1
Vraag
2
Reacties
Mathijsdw1

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Downloadsnelheid van 30mb/s naar 11mb/s

Hallo,

 

Sinds kort is mijn bekabelde downloadsnelheid ineens van 30mb/s naar 11mb/s gegaan. Ik gebruik een Cat6 kabel en ook nog een netwerkswitch. Er is niets aan de kabels veranderd en als ik mijn pc rechtstreeks op het modem aansluit behaal ik wel 30mb/s. Ook heb ik gekeken of het niet aan de switch ligt maar hier ligt het ook niet aan. Ik heb al geprobeerd het modem te resetten en de kabels er opnieuw ingedaan maar niks helpt. Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Mathijsdw1
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het al gevonden, het is de UTP kabel die van het modem naar de switch toe gaat. Al vind ik het wel raar dat de snelheid omlaag is gegaan aangezien er niets aan is veranderd.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij Internet Complete zijn de maximumsnelheden: 256 Mbps (32 MB/s) download en 25,5 Mbps (~3 MB/s) upload. Intern wordt je uiteraard alleen beperkt door het fysieke netwerk.

 

Alles op de screenshot en foto's ziet er prima uit.

 

Zou je het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen? Dit kapje veroorzaakt soms problemen bij dit type splitter. Instructies zijn op YouTube te vinden. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en het modem opnieuw opstarten.

Bekijk in context

12 Reacties 12
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik vermoed dat je MB/s bedoelt? Zo ja, dan is de switch waarschijnlijk alleen voor 10/100 Mbps geschikt of is er een defecte kabel in gebruik die terugval van 1000 Mbps naar 100 Mbps veroorzaakt (11 MB/s = 88 Mbps).

Mathijsdw1
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Voorheen heb ik de switch ook gebruikt toen hij wel met 30mb/s downloadde en als ik mijn laptop rechtstreeks op de kabel in de switch aansluit heb ik ook 30mb/s

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De switch is duidelijk wel geschikt voor 1 Gbps, dus dat is i.i.g. niet het probleem. Ook de kabel tussen modem en switch is goed. De downloadsnelheid is dus alleen beperkt tot 11 MB/s bij gebruik van de PC? Vrijwel zeker een defecte/oude kabel tussen switch en PC. Er hoeft maar één van de 8 aders van de kabel defect te zijn om terugval van 1 Gbps naar 100 Mbps te veroorzaken. Dit kun je op de PC zelf ook nog controleren.

Mathijsdw1
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb nog precies dezelfde kabel liggen bij die switch die naar mijn smart tv gaat, ik zal even kijken of die het wel doet

Mathijsdw1
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het al gevonden, het is de UTP kabel die van het modem naar de switch toe gaat. Al vind ik het wel raar dat de snelheid omlaag is gegaan aangezien er niets aan is veranderd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het kan zomaar zijn dat er een zwakke plek in de kabel zat die ervoor zorgde dat de link tussen 100 en 1000 Mbps schakelde. Er is echt niet veel voor nodig. In elk geval top dat de oorzaak gevonden is!

Mathijsdw1
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Net nog even de laptop rechtstreeks op het modem aangesloten en bij speedtest.net komt er een downloadsnelheid van 180mb/s uit, voorheen was dit gewoon 300mb/s.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dan speelt er mogelijk nog iets anders. Heb je Internet Max (500/40 Mbps)?

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer), splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Mathijsdw1
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Wij hebben internet complete 250/25 mbps 

Up en downstreamgegevens heb ik even als screenshot geplaatst omdat hij weigerd om dit bericht te plaatsen als ik het erin kopiër.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij Internet Complete zijn de maximumsnelheden: 256 Mbps (32 MB/s) download en 25,5 Mbps (~3 MB/s) upload. Intern wordt je uiteraard alleen beperkt door het fysieke netwerk.

 

Alles op de screenshot en foto's ziet er prima uit.

 

Zou je het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen? Dit kapje veroorzaakt soms problemen bij dit type splitter. Instructies zijn op YouTube te vinden. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en het modem opnieuw opstarten.

Mathijsdw1
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Het kapje zat er inderdaad niet goed op, heb nu weer 256 mb/s downloadsnelheid op speedtest.net. Bedankt voor de hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Top, graag gedaan!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic