Hallo,
Sinds kort is mijn bekabelde downloadsnelheid ineens van 30mb/s naar 11mb/s gegaan. Ik gebruik een Cat6 kabel en ook nog een netwerkswitch. Er is niets aan de kabels veranderd en als ik mijn pc rechtstreeks op het modem aansluit behaal ik wel 30mb/s. Ook heb ik gekeken of het niet aan de switch ligt maar hier ligt het ook niet aan. Ik heb al geprobeerd het modem te resetten en de kabels er opnieuw ingedaan maar niks helpt. Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik heb het al gevonden, het is de UTP kabel die van het modem naar de switch toe gaat. Al vind ik het wel raar dat de snelheid omlaag is gegaan aangezien er niets aan is veranderd.
Bij Internet Complete zijn de maximumsnelheden: 256 Mbps (32 MB/s) download en 25,5 Mbps (~3 MB/s) upload. Intern wordt je uiteraard alleen beperkt door het fysieke netwerk.
Alles op de screenshot en foto's ziet er prima uit.
Zou je het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen? Dit kapje veroorzaakt soms problemen bij dit type splitter. Instructies zijn op YouTube te vinden. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en het modem opnieuw opstarten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ik vermoed dat je MB/s bedoelt? Zo ja, dan is de switch waarschijnlijk alleen voor 10/100 Mbps geschikt of is er een defecte kabel in gebruik die terugval van 1000 Mbps naar 100 Mbps veroorzaakt (11 MB/s = 88 Mbps).
Voorheen heb ik de switch ook gebruikt toen hij wel met 30mb/s downloadde en als ik mijn laptop rechtstreeks op de kabel in de switch aansluit heb ik ook 30mb/s
De switch is duidelijk wel geschikt voor 1 Gbps, dus dat is i.i.g. niet het probleem. Ook de kabel tussen modem en switch is goed. De downloadsnelheid is dus alleen beperkt tot 11 MB/s bij gebruik van de PC? Vrijwel zeker een defecte/oude kabel tussen switch en PC. Er hoeft maar één van de 8 aders van de kabel defect te zijn om terugval van 1 Gbps naar 100 Mbps te veroorzaken. Dit kun je op de PC zelf ook nog controleren.
Ik heb nog precies dezelfde kabel liggen bij die switch die naar mijn smart tv gaat, ik zal even kijken of die het wel doet
Ik heb het al gevonden, het is de UTP kabel die van het modem naar de switch toe gaat. Al vind ik het wel raar dat de snelheid omlaag is gegaan aangezien er niets aan is veranderd.
Het kan zomaar zijn dat er een zwakke plek in de kabel zat die ervoor zorgde dat de link tussen 100 en 1000 Mbps schakelde. Er is echt niet veel voor nodig. In elk geval top dat de oorzaak gevonden is!
Net nog even de laptop rechtstreeks op het modem aangesloten en bij speedtest.net komt er een downloadsnelheid van 180mb/s uit, voorheen was dit gewoon 300mb/s.
Dan speelt er mogelijk nog iets anders. Heb je Internet Max (500/40 Mbps)?
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer), splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?
Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.
Wij hebben internet complete 250/25 mbps
Up en downstreamgegevens heb ik even als screenshot geplaatst omdat hij weigerd om dit bericht te plaatsen als ik het erin kopiër.
Bij Internet Complete zijn de maximumsnelheden: 256 Mbps (32 MB/s) download en 25,5 Mbps (~3 MB/s) upload. Intern wordt je uiteraard alleen beperkt door het fysieke netwerk.
Alles op de screenshot en foto's ziet er prima uit.
Zou je het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen? Dit kapje veroorzaakt soms problemen bij dit type splitter. Instructies zijn op YouTube te vinden. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en het modem opnieuw opstarten.
Het kapje zat er inderdaad niet goed op, heb nu weer 256 mb/s downloadsnelheid op speedtest.net. Bedankt voor de hulp!
Top, graag gedaan!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.