1
Vraag
2
Reacties
LennardF1989

Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Eigen mesh routers conflict met Ziggo Connect Box?

Ik heb onlangs 4 leuke D-link AC1100 mesh routers aangeschaft voor een zachte prijs na vrij goede reviews op internet. Deze 4 werken perfect als de "master" node in router modus staat.

 

De probleemsituatie

Het lijkt er echter op dat op het moment dat ik de "master" node bridge modus zet, er instabiliteit op het netwerk ontstaat. Het begint met steeds langzamer wordend internet op zowel Wifi als bekabeld, waarna uiteindelijke de hele verbinding wegvalt en de computers letterlijk een "niet verbonden" logo krijgen.

 

Als ik voordat dat gebeurd dan een kabel direct op de modem aansluit naar mijn laptop en een speedtest doe, is dit hooguit 20 mbit en een packetloss waar je niet blij van wordt.

 

Het hele internet komt weer op normale snelheid terug als ik alles van de modem lostrek, even wacht, en dan weer mijn laptop direct aansluit en een speedtest doe. Alles in het netwerk moet vrijwel herstart worden (zelfs de "domme" Sitecom GS105 switches die in het netwerk hangen!) voordat alles weer terugkomt en werkt.

 

Een halve dag later kan zich dit dan weer herhalen...

 

Oplossingen

Momenteel draait het hele netwerk alweer een hele dag stabiel met de master-node in router modus. Het probleem hiervan is dat ik niet mijn netwerk volledig over deze dingen wil gooien als router, ik wil de Connect box daarvoor blijven gebruiken. 

 

Momenteel is het netwerk als volgt aangesloten:

 

Ziggo modem

|---------- AC1100 master (slaapkamer)

|---------- AC1100 node (via Powerline naar woonkamer)

|---------- Switch (studeerkamer 1)

               |---------- PC 1

               |---------- AC1100 node

               |---------- Switch (studeerkamer 2)

                              |---------- PC 2

                              |---------- AC1100 node

 

In bridge-modus werkt dit uiteraard perfect, de Ziggo modem is immers de grote baas en DHCP.

 

Als alternatief voor bridge-modus van de AC1100 heb ik ook de ouderwetse truc geprobeerd waarbij je de stekker vanuit de modem niet in de WAN, maar in de LAN stopt en vervolgens DHCP uitzet. Dit werkt en geeft ook daadwerkelijk internet! Ik heb het ook nog niet op stabiliteit getest, maar wat ik wel zie is dat de nodes dit zelf niet leuk vinden, gezien ze er heilig van overtuigd zijn dat er geen internet is (en dus blijven knipperen). Dus al zou het stabiel zijn, vind ik het weer vervelend dat de nodes hiervan van slag raken...

 

Een andere oplossing die ik heb bedacht is alle nodes los configureren als "master" in bridge modus, zodat je in principe 4 routers hebt. In principe hebben ze allemaal een backhaul, dus is het "meshen" leuk, maar gaat het mij meer gewoon om een goede dekking in huis. Ook nog niet geprobeerd, maar mogelijk een poging waard.

 

Helaas is iets als custom firmware installeren geen optie, gezien deze routers daar nog niet voor zijn gebruikt door anderen (er is GPL broncode aanwezig en ga wellicht op een regenachtig weekend zelf wel eens rommelen).

 

Een potentiele boosdoener?

Na het dus allemaal een tijdje te hebben draaien in router-mode, viel mij iets op aan de 3 nodes. Omdat ze niet op een fysieke LAN lijn zitten met de master, doen ze iets bijzonders: ze lijken als een soort-van fallback te gaan bridgen! Woonkamer, studeerkamer 1 en studeerkamer 2 geven namelijk allemaal een Ziggo modem IP uit bij verbinden, ondanks dat degene die elkaar kunnen zien via hun "mesh" wel DHCP informatie doorkrijgen van hun master node.

 

Mijn eerste gedachte was "geinig", maar mijn tweede was "ik wil dat ze hetzelfde subnet als de master hebben". Kwestie van gewoon even een static route aan de Ziggo modem toe zodat de nodes weten hoe ze bij het subnet van de master komen. Dit lijkt echter (nog steeds?) niet te kunnen met mijn modem. 

- Is er wellicht een geheim vinkje dat aangezet kan worden zodat ik dit wel mag?

 

Maar toen ging ik nadenken... Ziggo verkoopt ook Ziggo Pods, de Ziggo Pods zijn eigenlijk gewoon re-branded TP-Link Deco's (prima hoor) en ik herinnerde mij dat deze zichzelf automatisch configureren als ze aangeslotgen worden op een Connect box. Mijn D-link nodes hebben EasyMesh ondersteuning, TP-link decos hebben EasyMesh ondersteuning. Kan het zijn dat zowel de master-node ALS de Ziggo modem beide proberen controle te krijgen over de nodes, en daar dus een conflict ontstaat (maar alleen als de master dus in bridge modus staat)? Klopt dit, doet de Ziggo connectbox iets met EasyMesh? Of is dit toeval?

 

Dit laatste kan ook verklaren waarom de nodes, ondanks dat ze niet direct aan de master hangen, toch in een soort van bridge mode gaan en Ziggo DHCP ips uitdelen...

 

Conclusie

Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad, komen de symptomen bekend voor, en of wat zijn nog zaken die ik zo kunnen proberen alvorens ik naar één van mijn eigen oplossingen ga? Is EasyMesh toeval, of doet de Ziggo modem daar wat mee? Een antwoord op de static routes zou ik ook heel erg op prijs stellen, overigens 🙂

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
LennardF1989
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Even een korte update.

 

Ondertussen heb ik nu ruim 2 weken de setup draaien zoals in mijn 1e post. Alle apparaten staan uiteindelijk direct in verbinding met de Ziggo modem.

 

Het enige verschil: ik heb ze allemaal aangesloten middels de 2de LAN port (aangegeven als Ethernet), ipv. de 1e LAN port (aangegeven als Internet).

 

Tot nu toe geen enkel probleem meer gehad en alles draait als een zonnetje.

 

In principe zouden beide poorten hetzelfde moeten zijn in bridge-modus, maar ik vermoed dat er iets in de firmware gewoon niet goed gaat als je dat doet. Hoe dan ook ben ik blij dat het allemaal draait nu 🙂

 

Voor degene die dus soortgelijke problemen met mesh-routers hebben, probeer dus voor de grap gewoon alles eens aan te sluiten op een andere poort, wie weet doet het wat!

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De probleembeschrijving doet mij denken aan een netwerklus. De ingebouwde switch van de Connectbox en losse unmanaged switches bieden daartegen geen bescherming (spanning tree). Komt het probleem ook voor als je alle secondary nodes via de wireless backhaul met de primary node en onderling laat verbinden?

LennardF1989
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@tobiastheebe In principe lijkt het probleem zich alleen voor te doen als de master in bridge-mode staat. Nu met die in router-mode werkt alles al de hele dag stabiel. 

 

Ik moet dan om jouw vraag te beantwoorden denk ik eerst bridge mode aanzetten, maar dan wel de andere nodes loskoppelen van de kabel?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@LennardF1989  schreef:

Ik heb onlangs 4 leuke D-link AC1100 mesh routers aangeschaft voor een zachte prijs na vrij goede reviews op internet. Deze 4 werken perfect als de "master" node in router modus staat.

......

Momenteel is het netwerk als volgt aangesloten:

 

Ziggo modem

|---------- AC1100 master (slaapkamer)

|---------- AC1100 node (via Powerline naar woonkamer)

|---------- Switch (studeerkamer 1)

               |---------- PC 1

               |---------- AC1100 node

               |---------- Switch (studeerkamer 2)

                              |---------- PC 2

                              |---------- AC1100 node

 

In bridge-modus werkt dit uiteraard perfect, de Ziggo modem is immers de grote baas en DHCP.

......

Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad, komen de symptomen bekend voor, en of wat zijn nog zaken die ik zo kunnen proberen alvorens ik naar één van mijn eigen oplossingen ga? Is EasyMesh toeval, of doet de Ziggo modem daar wat mee? Een antwoord op de static routes zou ik ook heel erg op prijs stellen, overigens 🙂


Een set D-Link AC1100 Mesh is natuurlijk niet gelijk aan een set TP-Link Deco Mesh, maar zo te lezen kunnen beide sets toch misschien wel ver weg 'familie' van elkaar zijn.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daarin iets wat u op een idee brengt en u zo misschien iets verder helpt.


Suc6

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Eigenlijk zou ik juist nu problemen verwachten, met de primary node als router. De secondary nodes moeten in dit geval namelijk onderdeel zijn van het LAN van de primary node, maar zijn nu alle onderdeel van het LAN van de Connectbox. Ik zou dan verwachten dat de secondary nodes de wireless backhaul gaan gebruiken als uplink. Met de primary node als AP zou alles naar behoren moeten werken met de huidige aansluitwijze.

 

Ik zou eerst de secondary nodes ontkoppelen, dan AP naar router mode aanpassen op de primary node en vervolgens weer de secondary nodes (draadloos) laten verbinden.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Net even wat info/reviews gezien/gelezen. 

Niet veel bijzonders en ben er niet onder de indruk van (lees rommel 😉)

Voor die prijs kan je er ook niet te veel verwachten.

 

Het lijkt er idd op de je loop in je netwerk hebt en de hoeveelheid data alles dicht gooit.

Dus het verbinden nog eens goed nalopen wat het beste is.

 

Static routes geeft een hoop geknoei (als dat uberhaupt gaat werken) en begint het op een houtje touwtje netwerk te lijken.

 

IMHO kan je beter wat meer uitgeven aan beter spul.

 

LennardF1989
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hartelijk dank voor dit @Pasi! Je link naar het bericht van Mark deed mij besluiten even mijn Modem te controleren en verrek, ik heb een Arris. Mijn situatie zoals hierboven beschreven is zoals je Voorbeeld 2 aangeeft. En zoals @tobiastheebe aangeeft lijkt dit op een netwerklus. 1 en 1 is 2, dus volgens mij is de conclusie hier dat er niks mankeert aan de D-links, maar dat de Arris hier roet in het eten gooit. Daisy chainen zal zeer wss. de oplossing zijn, maar dat is niet mijn gewenst situatie (ook omdat ik dan 1 van de nodes in de meterkast moet zetten met een switch, puur om het hele netwerk te voorzien van 1 lijn).

 

Ik denk dat ik situatie 2 even in beperkte opzet ga proberen, maar dat ik ga vragen om een ander type modem.

LennardF1989
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Haha, in principe is alles in huis aan de kabel en is Wifi een "luxe" voor de telefoons en soms een laptop, ik hoef daar geen 400mbit aan data overheen te pompen. Daarnaast werken ze voor de prijs verbazend goed qua snelheid, speedtest door het hele huis is altijd wel ruim 200mbit. Prima voor een YouTube filmpje kijken en een beetje Reddit-en. Maar je hebt uiteraard gelijk dat beter spul niet verkeerd is naarmate je er mee van gaat verwachten. Ik zou dan eerder naar een mooie Unifi grijpen of iets dergelijks 🙂

LennardF1989
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb vanaf het aanmaken van deze post de boel in router mode draaien, met de originele bekabeling zoals in mijn eerste post. Tot vandaag heb ik geen instabiliteit meer gehad, dus ik kan wel concluderen dat router mode prima werkt, ook met mijn netwerkopzet.

 

Ik ga nu weer bridge modus aanzetten, maar met 1 belangrijke wijziging: in plaats van de "WAN"-stekker gebruiken zoals de handleiding aangeeft voor de master-node, gebruik de "LAN"-stekker. Dit kwam ik toevallig tegen op een Reddit-post van een gebruiker met een vergelijkbare netwerkopzet:

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/j0rn9i/dlink_covr_products_mesh_wifi_support_says/

 

Onderin staat:

After a LONG time with support, new D-Link switch, RMA, finally root cause understood:
1. bridge mode vs. router mode matters -- BOTH support wired backhaul BUT:
2. the WIRING requirements change, in bridge mode:
- on COVR-A, LAN1 <-- CANNOT BE USED, LAN2 <-- MUST be used
- on COVR-B|C|..., LAN1 <-- MUST go towards COVR-A, LAN2 <-- MAY be used for other downstream units

Ik heb dit nu getest en in tegenstelling tot mijn eerder test waar ik zelf de bridge modus simuleerde door de DHCP uit te zetten en de "LAN"-stekker te gebruiken, blijft het lampje nu niet in paniek knipperen.

 

Ik laat dit nu een paar uur draaien, ga het stresstesten door regelmatig even te speedtesten, als het netwerk dan stabiel blijft, ga ik de andere nodes weer aanzetten. Wellicht dat dit het hele probleem al oplost en is dit heel misschien ook wel een oplossing voor de TP-Links die niet voor sommige Ziggo modems direct daarop aangesloten kunnen worden.

 

LennardF1989
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ondertussen de rest van het weekend met enkel de master-node in bridge mode gebruikt met de stekker in de LAN poort. Tot nu toe nog geen gek gedrag gezien zoals hiervoor wel het geval was, speedtests consequent netjes, geen packet loss. Morgen ga ik ook de andere nodes weer aanzetten en regelmatig testen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Bij AP/bridge mode is er geen sprake meer van WAN/LAN omdat alle interfaces onderdeel zijn van hetzelfde LAN/subnet. Ik denk dat dit een bug genoemd kan worden.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

".... D-link AC1100 mesh routers..."

 

@LennardF1989 : kan u aangeven welk D-Link type/model u exact heeft ?

 

Of is het misschien deze D-Link set die bij de Action te koop is, van 2 voor €29,95 ?

 

LennardF1989
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@Pasi Het zijn inderdaad die van de Action, maar heb in mijn 1e post de AC met het typenummer met elkaar verwisseld. Het gaat hier om D-Link COVR 1100 (de doos zegt 1102, maar dat betekent dat er 2 in de doos zitten, zo is er ook een 1101 en 1103).

 

Desondanks is het wellicht het proberen waard voor mensen met een TP-Link die soortgelijke gekke problemen ondervinden deze truc eens te proberen.

 

@tobiastheebe Het moet wel om een bug gaan, gezien dit dus ook het geval is bij een COVR 1200-series.

 

Desondanks ben ik blij, gezien ik toch nooit zaken zou doorlussen op deze dingen en er eerder een switch voor zet. Qua snelheid en dekking zijn ze verder dik in orde voor de prijs en heb ik in mijn hele huis (3 verdiepingen) waar 4G zowat niet eens doorheen komt volledige dekking met 4 van deze mooi vormgegeven kastjes.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

@LennardF1989  schreef:

Haha, in principe is alles in huis aan de kabel en is Wifi een "luxe" voor de telefoons en soms een laptop, ik hoef daar geen 400mbit aan data overheen te pompen. Daarnaast werken ze voor de prijs verbazend goed qua snelheid, speedtest door het hele huis is altijd wel ruim 200mbit. Prima voor een YouTube filmpje kijken en een beetje Reddit-en. Maar je hebt uiteraard gelijk dat beter spul niet verkeerd is naarmate je er mee van gaat verwachten. Ik zou dan eerder naar een mooie Unifi grijpen of iets dergelijks 🙂


Kijk, dat zijn de wijze woorden.

LennardF1989
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Even een korte update.

 

Ondertussen heb ik nu ruim 2 weken de setup draaien zoals in mijn 1e post. Alle apparaten staan uiteindelijk direct in verbinding met de Ziggo modem.

 

Het enige verschil: ik heb ze allemaal aangesloten middels de 2de LAN port (aangegeven als Ethernet), ipv. de 1e LAN port (aangegeven als Internet).

 

Tot nu toe geen enkel probleem meer gehad en alles draait als een zonnetje.

 

In principe zouden beide poorten hetzelfde moeten zijn in bridge-modus, maar ik vermoed dat er iets in de firmware gewoon niet goed gaat als je dat doet. Hoe dan ook ben ik blij dat het allemaal draait nu 🙂

 

Voor degene die dus soortgelijke problemen met mesh-routers hebben, probeer dus voor de grap gewoon alles eens aan te sluiten op een andere poort, wie weet doet het wat!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dank voor je update en fijn om te lezen dat de AP's nog steeds naar behoren werken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic