1
Vraag
2
Reacties
Chris Arnouts

Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Downloadsnelheid slechts 130Mbps

Vandaag merkte ik dat het downloaden van bestanden niet zo snel ging als normaal. Ik heb een abonnement voor 300Mbps down en 30Mbps up. Het downloaden van bestanden van websites en nieuwsgroepen bleef hangen op 15 MB per seconde (120Mbps). Vervolgens heb ik de site speedtest.net geraadpleegd en de speedtest via de Ziggo site. Beiden blijven hangen op 130Mbps, de upload haalt wel de 30Mbps. Dit heb ik getest op meerdere pc's in mijn netwerk. Ik heb een cisco modem die in bridge modus staat en die is aangesloten op een Asus AC-68U router. Alle pc's zijn verbonden middels een gigabit netwerk.
Om eea verder te testen heb ik downloads uitgevoerd op mijn laptop via de wifi, deze gaf zo'n 54mbps op de 2Ghz verbinding en ook weer die 130Mbps op de 5Ghz verbinding. Vervolgens heb ik mijn laptop via een gigabit netwerkkabel direct aangesloten op de modem en opnieuw de speedtest gedaan, en nu blijft deze hangen op 95Mbps.
Ga ik weer via de router dan haal ik 130Mbps, nog steeds te weinig voor mijn abonnement.

Zie ik iets aan mijn kant over het hoofd of er iets mis aan de kant van Ziggo?

 

Groetjes, 

Chris

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Goedemorgen @Chris Arnouts , van harte welkom op onze Community. Zo te zien heb je al heel veel hulp ontvangen van onze leden.
Ik heb het nieuwe aansluitmateriaal (splitter POA-01-B en IEC/F-kabel) voor je aangevraagd. Deze ontvang je binnen een paar dagen van mij.


Daarnaast zag ik dat je ook nog een wat ouder type modem van ons gebruikt. Nu we toch zo goed bezig zijn, stuur ik ook gelijk een vervangend nieuw type modem je kant op. Deze zal apart verzonden worden. Zodra je deze binnen hebt kun je de modem gelijk aansluiten. Hou er rekening mee dat je modem ongeveer een half uur nodig heeft om zichzelf te installeren. In deze korte periode heb je dan even geen internet.
 

Je huidige modem hoef ik niet terug. Deze mag je inleveren bij de milieustraat van je gemeente.

Mocht je aanvullende vragen hebben, dan zitten onze leden voor je klaar. 

Bekijk in context

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Vandaag kwam de nieuwe modem binnen. Deze heb ik vanavond aangesloten, nog wel op de oude wandcontactdoos en kabel, maar de snelheid gaat weer goed: 300Mbps! Ook getest met het downloaden van de drivers vanaf de Nvidia site, dik tussen de 30 MB p/s en de 32,5 MB p/s, waar hij een paar dagen terug nog bleef steken op 15 MB p/s

ChrisArnouts_0-1650570851161.png

 

Bekijk in context

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Maud,

 

Met de nieuwe kabel en splitter haalde ik gisteren op de pc met vaste internetaansluiting 300Mbs, en het downloaden ging met 32 MB/s

Bekijk in context

29 Reacties 29
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Tobias, 

 

Hierbij de foto van de aansluiting en de gegevens van de modem:

ChrisArnouts_0-1650319791594.pngChrisArnouts_1-1650319819926.pngChrisArnouts_2-1650319833236.pngChrisArnouts_3-1650319885173.png

 

Wel een stoffige bende zie ik 😉

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In de downstream is veel ruis aanwezig door instraling van 4G en 5G, er zouden geen uncorrectable errors moeten zijn.

 

Het AOP (TRAS-1000/DIO-01), de splitter (SQ601) en de witte kabels op de versterker zijn verouderd. De versterker dient enkel nog voor TV te worden gebruikt, niet meer om het modem op aan te sluiten. Op de laatste aansluiting van de versterker mist een afsluitweerstand.


De SQ601 dient in elk geval te worden vervangen door een POA-01-B met IEC/F-kabels om modem en versterker op aan te sluiten. De POA-01-B beschikt niet meer over een radio-aansluiting, deze is overbodig geworden omdat analoge radio via de kabel inmiddels in heel NL gestopt is.

 

Kun je aangeven op welke kabel wat aangesloten is op de versterker?

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Tobias, 

 

Ik heb de kabels van de radio verwijderd.

IMG_20220419_090301642.jpg

 Rood gaat van het wandcontact naar de versterker, groen naar de horizonbox en wit naar de modem.

De snelheid is daarna naar 139Mbps gegaan. Een kleine stap voorruit.
Sinds een maand of twee is er in onze straat glasvezel aangelegd, zou dit iets ermee te maken kunnen hebben?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Had je de tweede witte kabel op de versterker niet meer nodig? In dat geval kan de versterker komen te vervallen en kunnen modem en decoder direct op de (nieuwe) splitter worden aangesloten.

 

Oorzaak van de lagere snelheden is de aanwezige ruis op het signaal in de downstream, welke wordt veroorzaakt door het verouderde aansluitmateriaal en de open aansluitingen op splitter en versterker.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal (splitter POA-01-B en IEC/F-kabel) toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Die tweede stekker kwam uit op een oude coax aansluiting die ik niet meer gebruikte. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de versterker er tussenuit haal. Zou mooi zijn als de verouderde kabels en splitter de boosdoener zijn, dan is het makkelijk op te lossen. Bedankt voor je hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Je kunt modem en decoder inderdaad tijdelijk op de SQ601 aansluiten met de kabels waarmee ze nu aangesloten zijn op de versterker. Voor het modem kun je zowel de huidige witte kabel als de zwarte kabel (waarmee nu de versterker op de SQ601 is aangesloten) gebruiken. De F/IEC-verloopstekker op de kabel naar de decoder is niet nodig voor de SQ601 en POA-01-B.

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb net de versterker er tussenuit gehaald. Helaas heeft deze geen invloed gehad op de snelheid, nog steeds 130 Mbps.
Ik post ook even weer de up- en downstream gegevens na het verwijderen van de versterker.

ChrisArnouts_0-1650375976979.pngChrisArnouts_1-1650375999148.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat kan goed kloppen, er is namelijk nog steeds veel ruis aanwezig.

 

Zo te zien heb je het modem niet opnieuw opgestart? Dat kun je nog even doen, mogelijk koppelt het modem dan ook een andere DS-kanalenset (zonder overlap met 4G en 5G) met minder ruis, wat een positief effect heeft op de downloadsnelheid. Idealiter zou het modem CID's 1 t/m 8 moeten koppelen i.p.v. 24 t/m 31.

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Daarstraks de modem gereset en de snelheid klom nu omhoog naar 150Mbps.
Hieronder weer de up- en downstream gegevens.

ChrisArnouts_0-1650400343515.pngChrisArnouts_1-1650400364973.png

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat 150 Mbps nu wel haalbaar is.

 

Dat heeft er helaas niet voor gezorgd dat een andere kanalenset werd gekoppeld, verder is er nog ruis aanwezig, maar vooralsnog geen uncorrectable errors.

 

Met nieuw aansluitmateriaal moet het mogelijk zijn om de snelheid te behouden en de ruis (grotendeels) te voorkomen. Idealiter zou het AOP vervangen moeten worden door een monteur.

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Oké, nu verder afwachten op contact van ziggo voor nieuwe kabels en wandaansluiting?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Een moderator komt naar verwachting morgen of overmorgen langs.

 

Het plaatsen van nieuw aansluitmateriaal (splitter POA-01-B en IEC/F-kabel t.b.v. modem) is m.i. de eerste stap, mocht de ruis aanhouden dan is een monteursafspraak voor het vervangen van het AOP nodig.

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Top, wacht ik dat even af.

Nogmaals bedankt voor je hulp!

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Goedemorgen @Chris Arnouts , van harte welkom op onze Community. Zo te zien heb je al heel veel hulp ontvangen van onze leden.
Ik heb het nieuwe aansluitmateriaal (splitter POA-01-B en IEC/F-kabel) voor je aangevraagd. Deze ontvang je binnen een paar dagen van mij.


Daarnaast zag ik dat je ook nog een wat ouder type modem van ons gebruikt. Nu we toch zo goed bezig zijn, stuur ik ook gelijk een vervangend nieuw type modem je kant op. Deze zal apart verzonden worden. Zodra je deze binnen hebt kun je de modem gelijk aansluiten. Hou er rekening mee dat je modem ongeveer een half uur nodig heeft om zichzelf te installeren. In deze korte periode heb je dan even geen internet.
 

Je huidige modem hoef ik niet terug. Deze mag je inleveren bij de milieustraat van je gemeente.

Mocht je aanvullende vragen hebben, dan zitten onze leden voor je klaar. 

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Goedemorgen Meindert, 

 

Super, ik zal de brievenbus in de gaten houden. Ik zal hier laten weten wanneer ik alles binnen heb en wat de resultaten zijn.

 

Groetjes, 

 

Chris

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Vandaag kwam de nieuwe modem binnen. Deze heb ik vanavond aangesloten, nog wel op de oude wandcontactdoos en kabel, maar de snelheid gaat weer goed: 300Mbps! Ook getest met het downloaden van de drivers vanaf de Nvidia site, dik tussen de 30 MB p/s en de 32,5 MB p/s, waar hij een paar dagen terug nog bleef steken op 15 MB p/s

ChrisArnouts_0-1650570851161.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat ziet er goed uit, voor alle zekerheid kun je nog even de downstream/upstream-gegevens plaatsen nadat het modem via het nieuwe aansluitmateriaal is aangesloten.

 

Overigens heb ik jouw topic eerder verward met een ander, ik dacht dat jouw abonnement Internet Start XXL was (150/15), maar dat is dus Internet Complete (300/30 Mbps). In principe was de EPC3925 geschikt tot 400 Mbps, dus het mij niet helemaal duidelijk waarom 300 Mbps eerder niet haalbaar was.

Chris Arnouts
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Tobias, 

Ik probeer in te loggen in de nieuwe modem, maar via 192.1678.178.1 krijg ik geen verbinding. Wanneer ik mijn laptop rechtstreeks op de nieuwe modem aansluit via je de netwerkkabel, krijgt hij ook geen ipadres. Ook zie ik zijn Wifi niet. Ik denk dat de nieuwe modem al gelijk in Bridge modus is gezet, zo stond de oude ook, De oude modem kon ik wel via 192.168.178.1 benaderen, ook via het netwerk van mijn router. Weet jij nog een ander ip-adres wat ik kan proberen?

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic