1
Vraag
2
Reacties
Lionman

Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Downstream Pre- en Post RS Errors

Betreft de connectbox.

Laat ik voorop stellen dat ik eigenlijk nooit problemen heb en dat alles volgens het boekje functioneert. Al bijna 1 jaar lang. Ook de Internetsnelheid is stabiel en conform abo. Windows logboeken zijn vrij van Internet fouten.

Dus: niets te klagen.

 

Maar zo af en toe kijk ik wel eens in het modem en valt mij het volgende op:

Na een modem reset (spanning er af en er weer op na 1 min.) zie ik Pre RS Errors welke bijna alle waarden hebben zo rond de 30.000. Wat betreft de Post RS Errors: hier zie ik dan waarden van zo rond de 10.

Echter, als het modem een tijdje aan staat (uurtje of 6), dan zie ik bij die Pre RS Errors een behoorlijke toename; waarden zo rond de 600.000.000  (!) en Post RS Errors blijkt opgelopen naar rond de 20.

Toen ik het modem vanmiddag uitlas, was-ie na de laatste reset ca. 3 weken online geweest, en zag ik Pre RS waarden van ca. 20.000.000.000 (!!) en Pro RS waarden van rond de 150 a 200.

 

Bij Upstream zie ik bij T1 t/m T4 uitsluitend nullen staan. Maar ik verbaas me over die Downstream RS Errors. Toen ik het modem vanmiddag uitlas, had-ie na een reset 3 weken aangestaan en 

Is dit iets ernstigs ja of nee?

 

Tussen het AOP en het modem zit er alleen een door Ziggo aangebrachte splitter.

Nogmaals: ik heb verder geen reden tot klagen, maar dit verbaast me wel.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De waarden zijn niet perfect, maar wel goed.

 

Omdat bij het Compal-modem alleen correctable errors worden getoond, maakt dit de twee kolommen minder bruikbaar dan bij het Arris-modem en ander types, maar zeker niet nutteloos. Wanneer bijvoorbeeld enkele kanalen significant meer errors vertonen dan alle andere kanalen, dan is er meestal sprake van instraling. Grote variaties in unerrored codewords kunnen ook duiden op een signaalprobleem en uncorrectable errors impliceren, ondanks dat die laatste niet worden getoond. Overigens is er wel een manier om met een omweg de unerrored codewords en correctable + uncorrectable errors in één set op te halen.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Als je een Compal-modem (CH7465LG-ZG) gebruikt, dan betekenen de 'Pre RS Errors' en 'Post RS Errors' resp. unerrored codewords en correctable errors. De 'Pre RS Errors' zijn in dat geval dus geen errors en kunnen in de meeste gevallen genegeerd worden, ze geven alleen een indicatie van de uptime van het modem. De aantallen die je noemt zijn volkomen normaal.

 

Dit alles in tegenstelling tot het Arris-modem (TG2492LG-ZG) en andere type modems, waarbij correctable en uncorrectable errors getoond worden en de laatste altijd 0 dienen te zijn.

 

De gevraagde gegevens zijn overigens al in het vorige topic van TS geplaatst.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Zoals al opgemerkt: Er zijn geen versterkers en tussen AOP en Modem zit 1 splitter (door Ziggo aangelegd).

Wat mij verbaast, is dat die hoeveelheden Errors direct na een modem reset (spanning eraf) best wel acceptabel zijn, maar dat dit tijdens gebruik blijkt toe te nemen. Er is dus blijkbaar geen actueel beeld, maar de som van alle waarden sinds die reset. Cumulatief dus.

Ik voeg de laatste up- en downstreams bij en ook een downstream kort na een reset. Voor meer details verwijs ik naar het startdraadje. Eveneens een foto van het AOP en omgeving. Vanaf de splitter gaat 1 coax zonder onderbreking naar het modem, de andere coax rechtstreeks (zonder enige onderbreking!) naar de Next.

 

Ook nogmaals: ik heb eigenlijk niets te klagen, maar ik vind dit wel vreemd......

 

AOP.jpgRecentRecentRecentRecentRecentRecent(Kort na reset)(Kort na reset)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De onbeschadigde codewords ('Pre RS Errors') en herstelbaar beschadigde codewords ('Post RS Errors') zijn inderdaad cumulatief sinds de laatste reset of verbindingsopbouw van het modem.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Duidelijk. Maar dan is hierover toch nooit een zinvolle uitspraak te doen. De gegevens van modem dat al maanden online is, zien er dan immers totaal anders uit dan van een vers gereset modem........

Maar uit de reacties maak ik op dat het er verder allemaal acceptabel uitziet(?).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De waarden zijn niet perfect, maar wel goed.

 

Omdat bij het Compal-modem alleen correctable errors worden getoond, maakt dit de twee kolommen minder bruikbaar dan bij het Arris-modem en ander types, maar zeker niet nutteloos. Wanneer bijvoorbeeld enkele kanalen significant meer errors vertonen dan alle andere kanalen, dan is er meestal sprake van instraling. Grote variaties in unerrored codewords kunnen ook duiden op een signaalprobleem en uncorrectable errors impliceren, ondanks dat die laatste niet worden getoond. Overigens is er wel een manier om met een omweg de unerrored codewords en correctable + uncorrectable errors in één set op te halen.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Dank voor de info!

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

@tobiastheebe : je schrijft: "De waarden zijn niet perfect, maar wel goed."

Voor mij prima, want intern kan ik hier qua aansluitingen, bekabeling, etc. niets meer verbeteren. Een verbetering zal dus extern gezocht moeten worden.....;-)

 

Vraagje: Ik meen ooit gelezen te hebben dat enkele T3 timeout waarden niet problematisch is. Klopt dat?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Graag gedaan. Een sporadische T3 timeout veroorzaakt inderdaad geen problemen, enkele per dag is acceptabel.

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Ik kom nog even terug op die upstream. En specifiek op die Power kolom. Ik heb dit een aantal dagen meermaals geschaduwd en meestal ligt het rond de 47.

Incidenteel, zoals vanavond zie ik ook weer waarden staan van 50. Ik heb begrepen dat dit wat aan de hoge kant is(?), maar is dit nog acceptabel? Ik ondervind verder geen enkel probleem, is dus puur nieuwsgierigheid.

De oorzaak hiervan ligt met zekerheid niet intern (er is totaal niets gewijzigd), vermoedelijk zal de oorzaak dus ergens extern gezocht moeten worden lijkt me......

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik zou me er niet teveel druk om maken 

 

mijn vader heeft al jaren een upstream van 49 rond de 50 en ik hoor met met niks ergens over klagen alles werkt dikke prima teams vergadering e.d 

 

ik heb vandaag een netwerkmonteur over de vloer gehad want die moest onderhoud plegen aan de versterker in het appartementencomplex en hij moest ons op een andere tap aansluiten en nu heb ik deze waardes ook heeft hij meerdere dingen veranderd aan de thuis installatie

splitter er tussen andere kabels

 

robinjoo19_0-1662754115351.png

als voorbeeld upstream is van rond de 44 naar 49-50 dit was volgens hem niet heel erg en tot nu toe merk ik ook niks verkeerds

Lionman
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 6Oplossingen
  • 113Likes

Gerustgesteld....;-)

Modem uitlezen is wellicht alleen zinvol indien er merkbare problemen zijn......

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic