Goedendag. Ik heb een lastig probleem met e-mail dat ik via normale support niet opgelost kreeg.
Ik bezit een externe server waar enkele websites op gehost worden, en ook mijn eigen prive-mail. Ik benader deze server via poort 995 (POP) en 587 (SMTP). Vanuit huis, via Ziggo, werkt dit soms wel, soms niet. Het verschilt per uur, en al vele weken lang. Dit geldt zowel voor mijn laptop, mijn vrouw's laptop, en mijn iPhone, en altijd gelijktijdig, dus het is niet een configuratieprobleem op een van deze apparaten. De server is op deze momenten normaal te pingen, webmail werkt wel, http(s) ook. Overig internet werkt ook. Als ik mijn laptop mee naar kantoor neem (KPN) werkt de mail altijd, ook als mijn vrouw thuis op hetzelfde moment geen verbinding krijgt. Voor de iPhone geldt dat als ik thuis geen verbinding heb, en even overschakel naar 4G, de mail gewoon binnenkomt. Ook doet de mail het op de iPhone het altijd als ik op kantoor ben.
Ik heb vanavond een Ziggo-account toegevoegd op mijn Outlook, die ook dezelfde poorten gebruikt, 995 en 587. Het viel op dat terwijl na 21:15 de mail het weer eens niet deed, de Ziggo mail wel bleef werken. Het zit dan dus ook niet in mijn Wifi of ADSL, zou ik zeggen, maar waarschijnlijk verderop in een router of gateway. Suggesties hoe ik dit verder kan uitzoeken zijn welkom.