White mouse

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

E-mail doorsturen werkt niet (meer)

Al enige jaren maak ik gebruik van de mogelijkheid om de mail welke ik via Ziggo ontvang door te sturen naar een van mijn andere email adressen. Ik heb dit aangegeven onder het kopje doorsturen in de instellingen in mijn Ziggo mailaccount. Als ik het daar opvraag bij de instellingen van de mail vindt ik bij doorsturen onderstaande informatie

Automatisch Doorsturen

X Inschakelen    
Alle inkomende berichten doorsturen naar dit adres    
xxxxxxxx@xxxxxxxx.nl
X Een kopie van het bericht opslaan    
    Verwerk ook de erop volgende regels   (niet aangevinkt want er zijn verder geen regels)

En als ik bij Filter regels kijk dan staat daar:
autoforward         Bewerken      Uitschakelen

Voor zover ik dus na kan gaan staat het hier allemaal goed. En het heeft ook goed gewerkt. Echter de laatste tijd merk ik dat de mail niet (altijd) meer wordt doorgestuurd..
Vandaag heb ik e.e.a. getest en als ik een mailtje vanuit mij Ziggo Account verstuur naar ditzelfde Ziggo mail account dan komt deze in de inbox en wordt deze ook keurig naar mijn eigen ingevulde E-mailadres doorgestuurd. 
Als ik echter van een extern (ander) mailadres een mailtje ontvang (die komt ook gewoon op mijn Ziggo Mailaccount binnen), dan blijkt dat deze niet (meer) doorgestuurd wordt; althans ik ontvang deze NIET in het andere, bij doorsturen aangegeven mailaccount. 
Ik krijg verder ook geen melding hierover.

Ook in de spambox kan ik de mailtjes die doorgestuurd zouden moeten zijn niet terugvinden.

Dit is dus zeer lastig en heb geen idee wat hiervan de oorzaak kan zijn. Is er misschien iemand die mij hiermee verder kan helpen? 
 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
White mouse
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

@Lycke Ziggo@efok@bburgg 

De stand van zake:

Als ik naast de regel waarin het bericht automatisch doorgezonden wordt nog een tweede regel maak naar het zelfde emailadres, dan komt de mail evenmin binnen.

Als ik in de tweede (zelf gemaakte) regel de opdracht geef om door te sturen stuur naar een ander (Gmail) adres van mij, dan komt de mail daar wel binnen. Op mijn eigen domein dus niet (de automatisch doorgezonden mail dus niet).

Ik heb hier over contact gehad met mijn provider en die geeft aan dat de constructie die gemaakt is niet zal werken bij Ziggo.

Vervolgens heb ik een (plausibele) uitleg gekregen, die verklaart wat SRS is en waarom het in het leven geroepen is. Voor e-mail aflevering zijn de laatste decennia allerlei dingen bedacht om spam tegen te gaan. Een van die dingen is SPF en SRS.  En het probleem is dat Ziggo geen SRS toepast

De mailserver weigert dus de mail van Ziggo die ge-forward wordt omdat Ziggo niet is genoemd in het SPF-record.

Dit is dus ook wat hierboven door @bburgg  en @efok benoemd werd.

De oplossing:
Hiervoor zijn op dit moment helaas maar 2 oplossingen die ik niet kan beïnvloeden:
- Ziggo moet SRS gaan toepassen. Die kans acht ik niet heel groot 🙂
- ik moet die forward anders inrichten, bijvoorbeeld naar Gmail, wat nu (nog) wel werkt.

En ik denk dat de laatste optie de meest reeele is.

Bekijk in context

16 Reacties 16
White mouse
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

nog even een aanvulling; Als ik de ontvangen email vanuit mijn Ziggo email account handmatig doorstuur naar hetzelfde adres als wat ingevuld is, dan komt deze wel gewoon aan.

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemorgen @White mouse

Wat vreemd dat het opeens niet meer vlekkeloos gaan met de automatische doorstuur regel. Je geeft aan dat je dit hebt ingesteld in je Mijn Ziggo account, maar ik verwacht dat dit een vergissing is geweest en je hiermee de webmail omgeving bedoelt? Kan dit kloppen? 

Had je al geprobeerd om de doorstuur regel een te verwijderen en opnieuw in te stellen? 



 

White mouse
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

@Gianna Ziggo

Ja, ik bedoelde inderdaad dat ik het bij de Ziggo Email instellingen gedaan had. En inderdaad, ik heb nadat ik het probleem ondervond eerst alle regels (het was er maar één) verwijderd; daarna uitgelogd. Daarna weer ingelogd in de email omgeving en de regel opnieuw ingesteld.

Daarna getest. En het probleem bleef.

Als ik vanuit de Ziggo mail een mail naar de Ziggo mail stuur, dan wordt deze netjes doorgestuurd naar mijn andere (ingevulde) e-mailadres. Als ik vervolgens van dit e-mail adres een mailtje stuur naar mijn Ziggo Email adres , dan zie ik dat deze inderdaad in mijn Ziggo email binnen komt  en even later zie ik hem ook weer in mijn andere mailbox.

Maar als ik van een ander (extern) e-mailadres een mailtje binnen krijg in de Ziggo mail, dan zie ik hem daarna niet binnenkomen op het adres waarna deze doorgestuurd moet worden. 

Doe ik dit daarna handmatig zelf, dan komt het bericht gewoon binnen.

 

aanvulling: Net opnieuw getest en in ieder geval komt  de mail uit de domeinen @politie.nl en @service.icscards.nl  wel in de Ziggo mailbox binnen maar NIET in de mailbox waar ze van daaruit naar doorgestuurd zouden worden. Als ik ze vervolgens zelf doorstuur komen ze zonder problemen binnen. En als ze rechtstreeks (dus niet via @Ziggo.nl) verzonden worden komen ze ook gewoon binnen.

 

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

Ik denk dit dit een typisch gevalletje is van een SPF-check die de ontvangende mailserver doet. Ik hoor het hier vast wel als mijn analyse onjuist is. 

 

SPF, maar ook DKIM en DMARC gebruiken mailproviders om hun mailservers en daarmee hun gebruikers te beschermen tegen spam e.d. Ik weet niet naar welk e-mail domein je doorstuurt, maar waarschijnlijk hebben zij deze regels nu ook wat strakker ingesteld. Ook Ziggo overigens gebruikt dit soort beveilingsopties. Wil je alle obscure details hierover weten, lees dit artikel dan maar eens. 

 

Een nadeel van dergelijke beveiligingsmaatregelen is dat het ‘doorsturen’ van mail hier een stuk onbetrouwbaarder van wordt. Steeds meer mailservers checken namelijk of de e-mail van (in dit geval) een Ziggo-adres ook daadwerkelijk van Ziggo afkomstig is (SPF), maar bij het ‘automatisch doorsturen’ gaat dat verkeerd. Daar blijft namelijk de originele e-mail intact. De ontvangende mailserver checkt de header van de betreffende e-mail op het domein vanwaaruit die (oorspronkelijk) verzonden is en ziet dat dit, in jouw voorbeeld, politie.nl behoort te zijn, maar merkt nu dat die van Ziggo afkomstig is. De mail wordt dan geweigerd en zie je dus nooit terug in de Inbox.

 

Nog een dingetje. Officieel heet het ‘doorsturen’, zoals hierboven beschreven, een redirect en dat is wezenlijk iets anders dan het doorsturen van wat je uit je Ziggo Mail doet. Dat heet forwarding. Daarmee kun je ook mail doorsturen maar eigenlijk maak je daarmee een ‘nieuwe’ mail met je eigen Ziggo-adres in de header. Die doorstaan de check. Vandaar dat die wel goed aankomen.

White mouse
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

@ bburgg

Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik zowel de regel “autoforwarding” (wat dus kennelijk in principe redirect zou zijn) als een regel met “doorsturen” (wat dus forwarding zou zijn)  maak naar het zelfde E-mail adres.
Mogelijk dat ik mail dan twee maal doorgestuurd krijg maar dat is altijd beter dan dat deze verloren gaat.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hoe gaat het nu, @White mouse ? 🙂 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
bburgg wrote:

Ik denk dit dit een typisch gevalletje is van een SPF-check die de ontvangende mailserver doet. Ik hoor het hier vast wel als mijn analyse onjuist is. 

 

SPF, maar ook DKIM en DMARC gebruiken mailproviders om hun mailservers en daarmee hun gebruikers te beschermen tegen spam e.d. Ik weet niet naar welk e-mail domein je doorstuurt, maar waarschijnlijk hebben zij deze regels nu ook wat strakker ingesteld. Ook Ziggo overigens gebruikt dit soort beveilingsopties. Wil je alle obscure details hierover weten, lees dit artikel dan maar eens. 

 

Een nadeel van dergelijke beveiligingsmaatregelen is dat het ‘doorsturen’ van mail hier een stuk onbetrouwbaarder van wordt. Steeds meer mailservers checken namelijk of de e-mail van (in dit geval) een Ziggo-adres ook daadwerkelijk van Ziggo afkomstig is (SPF), maar bij het ‘automatisch doorsturen’ gaat dat verkeerd. Daar blijft namelijk de originele e-mail intact. De ontvangende mailserver checkt de header van de betreffende e-mail op het domein vanwaaruit die (oorspronkelijk) verzonden is en ziet dat dit, in jouw voorbeeld, politie.nl behoort te zijn, maar merkt nu dat die van Ziggo afkomstig is. De mail wordt dan geweigerd en zie je dus nooit terug in de Inbox.

 

Nog een dingetje. Officieel heet het ‘doorsturen’, zoals hierboven beschreven, een redirect en dat is wezenlijk iets anders dan het doorsturen van wat je uit je Ziggo Mail doet. Dat heet forwarding. Daarmee kun je ook mail doorsturen maar eigenlijk maak je daarmee een ‘nieuwe’ mail met je eigen Ziggo-adres in de header. Die doorstaan de check. Vandaar dat die wel goed aankomen.

Ik denk dat hier de schoen wringt inderdaad. Ik weet niet of Ziggo aan SRS doet. (https://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Rewriting_Scheme), Dat zou nog het verschil kunnen maken. Mogelijk dat dit niet is geïmplementeerd.

White mouse
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

@Lycke Ziggo@efok@bburgg 

De stand van zake:

Als ik naast de regel waarin het bericht automatisch doorgezonden wordt nog een tweede regel maak naar het zelfde emailadres, dan komt de mail evenmin binnen.

Als ik in de tweede (zelf gemaakte) regel de opdracht geef om door te sturen stuur naar een ander (Gmail) adres van mij, dan komt de mail daar wel binnen. Op mijn eigen domein dus niet (de automatisch doorgezonden mail dus niet).

Ik heb hier over contact gehad met mijn provider en die geeft aan dat de constructie die gemaakt is niet zal werken bij Ziggo.

Vervolgens heb ik een (plausibele) uitleg gekregen, die verklaart wat SRS is en waarom het in het leven geroepen is. Voor e-mail aflevering zijn de laatste decennia allerlei dingen bedacht om spam tegen te gaan. Een van die dingen is SPF en SRS.  En het probleem is dat Ziggo geen SRS toepast

De mailserver weigert dus de mail van Ziggo die ge-forward wordt omdat Ziggo niet is genoemd in het SPF-record.

Dit is dus ook wat hierboven door @bburgg  en @efok benoemd werd.

De oplossing:
Hiervoor zijn op dit moment helaas maar 2 oplossingen die ik niet kan beïnvloeden:
- Ziggo moet SRS gaan toepassen. Die kans acht ik niet heel groot 🙂
- ik moet die forward anders inrichten, bijvoorbeeld naar Gmail, wat nu (nog) wel werkt.

En ik denk dat de laatste optie de meest reeele is.

jan_Doedel

Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

Helaas lijkt het of dit nog steeds speeld, je krijgt in de bovenstaande situatie ook anno nu een SPF foutmelding waarin duidelijk te zien is dat de Ziggo mailserver nog steeds in gebreke blijft.

We zijn ook hier tegen aan gelopen. En met de zoekfunctie bij jou bevestigende topic uitgekomen.

Kan 1 van de slimmere medewerkers van Ziggo eens informeren wanneer dat SRS toegepast worden?

Of de eenvoudige mogelijk heid de fwd naar een domein waar ook spf actief is.

Andere domeinproviders krijgen dit wel voor elkaar. Waarom blijft Ziggo nog steeds in gebreke?

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1333Posts
  • 203Oplossingen
  • 670Likes

@jan_Doedel goed dat je dit topic gevonden hebt en je vragen stelt! We zoeken dat graag voor je uit maar hebben dan nog wel iets meer informatie nodig. 
Kun je me toelichten wat voor melding je krijgt, welke instellingen je gebruikt, welk domein dit om gaat en of het met een ander domein wel goed gaat? 
Eventueel domeinnamen of gehele mailadres delen, dat mag via je profiel of in een privébericht. 

jan_Doedel

Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

@Josik wil je met plezier de resultaten delen, maar niet via dit openbaar forum.

Welk mail adres kan ik gebruiken om met je te communiceren?

Hieronder alvast zonder domeinnamen de resulaten zoals bevonden:

 

De foutmelding:

===============================================================

This message was created automatically by mail delivery software.

You sent the following message, but this message could not be delivered to all recipients:

======================================================================
Subject: test 17:24
test
======================================================================

The following addresses failed:


xxx@mijndomein.com
host mx-in-4.webreus.nl [46.235.44.245]
SMTP error from remote mail server after pipelined end of data:
550-212.54.42.169 is not allowed to send mail from mijndomein.com.
550 Please see http://www.open-spf.org/Why?scope=mfrom;identity=xxx@mijndomein.com;ip=212.54.42.169


Reporting-MTA: dns; smtpq6.tb.mail.iss.as9143.net

Action: failed
Final-Recipient: rfc822;xxx@mijndomein.com
Status: 5.0.0
Remote-MTA: dns; mx-in-4.webreus.nl
Diagnostic-Code: smtp; 550-212.54.42.169 is not allowed to send mail from mijndomein.com.
550 Please see http://www.open-spf.org/Why?scope=mfrom;identity=xxx@mijndomein.com;ip=212.54.42.169

 

==================================================================================

Onderzoeksreultaat:

==================================================

In het forwarden zit ook het probleem.

Op mijndomein.com staat dmarc, dkim en spf actief.
Als ik een bericht stuurt van mijndomein.com naar je ziggo-adres en dit doorstuurt dan komt er aan onze zijde een bericht van <iets>@mijndomein.com naar xxx@mijndomein.com.
Bij een forward wordt niet het afzender-adres gewijzigd waardoor er op basis van de spf-controle geconstateerd wordt dat dit "illegaal" is.

SPF is hét grote probleem voor een directe forward.
Ziggo weigert volgens mij ook op basis van spf.

=================================================

 

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

De gegevens die je liever niet openbaar deelt kun je altijd in de profielinformatie toevoegen. Ook is het sturen van een privebericht via de community mogelijk @jan_Doedel 🙂 

jan_Doedel

Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

@madelon, @Jos 

 

Jammer dat je geen reactie geeft op hetgeen er al aangegeleverd is aan data. Op zich staat hier al erg veel informatie in. Daar zou de juiste persoon zelfs het probleem mee op kunnen lossen.

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Wanneer ik de gegevens op deze manier doorzet, ga ik gegarandeerd terugkoppeling krijgen dat het niet volledig is, @jan_Doedel. Het is belangrijk dat we zo veel mogelijk concrete informatie ontvangen om dit verder uit te zetten. Je mag dit mailen naar community@vodafoneziggo.com  
Alvast bedankt!

jan_Doedel

Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

En welke info mis je dan? alles staat er reeds in.

Er zijn al meerder mails verstuurd naar jullie.

 

Ook een mail naar abuse@home.nl want die vinden dat meerder domeinen op 1 IP niet kan, terwijl dit de normaalste zaak van de wereld is bij webhosters. gelukkig gaven die in iedergeval wel 1 reactie.

 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

In dit geval zou ik aanraden om met Abuse in gesprek te gaan hierover. Deze collega's beheren onze mailservers en hiermee zit je dan ook dicht bij het vuur. Zij kunnen je als geen ander vertellen welke opties er zijn en wat er eventueel mogelijk is. 

Uitgelicht topic