1
Vraag
2
Reacties
duvekot

Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

EPC3928AD vervangen door Ubee1318ZG ivm IPv6 in bridge mode

Goedendag,

 

we hebben hier al jaren een EPC3928AD in Bridge Modus staan. Dat werkt prima, maar mijn werkgever gaat de VPN overzetten naar IPv6 dus ik heb een nieuw modem nodig omdat IPv6 in bridge niet ondersteund wordt op dit modem.

Gezien het vele VPN werk een ook op advies van mijn werkgever zou ik graag een Ubee1318ZG modem willen hebben als vervanging. Ik heb al een geheel eigen WiFi netwerk draaien en eigen EdgeRouter dus dat is een prima combinatie.

Via de telefonische klantenservice kan dat niet, maar ik zag meerdere post hier met de zelfde vraag dus dan maar via deze weg.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Kees D.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is geen AOP aanwezig, dit is een essentieel onderdeel van de huisinstallatie. Als meterkast-AOP wordt tegenwoordig de TRISZ-DG300 geplaatst, deze beschikt over een F-aansluiting voor de buitenkabel een IEC-aansluiting voor de binnenkabel. Daarop kan inderdaad een ESX-02 aangesloten worden, maar gebruikelijk is een POA-01-B.

 

Met 'filter voor het modem' bedoel je het retourbandfilter op de TV-aansluiting, neem ik aan? Dat is inderdaad niet nodig tenzij wordt vastgesteld dat de TV storing op de upstream veroorzaakt, of andersom.

Bekijk in context

17 Reacties 17
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Woon je in voormalig Ziggo-gebied? In voormalig UPC-gebied is IPv6 in bridge mode namelijk nog niet beschikbaar.

 

Via de community bestaat inderdaad de mogelijkheid om in bepaalde situaties een UBC1318ZG toegestuurd te krijgen. Wel stelt dit modem hogere eisen aan met name de signaalkwaliteit dan de EPC3928AD:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

duvekot
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

we zitten in fZiggo gebied .. dus IPv6 met bridge gaat werken.

De groene kabel van Ziggo gaat met een F-connector rechtstreeks een Tratec ETU-01 splitter in. Vanuit daar gaat de modem aansluiting via de F-connector uitgang met een korte kabel rechtstreeks naar de Modem.

De andere uitgang voor de TV gaat met een korte kabel een Hirchsmann versterker in waarna er een multi-tap zit met 7 uitgangen voor alle kamers in het huis.

 

ik ben nog even bezig met de toegang tot de webgui van de modem als deze in bridge staat achter mijn EdgeRouter  ... dus die downstream/upstream gegevens volgen nog

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een monteursafspraak is noodzakelijk gezien een AOP ontbreekt. Verder is de ETU-01 een verouderde splitter die vervangen moeten worden door een POA-01-B of ESX-02.

 

In bridge mode is het modem op 192.168.100.1 bereikbaar. Werkt dat niet, probeer dan 192.168.178.1.

duvekot
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

okee .. hier de signaal waardes uit de modem

 

duvekot
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

en de docsis waarden

duvekot
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

(voor de toekomstige lezers... de 192.168.178.1 werkte dus voor dit modem type in bridge modus)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het signaal ziet er in elk geval goed uit, op enige ruis na.

 

De benodigdheden nog even onder elkaar:

 

  • Monteursafspraak voor plaatsen AOP
  • Modemrouter UBC1318ZG
  • Splitter POA-01-B
  • Kabel IEC/F 1,5 meter t.b.v. modem

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan bovenstaande regelen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @duvekot,

 

Goed dat je hier een topic voor aanmaakt om direct alles onder de loep te nemen! Ik zie dat @tobiastheebe eigenlijk alles al met je bij langs is gelopen, super! Ik heb je zojuist het Ubee-modem en aansluitmateriaal opgestuurd. Je ontvangt deze binnen 5 werkdagen. Zodra je deze binnen hebt, kun je contact opnemen voor een eventuele monteursafspraak om het AOP in orde te maken 🙂

duvekot
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Alex thx voor de snelle service

Is het echt nodig dat die AOP aangepast wordt? Nu zit alles met F-Connectors aangesloten wat volgens mij een stuk minder storingsgevoelig is dan IEC aansluitingen. Als die ETU-01 niet meer voldoet dan kan ik er wel een ESX-02 tussen zetten, dan zit de TV kant ook direct via een f-connector aangesloten. Alleen zit er dan geen filter meer op voor het modem, of is dat met de introductie van DOCSIS3.1 niet meer nodig/handig?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is geen AOP aanwezig, dit is een essentieel onderdeel van de huisinstallatie. Als meterkast-AOP wordt tegenwoordig de TRISZ-DG300 geplaatst, deze beschikt over een F-aansluiting voor de buitenkabel een IEC-aansluiting voor de binnenkabel. Daarop kan inderdaad een ESX-02 aangesloten worden, maar gebruikelijk is een POA-01-B.

 

Met 'filter voor het modem' bedoel je het retourbandfilter op de TV-aansluiting, neem ik aan? Dat is inderdaad niet nodig tenzij wordt vastgesteld dat de TV storing op de upstream veroorzaakt, of andersom.

duvekot
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

okee .. dus voor de scheiding tussen het Ziggo gedeelte en "mijn" gedeelte is een formele AOP nodig.

Als ik lees dan zou deze de F-connector equivalent zijn van de TRISZ-DG300:
https://emea2.technetix.com/en/single-output-2ghz-barrel-style-double-galvanic-isolator
TRISZ-DG100BL

Die POA-01-B is beter dan dan de ESX-02 omdat die tot 2Ghz gaat (toekomst vast) terwijl de ESX-02 "maar" tot 1.2Ghz gaat. Maar heeft dus wel een IEC ipv F-connector aansluiting. Ik zie op de Braun site niet zo snel een volledige 2Ghz splitter met f-connectors (en ook niet zo op de Technetix site)



tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ziggo gebruikt momenteel tot frequenties tot 973 MHz (einde OFDM-kanaal). Voorlopig voldoet aansluitmateriaal dat getest is tot 1,2 GHz prima. Overigens: de ESX-02 is al wel gedeeltelijk getest tot 2 GHz (afscherming), grote kans dat deze prima werkt tot 2 GHz.

 

De TRISZ-DG100BL kende ik nog niet, deze wordt niet door Ziggo geplaatst.

duvekot
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Pakketjes zijn binnen ...  Van de week even een momentje vinden om eea te installeren.

duvekot
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

dus .... een paar uurtjes later .

ongeveer 45 minuten nadat het modem geleverd was viel mijn internet verbinding helemaal weg. Alles netjes herstart vanaf de modem, router, dns/dhcp server etc .. maar niets hielp.

Er kwam eerst wel en later geen IP adres op de router door... 

Ziggo klantenservice gebeld .. en na nog wat gesprekken een hele goede medewerker aan de lijn gekregen waarmee we samen het probleem opgelost hebben. Voor de zekerheid maar meteen het nieuwe modem maar ingezet, alleen moet die nog opgehangen worden, maar dat kan in het weekend ook wel.

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hey @duvekot. Fijn om te lezen dat mijn collega van de telefonische klantenservice je goed geholpen heeft. Hoe bevalt het modem tot nu toe? Mocht je nog een monteursafspraak willen maken voor het aanpassen van het AOP, horen we het graag. 

duvekot
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Monica @Alex  ..

Hoeveel aansluit kabels en splitters denken jullie dat ik nodig had?

 

Ik heb ondertussen al 3 enveloppen gekregen met splitter en kabels .. 😂

(Op de enveloppen staan de volgende order nummers: 41057130, 41059770, 41059918)

 

Dit weekend ga ik aan de slag met IPv6 opzetten .. dus ik zal daarna terug koppelen hoe dat verlopen is.

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Zo, dat zijn er wel heel veel @duvekot! Dan kun je er wel even tegenaan de komende tijd 😉 

Is het afgelopen weekend gelukt of kunnen wij nog iets voor je betekenen? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic