1
Vraag
2
Reacties
Marcel Zeist

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

EPC3928AD sinds kort 90Mbps down ipv 300 of 350.

Goedenavond,

Sinds een paar dagen is mijn downloadsnelheid opeens nog maar 90Mbps waar dit voorheen altijd netjes rond de 300 Mbps lag. Upload is 30Mbps en onveranderd. (eigenlijk had ik verwacht dat het inmiddels 350/35 zou zijn ivm de aangekondigde snelheidupgrade).  Mijn EPC3928AD modem staat in bridge mode.  Na het modem een aantal keren herstart te hebben, en ook een minuut of 10 geheel uit heb laten staan is er helaas niets verbeterd aan de snelheid. Ik heb de tests oa met https://www.ziggo.nl/speedtest gedaan. Bekabeld en met 3 verschillende laptops (met 1Gb nic), zelfs rechtstreeks aangesloten op de modem om problemen met eigen apparatuur uit te sluiten. 

Voor de compleetheid: Vorige week woensdag (29/6/2022) zijn er in de omgeving Ziggo werkzaamheden geweest.  Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het na die datum is opgetreden.

De waardes uit het modem:

About  

Model:EPC3928AD
Hardware Revision:1.0
Serial Number:270984813
MAC Address:08:80:39:d8:42:4a
Bootloader Revision:2.4.0beta3_R4
Current Software Revision:e3928A-E10-5-c3220r5592-161209c-ZIG
Firmware Name:e3928A-E10-5-c3220r5592-161209c-ZIG.bin
Firmware Build Time:Dec 9 09:12:34 2016
Cable Modem Status:Operational
Wireless Network 1:Disable
Wireless Network 2:Disable
System Uptime:0 days 00h:49m:41s

Cable Modem State  

DOCSIS Downstream Scanning:Completed
DOCSIS Ranging:Completed
DOCSIS DHCP:Completed
DOCSIS TFTP:Completed
DOCSIS Data Reg Complete:Completed
DOCSIS Privacy:Enabled

Downstream Channels  

Power Level:Signal to Noise Ratio:
Channel 1:-8.9 dBmV39.3 dB
Channel 2:-8.3 dBmV39.9 dB
Channel 3:-8.8 dBmV39.4 dB
Channel 4:-8.6 dBmV39.4 dB
Channel 5:-8.4 dBmV39.9 dB
Channel 6:-8.8 dBmV39.7 dB
Channel 7:-8.7 dBmV37.2 dB
Channel 8:-9.0 dBmV39.3 dB

Upstream Channels  

Power Level:
Channel 1:46.3 dBmV
Channel 2:46.3 dBmV
Channel 3:46.3 dBmV
Channel 4:45.8 dBmV

Downstream Channels  

Channel 1:
Channel ID:19
Downstream Frequency:746000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:-8.8 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.3 dB
MER:39.2 dB
Correctable FEC:0 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:29 dBc
Channel 2:
Channel ID:20
Downstream Frequency:754000000 Hz
Power Level:-8.3 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.8 dB
MER:39.9 dB
Microreflections:33 dBc
Channel 3:
Channel ID:21
Downstream Frequency:762000000 Hz
Signal to Noise Ratio:39.4 dB
MER:39.4 dB
Microreflections:35 dBc
Channel 4:
Channel ID:22
Downstream Frequency:770000000 Hz
Power Level:-8.6 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.5 dB
MER:39.4 dB
Microreflections:26 dBc
Channel 5:
Channel ID:23
Downstream Frequency:778000000 Hz
Power Level:-8.4 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.9 dB
Correctable FEC:16860 codewords
Microreflections:33 dBc
Channel 6:
Channel ID:24
Downstream Frequency:786000000 Hz
Signal to Noise Ratio:39.7 dB
Correctable FEC:55463 codewords
Microreflections:32 dBc
Channel 7:
Channel ID:25
Downstream Frequency:794000000 Hz
Power Level:-8.7 dBmV
Signal to Noise Ratio:36.8 dB
MER:38.5 dB
Correctable FEC:35471 codewords
Microreflections:22 dBc
Channel 8:
Channel ID:26
Downstream Frequency:802000000 Hz
Power Level:-9.0 dBmV
Signal to Noise Ratio:38.8 dB
MER:39.0 dB
Microreflections:32 dBc

Upstream Channels  

Channel1:
Channel ID:2
Upstream Frequency:52000000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:46.3 dBmV
Channel2:
Channel ID:1
Upstream Frequency:58800000 Hz
Channel3:
Channel ID:3
Upstream Frequency:45200000 Hz
Channel4:
Channel ID:4
Upstream Frequency:38400000 Hz
Power Level:45.8 dBmV
Statistics   

T3Timeouts:0 timeouts
T4Timeouts:0 timeouts

De AOP ziet er als volgt uit. 

MarcelZeist_0-1656965555243.pngMarcelZeist_1-1656965619442.png

Hopelijk weet iemand hier de oplossing 🙂 

Groet, Marcel, Zeist. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1145Posts
  • 190Oplossingen
  • 537Likes

Dankjewel voor je vertrouwen in het goede advies van @tobiastheebe monteur staat gepland voor komende donderdagochtend tussen 8-13 uur. Bevestiging ontvang je nog via e-mail. 
Log in op Mijn Ziggo wanneer dit moment jou niet uitkomt. 

Goed om te weten, de monteur vervangt kosteloos het eerste aansluitpunt en eventuele aansluitmaterialen om modem weer online te krijgen (splitter en coax) 
De wandcontactdoos in de woonkamer valt hier niet onder en zal onder meerwerk vallen. 

Ik hoor het graag hoe het gegaan is en hoe het alles na de afspraak werkt! 

Bekijk in context

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Goedemorgen. De monteur is geweest en heeft aansluitpunt, de splitter en de modemkabel vervangen. Prima service! Alles lijkt normaal te werken. De download blijft nog wel steeds rond de 306Mbit steken dus de verwachtte 350Mbit down haal ik nog niet (wat ik niet per se een probleem vind) De monteur vertelde me dat het huidige modem dat ik heb (EPC3928AD) stokoud is en waarschijnlijk op korte termijn sowieso vervangen wordt, dus wellicht wordt de snelheid daar wel  mee gehaald. 

Voor de compleetheid voeg ik de huidige meetwaarden nog even toe. Mijn oorspronkelijk probleem van 90 ipv 300Mbps lijkt grotendeels opgelost, dus voor nu markeer ik het ticket als opgelost

dank voor de support, groet, Marcel.

MarcelZeist_0-1657878655311.png

Bekijk in context

19 Reacties 19
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Het aftakelement UMU-1006 is verouderd en moet vervangen worden door een POA-01-B of POA-254 met IEC/F- of (nieuwe) F/F-kabel voor het modem. Het AOP (TRAS-1000 of DIO-01) dient idealiter te worden vervangen door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

In de downstream is het vermogen te laag (< -8 dBmV) en is instraling van 4G en 5G aanwezig (grote aantallen FEC/RS errors op een drietal kanalen). Het te lage vermogen wordt opgelost door vervangen van de UMU door een POA. Voor de instraling moeten mogelijk ook de contactdoos en TV-kabel in de woonkamer worden vervangen.

De maximum haalbare downloadsnelheid van 90 Mbps wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de instraling en/of een linksnelheid van 100 Mbps binnen het LAN.

Om e.e.a. uit te sluiten kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten met de IEC/F-verloopstekker van de TV-kabel. De UMU kun je verwijderen door deze 45 graden tegen de klok in te draaien en vervolgens naar je toe te trekken.

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

thanks, morgen proberen!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Na direct aansluiten van het modem op het AOP, kun je dit opnieuw opstarten en na circa een uur nogmaals de downstream-gegevens plaatsen, dan kan ik nagaan of/in hoeverre dit de instraling oplost. In de tussentijd kun de snelheid opnieuw testen.

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ok het duurde iets langer dan verwacht want opeens was na een reset (modem uit, paar minuutjes wachten, en modem weer aan)  de snelheid weer rond de 300 Mbps, dan na een volgende reset was het weer een stuk lager zo rond de 80Mbps. Dit nog een aantal keer getest en Inmiddels is het de laatst 5..6 keer dat ik telkens weer op circa 300Mbps uit kom. Het lijkt erop dat het modem de ene keer andere frequenties voor de downlink kiest en dat er dan wellicht een minder gestoorde frequentie wordt gebruikt. Kan dus best zo zijn dat ie na een volgende power cycle weer op 85Mbps of zo uitkomt.  Het lijkt in elk geval niet zo stabiel als het voorheen was.  Ik heb natuurlijk ook de test  met en zonder UMU gedaan. Vervangen van de UMU en de wellicht de kabel naar het modem is lijkt me wel de moeite waard.  Als dat niet helpt wellicht die TRISZ-DG300 en/of het modem?  Vraag me af of ik al 350Mbps zou moeten krijgen, want daar zit ik met 306Mbps nog wel een eind vandaan. 

In de beide PDF's de downstream info met en zonder UMU. 

Wederom vast dank voor de support hier, gr Marcel.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Het lijkt erop dat het modem de ene keer andere frequenties voor de downlink kiest en dat er dan wellicht een minder gestoorde frequentie wordt gebruikt.

Dat is inderdaad het geval. Het CMTS stelt tegenwoordig 32 downstream-kanalen beschikbaar en een 8×4-modem als de EPC3928AD selecteert hieruit zelf 8 kanalen om te koppelen.

In beide PDF's is een RCS (kanalenset) gekoppeld zonder overlap met 4G/5G downlink, resultaat is een sterke verbetering in de CER (FEC/RS errors). Er zijn nog wel uncorrectable errors aanwezig, welke waarschijnlijk afkomstig zijn van instraling van Digitenne.

Gezien dit laatste zou ik een monteursafspraak adviseren voor het vervangen van de TRAS-1000/DIO-01 door een TRISZ-DG300, dan kan de UMU-1006 kan dan meteen worden vervangen door een POA-01-B/POA-254 met nieuwe IEC/F- of F/F-kabel naar het modem. Door het vervangen van de UMU door een POA is ook het downstream-vermogen niet meer te laag (-4 i.p.v. -8 dBmV), al is 0 dBmV optimaal. Om de instraling volledig te verhelpen, moeten mogelijk ook de contactdoos en kabel in de woonkamer vervangen worden.

Wat betreft de snelheid van 306 i.p.v. 350 Mbps, door de resets moet inmiddels de boot file zijn bijgewerkt met service flows voor 350/35 Mbps. Helaas kan dit alleen op het SmartWifi modem (Giga) worden gecontroleerd. In theorie zijn 8 downstream-kanalen goed voor ~400 Mbps, maar het is mogelijk dat de nog aanwezige uncorrectable errors de haalbare downloadsnelheid iets tegenhouden, deze zorgen namelijk wel voor packet loss.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @Marcel Zeist! Welkom op de Ziggo Community! 

Heel jammer dat je snelheid zo instabiel is. Gelukkig heeft tobiastheebe je al goed geholpen. We kunnen inderdaad een monteur sturen. Hier lees je wat de voorwaarden zijn van de monteur. Mocht je akkoord zijn, dan hoor ik het graag en ga ik een afspraak inplannen. 

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi @Maud, ik kan natuurlijk niet om het advies van @tobiastheebe heen, dus ja, plan aub een afspraak voor een monteur in.

gr, Marcel.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1145Posts
  • 190Oplossingen
  • 537Likes

Dankjewel voor je vertrouwen in het goede advies van @tobiastheebe monteur staat gepland voor komende donderdagochtend tussen 8-13 uur. Bevestiging ontvang je nog via e-mail. 
Log in op Mijn Ziggo wanneer dit moment jou niet uitkomt. 

Goed om te weten, de monteur vervangt kosteloos het eerste aansluitpunt en eventuele aansluitmaterialen om modem weer online te krijgen (splitter en coax) 
De wandcontactdoos in de woonkamer valt hier niet onder en zal onder meerwerk vallen. 

Ik hoor het graag hoe het gegaan is en hoe het alles na de afspraak werkt! 

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Goedemorgen. De monteur is geweest en heeft aansluitpunt, de splitter en de modemkabel vervangen. Prima service! Alles lijkt normaal te werken. De download blijft nog wel steeds rond de 306Mbit steken dus de verwachtte 350Mbit down haal ik nog niet (wat ik niet per se een probleem vind) De monteur vertelde me dat het huidige modem dat ik heb (EPC3928AD) stokoud is en waarschijnlijk op korte termijn sowieso vervangen wordt, dus wellicht wordt de snelheid daar wel  mee gehaald. 

Voor de compleetheid voeg ik de huidige meetwaarden nog even toe. Mijn oorspronkelijk probleem van 90 ipv 300Mbps lijkt grotendeels opgelost, dus voor nu markeer ik het ticket als opgelost

dank voor de support, groet, Marcel.

MarcelZeist_0-1657878655311.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

De EPC3928AD staat inderdaad op de lijst van 'legacy' 8×4-modems die geautomatiseerd worden vervangen door een SmartWifi modem. Op korte termijn kun je dus hierover bericht verwachten.

Hoewel het modemgedeelte van de EPC3928AD geschikt is tot 400 Mbps, weet ik niet of dat ook voor de eRouter geldt. Met een nieuwer modem is 350 Mbps uiteraard wel haalbaar.

De downstream en upstream zien er over het algemeen goed uit, er is geen CER (ruis) c.q. instraling meer zichtbaar. Het vermogen in de DS is goed en in de US nog net acceptabel, eigenlijk iets te hoog.

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Thanks @tobiastheebe , fijn dat je nog even naar de meetwaardes hebt gekeken.  Als het nieuwe modem tzt verschijnt zal ik hier nog even laten weten of dat inderdaad een positief effect heeft op de snelheden

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 7709Posts
  • 2280Oplossingen
  • 3628Likes

Wat een fijne terugkoppeling @Marcel Zeist! Zoals jou bekend zal jouw modem automatisch worden vervangen worden door een SmartWifi modem. Indien gewenst kan ik je deze ook alvast nu toesturen. Geef maar een gil als je dit fijn zou vinden 🙂

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi @Cecilia 

Nou, dat zou ik best op prijs stellen, dus: GIL!

Dank voor je klantgerichte instelling!

Groet, Marcel.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 7709Posts
  • 2280Oplossingen
  • 3628Likes

Haha, jouw GIL is luid en duidelijk ontvangen @Marcel Zeist. Het nieuwe modem is voor je aangevraagd en wordt binnen 3 tot 5 werkdagen kosteloos bezorgd door Post NL. Uiteraard ontvang je van ons een Track en Trace zodra de zending is aangemeld bij Post NL 🙂

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Helemaal top, hartelijk dank @Cecilia !

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Zoals beloofd zou ik nog even laten weten wat de ervaringen met het nieuwe modem zouden zijn.  Van de week het nieuwe modem ontvangen, vandaag aangesloten en wat geëxperimenteerd. 

Het nieuwe modem (Connect Box) werkt prima, de beloofde snelheid word nu meestal gehaald, met af en toe zelfs een uitschieter die er boven uitkomt:

MarcelZeist_0-1658599758384.png

Ik zie wel wat 'Post RS Errors' ontstaan, maar die lopen niet snel op, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. 

Fijn trouwens dat het nieuwe modem bij levering 'automatisch' in bridge mode stond, net als mijn oude modem, daar hoefde ik dus niet meer met de klantenservice voor te bellen. 

Wat mij betreft, eind goed al goed!

Groeten Marcel.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Fijn om te lezen dat 350/35 Mbps nu wel haalbaar is. In werkelijkheid zijn de maximumsnelheden 374,5/37,45 Mbps (+ 7%, geldt overigens voor alle abonnementen).

Je hebt een Compal-modem ontvangen, dat unerrored codewords en correctable errors toont i.p.v. correctable en uncorrectable errors. De 'Post RS Errors' zijn zijn dus correctable errors en duiden niet op een probleem.

Bridge mode wordt inderdaad overgenomen bij een vervangend modem, deze configuratie is onderdeel van de boot file die het modem ontvangt van het CMTS.

Vermogen en MER in de downstream zijn vrijwel perfect. Het zendvermogen (upstream) blijft wel een aandachtspunt, dit is net te hoog en zou idealiter 42~44 dBmV moeten zijn.

Marcel Zeist
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ah dank voor de uitleg @tobiastheebe, dan is dat ook weer duidelijk. Ik had over Pre RS Errors wel wat gevonden bij de heer Google, maar jouw uitleg is duidelijker 😉 Idem voor de Bridge mode setting. 

Het upstream zendvermogen kan ik niet veel aan veranderen vrees ik.  Sinds de monteur geweest is heb ik 

TRISZ-DG300 als AOP en als ik POA-01-B er even tussenuit haal dan gaan de levels een kleine 4 dBmV omlaag, maar dat was te verwachten gegeven de demping van de opdrukspiltter.

Toch wel jammer dat ik nou toch net niet het maximum haal, maar ja, er moet wat te wensen overblijven.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24490Posts
  • 1683Oplossingen
  • 12054Likes

Normaliter zijn de pre-FEC RS errors 'correctable' en post-FEC errors 'uncorrectable', maar bij het Compal-modem worden dus de verkeerde gegevens getoond. Dit is nooit verbeterd in een firmware-upgrade.

Aan de upstream kan binnenshuis inderdaad niets meer verbeterd worden. Zolang het zendvermogen niet fluctueert, kan het modem hier volledig stabiel mee functioneren. Overigens is 51 dBmV kritiek niveau, daarboven gaat partial bonding optreden. Op een enkel kanaal kan het modem nog tot ~60 dBmV zenden, maar dat gaat uiteraard ten koste van de maximale uploadsnelheid.

Zelf haal ik ook maximaal 360/36 Mbps met een UBC1318ZG in bridge mode.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic