Vraag
Reacties
caesar
Level 17

Een eigen modem/router op de kabel? Ziggo is verplicht het toe te staan.

Dit onderwerp gaat over het aansluiten van een eigen modem/router direct op de kabel van Ziggo, dus geen router-achter-router of router-achter-bridge constructie, neen, je eigen kabelrouter direct op de coax van Ziggo.

Ziggo is feitelijk al jaren verplicht om dat toe te staan, dat is geregeld is het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007, met name in de artikelen 14 t/m 17.

Er is nu een nieuw besluit dat deze artikelen gaat vervangen, en dat is het Besluit van 12 december 2016, houdende regels inzake eindapparaten ter implementatie van richtlijn 2....

Punt 6 van de toelichting vermeldt heel duidelijk dat dit geen nieuwe wetgeving is, maar slechts een verduidelijking van bestaande wetgeving, en een vereenvoudiging voor ISP's als Ziggo omdat ze bijvoorbeeld niets meer hoeven te publiceren in de Staatscourant.

In die toelichting wordt heel duidelijk gesproken over DOCSIS modems, dus het is expliciet van toepassing op Ziggo.

Ik had zelf op basis van het bestaande besluit een aanvraag ingediend voor het aansluiten van een Fritz!box 6490 kabel router, en werd afgewezen. Ik heb die aanvraag nu opnieuw ingediend met een verwijzing naar het nieuwe besluit, en de opmerking dat het reeds bestaande wet- en regelgeving betreft.

Wil je zelf een eigen kabel router aansluiten? Meldt het schriftelijk bij Ziggo (via de web site) met een verwijzing naar het nieuwe besluit.
e-mail meldingen
Aan Uit
699 Reacties 699
Beucko
Level 1
Varel wrote:
Even als aanvulling https://tweakers.net/nieuws/119389/ministerie-van-economische-zaken-geeft-regels-vrije-routerkeuze-een.html

Ik snap volgens mij de essentie van het artikel wel maar ik vind het nogal wazig geschreven.
Ze beginnen eerst puur over routers te praten en gaan vervolgens over naar "modems en routers".

Tevens het stukje tekst; "De regels verplichten providers om de aansluiting 'eindapparaten', bijvoorbeeld een router of een modem, op hun netwerken toe te staan als deze voldoen aan bepaalde besluiten." baart me zorgen. Ik zou als provider zijnde ook niet lukraak ieder apparaat op mijn netwerk aangesloten willen hebben zonder enige vorm van controle.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Helemaal boven in dit draadje staat de link naar het besluit, lees dat maar eens door.
0 Kudos
Capusjon
Level 1
Waar vind je uberhaupt een eigen kabelmodem? Op geen enkele nederlandse shop word ik wat wijzer. In Duitsland vind je ze wel, heb https://avm.de/produkte/fritzbox/fritzbox-6490-cable/ zo kunnen vinden.

Het liefst zou ik ook deze/soortgelijke plaatsen. Het frustreert me al jaren dat ik alles in eigen beheer heb behalve die ziggo modem..
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Hou er maar rekening mee dat die 6490 ook in Nederland op de markt komt zodra Ziggo zijn netwerk op orde heeft.

Je kunt ze overigens al wel in Nederland kopen, kijk maar bij Tweakers.
0 Kudos
Nick999
Level 17
Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die 200 Euro voor een eigen modem gaan neertellen waar je alleen wat mee kunt zolang je Ziggo als provider hebt. Mensen klagen nu al over 50 cent prijsverhoging per maand.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Er zijn meer dan genoeg mensen die een eigen router achter de Ziggo router plaatsen, omdat die Ziggo routers veel te weinig functionaliteit hebben. Binnenkort kun je dus verreweg de beste (naar mijn mening) kabelrouter kopen die er is, dus diezelfde categorie van mensen zal zeker wel geïnteresseerd zijn.
0 Kudos
Capusjon
Level 1
Met verreweg de beste bedoel je die Fritzbox? Ik vind het zelf nogal moeilijk om een vergelijk te maken doordat er zo weinig (direct zichtbare) markt is.

Googlen op EURODOCSIS Modem word je ook niet veel wijzer van. Uiteindelijk zal er genoeg intresse zijn hoewel de meerderheid het blijft doen met hetgeen dat ze geleverd krijgen.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Als je zoals ik weet hoe een Fritz!box werkt, dan begrijp je waarom ik dat de beste router noem.

Een eigen kabelrouter nemen heeft alleen zin als die beter is dan de Ziggo router. Het ene suffe routertje vervangen door de andere heeft niet veel zin, dus een router fabrikant zal met een echte betere router voor de dag moeten komen wil hij kans hebben op succes.
0 Kudos
Nick999
Level 17
caesar wrote:
Er zijn meer dan genoeg mensen die een eigen router achter de Ziggo router plaatsen, omdat die Ziggo routers veel te weinig functionaliteit hebben. Binnenkort kun je dus verreweg de beste (naar mijn mening) kabelrouter kopen die er is, dus diezelfde categorie van mensen zal zeker wel geïnteresseerd zijn.

Er is een verschil tussen een eigen router (met WAN) poort die je achter je ziggo modem aankunt sluiten, maar ook achter een glasvezel of DSL modem, of een kabelrouter die alleen overweg kan met HF en waar je bij DSL of glas niets meer aan hebt.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Ja, dat weet ik. Maar er zijn ook DSL modem/routers en glasvezel modem/routers. Je hebt dan maar één apparaat nodig.

Daarbij komt nog dat de Fritz!box 6490 ook vier TV tuners heeft waarmee hij TV kan streamen over je LAN. Dus extra functionaliteit, en dat kun je niet met een eigen router achter een Ziggo router.
0 Kudos
Nick999
Level 17
De 4 tuners werken alleen voor de gratis zenders die je nu ook met elke DVB-C decoder of tv kunt kijken, maar niet met de betaalzenders of encrypted zenders. Dus echt veel heb je er niet aan want je kunt nu al via ziggo.tv al die zenders kijken op iedere pc die internet heeft.

Daar komt nog bij dat hij straks verouderd is want de box is geen DOCSIS 3.1
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Er is nog geen enkel docsis 3.1 apparaat op de markt, ook de nieuwe 6590 die binnenkort zal verschijnen is nog steeds docsis 3.0.

ls de invoering van docsis 3.1 net zo snel gaat als van IPv6, dan praten we in 2027 verder.
0 Kudos
Nick999
Level 17
ZIggo gaat volgens eigen zeggen binnenkort de eerste (test) modems op DOCSIS 3.1 uitrollen. Geen idee welke maar het zouden Arris of Netgear kunnen zijn. Die leveren nl al DOCSIS 3.1 certified modems. Als ze 4K tv willen gaan doen dan moeten ze wel.
0 Kudos
obiwan_kenobi
Level 1
Net contact gehad met een vriendelijke dame van Ziggo. Ziggo staat het gebruik van een eigen modem niet toe. En het is door o.a. de fusieperikelen met Vodafone ook geen prioriteit. Ik had interesse in de Fritzbox 6480 cable, maar Ziggo gaat dit niet toestaan.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Dat is mooi, maar het gaat er niet om van wat Ziggo wil toestaan, maar wat de wet zegt dat Ziggo moet toestaan.

Er is nu een besluit dat Ziggo dit moet toestaan, maar Ziggo heeft geprotesteerd (samen met anderen). Er zou nu vanuit de overheid een zgn. consultatie moeten komen die alle belanghebbenden vraagt om hun mening. Daarna gaat de overheid daar over nadenken.

Die consultatie is er nog niet, ik zal morgen eens gaan bellen waar hij blijft. Het plan was dat alles voor 1 juli rond is.

De Europese regels zijn volgens mij glashelder, Ziggo moet het toestaan, net zoals in Duitsland UnityMedia (het Duitse zusje van Ziggo) dit moet toestaan.

Verder gebruikt UnityMedia de Fritz!box zelf, dus als Ziggo wil weten hoe dat moet, dan gaan ze daar maar buurten.
Verwijderd account
Niet van toepassing
caesar wrote:
Dat is mooi, maar het gaat er niet om van wat Ziggo wil toestaan, maar wat de wet zegt dat Ziggo moet toestaan.

Er is nu een besluit dat Ziggo dit moet toestaan, maar Ziggo heeft geprotesteerd (samen met anderen). Er zou nu vanuit de overheid een zgn. consultatie moeten komen die alle belanghebbenden vraagt om hun mening. Daarna gaat de overheid daar over nadenken.

Die consultatie is er nog niet, ik zal morgen eens gaan bellen waar hij blijft. Het plan was dat alles voor 1 juli rond is.

De Europese regels zijn volgens mij glashelder, Ziggo moet het toestaan, net zoals in Duitsland UnityMedia (het Duitse zusje van Ziggo) dit moet toestaan.

Verder gebruikt UnityMedia de Fritz!box zelf, dus als Ziggo wil weten hoe dat moet, dan gaan ze daar maar buurten.

Dat is nog eens mannentaal:)
0 Kudos
obiwan_kenobi
Level 1
Ik werd via de site van ACM doorgestuurd naar Consuwijzer. Daar meende men dat de consultatieperiode was afgerond. Onduidelik of een eigen modem onder de regelgeving valt. Maar wordt woensdag nog teruggebeld door iemand die er meer van moet weten.
0 Kudos
caesar
Level 17
Topicstarter
Volgens mij is die consultatie nog niet geweest, dan had ik het eigenlijk moeten weten. Je kunt je abonneren op de consultatie website, dan krijg je aankondigingen van consultaties .

Als je het besluit leest, dan vallen modems er wel degelijk onder, de term DOCSIS modem wordt zelfs specifiek genoemd in de toelichting.
0 Kudos
MarcVank
Level 1
Ben wel benieuwd hoe lang Ziggo het af kan houden, onze overheid kennende (stroop; zowel als smeermiddel als voor om de mond) kan het wel even duren.

Terwijl het zo simpel kan... er zijn vast gebruikers te vinden die het testen willen doen en idd... De kennis is binnen het bedrijf in Duitsland te halen.
0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
MarcVank wrote:
Ben wel benieuwd hoe lang Ziggo het af kan houden, onze overheid kennende (stroop; zowel als smeermiddel als voor om de mond) kan het wel even duren.

Terwijl het zo simpel kan... er zijn vast gebruikers te vinden die het testen willen doen en idd... De kennis is binnen het bedrijf in Duitsland te halen.

Met wie wil je het dan testen, dat gaat Ziggo echt niet doen, die willen uniformiteit houden met 1 of 2 modemtypes dat eenvoudig te ondersteunen en te beheren is. Ik ben ook voor eigen keuze en Ziggo moet dan de minimale instelgegevens opgeven, net zoals nu met de e-mailinstellingen, waarvoor je ook ieder eigen programma kunt gebruiken. Met een eigen modem krijg je straks misschien weer het heen en weer gedoe van het ligt aan Ziggo of het ligt aan (de instellingen van) het modem.
0 Kudos