1
Vraag
2
Reacties
Petervanstralen

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

E-mail forwarding

Sinds een dag of 4 heb ik het probleem dat mijn ge-forwarded ziggo-mail niet altijd op de bestemming aankomt. 

Standaard laat ik mijn inkomende ziggo-mail doorsturen naar een ander (niet Ziggo) adres. Daar kon ik dan met mijn mobiel de mails ophalen en evt weggooien zonder dat ik de inkomende mails bij Ziggo beïnvloedde. Nu komen veel van de doorgestuurde mails niet meer aan. De ontvangende partij (Hosting2go) zegt dat er iets niet in orde is met de SPF. Zij geven dus aan dat het probleem bij Ziggo ligt. Ik weet niet hoe dit op te lossen. Zie op tegen een gesprek met de helpdesk omdat ik zelf niet goed snap hoe het werkt maar ook omdat ik niet verwacht dat zij het snappen. Kan iemand mij hiermee helpen?

groet Peter

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ziggo gebruikt zijn eigen SPF records, maar niet strikt. Ze gebruiken een ~all en geen -all. Dat ~all was vroeger een softfail, maar kan i.c.m. DMARC als een hardfail gezien worden tegenwoordig.

 

Nu de truuk. Het gaat hierbij om de instelling van de domeinen van de afzenders.

Als deze een -all hebben en een DMARC record, dan zou dat eigenlijk geen invloed mogen hebben, maar het gebeurt dan toch dat de ontvangende server (waar jij naar forward, dat niet ziggo adres) de controle uit voert en dus ziet dat Ziggo niet gemachtigd is om mail te versturen uit naam van het afzender domein.

 

Feitelijk zou de DMARC techniek moeten zien dat als SPF en DKIM in orde is in de header dat het een forward is van het originele sender domain en toch door laten, maar dat gebeurt veelvuldig dus niet.

En dat heeft meestal te maken met een verbod wat al ingesteld is bij de afzender in SPF. Want als ofwel SPF ofwel DKIM een pass geeft bij een forward, zou het bericht aan moeten komen.

 

Leesvoer in het Engels:

https://postmarkapp.com/blog/forwarding-emails-dmarc-failure

 

Kortom, Ziggo is slechts de doorsturende partij, al dan niet verbod wordt bepaald bij de afzender dus je zult bij de hosters van de afzendende partij moeten zijn.
Ik ben bang dat Ziggo abuse je ook gaat zeggen dat je bij de afzender moet zijn.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

Je kunt hier zelf niets mee, deze instellingen zitten in de Ziggo mailservers.

De afdeling die hierover gaat en deze techniek beheert en wijzigingen aan kan brengen is te bereiken via abuse@ziggo.nl 

Mail ze met zoveel mogelijk informatie.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ziggo gebruikt zijn eigen SPF records, maar niet strikt. Ze gebruiken een ~all en geen -all. Dat ~all was vroeger een softfail, maar kan i.c.m. DMARC als een hardfail gezien worden tegenwoordig.

 

Nu de truuk. Het gaat hierbij om de instelling van de domeinen van de afzenders.

Als deze een -all hebben en een DMARC record, dan zou dat eigenlijk geen invloed mogen hebben, maar het gebeurt dan toch dat de ontvangende server (waar jij naar forward, dat niet ziggo adres) de controle uit voert en dus ziet dat Ziggo niet gemachtigd is om mail te versturen uit naam van het afzender domein.

 

Feitelijk zou de DMARC techniek moeten zien dat als SPF en DKIM in orde is in de header dat het een forward is van het originele sender domain en toch door laten, maar dat gebeurt veelvuldig dus niet.

En dat heeft meestal te maken met een verbod wat al ingesteld is bij de afzender in SPF. Want als ofwel SPF ofwel DKIM een pass geeft bij een forward, zou het bericht aan moeten komen.

 

Leesvoer in het Engels:

https://postmarkapp.com/blog/forwarding-emails-dmarc-failure

 

Kortom, Ziggo is slechts de doorsturende partij, al dan niet verbod wordt bepaald bij de afzender dus je zult bij de hosters van de afzendende partij moeten zijn.
Ik ben bang dat Ziggo abuse je ook gaat zeggen dat je bij de afzender moet zijn.

Petervanstralen
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Richard. Dank voor de uitleg. Die hele e-mail constructie met SPF’s van de zenders en verschillende afhandeling van de ontvangers komt als nogal onbetrouwbaar over. Van de afwijzingen van H2G krijg ik niets te zien (want gaan naar Ziggo als ze al gestuurd worden) en verder heb ik geen beeld wat Ziggo als ontvanger zoal afkeurt. 
Ik Laat ziggo nu forwarden naar andere ziggo mail adressen. Die ik dan vervolgens weer gebruik als IMAP mail op mijn telefoon. 
Dat lijkt beter te werken. Forwarden van ziggo naar ziggo gaat waarschijnlijk volgens de zelfde regels. 
nogmaals dank voor de uitleg 

 

groet Peter 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Het is wel betrouwbaar met SPF en zo, alleen vanaf een externa afzender, via een tweede domein naar een derde externe ontvanger forwarden dat gaat wel vaker mis.

Fijn om te horen dat het forwarden naar andere Ziggo adressen wel gewoon werkt (lijkt me redelijk logisch ook) en je hiermee verder kunt.

 

V.w.b. de uitleg graag gedaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic