Verwijderd account
Niet van toepassing

Eigen modem/router

LS,

 

Aangezien ik best wel veel problemen heb met de Connectbox (hij pakt standaard het 2.4MHz signaal ipv het 5.0MHz signaal waardoor zowel mijn laptop als mede mijn smartphone een erg lage snelheid hebben (gemiddeld +/- 70-80GHz en dat tegenover een Max abonnement van 600mb).

 

Nu heb ik de wifi boosters geprobeerd maar dit was niet om over naar huis te schrijven aangezien de snelheid de snelheid niet hoger kwam dan 90GHz.

 

Nu heb ik van TPLink een Powerline adapter (stopcontact) gekocht en in de Connectbox het nodige aangepast (handmatige kanaalkeuze, kanaaloptimalisatie uitgezet en naderhand _50 achter de 5GHz band gezet). 

 

Maar helaas het is geen blijvende oplossing aangezien ik helaas een apparaat dat alleen de 2.4MHz band pakt en alleen bediend kan worden wanneer ik steeds weer switch tussen de netwerken.

 

Nu las ik dat alle providers (dus ook Ziggo) sinds eind januari 2022 het mogelijk moet om ipv de Connectbox een eigen modem/router kan installeren. 

 

Helaas krijg ik wanneer ik vraag om informatie over een ander modem/router steeds weer het zelfde antwoord "stel je vraag maar op het forum" of te wel ongeïnteresseerd. 

 

Helaas kom ik uit het oude UPC gebied waardoor de Connectbox niet in bridge gezet kan worden waardoor ik een eigen modem/router kan aansluiten. 

 

Heeft iemand een definitieve oplossing voor mijn probleem? En welke modem/router kan ik kiezen? Heeft Ziggo eventueel een alternatief voor de Connectbox? 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

in de afgelopen jaren heb ik heel wat verschillende apparaten gehad van verschillende merken en types om het signaal in huis beter te krijgen. Het was allemaal niet je van het op meerdere fronten.

Engenius, TP link, Draytek, Asus, het werkte niet naar behoren, om over firmware updates maar helemaal niet te spreken. Dat is bij die fabrikanten echt waardeloos geregeld.

Uiteindelijk heb ik alles verkocht en ben overgestapt naar een Fritzbox.  Die heb ik aangesloten op mijn Ziggo connectbox. De ziggo box staat in bridge en mijn Fritzbox regelt alles.

Op iedere verdieping heb ik verder een Fritz mesh repeater aangesloten. Deze combinatie werkt al bijna 2 jaar uitstekend en zonder enige problemen.  De hele menu structuur en mogelijkheden van Fritz zijn overzichtelijk, logisch en echt niet moeilijk.  Je kunt alles naar je eigen zin instellen en ik ben nog nooit zo blij en tevreden geweest met mijn verbinding.

Ik kan in huis overigens ook nog via ethernet kabel aansluiting, maar gebruik dat alleen voor mijn philips hue bridge en synology nas.

Die Fritz producten zijn een flinke investering maar zijn het dubbel en dwars waard.

Ik adviseer je eens daar naar te kijken als je financieel de mogelijkheid hebt. Je krijgt er geen spijt van.

Bij meer info of over mijn opstelling in huis ben ik je graag van dienst @Verwijderd account 

 

Bekijk in context

33 Reacties 33
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

In voormalig UPC-gebied kun je zeker wel bridge mode gebruiken i.c.m. een eigen router. Voorwaarde hiervoor is alleen dat het modem eerst moet worden voorzien van een IPv4 Only-profiel door Ziggo. Daarna is er een pagina 'Router status' beschikbaar in de webinterface, waarop je zelf bridge mode kunt inschakelen.

 

Een eigen modem gebruiken is vooralsnog alleen in voormalig Ziggo-gebied mogelijk.

 

Meer informatie:

 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Dat is wel vreemd want wanneer ik hier nadrukkelijk om vraag krijg ik nul op mijn request. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Naar mijn mening is de klantenservice niet goed op de hoogte van de verschillen in procedures tussen de twee gebieden.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Dat idee heb ik al veel langer 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Verwijderd account, van harte welkom op de Community! 

 

Om alles in huis te regelen rondom de wifi en daarbij je eigen router te installeren, dat is nog al een zoektocht geworden als ik het zo lees. Het mooiste advies dat je tot nu toe hebt ontvangen is om hier je verhaal te plaatsen. Dat werpt gelijk vruchten af. Zo weet @tobiastheebe je al nuttige informatie te geven. 

 

Wat hij aangeeft is correct. Jouw modem kan ook absolute in bridge stand. Daarvoor moet dan een IPv4 only geactiveerd worden op je modem. Dit kan ik voor je regelen, zou je willen dat ik dat voor je doe? Je kunt daarna binnen 24 uur je modem succesvol omzetten naar bridge mode via dit stappenplan.

 

Ik wacht je reactie af!

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo Marije,

 

Ook jij bedankt voor je informatie. Zoals ik nu mijn modem van jullie heb ingesteld inc een TPLink wifi Powerline adapter (via het stopcontact) lijkt het beter te gaan echter ondanks dat de Next via een lan kabel is aangesloten wil hij de laatste week geregeld foutmeldingen (C599994, C59995 en C59996) geven aangezien hij in beeld laat zien dat de Connectbox offline is maar dat klopt niet want heb op mijn telefoon gewoon internet. Dit verdwijnt meestal binnen 10 seconden.

 

Zou het kunnen zijn doordat ik de Connectbox heb aangepast dat de Next deze melding geeft?

 

Ook wat ik vreemd vind is dat toen ik de wifi boosters huurde (TPLink M4) moest ik de wifi pp de Connectbox uitschakelen en bij deze wifi Powerline adapters moet ik juist de wifi instellingen van de Connectbox naar de Powerline kopiëren (mij is altijd geleerd dat 2 wifi netwerken elkaar in de weg kunnen zitten).

 

Misschien weet jij of een ander hier een antwoord op.

 

Misschien ter ondersteuning van mijn vraag de TPLink wifi Powerline adapter is van het type WPA8631P

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @Verwijderd account , 


De Mesh set en onze Pods werken op verschillende manieren. Voor de Mesh set moet je inderdaad de wifi van je modem uitzetten. Deze nemen de wifi compleet over. De pods zijn een verlengstuk van je modem en daarbij moet de wifi wel weer ingeschakeld blijven. 

De instellingen zoals handmatige kanaalkeuze etc mogen niet van invloed zijn op je bekabelde internet verbinding richting de mediabox.

Begrijp ik goed dat de verbinding naar de mediabox loopt via een TPLink wifi Powerline adapter via het stopcontact? Wil je hierover eens iets meer vertellen voor onze Community leden? De mediaboxen zijn daar niet volledig dol op omdat deze Powerline adapters nog wel eens willen 'schakelen". Dan kan de mediabox dit opvatten als een uitval van het signaal. 
 

mad-max

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Beste mensen, Ik lees hier dezelfde issues waar ik ook tijden lang mee geworsteld heb.

Het gebruik van mobiele apparaten en de introductie van de (snelle) 5GHz band leverde mij ook meer problemen op dan oplossingen. Ik heb jaren lang steeds twee routers en twee aparte SSIDs gebruikt (1 voor 2.4 en een voor 5). Dat werkt, maar het omschakelen en zelf kiezen van routers en SSID ging mij de keel uit hangen. Ik ben mij toen wat gaan verdiepen in Mesh-setjes. Helaas maakte dat de verwarring nog groter. Het lijkt namelijk ook nog uit te maken met wat voor mobiel ding je werkt zoals merk laptop, merk telefoon, enzovoort. 

Uiteindelijk heb ik een gok genomen en gekozen voor een Mesh systeem van ASUS.

Lang verhaal kort: werkt als een tierelier.

In het hele huis is maar één SSID te vinden.

Apparaten kiezen standaard 5GHz en schakelen naadloos over naar de andere router.

Ik werk met iPhone's en iPads, diverse merken laptops en ik heb nergens problemen met verbinden.

In de tuin zie ik hetzelfde netwerk en dan pakt een telefoon vanzelf de 2.4GHz.

Dit is geen reclame voor ASUS, want er zijn ook mindere ervaringen te lezen op het internet.

Ik wil alleen maar zeggen dat dit voor mij werkt en dat het soms een gok is of het goed gaat met wat je aan apparaten gekozen hebt.

Een collega van mij heeft een setje van TP-Link en die is daar weer super tevreden mee.

Tot zover dan mijn bijdrage....voor wat het waard is.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo Meindert,

 

Het geen je beschrijft klopt echter is de Next aangesloten met een LAN kabel want wanneer ik de Connectbox alleen gebruik en die via wifi aansluit op de Next dan zijn de uitvallen alleen maar meer.

Bij mijn nieuwe abonnement (zo'n 7 maanden geleden) heb ik de TPLink M4 gehuurd en wat ik ook probeerde de snelheid bleef aan de lage kant (ongeveer 90MHz).

Monteurs vonden de snelheid meer dan voldoende en als ik het er niet mee eens was dan moest ik maar omlaag in het internet abonnement. 

 

Zoals de aansluiting nu is lijkt er op dat in de Next alles goed staat want hij schakelt niet tussen LAN en wifi. Soms duurt de uitval maar 5-10sec maar kan ook langer duren en dan zie je de 3 foutcodes achter elkaar. Ik heb wel eens gedacht om ipv de LAN kabel wifi te gebruiken maar dan wel de Poweline adapter als eerste punt en de gegevens van de Connectbox niet meer te gebruiken echter weet ik niet wat daar de gevolgen van is.

 

Misschien dat je mij daar iets over kan zeggen. 

 

Je mag rustig weten dat ik mij blijf afvragen of ik ipv de Poweline adapter beter een router kan aansluiten en deze weer aanmelden op de Connectbox dmv de bridge functie maar dat weten jullie beter. Mocht een externe router ipv de adapter beter zijn welk merk adviseren jullie dan? 

 

Groeten, 

Marc

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @Verwijderd account, bedankt voor de super duidelijke terugkoppeling. Je hebt gelukkig wat opties achter de hand. Welke foutcodes zie je precies voorbij komen? Deze geven vaak een indicatie van wat er precies gaande is. In principe hoort een Powerline adapter prima zijn werk te doen. We kunnen de wifi van je modem uitschakelen en alles via de powerline adapters laten lopen.

 

 

@tobiastheebe Heb jij ideeën omtrent eigen routers? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Zelf heb ik weinig positieve ervaringen met powerline-adapters wat betreft snelheid, stabiliteit en veiligheid.

 

Voor huis/tuin/keuken-gebruik voldoet de TP-Link Deco M4, welke je eerder noemde, prima. Een snelheid van 90 Mbps via Wifi betekent waarschijnlijk dat je via 2,4 GHz i.p.v. 5 GHz was verbonden. Een FRITZ!Box is een andere optie, geschikt voor meer veeleisende gebruikers. Zelf gebruik ik zakelijke apparatuur van Ubiquiti (EdgeMAX + UniFi), dit vereist wel de nodige netwerkkennis.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo Lotte, 

 

Ik kreeg via de Next de foutcodes C599994, C59995 en C59996 of zelfs een kortere foutcode, ben alleen die vergeten op te schrijven.

Het vreemde is dat wanneer ze mijn verbinding checkte ze geen fouten of onderbrekingen zagen zelfs niet wanneer ik deze in beeld had. Ze zeiden dan "het zou komen door werkzaamheden aan het netwerk" maar kon dit nergens terug vinden.

 

Ik moet heel eerlijk zijn dat wanneer jullie de Connectbox om zouden zetten naar bridge (ik neem aan dat je dat bedoelt, en de Powerline adapter kan gaan gebruiken als wifi ik waarschijnlijk straks niet meer weet wat ik gedaan heb (komt door mijn korte termijn geheugen) en raak ik misschien in paniek 

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Helder, @Verwijderd account. Laten we dan toch mogelijke signaalproblemen uitsluiten. Laten we bij het beginpunt beginnen. Wil je een foto meesturen van de hoofdaansluiting waarop het modem is aangesloten? Dan hebben we een goed beeld van de situatie. 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo Krista, 

 

Bij deze de gevraagde gegevens zoals ruim 2 jaar geleden door een van jullie monteurs geïnstalleerd beginpunt in de meterkast. 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Nog bedankt @Verwijderd account! De foto's die je hebt gedeeld zien er op het oog prima uit. Heb je niet de mogelijkheid om direct een internetkabel te leggen tussen je modem en je Next, dus zonder tussenkomst van de powerline-adapters? Eventueel slechts tijdelijk als test zodat je de powerline-adapters als mogelijke boosdoener van de foutcodes op je Next kunt uitsluiten?

 

Zoals gezegd kunnen die apparaten prima werken, maar zijn ze soms ook storingsgevoelig. Ik ben daarom erg benieuwd of de foutcodes ook naar voren komen als de powerline-adapters 'buiten spel' staan.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo Erik,

 

Dank voor je reactie. 

Helaas is het rechtstreeks aansluiten van de Connectbox op de Next met een kabel niet mogelijk aangezien ik daar een kabel voor moet hebben van +/- 20m.

Voorheen heb ik wel de Next via het wifi  signaal van de Connectbox aangesloten (op advies van de diverse monteurs) maar dat ging een halve dag goed en kwamen de problemen gewoon terug.

In het begin van de Poweline adapter had ik heel veel problemen maar nu ik de bekabelde versie gebruik (in combinatie met de tv die ook op de Poweline zit aangesloten) en alle instellingen die ik langzaamaan veranderd heb in de Connectbox en gekopieerd heb naar de Poweline adapter lijkt het erop dat de meeste foutmeldingen zijn verholpen alleen de ingestelde opnames die nog al eens weigeren houdt hier geen verband mee want dat zit op de server als ik mij niet vergis. 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Waanzinnig frustrerend dat de problemen blijven aanhouden en ook een andere manier van aansluiten zo snel niet mogelijk is, @Verwijderd account. De manier waarop je de aansluiting nu hebt gerealiseerd, kan goed werken, maar echt aanbevolen is het niet. Rechtstreeks via het modem van Ziggo met een internetkabel testen is dus niet mogelijk. 

 

In dat geval zou ik aanraden om het toch nog via een externe router te testen en dus het modem van Ziggo in bridge mode te zetten. Is dat wellicht een optie?

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Hallo Marije,

 

Wederom bedankt voor je antwoord.

Misschien moet ik even een paar weken (zoals het persbericht van jullie luidt) dat er ook in het voormalig UPC gebied een modern/router kan worden aangesloten (zoals bevolen door het ACM) aangezien ik blijf twijfelen of de Connectbox wel goed wil functioneren en het zou zonde zijn wanneer ik een router zou kopen (ben ook nog steeds aan het twijfelen welk merk) en de Connectbox in bridge wordt gezet dat de problemen opgelost zijn.

 

Hebben jullie al enig idee wanneer het voormalig UPC gebied aan de beurt is en of Ziggo dan modems/routers gaat verkopen/laten huren door klanten of geven ze dan een lijstje met ondersteunde modellen?

RoBink

Level 6
  • 97Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes

in de afgelopen jaren heb ik heel wat verschillende apparaten gehad van verschillende merken en types om het signaal in huis beter te krijgen. Het was allemaal niet je van het op meerdere fronten.

Engenius, TP link, Draytek, Asus, het werkte niet naar behoren, om over firmware updates maar helemaal niet te spreken. Dat is bij die fabrikanten echt waardeloos geregeld.

Uiteindelijk heb ik alles verkocht en ben overgestapt naar een Fritzbox.  Die heb ik aangesloten op mijn Ziggo connectbox. De ziggo box staat in bridge en mijn Fritzbox regelt alles.

Op iedere verdieping heb ik verder een Fritz mesh repeater aangesloten. Deze combinatie werkt al bijna 2 jaar uitstekend en zonder enige problemen.  De hele menu structuur en mogelijkheden van Fritz zijn overzichtelijk, logisch en echt niet moeilijk.  Je kunt alles naar je eigen zin instellen en ik ben nog nooit zo blij en tevreden geweest met mijn verbinding.

Ik kan in huis overigens ook nog via ethernet kabel aansluiting, maar gebruik dat alleen voor mijn philips hue bridge en synology nas.

Die Fritz producten zijn een flinke investering maar zijn het dubbel en dwars waard.

Ik adviseer je eens daar naar te kijken als je financieel de mogelijkheid hebt. Je krijgt er geen spijt van.

Bij meer info of over mijn opstelling in huis ben ik je graag van dienst @Verwijderd account 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic