Vraag
Reacties
caesar
Level 17

Een eigen modem/router op de kabel? Ziggo is verplicht het toe te staan.

Dit onderwerp gaat over het aansluiten van een eigen modem/router direct op de kabel van Ziggo, dus geen router-achter-router of router-achter-bridge constructie, neen, je eigen kabelrouter direct op de coax van Ziggo.

Ziggo is feitelijk al jaren verplicht om dat toe te staan, dat is geregeld is het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007, met name in de artikelen 14 t/m 17.

Er is nu een nieuw besluit dat deze artikelen gaat vervangen, en dat is het Besluit van 12 december 2016, houdende regels inzake eindapparaten ter implementatie van richtlijn 2....

Punt 6 van de toelichting vermeldt heel duidelijk dat dit geen nieuwe wetgeving is, maar slechts een verduidelijking van bestaande wetgeving, en een vereenvoudiging voor ISP's als Ziggo omdat ze bijvoorbeeld niets meer hoeven te publiceren in de Staatscourant.

In die toelichting wordt heel duidelijk gesproken over DOCSIS modems, dus het is expliciet van toepassing op Ziggo.

Ik had zelf op basis van het bestaande besluit een aanvraag ingediend voor het aansluiten van een Fritz!box 6490 kabel router, en werd afgewezen. Ik heb die aanvraag nu opnieuw ingediend met een verwijzing naar het nieuwe besluit, en de opmerking dat het reeds bestaande wet- en regelgeving betreft.

Wil je zelf een eigen kabel router aansluiten? Meldt het schriftelijk bij Ziggo (via de web site) met een verwijzing naar het nieuwe besluit.
e-mail meldingen
Aan Uit
699 Reacties 699
MarcVank
Level 1
Ik ken genoeg bedrijven die dit soort dingen met een selecte groep klanten doet. Deels om kennis op te doen en deels om frontrunners tevreden te houden.

Wat mij betreft zou Ziggo een signaal leverancier moeten worden en houdt hun verantwoordelijkheid op na de eerste aansluitpunt in het huis. Dat maakt het voor iedereen overzichtelijk en kun je zelf kiezen of je meer service wil (inclusief apparatuur van Ziggo) of je eigen spullen wil gebruiken.
0 Kudos
obiwan_kenobi
Level 1
Ben benieuwd wat voor antwoord ik woensdag krijg.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
MarcVank wrote:
Wat mij betreft zou Ziggo een signaal leverancier moeten worden en houdt hun verantwoordelijkheid op na de eerste aansluitpunt in het huis. Dat maakt het voor iedereen overzichtelijk en kun je zelf kiezen of je meer service wil (inclusief apparatuur van Ziggo) of je eigen spullen wil gebruiken.

Dat is exact de opzet van de nieuwe regelgeving, Ziggo mag natuurlijk best apparatuur aanbieden, maar tegelijkertijd moet Ziggo andere apparatuur toestaan.
0 Kudos
obiwan_kenobi
Level 1
IK zie dat helaas niet gebeuren. De providers hebben de macht in Nederland en er is niemand die ze aanpakt. Ook de ACM niet. Dus iedereen die zit te wachten op het gebruik van eigen modem etc.; ik vrees dat het een lang wachten wordt..............
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Had jij gedacht, de ACM sleept Ziggo gewoon voor de rechter als dat nodig is.
0 Kudos
Jonathan-458
Level 16
Betwijfel het, de ACM en haar Europese variant zijn voornamelijk schoothondjes van o.a. de providers.

Ik hoop echter wel dat je gelijk hebt caesar.
obiwan_kenobi
Level 1
Precies. De ACM doet niets. En anders hadden ze het ook allang kunnen doen. En ze hebben wel een smoesje klaar om niets te hoeven doen. Enfin; maar eens zien wat ik morgen voor antwoord krijg. Maar verwacht er niets van.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Er was een besluit uit 2007 dat feitelijk de vrije modemkeuze al regelde, alleen dat besluit was niet exact genoeg geformuleerd. Het nieuwe besluit is beter, als je er ook de uitleg bij pakt.

De ACM wilde op basis van het besluit van 2007 niets meer doen, want ze wilden het nieuwe besluit afwachten. Dat besluit willen ze echter op dit moment nog niet handhaven omdat het Ministerie eerst nog die consulatie wil afwachten, en daar over beslissen. Als die geweest is kijken we verder.
0 Kudos
obiwan_kenobi
Level 1
Zojuist teruggebeld. Kreeg als antwoord dat het nog niet duidelijk is en dat het Min. van Ec. zaken bezig is het te bestuderen en één en ander in beleidsregels om te zetten en vervolgens in lagere wetgeving. Kortom; eigenlijk niets wijzer geworden.
0 Kudos
Jan F.
Level 20
obiwan_kenobi wrote:
Kortom; eigenlijk niets wijzer geworden.

Nou, niets? Als er wetgeving moet komen duurt het in ieder geval nog wel een paar jaar.
0 Kudos
obiwan_kenobi
Level 1
Die gedachte heb ik ook. Kortom; eerste jaren verandert er niets en kun je geen modem aansluiten.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Neen, het gaat over een besluit, niet over een wet. De wet is een raamwerk, besluiten kunnen in het kader van zo'n wet door zonder de tweede kamer etc. worden ingevoerd.

Een besluit wordt geschreven, gaat voor advies naar de Raad van State, en wordt daarna gepubliceerd. Dat kan in vrij korte tijd (maanden).
0 Kudos
obiwan_kenobi
Level 1
Kwam dit nog tegen. Ik vind het er allemaal niet duidelijker op worden, want de providers weigeren gewoon eigen modems op hun netwerk.

https://tweakers.net/nieuws/119389/ministerie-van-economische-zaken-geeft-regels-vrije-routerkeuze-een.html

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1742865/0
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Dat heb ik net allemaal uitgelegd. Je eerste link klopt, de tweede link ga ik niet helemaal doorlezen, maar die begint in ieder geval voordat het besluit als genoemd in de eerste link gepubliceerd werd.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
De consultatie zal waarschijnlijk eind deze maand / begin volgende maand gepubliceerd worden. Het ligt niet in de verwachting dat er iets essentieels gewijzigd gaat worden aan het besluit, m.a.w. Ziggo zal modems moeten toestaan.

(Ik heb zo mijn eigen contacten)
0 Kudos
obiwan_kenobi
Level 1
Ik kreeg zojuist een officieel antwoord van Ziggo. Hierbij hun reactie:

Goedendag,

Bedankt voor uw bericht. Het was even uitzoekwerk om uw vraag te beantwoorden, wij van de technische helpdesk waren hiervan niet op de hoogte. Echter de vraag is eerder gesteld en er is een officieel statement omtrent deze vraag.

Officieel statement vanuit Ziggo:

We zijn bekend met het nieuwe besluit. Het lukt technisch gezien niet om ons netwerk en alle gerelateerde systemen op korte termijn beschikbaar te maken voor ieder EuroDOCSIS kabelmodem, maar we doen uiteraard ons uiterste best om zo gauw mogelijk aan de wetgeving te voldoen. Onze systemen moeten hier logischerwijs op aangepast worden en dat lukt niet binnen een paar dagen. Momenteel zijn we hierover druk in gesprek met het ministerie van Economische Zaken en de ACM. De ACM heeft informeel aangegeven er begrip voor te hebben dat dit niet over één nacht ijs gaat en ze gunnen ons de tijd die nodig is om ons netwerk aan te passen.

Dit jaar komt tevens een beleidsregel vanuit het ministerie van Economische Zaken waarin het netwerk terminatie-punt wordt vastgesteld, dit zit nog niet in het huidige besluit.

Ook is deze vraag eerder op ons gebruikers forum gesteld. Als u geïnteresseerd bent in de onderbouwing en de reacties hierop dan verwijs ik u graag naar deze link: https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-101/de-ziggo-modem-meuk-eindelijk-de-deur--15047#post137617

Met vriendelijke groet,

Stefan Kristofic
Medewerker Ziggo Klantenservice
0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
Dat is ook al oud nieuws, bovenstaande reactie was vorig jaar al bekend, niks nieuws onder de zon dus:(
Ziggo heeft bovenstaande reactie gewoon weer even uit het archief opgehaald en weer aan jou gepubliceerd.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Dat klopt, Ziggo heeft nog steeds de hoop dat ze het ministerie zover krijgen dat het netwerkterminatiepunt achter het modem ligt, dus feitelijk de RJ45 steker met een IP internet verbinding. Dat gaat ze niet lukken, dat netwerkterminatiepunt is de coax aansluiting.
0 Kudos
obiwan_kenobi
Level 1
Maar hoelang gaat dat allemaal wel niet duren? Ik vrees dat met deze vertragingstactieken het nog lang gaat duren. Ik wilde zelf overgaan op een nieuwe router, Fritzbox 4040, maar wachtte omdat ik hoopte dat op korte termijn je je eigen modem mag aansluiten. Dan had ik de Fritzbox 6490 gekocht. Vrees dat ik er niet op kan wachten.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Denk aan september/oktober.

De Fritz!box 6590 komt in juni, maar wellicht is dat alleen de Duitse versie, en komt de internationale versie een paar maanden later.
0 Kudos