1
Vraag
2
Reacties
ravahu

Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

Eigen VPN valt steeds uit

Mijn vpn verbinding tussen mijn kantoor en thuis valt steeds uit doordat de Connectbox er volledig  mee stopt!

Situatie thuis:       Provider: Ziggo > Connectbox (bridge) > ASUS BRT-AC828 business router > Lokaal netwerk.

Situatie Kantoor: Provider: Link    > Ubiquity WIMAX antenne > ASUS BRT-AC828 business router > Lokaal netwerk 

Setup is een "site to site" vpn hetgeen volledig ondersteund word door de beide ASUS routers.

Omdat de antenne geen NAT ondersteund word met OpenVPN een vpn opgezet en geïnitieerd vanaf het kantoor; m.a.w. een soort "inbel" constructie. Dat werkt soms voor een uur, soms een hele dag maar dan heb je het ook wel gehad.

Op een bepaald moment stopt de Ziggo box er definitief mee en is alleen maar te herstarten door volledig de spanning eraf te halen. Ik word hier zo langzamerhand horendol van want ik kan niet altijd iemand vinden om de Connectbox opnieuw op te starten. Logs heb ik daarom ook niet want na een complete herstart vind ik niets meer.

Heb ook niet de indruk dat ik iets verkeerd geconfigureerd heb omdat het soms wel een aantal uren werkt.

Hopelijk heeft iemand hier tips waar ik nog naar kan kijken of moet ik Ziggo maar eens om een nieuwe Connectbox vragen; misschien zou een UBC1318ZG een betere oplossing zijn ?? 

Overigens heb ik een GSM switch besteld waardoor ik vanaf kantoor via een sms de router opnieuw kan opstarten, die komt volgende week maar is m.i. een noodoplossing!

53 Reacties 53
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Deze waarden zijn niet ruisloos en super lekker en dat kan haperingen in het signaal verklaren die bepaalde verbindingen laten afbreken.

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@BertWelke waardes voor SNR zouden dan wel een beetje goed zijn?

 Vind zelf dat er ook wel redelijk veel errors in de lijst zitten.

Kabel ligt hier al tientallen jaren in de grond, maar kan ook eens proberen om hert hele TV gebeuren er eens af te koppelen.

Eerst maar eens een dagje afwachten wat de Ubee nu gaat laten zien.

Edit 23:46

Al gevonden in een oude post (2019) van jou, hopelijk klopt dat nog ?

Normaalwaarden downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV
Matig: -11 dBmV tot +11 dBmV
Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.

SNR: 33 dB of hoger.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De SNR is prima, er komen alleen veel niet te corrigeren pakketten binnen, Post RS Errors, die veroorzaakt worden door één of andere ruis of slechte verbinding, die ergens binnen of buiten, voor je modem, op de coax kabel komt.

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Bert Hierbij de logs van de Ubee van plm 10 minuten geleden.

Correct me if I am wrong; maar helaas niet zoveel info als uit de Connectbox ?

 

Ziggo-Down.jpgZiggo-Up.jpg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Meer dan voldoende info om te zien dat het er al beter uitziet.

Nu nog je ervaringen met de VPN.🙂

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Bert Daar ga ik me dit weekend mee bezig houden, ik houd jullie op de hoogte✍️

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@BertDraai nu een paar dagen met de Ubee en het gaat prima.

Aantal correctable errors is wat hoger dan toen ik hem net aangesloten had, maar m.i. nog steeds veeel minder dan met de Connectbox.

Dat ding was blijkbaar, ondanks dat ik hem pas een jaar had, toch niet helemaal lekker....

2021-10-11 - Ziggo-up-down.jpg

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Bert

Nog niet toegekomen aan de VPN omdat ik iemand aan de client kant  wil hebben die even een oogje in het zeil kan houden.
Dit omdat er op dit moment een monitoring proces loopt wat ik nu in de gaten houd via teamviewer op een pc en niet het risico wil lopen dat de VPN aan de client kant er uit knalt.
Dat was met de Connectbox ook nog niet gebeurd maar nu even nog geen risisco.

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Bert  @Maud

En wat mij betreft; hier de laatste logs want het lijkt erop dat dat nu allemaal uitstekend werkt.

De errors zijn m.i. minimaal nu 😇, ik ben er onwijs happy mee.

Volgende week gaat de VPN opnieuw getest worden dan meld ik mij weer.

Schermafbeelding 2021-10-14 152332.jpg

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Ontzettend fijn om te lezen dat het nu met de komst van de Ubee al zoveel opgeknapt is, @ravahu! Nu is het laatste stukje naar die VPN verbinding nog ;-). 

Daarover zien we hier je terugkoppeling wel verschijnen!

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Marije 

Even een update.
Door omstandigheden nog niet op locatie kunnen werken, maar ik heb wel de VPN geactiveerd.
Deze is nu meer dan twee weken actief, maar doordat ik niet op locatie ben en werk, weet ik dus niet of het bij wat zwaarder gebruik allemaal blijft werken.
Als alles goed gaat (covid etc) zal ik 19 november weer op pad gaan en dan kan ik meer zeggen.
Bijgevoegd nog wat logs  🙂
Wat mij wel blijft verbazen dat het aantal errors toch weer wat oploopt.
Heeft iemand hier daar een verklaring voor?  of is dit normaal.2021-11-05.jpg

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@ravahu Hartelijk dank voor je update! Ik heb jouw verbinding ook even bekeken en die ziet er op dit moment verder prima uit. Dat het aantal error notificaties oploopt na circa 2 weken is normaal en hoeft niet direct op eventuele problemen te wijzen. Ik heb nu wel een uitgebreide meting lopen om de komende dagen het signaal nog even wat nauwkeuriger bij te houden. Kun jij de komende 3 dagen ook in de gaten houden hoe het gaat? Mocht je problemen constateren, noteer dan de datum + tijdstip waarop dit gebeurd.Aan de hand van de meting en jouw bevindingen kunnen we dan bepalen of er een vervolgactie nodig is. 

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@PaulKorte update; Het loopt tot nu toe prima waarbij ik soms 's avonds een beetje het idee heb dat het wat "haakt" maar over het algemeen zeeer tevreden.
Ik heb de VPN nu een paar dagen meedraaien en heb gisteren en vandaag de zaak wat belast door wat grote bestanden heen en weer te sturen. Tot nu toe zonder problemen !!

Vind alleen de temperatuur  van het bord wat hoog, omgevingstemperatuur is op moment van meten 19,6 graden. 

Wel wat vraagtekens bij het event-log en de errors lopen nog wat op.

Vertrek rond 19-11 naar het buitenland voor een job en dat zal dan de "vuurdoop"worden 🙂

Ubbe status 2021-11-10 221618.jpgUbee-Event 2021-11-10 221307.jpgUbee 2021-11-10 220909.jpg

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@ravahu Goed dat je met deze vragen even aan de bel trekt. De temperatuur van modem is met 55 graden normaal en kan en mag zelfs wel warmer zijn. Dit kan dus verder geen kwaad. De meldingen in het modemlog zijn verder ook geen reden tot zorg. Het geeft aan dat het modem z'n werk doet en eventuele fouten corrigeert. Pas op het moment dat het aantal uncrorrectable codeword errors gigantisch oploopt kan dit wijzen op een probleem. Maar zolang je verbinding verder goed en stabiel werkt hoef je hier niet naar te kijken. Kijk ander de komende periode even wat je bevindingen zijn tijdens het gebruik v.d. verbinding. 

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

Muchas gracias 😀.

Indien nodig meld ik mij weer begin december als ik terug ben.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@ravahu Graag gedaan! 😉 Heel veel succes met je job in het buitenland en alvast een veilige reis gewenst!

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Paul 
Inmiddels sinds vrijdag 19 november aan het werk in een zeeeer koud plaatsje ('snacht's  min 4 gehad) in de binnenlanden van Spanje. Eerste sneeuw!! ook al gezien.
De VPN werkt een stuk beter dan voorheen maar valt toch nog steeds af en toe uit.

Er is geen pijl op te trekken, volkomen random, soms bij een hele lichte belasting en dan weer als ik toevallig de zaak wat meer belast. Soms twee dagen goed en dan weer 3 keer in de twee dagen eruit. Blijft lastig !

Altijd vallen zowel mijn router als de Ziggo modem in Nederland helemaal uit. Beiden zijn dan niet meer benaderbaar.

Heb een 8 kanaals gsm switch in NL geinstalleerd die ik met een sms kan besturen.

Bij uitval het volgende gedaan:

Eerst de eigen ASUS router uit en aan gezet...geen herstel van de verbinding

Vervolgens de Ubee uit en aan gezet...geen herstel van de verbinding.

Vervolgens zowel de Ubee als de Asus uitgeschakeld, Ubee weer ingeschakeld, 3 a 4 minuten gewacht, Asus weer ingeschakeld en hoppa alles werkt weer.

Ik snap er niets van.
Zit hier nog tot 3 december en dan in twee dagen rijden naar huis...zal sinterklaas meenemen  🙂 als ik tenminste weg kan ivm de sneeuw en het slechte weer.
Ik houd jullie op de hoogte...

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@ravahu Hartelijk dank voor je uitgebreide terugkoppeling uit het momenteel koude Spanje! Het is daar zo te lezen al kouder geweest dan hier (-1). Goed om te lezen dat de VPN nu beter werkt dan voorheen. Maar wel balen dat je af en toe nog wel uitval opmerkt. Heb je ook getest of je op een andere VPN verbinding dezelfde problemen ervaart? Dat is misschien nog de moeite waard om te testen. We wachten je nadere berichtgeving eventjes af en zijn blij dat je de Sint weer mee naar huis wilt nemen. 😉 We houden contact!

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Paul ts heeft het over een eigen vpn, een andere vpn heeft dan geen nut en kan ook niet.

ravahu
Topicstarter
Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Steefb @Paul 

Zag net de reactie van Steefb en die is correct, ik heb geen mogelijkheid voor een andere VPN.

Overigens vreemd dat ik zowel de Ubee als mijn ASUS opnieuw moet starten, er is dus iets dat beide devices fors om zeep helpt.

Jammer dat het niet hard reproduceerbaar is want nu blijft het natte vinger werk.

 

PS: Beter weer nu, maar wel een rommeltje geweest hier 🙂

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic