1
Vraag
2
Reacties
bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Eigen Modem keuze (FMC) en profielen in fZiggo DS-Lite, Dual Stack en IPv4-only

Momenteel heel gelukkig met mijn Eigen Modem keuze (FMC). In mijn geval een Fritz!Box 6690.

Maar wel een beetje verrast door de standaard DS-Lite-stack die geboden word.

 

Op zich loopt het meeste goed (het meeste is ook IPV6 in 2022). Ik heb soms wel wat vraagtekens bij de CGNAT naar IPV4 en de performance/latency, meestal verdwijnt dit issue naar een paar minuten.

Soms kom ik echter i.c.m. VPN een aantal onverklaarbare en niet altijd (soms wel) oplosbare problemen tegen. Dus vandaar deze vraag.

 

Ik zit (denk ik) in fZiggo gebied. Twente, dus gebied waar oorspronkelijk de naam Ziggo al van toepassing was.

 

Ik lees nu allemaal verschillende verhalen hier op de Community: DS-Lite is default, Dual Stack is niet leverbaar, je kan je terug laten zetten op IPV4. Maar de antwoorden grijpen allemaal terug op ConnectBox, SmartWiFi-modem of andere Ziggo modems.

Maar ik zie niemand het hele verhaal vertellen, en al helemaal niet i.c.m. Eigen Modem keuze (FMC).

 

Vraag dus:

In fZiggo gebied i.c.m. Eigen Modem keuze (FMC), welke Internet profielen zijn er leverbaar en hoe moet ik die aanvragen? Is dat DS-Lite, Dual Stack en/of IPV4?

Of, als nog niet alle profielen leverbaar zijn, op welke termijn worden in de toekomst Internet profielen beschikbaar in fZiggo gebied i.c.m. Eigen Modem keuze (FMC) ?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

In de Fritz!box zit een optie waar je DS Lite uit en aan kunt zetten.

 

Bert_1-1655969767574.png

 

Bekijk in context

bertus12
Topicstarter
Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Wat staat dat overal lastig opgeschreven.

Standaard instructies wijzen je naar: Zet IPv6 aan. Daarbij wordt standaard ook DS Lite aangezet. En het werkt, dus ik heb me nooit afgevraagd of ik het vinkje van DS Lite uit zou moeten zetten.

En dan dus de dubbele betekenis van dat vinkje DS Lite wat default aan staat, als je het vinkje uitzet val je terug naar IPv4 Native, en juist dat zocht ik.

Maar: Opgelost dus! Screenshots van de huidige situatie/instellingen.

bertus12_0-1656150519519.png

bertus12_1-1656150580350.png

 

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Twente is inderdaad voormalig Ziggo-gebied. In fZiggo vindt gebruikelijk provisioning met Full Dual-Stack plaats op de eRouter, Dual-Stack Lite alleen voor klanten die na april 2017 een internetabonnement hebben afgesloten (bron).

 

Weet je zeker dat de router van Dual-Stack Lite gebruik maakt? Het WAN IPv4-adres (AFTR) valt hierbij in subnet 213.127.0.0/17.

bertus12
Topicstarter
Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

bertus12_0-1654527194231.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Heb je voor het eerst een internetabonnement bij Ziggo afgesloten na april 2017?

bertus12
Topicstarter
Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Moet ergens in 2009 of 2010 zijn geweest.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dan is het m.i. vreemd dat DS Lite actief is op de eRouter. Je kunt een reprovision met Full DS-profiel in de boot file aanvragen bij Ziggo.

 

In het topic waar ik naar verwees werd wel het volgende genoemd: "Op dit moment is er geen proces ingericht om te switchen van een DS-Lite naar een Full-DS profiel.", ik weet niet of deze beperking nog steeds geldt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Vreemd, want juist in oud-Ziggo gebied wordt Full Dual Stack geleverd, alhoewel ik wel zie dat een Ziggo modem ook wel eens Dual Stack Lite krijgt in oud-Ziggo.

 

Tot nu toe heb ik alleen gezien dat eigen modems Full Dual Stack krijgen.

Kun je hier de eerste 2 octetten plaatsen van je IPv4 adres? What Is My IP? Quickly See My IP Address

bertus12
Topicstarter
Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

213.127.x.y

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat is inderdaad een Dual Stack Lite profiel.

Ik had het 2e en volgende berichten nog niet gezien in dit topic, vandaar mijn mogelijk vreemde vraag.

(Was even een deeg in de oven aan het zetten, wat er als een brood eruit zou moeten gaan komen.)

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

is het niet zo dat zodra de volledige migratie tussen oud upc en ziggo gebied voltooid is iedereen full dual stack krijgt/kan krijgen

 

 

ik bedoel ik ben blij dat ik ook eindelijk full dual stack heb en ik kom zelfs uit oud upc gebied

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MR_CHIP Daar begon het op te lijken, maar ik zie nu ineens op allerlei plekken Dual Stack Lite verschijnen.

Mij ontgaat de logica of er moet nog het één en ander uitgebreid worden om iedereen van Full Dual Stack te voorzien.

bertus12
Topicstarter
Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Dank voor jullie antwoorden tot zover.

Dus dit is niet alleen een kwestie van Eigen Modem keuze (FMC), maar speelt ook bij de "normale" klanten?

 

Ik heb nu een aantal workarounds gemaakt waar ik vastliep m.b.t. VPN. O.a. WireGuard geïmplementeerd, gedeeltelijk. Maar ik moet hier nog veel tijd in stoppen. En nu zit ik op een soort cross-roads. Het is erg onhandig, maar ik kan mijn werk (minder efficiënt en met door enkele hoepels-springen) nu wel doen.

 

Het is nu DS-Lite, maar als dit over een paar weken Landelijk wordt aangepakt i.v.m. grotere "verbouw plannen van Ziggo" m.b.t. harmonisering UPC/fZiggo-gebieden en wellicht snelheids-verhoging/Giga-net uitbouw... Nou dan wacht ik wel eventjes.

 

Maar als dit nog maanden gaat duren (of misschien worden UPC/fZiggo nooit samengevoegd?), dan ga ik liever terug naar IPV4 met Eigen Modem keuze (FMC).

Vandaar dus de verkennende vraag.

 

Ik wacht even overige reacties in de rest van de week af.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Wel/geen eigen modem speelt hierbij geen rol, voor zover ik weet. De eRouter (ingebouwde router van het modem) respecteert de configuratie uit de boot file die het modem van het CMTS ontvangt.

 

De migratie van de boot files naar fZiggo-configuratie in fUPC neemt nog ongeveer twee maanden in beslag, daarna is Full Dual-Stack in geheel fUPC beschikbaar. Mogelijk heeft dit ook op fZiggo effect. Een moderator kan hierover mogelijk meer duidelijkheid geven.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

In de Fritz!box zit een optie waar je DS Lite uit en aan kunt zetten.

 

Bert_1-1655969767574.png

 

bertus12
Topicstarter
Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Als je DS-Lite uitzet heb je alleen IPv6.

Dan is deze site (forum) https://community.ziggo.nl onbereikbaar.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@bertus12 Als ik het goed begrepen heb, dan kun je Native IPv4-verbinding gebruiken aanvinken.

Houd je dan alleen IPv6 over?

bertus12
Topicstarter
Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

Wat staat dat overal lastig opgeschreven.

Standaard instructies wijzen je naar: Zet IPv6 aan. Daarbij wordt standaard ook DS Lite aangezet. En het werkt, dus ik heb me nooit afgevraagd of ik het vinkje van DS Lite uit zou moeten zetten.

En dan dus de dubbele betekenis van dat vinkje DS Lite wat default aan staat, als je het vinkje uitzet val je terug naar IPv4 Native, en juist dat zocht ik.

Maar: Opgelost dus! Screenshots van de huidige situatie/instellingen.

bertus12_0-1656150519519.png

bertus12_1-1656150580350.png

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic