1
Vraag
2
Reageer en help mee
evanbeilen

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Eigen modem, AVM FRITZ!Box 6690, activeren niet mogelijk via Vodafone&Ziggo App

Hallo iedereen,

 

Ik heb een AVM FRITZ!Box 6690 aangesloten op de kabel. Echter wil ik mijn pakket wijzigen - ik wil telefonie erbij - en dan moet het Ziggo modem weer aangesloten en geactiveerd worden.

Bij het laatste kom ik in de problemen. Vroeger, toen we nog de Mijn Ziggo app hadden, zag ik daar mijn Fritzbox staan en kon ik daar zo het Ziggo modem weer activeren.

Nu hebben we de Mijn Vodafone&Ziggo app, en tot mijn verbazing staat daar dat het Sagemcom modem in gebruik is. Ik heb daar wel de mogelijkheid om een eigen modem te registreren (de knop werkt inmiddels, afgelopen vrijdag nog niet), maar als ik daar de stappen doorloop, krijg ik wel een email ter bevestiging, maar de app blijft echter hangen in het 'Voltooid' scherm, en eenmaal terug in het Internet menu, staat daar nog steeds het Sagemcom modem.

 

Ik heb sinds vorige week al contact gehad met de chat, de klantenservice - die terugkoppelde dat ik een goede vraag stelde, want sinds de systemen zijn geüpdatet, kunnen zij ook het Ziggo modem niet heractiveren, er is een case gemaakt en ik zou maandag teruggebeld worden. Dat is helaas niet gebeurd.

 

Maar heeft iemand een idee hoe ik het Ziggo modem kan heractiveren? Er is al voorgesteld om de Vodafone One app te installeren, maar daar kan ik niet inloggen. Ik heb het modem inmiddels aangesloten, hij krijgt wel een extern IP-adres en er staat dat hij is verbonden met internet, echter is de buitenwereld niet bereikbaar, het lampje brandt continu wit...

32 Reacties 32
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77350Posts
  • 5252Oplossingen
  • 22954Likes

Een Ziggo forum medewerker komt hier binnen afzienbare tijd langs om naar je probleem te kijken en de nodige stappen te zetten.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4590Posts
  • 379Oplossingen
  • 1875Likes

@evanbeilen goed dat je het hier even komt aankaarten. Ook sorry voor het gedoe. Ja, dit is even lastige materie.

Ik zie al je pogingen om dit op te lossen, waarvoor dank. Maar tot dusver loopt het spaak en de informatie had beter gemoeten. Want er speelt inderdaad een issue om je eigen modem (en alles wat daarbij komt kijken) te beheren via je eigen Mijn Ziggo omgeving. Daar wordt hard aan gewerkt en ik durf voorzichtig te melden dat dit 25-06 opgelost moet zijn.

Probeer het daarna aub nog eens en informeer ons maar hoever je komt, ok? Dan kunnen we desnoods daarop weer reageren.

evanbeilen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor je reactie Jacob, ik ga het afwachten en meld me hier volgende week dan weer.

caesar

Level 17
  • 4272Posts
  • 72Oplossingen
  • 1419Likes

@evanbeilen 

Ik zou niet weten waarom je een Ziggo modem moet activeren om telefonie te krijgen. Ziggo heeft er voor gekozen om voor de Fritz!box een heel andere telefonieopzet te gebruiken als voor hun eigen modems. Dat is nergens voor nodig, en waarom ze dat gedaan hebben mag joost weten.

 

Zoek gewoon een VOIP provider op, en regel je telefonie daar via de Fritz!box. Scheelt een hoop gedoe.

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11961Posts
  • 914Oplossingen
  • 4622Likes

@caesar omdat telefonie momenteel niet in het abonnement aanwezig is, moeten we eerst het Ziggo modem actief hebben."

Info uit FAQ op deze pagina: Wat moet ik doen als ik wijzigingen wil doorvoeren? Wil je wijzigingen doorvoeren, dan moet je altijd eerst je Ziggo modem tijdelijk weer activeren. Heb je de wijzigingen eenmaal doorgevoerd, dan kun je je Ziggo modem afsluiten en je eigen modem weer aansluiten.

 @evanbeilen Ik zie gisteren (2) bevestigingen dat je eigen modem weer is geactiveerd. Is je abonnementwijziging inmiddels verwerkt? En je eigen modem ook online, of..?

 

caesar

Level 17
  • 4272Posts
  • 72Oplossingen
  • 1419Likes

@Serkan 

Het navolgende is niet aan jou persoonlijk gericht, want ik weet dat jij en alle moderators op dit forum altijd van goede wil zijn.

 

In Nederland en overige landen zijn er de nodige kabel ISP's die prima in staat zijn om Fritz!boxen op een normale professionele manier af te handelen. Maar dit is te moeilijk voor het machtige Ziggo? Hoe waarschijnlijk is dit nu?

 

Als Ziggo het zou willen, dan zou al die modem wissel onzin niet nodig zijn. Dit is puur het pesten van consumenten die het gewaagd hebben een eigen modem/router aan te schaffen. Hier liggen geen technische redenen aan ten grondslag, het is pure vergelding voor het feit dat een consument het gewaagd heeft gebruik te maken van zijn wettelijke recht om een eigen modem/router te gebruiken.

 

In plaats van de wet- en regelgeving loyaal uit te voeren vervalt het Ziggo management in kleinzielig getreiter. Dat is niets anders dan schandalig misbruik van een machtspositie.

 

Nergens in de Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten is iets te vinden dat Ziggo het recht geeft op deze manier aanpassingen door te voeren. Met andere woorden, Ziggo overtreedt de wet. Dus ik zou graag weten waarop Ziggo het wettelijke recht baseert om te werken volgens het door jou genoemde citaat uit de FAQ.

CobusR

Level 9
  • 308Posts
  • 4Oplossingen
  • 118Likes

Daar heb je idd een punt het zou gewoon met de Fritzbox (voorbeeld) ook moeten werken en dit noemen ze idd consument(je) pesten anders kan ik het ook niet interpreteren docsis veranderd niet en die is bij Ziggo niet anders dan elders in Europa.

DaaFFF

Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

@Jacob fijn om te horen dat Ziggo druk bezig is om het beheer van je eigen modem weer op orde te krijgen. Ik zit namelijk in een vergelijkbare situatie. Ook een topic voor aangemaakt: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Ziggo-kabelmodem-niet-geactiveerd/td-p/1379377


Ik kreeg ook steeds meer het vermoeden dat ik functionaliteiten miste in de app, zoals Ziggo modem weer in gebruik nemen. 


Deze topic ga ik ook in de gaten houden.

evanbeilen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nee Serkan, ik heb afgelopen week inderdaad geprobeerd mijn eigen modem opnieuw te activeren - terwijl hij al geactiveerd was, om te zien of mijn eigen modem daarna in de app zichtbaar zou zijn, en daarmee het Ziggo modem weer activeerbaar zou zijn. Waarom het gelijk twee keer geactiveerd is, is me een raadsel, want ik heb dat proces maar één keer doorlopen...

Kortom, ik kan nog steeds het Ziggo modem niet activeren, en daarmee dus ook geen telefonie bij bestellen.

caesar

Level 17
  • 4272Posts
  • 72Oplossingen
  • 1419Likes

@Jacob 

Dit is niet aan jou persoonlijk gericht, maar dit is de zoveelste keer dat Ziggo in gebreke blijft.

 

Mag ik de ACM Beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten even citeren?

 

artikel 4 lid 5.

Ingeval eindgebruikers conform de standaard van de aangeboden dienst specifieke gegevens van het aan te sluiten eindapparaat dienen te verstrekken aan de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk om de interoperabiliteit te waarborgen, rust naar het oordeel van de ACM op die aanbieder de verplichting om een proces in te richten dat waarborgt dat die gegevens binnen één werkdag na ontvangst van deze gegevens die door de eindgebruiker zijn gestuurd in de administratie zijn opgenomen, zodat het eindapparaat aangesloten kan worden. Dit proces dient te worden gepubliceerd als onderdeel van de technische specificaties van het netwerkaansluitpunt.

 

Punt 3.1.3 uit de toelichting van dit besluit:

 

Toegangstechnologie waarbij de eindgebruiker specificaties dient te verstrekken aan de aanbieder


Bij toegangstechnologie zoals DOCSIS is het de eindgebruiker die specifieke gegevens van zijn aan te sluiten eindapparaat moet verstrekken aan de aanbieder. Het gaat dan om het zogenaamde MAC-adres van het eindapparaat dat de modem-functie uitvoert. Indien eindgebruikers soortgelijke specificaties aan de aanbieder moet verstrekken om de interoperabiliteit te waarborgen, is de ACM van oordeel dat de aanbieder daarvoor een proces dient in te richten dat waarborgt dat deze gegevens binnen één werkdag in de administratie van de aanbieder zijn geïmplementeerd. Doet een aanbieder dat niet, dan beschouwt de ACM dat als een overtreding van artikel 3 van het Besluit eindapparaten. Zowel het gebruik maken van het proces als het implementeren van de gegevens in de administratie, dient kosteloos en transparant te zijn. Dit punt is opgenomen in artikel 4.

 

Dit is de zoveelste keer dat dit soort problemen spelen, en dat Ziggo de wet- en regelgeving aan zijn laars lapt.

 

 

evanbeilen
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Mooi, dank voor deze juridische toelichting. Ik denk echter wel dat je vrij bent om van provider te wisselen als deze niet aan je wensen voldoet. Ziggo heeft niet gedacht aan ons, en ja je hebt een punt dat het wat omslachtig is om het Ziggo modem weer aan te moeten sluiten om het abonnement te kunnen wijzigen. Maar zo te lezen zijn ze er mee aan het werk. Kunnen we niet afwachten hoe het deze week verloopt, alvorens onze gal te spuwen?

caesar

Level 17
  • 4272Posts
  • 72Oplossingen
  • 1419Likes

@evanbeilen 

Je hebt een contract met Ziggo. Je mag er van uit gaan dat Ziggo de relevante wet- en regelgeving uitvoert om jouw rechten als consument te waarborgen. Het is zelfs voorgekomen dat het maanden geduurd heeft voordat het Ziggo appje weer werkte. Ziggo zou zonder problemen een handmatige backup procedure in kunnen richten om Fritz!boxen te kunnen registreren. Verder is het totale kolder dat je voor een wijziging aan je abonnement (zoals telefonie er bij nemen) de Ziggo modem/router moet plaatsen, hoe denk je dat andere kabel providers dat doen die wel Fritz!boxen leveren?

 

Maar goed, als jij denkt dat Ziggo jouw bescherming nodig heeft, dan ben je goed op weg. Het Ziggo management is je dankbaar.

 

 

MrRonny

Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 17Likes

Ziggo heeft er zo zijn redenen voor waarom activeren  / bestellen telefonie bij eigen modem zo moet.|
1 daarvan is vrij simpel: Ziggo heeft regels omtrent modems die aangesloten mogen worden , en op deze manier kunnen ze dat beter controleren. en op het moment dat je eigen modem hebt wordt wellicht je pakket anders herkent en daarom is bestellen van extra int gerelateerde diensten wellicht wat lastiger, daarom moet eerst wellicht het ziggo modem worden aangesloten

Ceasar: 
Nu kun je wel blijven zeuren over wetgeving.
Maar als ik het allemaal zo bekijk , voldoet Ziggo aan de wetgeving omtrent eigen modem.  
Ziggo heeft het recht om hiervoor zelf regels / de manier van doen te bedenken.
Ziggo wilt het op deze manier , dan is dat zo en dan nog voldoen ze aan wetgeving. punt 

caesar

Level 17
  • 4272Posts
  • 72Oplossingen
  • 1419Likes

@MrRonny 

 



Nu kun je wel blijven zeuren over wetgeving.
Maar als ik het allemaal zo bekijk , voldoet Ziggo aan de wetgeving omtrent eigen modem.  
Ziggo heeft het recht om hiervoor zelf regels / de manier van doen te bedenken.
Ziggo wilt het op deze manier , dan is dat zo en dan nog voldoen ze aan wetgeving. punt 

Je kunt me ongetwijfeld aangeven waar ik jouw ideeën terug vindt in de Beleidsregel, ik wacht dat af.

 

Ziggo heeft tig verschillende types modem/router van zichzelf in beheer, en dan kunnen ze Fritz!boxen niet normaal beheren? Waarom niet a.u.b.?

 

En hoe doen andere ISP's (ook in Nederland) dat dan, die standaard Fritz!boxen leveren? Hebben die bovennatuurlijke geniale technici die het wel kunnen?

 

MR_CHIP

Level 19
  • 12739Posts
  • 138Oplossingen
  • 4297Likes

die andere ISP's hebben geen coax maar die oude dsl en soms glas 

caesar

Level 17
  • 4272Posts
  • 72Oplossingen
  • 1419Likes

@MR_CHIP 

Jij denkt aan grote ISP's, maar er zijn ook de nodige kleine ISP's met coax netwerken in Nederland. Verder zijn er in Duitsland de nodige grote coax ISP's die standaard Fritz!boxen (kunnen) leveren, en ook eigen Fritz!boxen moeten toelaten op hun netwerk.

MR_CHIP

Level 19
  • 12739Posts
  • 138Oplossingen
  • 4297Likes

@caesar  schreef:

@MR_CHIP 

Jij denkt aan grote ISP's, maar er zijn ook de nodige kleine ISP's met coax netwerken in Nederland. Verder zijn er in Duitsland de nodige grote coax ISP's die standaard Fritz!boxen (kunnen) leveren, en ook eigen Fritz!boxen moten toelaten op hun netwerk.


Welke dan edam Volendam is volledig over op glas

Je hebt delta coax dat weet ik maar das ook de enigste

En ziggo laat het toe meer hoeven ze niet te doen zoals support bieden e.d

Karel.

Level 16
  • 2111Posts
  • 269Oplossingen
  • 1459Likes

@MrRonny  schreef:

Ziggo heeft het recht om hiervoor zelf regels / de manier van doen te bedenken.
Ziggo wilt het op deze manier , dan is dat zo en dan nog voldoen ze aan wetgeving. punt 


Wetgeving gaat altijd voor regelgeving. Overheids beleidregelgeving gaat voor bedrijfsregels. Regelgeving mag wel aanvullend zijn op wetgeving/beleidsregels maar mag het niet beperken. n.b. uitvoering binnen 1 werkdag is nu verlopen.

caesar

Level 17
  • 4272Posts
  • 72Oplossingen
  • 1419Likes

@MR_CHIP 

Ik herinner me dat Pijnacker ook een coax netwerk heeft/had. Veendam had het ook, maar is over op glas bij mijn weten.

 

Maar dat doet ook niet ter zake, ze kunnen/konden het DOCSIS gedeelte van Fritz!boxen beheren, dus dan kan Ziggo dat ook.

 

Support geldt alleen voor het router gedeelte, en daar gaat dit niet over. De klant mag en kan niets instellen aan het DOCSIS gedeelte, dat kan alleen Ziggo. Dit is een hele oude discussie, en die moet je nu niet weer gaan oprakelen, dat is volmaakt zinloos.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic