzbox kon aansluiten. 

 

Ik heb eindelijk perfect internet en de wifi is 👍

 

Dank aan je collega's en natuurlijk aan @RoBink!

 

Groeten en geniet van de zon! 

Marc

RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

Goed om te lezen dat alles naar behoren werkt. En op internet is veel te vinden over die Fritzboxen want in Duitsland zijn ze marktleider.  Ze hebben zelfs een eigen YouTube kanaal waar je veel informatie kunt terugvinden en voorbeelden ziet qua instellingen. 
Veel succes met het soepel draaiende internet!

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Dank @RoBink alleen wat mij is opgevallen dat wanneer je alle stappen volgt om de Connectbox in de bridge stand te zetten (gevonden in een ander ticket hier op de community) het originele  Ziggo netwerk niet verdwijnt.

Via de telefonische helpdesk konden ze dit niet aanpassen zeiden ze want zijn systeem kon de Connectbox niet meer uitlezen

Is dit correct of kan ik alleen nog in de Connectbox en kan dat alleen met een datakabel? 

RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

@Verwijderd account 

heeft misschien te maken of je wel/niet in een oud UPC gebied woont? Ik vermoed dat de connectbox nog niet in bridge staat.

 

Niet iedereen kan namelijk zelf de bridge stand activeren.  Ik had destijds gekeken of ik mijn connectbox zelf in bridge kon zetten maar die optie zat niet in het menu. Ik heb toen de klantenservice gebeld maar het in bridge zetten door de ene of andere medewerker verschilt nogal. Sommigen wisten niet eens waar ik het over had en zetten alleen het wifi in de connectbox uit (maar dat is niet bridge en kon ik zelf natuurlijk ook).

Uiteindelijk heb ik een andere medewerker aan de lijn gehad en die heeft het modem goed in bridge gezet.

 

Je hebt 2 manieren om te controleren of het goed is gegaan:

1. de connectbox moet het groene lampje branden, zie mijn foto in het voorbeeld (alhoewel groen misschien niet heel goed zichtbaar is)

2. je kunt niet meer in de connectbox inloggen via het standaard ip adres 192.168.178.1

 

in plaats daarvan moet je via 192.168.100.1 in je connectbox komen, het maakt niet uit via een aangesloten kabel of via wifi.

Als je het via dit ip adres probeert zul je zien dat je de menustructuur in de connectbox verder behoorlijk kaal is en je verder niets kunt wijzigen (behalve een wachtwoord).

Ik heb een pdf foto bijgevoegd van mijn box voor de beeldvorming.

 

Van de connectbox blijft alleen poort 1 beschikbaar (in bridge) en op die poort sluit je de ethernetkabel aan die naar je Fritzbox gaat (in de WAN aansluiting, of als je die niet hebt in LAN1). Vervolgens kun je de fritzbox helemaal naar je eigen zin instellen.

Op mijn foto zie je een Fritz 7590, maar de menustructuur werkt bij allemaal hetzelfde.

Daarnaast heb ik 3 stuks repeaters 2400 in mesh verbinding staan op iedere verdieping. Hiervoor moet je wel even goed het beste stopcontact voor uitzoeken qua dekking. Kwestie van uitproberen.

 

Vergeet ook niet de Fritz app op je tablet of telefoon te zetten. Dan heb je direct in 1 oogopslag een compleet overzicht van aangesloten apparaten zonder in te loggen. Maar als je inlogt in de fritzbox heb je er meer controle over en kun je alles een herkenbare naam geven ipv die onduidelijke benamingen PC........-.....-...... etc. etc. Dat laatste is even wat werk, maar biedt enorm veel gemak.

 

Bij verdere vragen laat je het maar weten. In begin was het voor mij ook uitzoeken en puzzelen, maar uiteindelijk draait het hier als een zonnetje.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

in je voorbeeld staat wel duidelijk 

 

internet router modus daar moet staat

 

internet bridge modus

RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

@MR_CHIP  Heb je een screenshot van jouw connectbox hoe dat er uit ziet?? Dat is wel opmerkelijk.  

@Madelon of @Maud kunnen jullie kijken of mijn connectbox dan wel goed in bridge modus staat? Het draait al heel lang zo en ik kan alleen maar inloggen via het bridge ip adres.  Tevens brandt het groene lampje, maar gelet op de reactie van @MR_CHIP is een dubbel check wel even aan te bevelen aub.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

blijkbaar heb ik me vergist bij de connectbox staat nog router status ookal ben je in bridge heb zelf de connectbox gelukkig niet 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo @RoBink,

 

Het klopt idd dat ik uit het voormalig UPC gebied kom (Nijmegen) dus ik vermoed dat een van die goeie moderatoren (beter dan die aan de telefoon die beter opgeheven kan worden) al de IPV6 had uitgezet waardoor ik de bridge kon aansluiten. 

 

Je omschrijving en pdf kwamen overeen met wat ik nu krijg te zien (zie bijlages). Op jouw pdf staat telefonie uitgeschakeld (mogelijk omdat je alles mobiel doet net als ik echter bij mij moet deze aanstaan voor het analoge zorg alarmsysteem of jij moet een idee hebben hoe ik dit kan overhevelen naar de Fritzbox 4040 aangezien deze geen telefoonpoort heeft) 

 

Na dat ik hem in eerste instantie omgezet had zag ik zowel op mijn Samsung Galaxy A22_5G als mede mijn HP laptop dat het originele Ziggo netwerk er nog in stond maar na een herstart waren ze verdwenen.

 

Ik denk dat - in tegenstelling tot de vorige opstelling met TP-Link (zowel de M4 alsmede met de Powerline Adapter) bij deze geen repeaters hoef aan te sluiten aangezien ik gelijkvloers woon. 

RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

Voor wat betreft telefonie. Er zijn andere typen fritzboxen die wel beschikken over een analoge telefoonpoort.

Daarin kun je gewoon je standaard telefoon inpluggen zoaals je die nu in de connectbox hebt zitten. In de fritzbox kun je behoorlijk veel instellingen maken voor telefonie aangezien het ook een DECT telefooncentrale is.

Dit werkt heel goed met bijvoorbeeld een Siemens gigaset toestellen en hoef je niet perse eigen Fritz FON toestellen te gebruiken.

Ik heb het langere tijd zo ingesteld gehad, maar omdat ik vaste telefonie nooit meer gebruikte heb ik mijn dect toestellen verkocht en vaste telefonie opgezegd. En daarmee ook de dect instellingen uit de fritz verwijderd.

 

Als back up heb ik nog steeds een voip provider ingesteld. Daarvoor heb je geen analoge lijn nodig. Ik kan via mijn mobiel via die voip provider (dus via de fritzbox) eventueel bellen. Dat kan echter alleen via de Fritz app FON app die je op je telefoon kunt zetten.

Het is meer een leuke gadget dan dat het voor mij functioneel is. Eigenlijk gebruik ik het niet, want ik heb onbeperkt mobiel bellen en in huis altijd perfect mobiel bereik. Dat komt ook omdat ik via Simyo bellen via wifi in mijn iPhone aan heb staan.

 

Mocht jouw (zorg) alarm dienst dus via een voip provider werken, hetgeen ik overigens betwijfel dus moet je even navragen, dan zou je dat in de fritzbox kunnen instellen zonder de analoge aansluiting.

En anders de telefonie via de Ziggo connectbox laten lopen. Helaas zie ik, omdat een 4040 geen analoge aansluiting heeft, geen andere oplossing. Maar wellicht zijn er opties die andere community leden kennen en ik over het hoofd zie.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

We zijn alweer een paar weken later en kan gerust zeggen dat na het aanschaffen van een Fritz!Box en deze in bridge aansluiten op de Connectbox ik met deze oplossing veel te lang heb gewacht en maar steeds weer een monteur heb laten aanpraten die uiteindelijk helemaal niets deed.

Mijn snelheid op mijn Samsung en mijn HP laptop zijn sindsdien omhoog geschoten, de Next en mijn Philips tv reageren stabiel zonder uitval.

 

Ik kan echt iedereen aanraden om de stappen die @RoBink en alle Moderators hebben uitgelegd te volgen wanneer je snelheid achterwege blijft. Dit hoeft niet altijd met een Fritz!Box maar kan met elke andere goeie router (mogelijk zelfs met de TP-Link Poweline Adapter echter staakt daar mijn kennis een beetje maar daar kunnen ze je hier vast en zeker mee helpen).

 

Groeten,

Marc

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic