Vraag
Reacties
catastrofus
Level 4

EPC3212 verplicht inruilen tegen een connectbox.

Ik heb al jaren een Cisco EPC3212. Deze bevalt uiterst goed (omdat het een modem/bridge is gebruik ik uiteraard mijn eigen router) en haal ik de snelheid (300/30) die ik zou moeten hebben volgens mijn abo.

Vandaag een brief in de bus dat ik blijkbaar een connectbox krijg (binnen 3 weken) vanwege onduidelijke/vage redenen.

Wat is de beweegreden van Ziggo waarom ik een goed werkende combi moet inruilen voor een connectbox die ik toch in bridge mode laat zetten en eigenlijk niet wil? Ik kan me natuurlijk wel voorstellen dat als de 3212 stuk gaat ze een wisseling gaan doorvoeren maar waarom nu?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
19 Reacties 19
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Als modems uitgefaseerd worden zijn er een aantal opties, of er gaan veel modems defect van die series of er zijn geen affectieve beveiligingsupdates meer voor of er wijzigt iets op het coax netwerk wat bepaalde modems niet aankunnen b.v. bepaalde frequenties of een beperking in het aantal frequenties.

Ziggo geeft maar zeer zelden uitleg over het wel en wee van apparatuur en netwerk uit concurrentie overweging, dat is niet anders dan bij andere providers.

0 Kudos
catastrofus
Level 4
Topicstarter

Beveiligingsupdates voor een bridge? Jij weet het dus ook niet. 

0 Kudos
Boris de Kat
Level 16

Een reden zou kunnen zijn dat de Cisco EPC3212 maar 8 downloadkanalen gebruikt en de Connectbox 24 kanalen en zo de belasting van het netwerk beter spreid (Docsis 3.0)

De Connecbox V2 gebruikt zelfs 32 kanalen (Docsis 3.1)

@catastrofus  Je hebt het over onduidelijke/vage redenen, wat wordt er  dan als redenen gegeven?

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@catastrofus  schreef:

Beveiligingsupdates voor een bridge? Jij weet het dus ook niet. 

Het gaat over vervangen in het algemeen en slaat Ziggo niet een modem over, omdat hij nu in bridge staat.

Misschien wil je hem morgen wel in router modus als je eigen router defect is.

0 Kudos
catastrofus
Level 4
Topicstarter

Een 3212 heeft geen router in zich, vandaar dat ik spreek over modem.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ah, al zo oud, ik herken hem nu.

Dan begrijp ik waarom ze nu vervangen worden, gezien het aantal downloadkanalen.

0 Kudos
Template
Level 17

@Bert Als deze klant in fZiggo gebied woont en het oude modem moet deze klant inleveren als KCA. Deze klant krijgt een Connectbox.

Dan is het modem dat bij KCA moet toch eigendom van de klant, de klant heeft toch recht op gebruiken eigen modem?

Dit modem staat toch niet in bridge, daar het geen router function heeft? 

0 Kudos
catastrofus
Level 4
Topicstarter

Het aantal download kanalen bepaald de snelheid en de 3212 is prima in staat de 300/30 te verwerken, dus dat kan het ook niet zijn tenzij ze (lees: ziggo) van plan zijn mijn snelheid zonder kosten te verhogen naar iets dat buiten de capaciteiten van de 3212 ligt. Dat mag altijd maar dan hadden ze dat natuurlijk ook in de brief kunnen vermelden. 🙂

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

"Dan is het modem dat bij KCA moet toch eigendom van de klant, de klant heeft toch recht op gebruiken eigen modem?"

@Template Een klant heeft zeker recht op een eigen modem, mits het modem voldoet aan de specificaties.

Eigen modem | Ziggo

Aan welke eisen moet een eigen modem voldoen?

Het modem moet de Ziggo specificaties, waaronder DOCSIS 3.1 ondersteunen. Wil je ook onze telefoniediensten gebruiken? Check dan of de fabrikant het eigen modem geschikt heeft gemaakt voor telefonie van Ziggo.

0 Kudos
catastrofus
Level 4
Topicstarter

@Template Het device IS een bridge.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@catastrofus  schreef:

Ik heb al jaren een Cisco EPC3212....

Dat Ziggo u een brief stuurt, met de mededeling dat Ziggo uw pensioen waardige ECP3212 gratis vervangt door een nieuwe model, daar is natuurlijk niets op tegen. Het kan beslist ook anders, want onlangs waren alle modems/routers van een bepaald type en merk, van de ene op de andere dag onbruikbaar, door een wijziging bij Ziggo. Toen moesten de klanten zelf maar een storing aanmelden en o.a. €19,95 administratie kosten betalen om de vervanger te mogen ontvangen.

De ECP3212 is van begin 2014 en sinds die tijd is er veel veranderd, dus is het een goede zaak dat Ziggo deze op voorhand vervangt, voordat er ouderdomsproblemen ontstaan of deze apparaten ( na een wijziging van Ziggo's netwerk ) niet meer geschikt zijn.

Dat u uw modem in bridge mode gebruikt, deze prima werkt en dat u tevreden bent, is fijn. Maar dat Ziggo verouderde apparatuur pro-actief vervangt, is beslist een goede zaak.

0 Kudos
catastrofus
Level 4
Topicstarter

Zoals eerder gezegd: hij staat niet in bridge mode want HIJ IS EEN BRIDGE. In het ding is geen router-gedeelte aanwezig.

€19,95 betalen omdat een device (eigendom van ziggo) onbruikbaar geworden is door een wijzigen van ziggo (eigenaar van dat device) zelf heb ik nog nooit van gehoord...

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

"Het kan beslist ook anders, want onlangs waren alle modems/routers van een bepaald type en merk, van de ene op de andere dag onbruikbaar, door een wijziging bij Ziggo. Toen moesten de klanten zelf maar een storing aanmelden en o.a. €19,95 administratie kosten betalen om de vervanger te mogen ontvangen."

@Pasi Waren dat wel modem/routers?

Ik kan me dat niet voorstellen en heb dat ook nergens gelezen of gehoord, modem/routers worden altijd gratis verzonden, ook als ze omgewisseld worden in bepaalde gevallen voor specifiek gebruik.

Alleen bepaalde in eigendom zijnde mediaboxen zijn onbruikbaar geworden toen er omgeswitcht is van MPEG2 naar MPEG4, Ziggo kan niet weten wie die allemaal nog in eigendom heeft en gebruikt en heeft hier voorafgaand in het algemeen over gecommuniceerd.

Er zijn toen oude abonnementen in overleg of op verzoek omgezet naar hedendaagse abonnementen om een mediabox in bruikleen te kunnen gebruiken en er zijn standaard € 19,95 verwerking- en verzendkosten als er apparatuur toegezonden wordt.

Maar dat hoefde niet, klanten konden ook zelf een andere mediabox kopen of overnemen.

(In specifieke situaties wordt er wel eens afgeweken van deze kosten en hoeft men ze niet te betalen.)

0 Kudos
Pasi
Level 19

@catastrofus  schreef:

Zoals eerder gezegd: hij staat niet in bridge mode want HIJ IS EEN BRIDGE. In het ding is geen router-gedeelte aanwezig.

€19,95 betalen omdat een device (eigendom van ziggo) onbruikbaar geworden is door een wijzigen van ziggo (eigenaar van dat device) zelf heb ik nog nooit van gehoord...

Onze berichten zullen elkaar gekruist hebben.

Maar zoekt u maar eens op dit forum, een maandje of 2 à 3 geleden, toen er een hele serie klachten waren over een bepaald type modem/router, die spontaan niet meer bruikbaar waren, omdat Ziggo een wijziging in het netwerk had gemaakt. Toen moesten de klanten eerst zelf klagen en na enkele weken bleek dat de modem/routers niet meer door Ziggo ondersteund werden. Ondertussen zaten de klanten met de ellende.
Dat de EPC3212 bij u nog goed werkt, is zoals gezegd fijn. Maar oude apparatuur moet op z'n tijd vervangen worden...

0 Kudos
catastrofus
Level 4
Topicstarter

Ik geloof er niets van. Maar we dwalen af...

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Bert  schreef:

.... Waren dat wel modem/routers?...

Geen idee. Ook geen idee of het Ziggo apparatuur was. Maar Ziggo kan beslist zien welke apparatuur aangesloten is op haar netwerk. Dus of dat nu wel of niet eigen apparatuur was, maakt mij niet uit. Dat Ziggo zo maar een apparaat niet meer ondersteund en dus klanten op zwart zet, terwijl Ziggo kan zien dat deze nog wel gebruikt wordt, is een bijzondere slechte service.

Helaas ( gelukkig ) kan ik niets alles onthouden. Tevens is de zoekfunctie op dit forum nog steeds erg slecht, dus zelf maar even zoek en anders mij gewoon maar eens geloven! Maar ja het is niet positief tegen over Ziggo, dus moet je wel ....

0 Kudos
Pasi
Level 19

@catastrofus  schreef:

Ik geloof er niets van. Maar we dwalen af...

Uw eigen keuze.

Maar dat maakt allemaal niet uit. U zal u modem moeten vervangen, want als u denkt dat Ziggo speciaal voor u ......

0 Kudos
catastrofus
Level 4
Topicstarter

Ik hang dat (Eurodocsis 3.0) ding wel op in de kelder en vraag om een monteur gezien het feit dat het aop ook al meer dan 20 jaar oud is en niet echt benoemt is in de installatie handleiding van de connectbox.

Maar ik blijf het zonde (en bijzonder) vinden dat ik iets naar de milieustraat moet brengen dat gewoon zonder problemen functioneert op dit moment.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Pasi  schreef:

@Bert  schreef:

.... Waren dat wel modem/routers?...

Geen idee. Ook geen idee of het Ziggo apparatuur was. 

Helaas ( gelukkig ) kan ik niets alles onthouden. Tevens is de zoekfunctie op dit forum nog steeds erg slecht, dus zelf maar even zoek en anders mij gewoon maar eens geloven! Maar ja het is niet positief tegen over Ziggo, dus moet je wel ....

@Pasi Je schrijft op mijn vraag: "Waren het wel modems/routers?"

"Geen idee. Ook geen idee of het Ziggo apparatuur was. "

Terwijl je zelf in je eigen bericht schrijft: "Het kan beslist ook anders, want onlangs waren alle modems/routers van een bepaald type en merk, van de ene op de andere dag onbruikbaar, door een wijziging bij Ziggo. Toen moesten de klanten zelf maar een storing aanmelden en o.a. €19,95 administratie kosten betalen om de vervanger te mogen ontvangen."

"Maar ja het is niet positief tegen over Ziggo, dus moet je wel ...."

@Pasi Ik moet helemaal niets, net zoals jij niets moet, alleen houd ik mij aan de feiten, positief of negatief maakt niet uit.

0 Kudos