1
Vraag
2
Reacties
Brampie

Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

Een modem zo af en toe resetten?

Ik had eens een verbindingsprobleem met mijn Humax 5300C (dat probleem verdween overigens vanzelf na een tijdje).
Daarover had ik telefonisch contact met Ziggo. Ik moest het modem (Cisco EPC 3928) maar eens resetten door de stekker een tijdje uit het stopcontact te halen. Ik kreeg de indruk, dat het goed is dat zo af en toe te doen. Dat doe ik maar, zo ongeveer wekelijks.
Heeft dat zin?

Hoeveel minuten stroomloos is voldoende (ik doe het 5 minuten)?

Overigens heb  ik een paar keer gehad dat slechts 1 van de mobiele apparaten thuis een wifi-storing had. Dat zou dan niet aan het modem kunnen liggen, zou ik denken. Maar tegen beter weten hielp zo'n stroomonderbreking toch. Is dat te begrijpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes


Je hoeft zeker niet elke week je modem te resetten, @Brampie . Maar deze moet ook niet 200+ dagen onaangebroken online staan. Bij normaal gebruik hoef je de modem maar 1x per half jaar te resetten. Vaak hoef je dit niet zelf te doen en doet je modem niet zelf en automatisch. Het kan een enkele keer voorkomen (vooral bij wat oudere modems) dat deze niet automatisch zichzelf ververst. Dan moet je het wel handmatig doen. 

Wanneer jij je modem voor 60 seconden van de stroom haalt, zal je modem zichzelf resetten en opnieuw installeren. De modem kijkt dan ook met een frisse blik naar alle wifi signalen en de beschikbare netwerken / frequenties. Dus wanneer je wifi problemen ervaart, kan het opnieuw opstarten van zowel je modem en je mobiele apparaten, zeker al een eenvoudige oplossing zijn. 

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik vermoed of een signaalprobleem of het modem is aan vervanging toe alsmede de eerste aansluitmaterialen, Ziggo kan je die, zo nodig, gratis toezenden.

 

Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Bert  Hartelijk dank voor alle verdere informatie.
Maar ik heb geen echt probleem met mijn modem. Alleen was de Wifi een verdieping hoger (in de slaapkamer) zwak. Maar nu heb ik een set TP-Link Deco M4 boosters en daarmee is ook in de slaapkamer de Wifi "Razendsnel".
Maar ik heb toch nog graag antwoord op mijn 3 vraagjes:

1. Is het nodig/verstandig een modem geregeld (eens per week of maand of zo) uit te zetten door de stekker uit het stopcontact te trekken?

2. Hoe lang moet die stekker er dan uit?

3. Is het te begrijpen dat een wifi-storing van 1 van de apparaten in huis alleen is op te heffen door het modem een tijdje uit te schakelen? Ik heb dat ca. 1 keer per jaar zo ervaren.

 

En nu heb ik een extra vraag: Wordt dat zo af en toe uitschakelen van het modem nu anders met die TP-Link M4 Deco boosters?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Brampie het gaat om het algemene beeld van het binnenkomend signaal en je huidige aansluitingen situatie voor zowel TV als modem en het signaal is het best te zien in je modem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Maar ik heb toch nog graag antwoord op mijn 3 vraagjes:

1. Is het nodig/verstandig een modem geregeld (eens per week of maand of zo) uit te zetten door de stekker uit het stopcontact te trekken?

* Nee, dat zou niet nodig moeten zijn.

2. Hoe lang moet die stekker er dan uit?

* 30 seconden.

3. Is het te begrijpen dat een wifi-storing van 1 van de apparaten in huis alleen is op te heffen door het modem een tijdje uit te schakelen? Ik heb dat ca. 1 keer per jaar zo ervaren.

* Nee.

 

En nu heb ik een extra vraag: Wordt dat zo af en toe uitschakelen van het modem nu anders met die TP-Link M4 Deco boosters?

* Nee, mogelijk niet.

 

Om een mogelijke oorzaak te vinden is er meer informatie nodig.

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Bert. 

Dit zijn de waarden:

 

 

 

 

 

 



 

 

EPC3928AD EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice GatewayEPC3928AD

 
 
 
Setup
Wireless
Security
Access
Restrictions
Applications
& Gaming
Administration
Status
Storage
& Sharing
Log OFF
 
 
Gateway
Local Network
Wireless
DOCSIS WAN
DOCSIS Signal
 
  
Downstream Channels  
   
  
Channel 1:
Channel ID:12
Downstream Frequency:690000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.4 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.3 dB
MER:40.3 dB
Correctable FEC:274 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:41 dBc
Channel 2:
Channel ID:9
Downstream Frequency:666000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.6 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.9 dB
MER:39.9 dB
Correctable FEC:299 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:39 dBc
Channel 3:
Channel ID:10
Downstream Frequency:674000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.5 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.9 dB
MER:39.9 dB
Correctable FEC:315 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:37 dBc
Channel 4:
Channel ID:11
Downstream Frequency:682000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.4 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.3 dB
MER:40.3 dB
Correctable FEC:314 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:41 dBc
Channel 5:
Channel ID:13
Downstream Frequency:698000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.5 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.4 dB
MER:40.3 dB
Correctable FEC:195 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:38 dBc
Channel 6:
Channel ID:14
Downstream Frequency:706000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.7 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.8 dB
MER:40.8 dB
Correctable FEC:139 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:37 dBc
Channel 7:
Channel ID:15
Downstream Frequency:714000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.8 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.4 dB
MER:40.7 dB
Correctable FEC:139 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:41 dBc
Channel 8:
Channel ID:16
Downstream Frequency:722000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:7.8 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.3 dB
MER:40.4 dB
Correctable FEC:110 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:39 dBc
  
Upstream Channels  
   
  
Channel1:
Channel ID:4
Upstream Frequency:36000000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:42.5 dBmV
Channel2:
Channel ID:1
Upstream Frequency:58800000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:42.5 dBmV
Channel3:
Channel ID:2
Upstream Frequency:52000000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:42.5 dBmV
Channel4:
Channel ID:3
Upstream Frequency:44500000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:42.5 dBmV
Statistics   
  
T3Timeouts:0 timeouts
T4Timeouts:1 timeouts

 
   
 
     
Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Goedemorgen @Bert , had je al kans gezien om naar deze waardes te kijken? 
Het lijkt erop dat het probleem van @Brampie nog niet opgelost.

Zo te zien heeft Brampie wel nog een ouder modem van ons, namelijk een Cisco EPC 3928. Ondanks dat deze goed online staat, kan deze best de boosdoener zijn. 
Net als Bert ben ik erg nieuwsgierig naar je hoofdaansluiting 🙂 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Meindert Ik zie niets vreemds, behalve een T4.

Jullie zouden meer moeten kunnen zien in de achtergrond.

 

Mijn eerste bedenking blijft staan: Ik vermoed of een signaalprobleem of het modem is aan vervanging toe alsmede de eerste aansluitmaterialen, Ziggo kan je die, zo nodig, gratis toezenden.

 

@Brampie Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Meindert @Bert Bedankt voor jullie reacties.
Maar ik zeg nogmaals dat ik geen klachten heb over mijn modem.
Wel was de wifi op de 1e verdieping, bij de tv, zwak, volgens metingen.
Maar sinds kort heb ik 3 Deco's van TP-Link Deco M4. En nu is de wifi overal gemiddeld supersnel (zowel met de wifi app en de deco app gemeten). Op de 1e verdieping snel tot supersnel.

 

Ik wil alleen weten of het verstandig is geregeld (bijv. 1x per week of per maand) de stroom van het modem af te halen, omdat Ziggo eens aan de telefoon, bij een storing van de Humax 5300C, opmerkte dat hij kon zien dat het modem heel lang niet was uitgeschakeld.
En hoeveel minuten dan genoeg is.
En verder: ik heb een stuk of tweemaal in jaren meegemaakt dat de wifi van 1 van de mobiele apparaten niet werkte en dat uitschakelen van het modem toch de oplossing bleek te zijn. Rara?

Maar zo meteen zal ik toch de foto's van de aansluitingen opsturen. Deze moet ik  even handiger opslaan.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes


Je hoeft zeker niet elke week je modem te resetten, @Brampie . Maar deze moet ook niet 200+ dagen onaangebroken online staan. Bij normaal gebruik hoef je de modem maar 1x per half jaar te resetten. Vaak hoef je dit niet zelf te doen en doet je modem niet zelf en automatisch. Het kan een enkele keer voorkomen (vooral bij wat oudere modems) dat deze niet automatisch zichzelf ververst. Dan moet je het wel handmatig doen. 

Wanneer jij je modem voor 60 seconden van de stroom haalt, zal je modem zichzelf resetten en opnieuw installeren. De modem kijkt dan ook met een frisse blik naar alle wifi signalen en de beschikbare netwerken / frequenties. Dus wanneer je wifi problemen ervaart, kan het opnieuw opstarten van zowel je modem en je mobiele apparaten, zeker al een eenvoudige oplossing zijn. 

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Meindert @Bert Hierbij foto's van mijn aansluiting.
Op de linker uitgang van de hoofdaansluiting zit een splitter POA 01 B. De rechter uitgang van die splitter gaat naar het modem Cisco 3928. De linker uitgang van die eerste splitter gaat met een zwarte kabel van Ziggo naar een tweede POA 01 B splitter, die op de grond ligt. Daarvandaan gaat een kabel naar de tv op de 1e verdieping en een kabel naar het nieuwe radiokastje dat ik bij Ziggo kocht. Alleen deze laatste kabel is oud, maar werkt toch goed.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Dankjewel voor het sturen van de foto's, @Brampie. Er zijn nogal een aantal dingen gaande. Allereerst ziet je hoofdaansluiting er goed uit en is de splitter die daarop zit ook prima. Vanaf die splitter (POA-01) gaat de kabel direct naar het modem van Ziggo als ik jou goed begrijp? Ervaar je de problemen ook nog steeds als je de eerste POA-splitter er helemaal uit haalt en de kabel van het modem rechtstreeks in het AOP steekt?

 

Wat betreft de andere aansluitingen naar een volgende splitter en dan naar boven, zolang dat goed werkt, zou ik het zo laten. Ik zou het alleen niet vreemd vinden als je daar op den duur toch ook problemen mee gaat ervaren, vanwege signaalverlies. Een oplossing zou dan zijn om een versterker aan te schaffen om de kabels richting de 1e verdieping op aan te sluiten. 

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

 Bedankt. Helemaal duidelijk.

Sorry, ik zag dit bericht nu pas.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic