White mouse
Liefhebber
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

E-mail doorsturen werkt niet (meer)

Al enige jaren maak ik gebruik van de mogelijkheid om de mail welke ik via Ziggo ontvang door te sturen naar een van mijn andere email adressen. Ik heb dit aangegeven onder het kopje doorsturen in de instellingen in mijn Ziggo mailaccount. Als ik het daar opvraag bij de instellingen van de mail vindt ik bij doorsturen onderstaande informatie

Automatisch Doorsturen

X Inschakelen    
Alle inkomende berichten doorsturen naar dit adres    
xxxxxxxx@xxxxxxxx.nl
X Een kopie van het bericht opslaan    
    Verwerk ook de erop volgende regels   (niet aangevinkt want er zijn verder geen regels)

En als ik bij Filter regels kijk dan staat daar:
autoforward         Bewerken      Uitschakelen

Voor zover ik dus na kan gaan staat het hier allemaal goed. En het heeft ook goed gewerkt. Echter de laatste tijd merk ik dat de mail niet (altijd) meer wordt doorgestuurd..
Vandaag heb ik e.e.a. getest en als ik een mailtje vanuit mij Ziggo Account verstuur naar ditzelfde Ziggo mail account dan komt deze in de inbox en wordt deze ook keurig naar mijn eigen ingevulde E-mailadres doorgestuurd. 
Als ik echter van een extern (ander) mailadres een mailtje ontvang (die komt ook gewoon op mijn Ziggo Mailaccount binnen), dan blijkt dat deze niet (meer) doorgestuurd wordt; althans ik ontvang deze NIET in het andere, bij doorsturen aangegeven mailaccount. 
Ik krijg verder ook geen melding hierover.

Ook in de spambox kan ik de mailtjes die doorgestuurd zouden moeten zijn niet terugvinden.

Dit is dus zeer lastig en heb geen idee wat hiervan de oorzaak kan zijn. Is er misschien iemand die mij hiermee verder kan helpen? 
 

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
White mouse
topicstarter
Liefhebber
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

@Lycke Ziggo@efok@bburgg 

De stand van zake:

Als ik naast de regel waarin het bericht automatisch doorgezonden wordt nog een tweede regel maak naar het zelfde emailadres, dan komt de mail evenmin binnen.

Als ik in de tweede (zelf gemaakte) regel de opdracht geef om door te sturen stuur naar een ander (Gmail) adres van mij, dan komt de mail daar wel binnen. Op mijn eigen domein dus niet (de automatisch doorgezonden mail dus niet).

Ik heb hier over contact gehad met mijn provider en die geeft aan dat de constructie die gemaakt is niet zal werken bij Ziggo.

Vervolgens heb ik een (plausibele) uitleg gekregen, die verklaart wat SRS is en waarom het in het leven geroepen is. Voor e-mail aflevering zijn de laatste decennia allerlei dingen bedacht om spam tegen te gaan. Een van die dingen is SPF en SRS.  En het probleem is dat Ziggo geen SRS toepast

De mailserver weigert dus de mail van Ziggo die ge-forward wordt omdat Ziggo niet is genoemd in het SPF-record.

Dit is dus ook wat hierboven door @bburgg  en @efok benoemd werd.

De oplossing:
Hiervoor zijn op dit moment helaas maar 2 oplossingen die ik niet kan beïnvloeden:
- Ziggo moet SRS gaan toepassen. Die kans acht ik niet heel groot 🙂
- ik moet die forward anders inrichten, bijvoorbeeld naar Gmail, wat nu (nog) wel werkt.

En ik denk dat de laatste optie de meest reeele is.

Bekijk in context

8 Reacties 8
White mouse
topicstarter
Liefhebber
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

nog even een aanvulling; Als ik de ontvangen email vanuit mijn Ziggo email account handmatig doorstuur naar hetzelfde adres als wat ingevuld is, dan komt deze wel gewoon aan.

Gianna
Community Moderator
Community Moderator
  • 2553Posts
  • 178Oplossingen
  • 345Likes

Goedemorgen @White mouse

Wat vreemd dat het opeens niet meer vlekkeloos gaan met de automatische doorstuur regel. Je geeft aan dat je dit hebt ingesteld in je Mijn Ziggo account, maar ik verwacht dat dit een vergissing is geweest en je hiermee de webmail omgeving bedoelt? Kan dit kloppen? 

Had je al geprobeerd om de doorstuur regel een te verwijderen en opnieuw in te stellen? 



 

White mouse
topicstarter
Liefhebber
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

@Gianna Ziggo

Ja, ik bedoelde inderdaad dat ik het bij de Ziggo Email instellingen gedaan had. En inderdaad, ik heb nadat ik het probleem ondervond eerst alle regels (het was er maar één) verwijderd; daarna uitgelogd. Daarna weer ingelogd in de email omgeving en de regel opnieuw ingesteld.

Daarna getest. En het probleem bleef.

Als ik vanuit de Ziggo mail een mail naar de Ziggo mail stuur, dan wordt deze netjes doorgestuurd naar mijn andere (ingevulde) e-mailadres. Als ik vervolgens van dit e-mail adres een mailtje stuur naar mijn Ziggo Email adres , dan zie ik dat deze inderdaad in mijn Ziggo email binnen komt  en even later zie ik hem ook weer in mijn andere mailbox.

Maar als ik van een ander (extern) e-mailadres een mailtje binnen krijg in de Ziggo mail, dan zie ik hem daarna niet binnenkomen op het adres waarna deze doorgestuurd moet worden. 

Doe ik dit daarna handmatig zelf, dan komt het bericht gewoon binnen.

 

aanvulling: Net opnieuw getest en in ieder geval komt  de mail uit de domeinen @politie.nl en @service.icscards.nl  wel in de Ziggo mailbox binnen maar NIET in de mailbox waar ze van daaruit naar doorgestuurd zouden worden. Als ik ze vervolgens zelf doorstuur komen ze zonder problemen binnen. En als ze rechtstreeks (dus niet via @Ziggo.nl) verzonden worden komen ze ook gewoon binnen.

 

bburgg
Gedreven Raadgever
  • 729Posts
  • 79Oplossingen
  • 144Likes

Ik denk dit dit een typisch gevalletje is van een SPF-check die de ontvangende mailserver doet. Ik hoor het hier vast wel als mijn analyse onjuist is. 

 

SPF, maar ook DKIM en DMARC gebruiken mailproviders om hun mailservers en daarmee hun gebruikers te beschermen tegen spam e.d. Ik weet niet naar welk e-mail domein je doorstuurt, maar waarschijnlijk hebben zij deze regels nu ook wat strakker ingesteld. Ook Ziggo overigens gebruikt dit soort beveilingsopties. Wil je alle obscure details hierover weten, lees dit artikel dan maar eens. 

 

Een nadeel van dergelijke beveiligingsmaatregelen is dat het ‘doorsturen’ van mail hier een stuk onbetrouwbaarder van wordt. Steeds meer mailservers checken namelijk of de e-mail van (in dit geval) een Ziggo-adres ook daadwerkelijk van Ziggo afkomstig is (SPF), maar bij het ‘automatisch doorsturen’ gaat dat verkeerd. Daar blijft namelijk de originele e-mail intact. De ontvangende mailserver checkt de header van de betreffende e-mail op het domein vanwaaruit die (oorspronkelijk) verzonden is en ziet dat dit, in jouw voorbeeld, politie.nl behoort te zijn, maar merkt nu dat die van Ziggo afkomstig is. De mail wordt dan geweigerd en zie je dus nooit terug in de Inbox.

 

Nog een dingetje. Officieel heet het ‘doorsturen’, zoals hierboven beschreven, een redirect en dat is wezenlijk iets anders dan het doorsturen van wat je uit je Ziggo Mail doet. Dat heet forwarding. Daarmee kun je ook mail doorsturen maar eigenlijk maak je daarmee een ‘nieuwe’ mail met je eigen Ziggo-adres in de header. Die doorstaan de check. Vandaar dat die wel goed aankomen.

White mouse
topicstarter
Liefhebber
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

@ bburgg

Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik zowel de regel “autoforwarding” (wat dus kennelijk in principe redirect zou zijn) als een regel met “doorsturen” (wat dus forwarding zou zijn)  maak naar het zelfde E-mail adres.
Mogelijk dat ik mail dan twee maal doorgestuurd krijg maar dat is altijd beter dan dat deze verloren gaat.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 11329Posts
  • 870Oplossingen
  • 3964Likes

Hoe gaat het nu, @White mouse ? 🙂 

efok
Expert
Expert
  • 3158Posts
  • 170Oplossingen
  • 1033Likes
bburgg wrote:

Ik denk dit dit een typisch gevalletje is van een SPF-check die de ontvangende mailserver doet. Ik hoor het hier vast wel als mijn analyse onjuist is. 

 

SPF, maar ook DKIM en DMARC gebruiken mailproviders om hun mailservers en daarmee hun gebruikers te beschermen tegen spam e.d. Ik weet niet naar welk e-mail domein je doorstuurt, maar waarschijnlijk hebben zij deze regels nu ook wat strakker ingesteld. Ook Ziggo overigens gebruikt dit soort beveilingsopties. Wil je alle obscure details hierover weten, lees dit artikel dan maar eens. 

 

Een nadeel van dergelijke beveiligingsmaatregelen is dat het ‘doorsturen’ van mail hier een stuk onbetrouwbaarder van wordt. Steeds meer mailservers checken namelijk of de e-mail van (in dit geval) een Ziggo-adres ook daadwerkelijk van Ziggo afkomstig is (SPF), maar bij het ‘automatisch doorsturen’ gaat dat verkeerd. Daar blijft namelijk de originele e-mail intact. De ontvangende mailserver checkt de header van de betreffende e-mail op het domein vanwaaruit die (oorspronkelijk) verzonden is en ziet dat dit, in jouw voorbeeld, politie.nl behoort te zijn, maar merkt nu dat die van Ziggo afkomstig is. De mail wordt dan geweigerd en zie je dus nooit terug in de Inbox.

 

Nog een dingetje. Officieel heet het ‘doorsturen’, zoals hierboven beschreven, een redirect en dat is wezenlijk iets anders dan het doorsturen van wat je uit je Ziggo Mail doet. Dat heet forwarding. Daarmee kun je ook mail doorsturen maar eigenlijk maak je daarmee een ‘nieuwe’ mail met je eigen Ziggo-adres in de header. Die doorstaan de check. Vandaar dat die wel goed aankomen.

Ik denk dat hier de schoen wringt inderdaad. Ik weet niet of Ziggo aan SRS doet. (https://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Rewriting_Scheme), Dat zou nog het verschil kunnen maken. Mogelijk dat dit niet is geïmplementeerd.

White mouse
topicstarter
Liefhebber
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

@Lycke Ziggo@efok@bburgg 

De stand van zake:

Als ik naast de regel waarin het bericht automatisch doorgezonden wordt nog een tweede regel maak naar het zelfde emailadres, dan komt de mail evenmin binnen.

Als ik in de tweede (zelf gemaakte) regel de opdracht geef om door te sturen stuur naar een ander (Gmail) adres van mij, dan komt de mail daar wel binnen. Op mijn eigen domein dus niet (de automatisch doorgezonden mail dus niet).

Ik heb hier over contact gehad met mijn provider en die geeft aan dat de constructie die gemaakt is niet zal werken bij Ziggo.

Vervolgens heb ik een (plausibele) uitleg gekregen, die verklaart wat SRS is en waarom het in het leven geroepen is. Voor e-mail aflevering zijn de laatste decennia allerlei dingen bedacht om spam tegen te gaan. Een van die dingen is SPF en SRS.  En het probleem is dat Ziggo geen SRS toepast

De mailserver weigert dus de mail van Ziggo die ge-forward wordt omdat Ziggo niet is genoemd in het SPF-record.

Dit is dus ook wat hierboven door @bburgg  en @efok benoemd werd.

De oplossing:
Hiervoor zijn op dit moment helaas maar 2 oplossingen die ik niet kan beïnvloeden:
- Ziggo moet SRS gaan toepassen. Die kans acht ik niet heel groot 🙂
- ik moet die forward anders inrichten, bijvoorbeeld naar Gmail, wat nu (nog) wel werkt.

En ik denk dat de laatste optie de meest reeele is.

Bekijk in context

Uitgelicht topic